Mikael_L
S Stefan.o skrev:
Lite beroende på hur stor växelriktare du har för solceller / batteripacket skulle du även kunna ha en varmvattenackumulator med elpatron för värme och varmvatten en ganska stor del av året.
Ja det är en sak att fundera på.
För det är ju åtminstone i dagsläget oerhört mycket billigare att lagra energin i form av varmvatten i en acctank än att lagra den i batterier.

Och om man sen skapar uppvärmningen med en luft/vatten-VP så har den ju bättre COP om den körs hårt mitt på dagen med varmare utomhusluft, än att den ska producera varmt vatten mitt i natten med kallare nattluft, och då drivas av batteribanken.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Ja det är en sak att fundera på.
För det är ju åtminstone i dagsläget oerhört mycket billigare att lagra energin i form av varmvatten i en acctank än att lagra den i batterier.

Och om man sen skapar uppvärmningen med en luft/vatten-VP så har den ju bättre COP om den körs hårt mitt på dagen med varmare utomhusluft, än att den ska producera varmt vatten mitt i natten med kallare nattluft, och då drivas av batteribanken.
Instämmer helt och hållet!

Att jag föreslog varmvattenackumulator med elpatron var mest för att inköpskostnaden bara är en bråkdel av vad en luft - vattenvärmepump kostar.

En annan aspekt jag tänkt på en del, kopplat till trådens ämne är att komplexiteten blir tämligen stor med alla dessa utrustningsdetaljer - för att inte säga hur utrymmeskrävande det torde bli. Pelletslager och pannrum brukar ofta kunna samsas i ett utrymme men eventuellt batterilager är knappast lämpligt att inhysa med panncentralen. Innan allt är klart har man förmodligen som ett / flera maskinrum för ett mindre hyreshus.
 
  • Gilla
HåkanV
  • Laddar…
AXS
H HåkanV skrev:
Om du menar den el som behövs för att driva pannan så hittar jag siffror som säger ca 40 W i medel. Så ca 1 kWh per dygn.
Kanske hade en äldre panna än du tänkt skaffa, men den drog 8kwh per dygn när det var som kallast. Pumpen drog en del och varje tändning drog iväg behovet.
 
S Stefan.o skrev:
Hej

Jag tänkte inte primärt ett stort energilager, utan ett dygnslager likt en ackumulator för vedeldningssystem eller för den del fjärrvärmeckumulator på värmeverk. Den tiden på året du har solel är det helt säkert mycket mer prisvärt för både värme / varmvatten än pellets.

För att få någon slags ekonomi gäller det, vad jag förmodar iallafall, att hitta de lösningar som ger mest ”bang for the buck”.

Edit:

Kopiöst välisolerat torde även vara önskvärt - lite likt ”passivhus” om man har råd eller det är tekniskt möjligt.

Mvh

Stefan
OK. Jag förstår.

I den beräkning jag gjort hade jag lagt in att jag kör pellets ca 4 månader, sedan sol både för värme och varmvatten. En vanlig storlek på varmvattenberedare har 200 liter. Jag hade tänkt att man kör upp den till ca 80 grader, och att man då, med solcellsbatteri på 18 kWh, skall kunna hantera varmvatten, inkl. varationer i solcellernas produktion, under dessa 8 månader.

Om det finns erfarenheter kring detta tar jag emot det tacksamt.

MVH
Håkan
 
"8. Optimera solceller för max vinterproduktion istället för max årsproduktion. Dvs ha en lutning på ca 70 grader. Jag uppskattar att man då får ca 30% mer under vintern än vad en installation som följer taklutningen ger."

Ja det stämmer nog men det är i princip 30% mer än noll.

Idag gav min lilla anläggning på 10 kvm p max 2,5 W. Det var 30 minuter soltimmar i december. På sommaren ger den dagligen p max 600 w,

Bara en stor vindkraftanläggning i bra lägre ger nått en vanligt mulen vinterdag
 
H HåkanV skrev:
OK. Jag förstår.

I den beräkning jag gjort hade jag lagt in att jag kör pellets ca 4 månader, sedan sol både för värme och varmvatten. En vanlig storlek på varmvattenberedare har 200 liter. Jag hade tänkt att man kör upp den till ca 80 grader, och att man då, med solcellsbatteri på 18 kWh, skall kunna hantera varmvatten, inkl. varationer i solcellernas produktion, under dessa 8 månader.

Om det finns erfarenheter kring detta tar jag emot det
AXS AXS skrev:
Kanske hade en äldre panna än du tänkt skaffa, men den drog 8kwh per dygn när det var som kallast. Pumpen drog en del och varje tändning drog iväg behove
Ulltand Ulltand skrev:
"8. Optimera solceller för max vinterproduktion istället för max årsproduktion. Dvs ha en lutning på ca 70 grader. Jag uppskattar att man då får ca 30% mer under vintern än vad en installation som följer taklutningen ger."

Ja det stämmer nog men det är i princip 30% mer än noll.

Idag gav min lilla anläggning på 10 kvm p max 2,5 W. Det var 30 minuter soltimmar i december. På sommaren ger den dagligen p max 600 w,

Bara en stor vindkraftanläggning i bra lägre ger nått en vanligt mulen vinterdag
Visst finns det enskilda dagar som är riktigt dåliga. Så batterier är nödvändiga.

Jag har dock tittat rätt noga på vad man kan få ut i medel, och 150 kWh totalt per månad under december och januari verkar inte orimligt. Men som sagt, man måste kunna lagra energi några dagar. Dessutom så hade jag lagt in som en förutsättning att man kan behöva generera upp till 50% med en egen elgenerator.

Det är rätt intressant att titta på det data som man lägger ut från "Blå Gården". De har både solceller och vindkraft (vindsnurran verkar dock ligga nere nu, men man kan titta på historiska data). De har har 17 kW solpaneler, på tak. Huset står i Skåne, men det går hyfsat att skala om vad det skulle varit på Stockholms breddgrad (ur ett statistik-perspektiv). Och jag tycker det är intressant hur fördelningen över flera dagar ser ut
https://www.denblagarden.se/hello-world-2/

I december producerade de ca 210 kWh, men det var ett antal dagar i sträck där de endast låg på 1 kWh per dag. Så i mitt fall hade jag nog batteriet tagit slut (efter ca 4 dagar) och jag hade nog behövt fylla upp batteriet med en generator vissa dagar. Men, som sagt, det ingick i de förutsättningar jag hade.

Blå Gården har också ett vindkraftverk, ganska stort på 5,5 kW. Det verkar nu stå stilla, men om man tittar historiskt så ser man att under dec 2024 så genererade det hela 560 kWh.

Jag kanske har en för negativ syn på vindkarft för eget bruk, baserat en hel del på vad som skrivits i detta forum. Så jag börjar faktiskt fundera på att sätta upp en mindre vindsnurra vid sommarstugan, storleksordningen 1 kW. Mycket för att få egen erfarenhet.

Det finns bra verktyg för att skatta årsmedelvinden,
https://globalwindatlas.info/en/
och för min sommarstuga skulle det vara ca 5,8 m/s på 10 meters höjd.

Dessutom, den ligger i Roslagen, och om jag tittar på SMHI och hur vinden varierar över året så är december och januari de bästa månaderna ur ett vindperspektiv. (jag utgick från Örskär som är närmast, så absolutvärdena är inte rätt, men jag tycker att fördelning över året borde vara ganska lik, med tanke på att det inte ligger geografiskt så långt ifrån)
https://www.smhi.se/kunskapsbanken/meteorologi/vind/vindhastighet-under-aret-och-dygnet

Så, sammanfattningsvis. Jag tror jag nog kan fixa snittet på 5 kWh per dag med solceller (vinteroptimerade) även under december och januari, men har räknat med att det kan bli längre perioder där det inte räcker till, och behöver då köra en generator några timmar för att fylla upp batteriet igen.

Samtidigt, jag lutar åt att jag får omvärdera min något negativa inställning till vindkraft, och tänker nog sätta upp en liten snurra vid stugan för att få egen erfarenhet av det. Om det fungerar bra vore jag naturligtvis väldigt glad - det skulle vara ett bra tillskott under vintern.

Vänliga hälsningar
Håkan
 
  • Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
tänk på att Skåne har få dagar snö jämfört med stockholm, dock med din högre vinkel kanske inte snön lägger sig? Frost tar väl också ned effekten markant
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Om jag hade varit intresserad av ett dylikt projekt hade jag sett till att mitt reservkraftelverk var försett med automatisk start vid låg nivå i den tillkopplade batteribanken.

Lite likt hur man kan ha på många industrier / kraftverk, där man använder stora batteribanker för att nyttja som reglerström etc vid nätbortfall. Dessa batterigrupper behöver laddas med jämna mellanrum och då nyttjar man ofta elverk med autostart.

Ska en sån anläggning som det pratas om i tråden vara ”lättskött” är det nog vettigt att försöka ha så stor automatiseringsgrad som den egna ekonomin tillåter… Kan vara skönt att inte vara tvungen att ha ständig övervakning 24/7 på den egna komfort anläggningen i bostaden.

(DOCK får man ordentligt många år av anslutning till elnätet, endast för vad inköpen av all utrustning kommer belasta plånboken med, innan man når break even - om man någonsin gör det?)

Hursomhelst är det ett kul experiment att fundera på, känner du Håkan, att du kommer gå vidare så presentera väldigt gärna resultat fortlöpande!

Mvh
 
  • Gilla
pmd och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
B bhus2021 skrev:
tänk på att Skåne har få dagar snö jämfört med stockholm, dock med din högre vinkel kanske inte snön lägger sig? Frost tar väl också ned effekten markant
För att maximera vinterproduktion så ska ju vinkeln vara så brant att det därigenom inte heller fastnar någon snö.
Problemet är väl lite mer att typ ingen har tak med så brant vinkel, eller tja, nedre delen av mansardtak kan ju bli bra.

Frost är ett annat problem, men inte fullt lika stort, för panelerna ger en del även med ett tunt frostskikt.

Helt klart är solpaneler en mycket bättre uppfinning i Spanien än här i Svedala. :)
 
  • Gilla
pmd och 2 till
  • Laddar…
H HåkanV skrev:
Jag vet att det redan finns flera trådar kring detta, men med införandet av effekttariff så funderar jag på att pröva "off-grid" utan att "dra ur sladden" helt. Detta eftersom grundavgiften sjunker något så det blir en billigare "försäkring" att behålla elnätet under en testperiod.

Jag har inte för avsikt att ge något större avkall på bekvämlighet, så min off-grid-lösning skall kunna hanteras utan att jag tvingas leva mycket annorlunda än idag, och utan alltför mycket eget arbete. Men vedhuggning kan jag tänkta mig.

De förutsättningar jag tänker är följande.

1. Värme under vintern kan inte lösas av egen el-generation, så det får bli pellets och/eller ved för värme och varmvatten.

2. Värmepump kan nog fungera under "mellan-månaderna" (eftersom solcellerna generera mer) och därmed sänka energikostnaden över året. Blir även bra som "air-con" under somrarna.

3. Ingen el-spis utan gas-spis (har haft det under många år i Stockholms innerstad, och det fungerade ypperligt)

4. För diskmaskin och tvättmaskin så sätter jag termostatblandare på vattenanslutningen och matar med ljummet vatten, så sparas en hel del av deras energiåtgång. Kan justeras när vintern är över.

5. Försöka få ner elförbrukning till under 5kWh per dag. Modern kyl/frys (ca 1 kWh per dag), platt-TV, led-lampor, mobilt internet etc. Det verkar kunna vara möjligt, jag har en sommarstuga med luft/luft VP för underhållsvärme (10 grader), kyl och frys igång, samt led-lampor som tänds när det är mörkt. I december drog det 130 kWh totalt, dvs strax över 4 kWh per dag, inklusive värmen!

6. Batteribank på 10-15 kWh för att jämna ut produktionsvariationer.

7. Dieselgenerator för de dagar sol-cellerna inte laddar några dagar i rad.

8. Optimera solceller för max vinterproduktion istället för max årsproduktion. Dvs ha en lutning på ca 70 grader. Jag uppskattar att man då får ca 30% mer under vintern än vad en installation som följer taklutningen ger.

Med dessa förutsättningar så skulle en 10kW solcellsanläggning nog kunna fungera. Till saken hör att jag har lyckan att ha huset i en söderslänt i Roslagstrakten, med helt fri sikt mot solen under vinterdagarna.

Jag har kollat runt lite på vad folk har för erfarenheter av sina solceller, och det verkar som om en sådan anläggning kan ge kring 5kWh per dag i snitt även under december. Och skulle det inte räcka så skulle det ända vara OK att generera gapet med en diselgenerator. Om man bara får hälften från solen, så skulle man få generera 75 kWh med generatorn, för ca 500 kr. (10 kWh per liter, 20 kr per liter, 30% verkningsgrad). Eftersom det är bara för en-två månader så känns det överkomligt.

Om man på detta sätt klarar av vintermånaderna, så har man tillräckligt med el för att köra värme och varmvatten via solcellerna en stor del av året, så pellets/ved kostnader och hantering blir begränsad till vintermånaderna.

Skulle detta vara möjligt, kanske med några justeringar? Eller är jag helt ute och cyklar?

/Håkan
Såg mannen som var gengasentusiast och hade en Volvo B20 i källaren. Den satt med en generator och några batterier så här fanns "el, värme, varmvatten, luftrörelse" i ett paket. Naturligtvis måste man vara motorentusiast och ha fysiskt utrymme för det här, men hans stora grej (stötesten) var mest i bränslehanteringen. Från stock till rätt flisning och att kunna mata anläggningen på ett stabilt sätt.

Jo, självklart körde han sina bilar på gengas. Sverige är fullt av fiffiga gubbar som klurar på egna lösningar.
 
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
B bhus2021 skrev:
tänk på att Skåne har få dagar snö jämfört med stockholm, dock med din högre vinkel kanske inte snön lägger sig? Frost tar väl också ned effekten markant
Hej,

snö skall inte blir något problem, eftersom panelerna nästa står vertikalt.

Jag har inte hittat någon data på att frost skulle dra ner effekten markant, om du kan länka mig till någon sådan kvantitativ info vore det bra, så att jag kan lägga in det i beräkningarna.

Däremot har jag hittat info om att verkningsgraden ökar när det är kallt, och att snö på marken ger ytterligare effekt eftersom man tar till vara reflektioner från snön.
https://www.vattenfall.se/fokus/solceller/fungerar-solceller-pa-vintern/

MVH
Håkan
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
S Stefan.o skrev:
Om jag hade varit intresserad av ett dylikt projekt hade jag sett till att mitt reservkraftelverk var försett med automatisk start vid låg nivå i den tillkopplade batteribanken.

Lite likt hur man kan ha på många industrier / kraftverk, där man använder stora batteribanker för att nyttja som reglerström etc vid nätbortfall. Dessa batterigrupper behöver laddas med jämna mellanrum och då nyttjar man ofta elverk med autostart.

Ska en sån anläggning som det pratas om i tråden vara ”lättskött” är det nog vettigt att försöka ha så stor automatiseringsgrad som den egna ekonomin tillåter… Kan vara skönt att inte vara tvungen att ha ständig övervakning 24/7 på den egna komfort anläggningen i bostaden.

(DOCK får man ordentligt många år av anslutning till elnätet, endast för vad inköpen av all utrustning kommer belasta plånboken med, innan man når break even - om man någonsin gör det?)

Hursomhelst är det ett kul experiment att fundera på, känner du Håkan, att du kommer gå vidare så presentera väldigt gärna resultat fortlöpande!

Mvh
Hej,

håller med dig, min tanke är att det skall vara lättskött och man skall bo lika bekvämt som förut.

Jag har lagt mig på 15 år när jag räknat på investeringar, och då skulle mina beräkningar ge "break even" endast vid nybyggen eller hus med bara el-värme. Har man redan en värmepump så fick jag svårt att räkna hem off-grid rent ekonomiskt om man inte förutsätter ökande el-priser. De beräkningar jag gjorde visade att jag skulle behöva lägga till ca 30000-50000 kr utöver det som är motiverat rent ekonomisk. Men det är dock lägre än det som ibland diskuteras i olika forum, där det hävdas att det skulle kräva väldigt stora investeringar för att kunna gå off-grid.

Jag tänkte börja pula med detta på sommarstugan först och använda det för att lära mig mer. Den har värme på även under vintern (underhållsvärme), och eftersom jag inte är där så ofta på vintrarna så hoppas jag även lära mig hur man kan få systemet att fungera automatiskt.

Det lär bli ett vår och sommarjobb, men delar gärna med mig vad jag hittar när det kommit igång

Vänliga hälsningar
Håkan
 
  • Gilla
kashieda och 3 till
  • Laddar…
H hovapettson skrev:
Såg mannen som var gengasentusiast och hade en Volvo B20 i källaren. Den satt med en generator och några batterier så här fanns "el, värme, varmvatten, luftrörelse" i ett paket. Naturligtvis måste man vara motorentusiast och ha fysiskt utrymme för det här, men hans stora grej (stötesten) var mest i bränslehanteringen. Från stock till rätt flisning och att kunna mata anläggningen på ett stabilt sätt.

Jo, självklart körde han sina bilar på gengas. Sverige är fullt av fiffiga gubbar som klurar på egna lösningar.
Det är det. När jag var ung så installerade min farbror (bonde med egen skog) en flispanna för uppvärmningen. Jag minns hur han och min far brukade stå i hans pannrum i källaren och pröva olika inställningar för att få den att gå optimalt. Han matade den också med sågspån från ett närliggande sågverk (fick nog det gratis), men han berättade att sågspånet hade en tendens att fastna längs väggarna i magasinet som matade pannan. Men det brukade lösa sig med några kraftiga smällar med spaden.

Vänliga hälsningar
Håkan
 
  • Gilla
pmd och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Jag grunnar rätt ofta själv i sådana här banor.
Och dina punkter följer nog i stort sett mina egna tankar rätt bra.

Har du funderat på att försöka ta hand om restvärmen från elverket när du kör det?
Jag vet en kille som gjorde ett experiment med en bensinvärmare och ledde avgaserna igenom en gammal vv-beredare med slinga fylld med sand. Det fungerade utmärkt. En enkel konvektionsdriven fläkt pytsade ut värmen, så det borde fungera bra med avgaserna från en generator.
 
Mikael_L
H HåkanV skrev:
Jag har inte hittat någon data på att frost skulle dra ner effekten markant, om du kan länka mig till någon sådan kvantitativ info vore det bra, så att jag kan lägga in det i beräkningarna.
Jag själv har sett produktionen när det varit tunt med rimfrost, jag tycker det verkar påverka lite, men jag tyckte/tänkte att det var kanske 20-30% mindre.
Men detta är anekdotiskt, då jag inte har någon stor, länge och upprepad erfarenhet. Det kan alltså lika gärna varit lite mer eller mindre disigt i luften, så där som man inte ser, men det ändå påverkar produktionen.
H HåkanV skrev:
Däremot har jag hittat info om att verkningsgraden ökar när det är kallt, och att snö på marken ger ytterligare effekt eftersom man tar till vara reflektioner från snön.
Ja cellerna ger mer ju kallare de blir, och markreflexen från snötäckt mark ska verkligen inte underskattas, men för att få ut något av den så måste panelerna ha väldigt brant lutning.
Så där har man ytterligare ett skäl till den branta lutningen för vinterproduktion.
 
  • Gilla
pmd och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.