21 304 läst ·
324 svar
21k läst
324 svar
Det kanske går med offgrid ändå?
Jag har en begränsning på batteri bms på 210 ah så våra 3 st Multiplus släpper igenom ca 14kwh från generatorn så jag räknar med ca 2 tim /dag (dec - mars) och ca 3.5 liter / tim vid 50% belastning,F fribygg skrev:
vi har 24 st 480w bi-facial paneler på mark-stativ som jag byggt själv där jag kan ställa 12 paneler obegränsat i en axel, panelerna står helt i söder men även en helt solig december-dag får jag bara ca 14kwh, så bara halva dygns-behovet och det är meningslöst att sätta upp fler paneler för på sommaren är batterierna 27kwh fulla efter 2-3 timmars sol och sedan stänger MPPT all produktion ! Yes vi är helt Off Grid så vi har inget nät att skicka ut det på. En stor fucking AC att kyla huset med finns på inköpslistan !
MVH Bengt på Torpalyckan
Du undviker tydligen frågan om vad elverket kostar per kWh, jag tillåter mig att gissa på minst en krona och kanske uppåt tjugo som de små bensindrivna Honda verken kostar om de håller tusen timmar.T Torpalyckan Off Grid skrev:Jag har en begränsning på batteri bms på 210 ah så våra 3 st Multiplus släpper igenom ca 14kwh från generatorn så jag räknar med ca 2 tim /dag (dec - mars) och ca 3.5 liter / tim vid 50% belastning,
vi har 24 st 480w bi-facial paneler på mark-stativ som jag byggt själv där jag kan ställa 12 paneler obegränsat i en axel, panelerna står helt i söder men även en helt solig december-dag får jag bara ca 14kwh, så bara halva dygns-behovet och det är meningslöst att sätta upp fler paneler för på sommaren är batterierna 27kwh fulla efter 2-3 timmars sol och sedan stänger MPPT all produktion ! Yes vi är helt Off Grid så vi har inget nät att skicka ut det på. En stor fucking AC att kyla huset med finns på inköpslistan !
MVH Bengt på Torpalyckan
Du kanske har rätt, jag får kolla upp det.lnilsson skrev:
Jag utgick vad som Elektrolux själva skrivit, t.ex. för diskmaskin så skriver de att man kan ha upp till 60 grader på vattenanslutningen.
https://support.electrolux.se/suppo...emperatur-pa-vattentillforsel-till-diskmaskin
Jag hade funderat på omkring 30 grader. Jag måste läsa mer.
MVH
Håkan
30-40° borde inte vara något problem, det är först uppåt 60-70° som de här proteinerna kan stelna, så det är nog ganska lugnt att de hinner lösas upp tillräckligt innan vattnet blivit för varmt.
edit:
Om jag googlar t.ex.
"varmt vatten till diskmaskin ägg" eller "varmt vatten till diskmaskin äggviteämnen"
Så får jag många träffar som både tar upp problemet men även många som meddelar att det är inget problem under 35° till 55°, dvs den övre gränsen anses ligga olika i olika texter.
Men ganska klart är nog att det funkar rätt bra med åtminstone uppåt 40°C varmvatten som matning.
Dock kan man ju undra var du ska få 35° eller 40°C vatten ifrån, det är ju i allt övrigt en dålig temp för vatten med tanke på legionella. Men är det en mild förvärmning just innan det åker in i disk eller tvättmaskinen så är det ju såklart inget problem.
edit:
Om jag googlar t.ex.
"varmt vatten till diskmaskin ägg" eller "varmt vatten till diskmaskin äggviteämnen"
Så får jag många träffar som både tar upp problemet men även många som meddelar att det är inget problem under 35° till 55°, dvs den övre gränsen anses ligga olika i olika texter.
Men ganska klart är nog att det funkar rätt bra med åtminstone uppåt 40°C varmvatten som matning.
Dock kan man ju undra var du ska få 35° eller 40°C vatten ifrån, det är ju i allt övrigt en dålig temp för vatten med tanke på legionella. Men är det en mild förvärmning just innan det åker in i disk eller tvättmaskinen så är det ju såklart inget problem.
Redigerat:
Hej,F fribygg skrev:
Jag skall kanske inte svara för någon annan, men baserat på det data som gavs: 14 kW, 3,5 liter i timman, och om man antar att dieseln går på 16,50 kr, så får jag att det skulle kosta ca 4,12 kr per kWh för el från generatorn.
Det ger också ca 40% verkningsgrad (10 kWh per liter diesel), vilket är vad en bra dieselgenerator kan ge.
MVH
Håkan
Att bränslet kostar 4-5 per kWh kunde jag också räkna ut, men vad kostar själva generatorn per kilowatt?H HåkanV skrev:Hej,
Jag skall kanske inte svara för någon annan, men baserat på det data som gavs: 14 kW, 3,5 liter i timman, och om man antar att dieseln går på 16,50 kr, så får jag att det skulle kosta ca 4,12 kr per kWh för el från generatorn.
Det ger också ca 40% verkningsgrad (10 kWh per liter diesel), vilket är vad en bra dieselgenerator kan ge.
MVH
Håkan
Ja, i alla investeringar, t.ex. bergvärmepump, solceller, batterier etc, så är det bra att ta hänsyn till förväntad livslängd och garantier, vilket ofta ligger till grund för amorteringar. Där verkar solceller ligga väldigt bra till med produktgaranti på 10-15 år garanti, och 25-30 års effektgarantier (svar genererat av google AI, jag har inte kollat i detalj).C cpalm skrev:
Ja du tänkte på hur man kalkylerar service, slitage, framtida utbyte osv?
(Så förstod jag det från första början, men jag har dock inget svar, kikar på någorlunda billiga elverk kan de kanske tänkas vara "engångs", dvs man byter olja någon gång, men reparerar inget ifall det pajar, utan köper nytt, för då kan man ju kanske bedöma antal driftstimmar innan nästa nyanskaffning)
Här har det testats små elverk med rätt nedslående resultat för livslängd:
https://www.energimyndigheten.se/effektiv-energianvandning/tester/tester-a-o/reservelverk-2015/
En ny testomgång några år senare fick elverken bättre resultat.
https://www.energimyndigheten.se/ef...ester-a-o/test-av-reservelverk-2022-och-2023/
(Så förstod jag det från första början, men jag har dock inget svar, kikar på någorlunda billiga elverk kan de kanske tänkas vara "engångs", dvs man byter olja någon gång, men reparerar inget ifall det pajar, utan köper nytt, för då kan man ju kanske bedöma antal driftstimmar innan nästa nyanskaffning)
https://www.energimyndigheten.se/effektiv-energianvandning/tester/tester-a-o/reservelverk-2015/
https://www.energimyndigheten.se/ef...ester-a-o/test-av-reservelverk-2022-och-2023/
Små elverk går inte att jämföra med stora när det kommer till hållbarhet. Känner man en bonde kan man få diesel till rätt kurs, räknar man på 12kr litern och 7 liter per dag blir det 84kr x säg 120 dagar om året. Ca 10k plus service av elverk, resten klarar man på batteri och solceller. Är ändå en rätt ok kalkyl.
Man kommer väl fram till 10-20kr i kapitalkostnad och 10 kr i bränsle och service om man inte väljer alkylat antar jag?Mikael_L skrev:
Ja du tänkte på hur man kalkylerar service, slitage, framtida utbyte osv?
[länk]
[länk]
Hur länge håller ett större elverk?E erikjakan skrev:Små elverk går inte att jämföra med stora när det kommer till hållbarhet. Känner man en bonde kan man få diesel till rätt kurs, räknar man på 12kr litern och 7 liter per dag blir det 84kr x säg 120 dagar om året. Ca 10k plus service av elverk, resten klarar man på batteri och solceller. Är ändå en rätt ok kalkyl.
Intressant läsning igen. Om det är OK så har jag några följdfrågor.T Torpalyckan Off Grid skrev:Jag har en begränsning på batteri bms på 210 ah så våra 3 st Multiplus släpper igenom ca 14kwh från generatorn så jag räknar med ca 2 tim /dag (dec - mars) och ca 3.5 liter / tim vid 50% belastning,
MVH Bengt på Torpalyckan
Om jag förstår rätt så har du ca 850 kWh förbrukning i december. Om jag gissar så kanske det är ca 250 kWh hushållsel och då 600 kWh för uppvärming/varmvatten. Om du har värmepump så skulle det motsvara ca 2000 kWh värme för december.
600 kWh för värmepumpen, genererat av din dieselgenerator, blir då ca 2500 kr. 2000 kWh med pellets skulle hamna på strax under 2000 kr. Inte en jätteskillnad. Eller är jag helt ute och cyklar?
Alternativen öppnar sig
Sedan: air-con och uppvärmd pool är trevligt på sommaren ;-)