Mikael_L
H HåkanV skrev:
Det verkar skilja en del, och om man vill ha det hemfraktat eller om man hämtar själv. Men bara som ett exempel. Köper man små 16 kg påsar på byggmax kostar det ca 4,30 per kg. Moderna pannor sägs ha 90% verkningsgrad, och 1 kg pellets har 4,8-4,9 kWh per kg. Så då blir det precis strax under 1 kr per kWh.
Då kan man ju även överväga en gammal hederlig oljepanna, diesel och brännolja har ju 12 MWh energi per m3.
Kanske lättare att sköta och tryggare, på 50-60-talen så hade ju alla en sådan i sina hus.

C
F fribygg skrev:
Men att lagra ved eller pellets för någon eller några säsongers behov bör knappast vara för dyrbart oavsett om man avser att producera el och värme eller bara värme med biomassan.
Där har du nästa akilleshäl och det är att verkningsgraden för att producera el från bränsle är dålig. En stor del blir värme. Därför gör man med fördel sånt i ett kraftvärmeverk där värmeproduktionen styr och elproduktionen är en "bonus" och inte ett måste.
För ett enskilt hushåll är det omöjligt att balansera el- och värmebehovet på något vettigt sätt.

AXS
Solcellerna är väl det billiga i det här fallet. Runt 1000:- st för över 400w.
Du behöver ju inte ha växelriktare för full effekt heller.

Inte omöjligt att flytta en del av dom under hösten för optimal vinkel. Kanske ett stativ på gräsmattan som ändå inte används på vintern kan vara något.

Det går ju även att skapa biogas i ganska små volymer som kan driva en generator. https://www.homebiogas.com/shop/backyard-systems/homebiogas-2/

Eller små bränsleceller. Går du via metanol är det lättare att lagra än vätgas. Gissar att det inte är en billig lösning.

Mikael_L Mikael_L skrev:
Ja det är ju en tanke.
Det man sparar på nätavgifter och skatter tar man ut till en två månaders resa till varmare länder varje vinter.
Ja inte mig emot, ju mer jag funderar desto mer lockande ... :)
Ja, det börjar luta åt att jag börjar med stugan först, då kanske jag klarar mig med solceller och batteri. Får ta tag i det när våren kommer. Och sedan samla statistik för att bättre göra en lösning för villan.

Mikael_L Mikael_L skrev:
Då kan man ju även överväga en gammal hederlig oljepanna, diesel och brännolja har ju 12 MWh energi per m3.
Kanske lättare att sköta och tryggare, på 50-60-talen så hade ju alla en sådan i sina hus.
Mina föräldrar hade en sådan i huset när jag växte upp. Det fungerade mycket bra. Den byttes dock up mot värmepump kring 1970/80. Vill minnas att värmepumpen krävde mer underhåll av min far än oljepannan. Men det var relativt ny teknik då.

Jag lutar dock åt pellets snarare än olja, för mig själv skulle det kännas bättre att värma med förnybart bränsle. Jag är villig att lägga lite extra tid på det.

• Gilla
pmd och 1 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Hej och välkommen till Byggahus!

Fint att det går offgrid även i praktiken.

Dieselgeneratorn kräver väl service och behöver skrivas av för att kunna repareras/ bytas ut i framtiden, vad har du för tankar om kostnaderna för detta @Torpalyckan Off Grid ?
Jag lyckades "hitta" en begagnad (2022 innan Ukraina kriget) diesel generator med 120 tim på mätaren så jag nog en stabil 45 kwh generator många år, kör ca 350 tim/ år, ja jag vet att räkne nissar tycker den är alldeles för stor för mina ca 20 kwh till min el central 32 ah säkring, byter olja filter varje år så jag räknar med att den utan problem
klarar 6k till 8k på 50% belastning, Perkins 3 cyl turbo diesel har även autostart/stop från cerbo gx och program mjukvara så jag kan ställa
varmköranings och avkylnings-tid innan invertrarna går över till laddning.

• Gilla
  • Wow
MrDizzy och 3 till
  • Laddar…
Eftersom jag startade tråden tänkte jag göra ett försök att sammanfatta vad jag kommit fram till, med er hjälp.

Off-grid är helt möjligt idag. Utan att ge avkall på sin bekvämlighet (i mitt fall skulle det vara 15-30 minuter per vecka för pelletspannan). Det finns ju dessutom exempel i tråden på personer som redan kör helt off-grid, och det fungerar.

Med modern kyl/frys, ledlampor, LCD-TV etc, så är det fullt möjligt att komma ner till en el-förbrukning för "hushålls-elen" som ligger på sådan nivå att det skulle kunna genereras av en uppsättning solpaneler, uppsatta så att de optimerar produktionen under vintermånaderna.

Matlagning drar i snitt 2 kWh per dag (jag baserar denna data på vattenfalls statistik), så det skulle kräva ca 40% mer paneler (jag skattar en ökning från 5 kWh per dag till 7 kWh per dag), om man inte ersätter el-spisen med en gasspis, eller kombi el/gas.

För värmebehovet/varmvatten så tror jag att jag måste hitta en "icke el-baserad" lösning. Jag lutar då själv åt en pelletspanna (vilket jag uppskattar skulle kräva en insats av 15-30 minuter per vecka). Jag har inte satt mig in i hur det skulle fungera med passiva hus / lågenergihus, om de klarar sig med andra lösningar och mer solceller

Jag har även sett att för min sommarstuga och underhållsvärme (luft/luft VP) när jag inte är där, så skulle jag nog kunna generera det behovet med solceller. När jag inte är där så går det ju inget varmvatten och hushållsel förutom kyl/frys. Och värmen när jag är där under dec/jan får bli från vedkamin och vedspisen.

Mitt första steg blir nog sommarstugan, får sätta igång under våren. Och sedan ta erfarenheter därifrån och applicera på en framtida off-grid lösning för villan.

Vänliga hälsningar
Håkan

Redigerat:
  • Gilla
landan81 och 5 till
  • Laddar…
T Torpalyckan Off Grid skrev:
Jag lyckades "hitta" en begagnad (2022 innan Ukraina kriget) diesel generator med 120 tim på mätaren så jag nog en stabil 45 kwh generator många år, kör ca 350 tim/ år, ja jag vet att räkne nissar tycker den är alldeles för stor för mina ca 20 kwh till min el central 32 ah säkring, byter olja filter varje år så jag räknar med att den utan problem
klarar 6k till 8k på 50% belastning, Perkins 3 cyl turbo diesel har även autostart/stop från cerbo gx och program mjukvara så jag kan ställa
varmköranings och avkylnings-tid innan invertrarna går över till laddning.
Hur många kronor sätter du av per driftstimme eller producerad kWh för att kunna ersätta den när den behöver bytas?

Min VVB i sommarstugan drar ca 2kWh per dygn i läckvärme när rumstemp är nedatälld till 10C. Så att hitta ett sätt att värma vattnet utan el är nog bra för vinter-off grid

• Gilla
1234bjorn
  • Laddar…
Bara en snabb komplettering. Hittade detta verktyg (ni kanske redan har det).
https://re.jrc.ec.europa.eu/pvg_tools/en/tools.html

Om jag lägger in mina förutsättningar i det (10 kW paneler, rakt mot söder, lutning 70 grader) så får jag följande resultat.

Diagram som visar månatlig energiproduktion från ett fixvinklat solcellssystem, högst i maj och lägst i december.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

B bhus2021 skrev:
Min VVB i sommarstugan drar ca 2kWh per dygn i läckvärme när rumstemp är nedatälld till 10C. Så att hitta ett sätt att värma vattnet utan el är nog bra för vinter-off grid
Jag stänger av VVB när jag inte är där. Men underhållsvärmen är på, ligger på 9 grader.

Man skulle vilja se en kostnadskalkyl på detta. Hur länge räknar du med innan det går jämnt ut? Det låter som rätt stora investeringar i botten.

Discoman Discoman skrev:
Man skulle vilja se en kostnadskalkyl på detta. Hur länge räknar du med innan det går jämnt ut? Det låter som rätt stora investeringar i botten.
Jag skall sätta ihop en kalkyl baserat på vad jag kommit fram till under tråden, men det tar några dagar. Men jag tror jag kan räkna ihop det. Solceller har gått ner i pris och batterier får man grönt bidrag för. Sedan, hur stor vinsten blir beror lite på vad man utgår ifrån. Har man t.ex direktverkande el eller värmepump. Själv har jag värmepump, så jag får lite mindre pengar att investera för. Så för min del handlar det om drygt ca 12 000 kWh per år, dvs ca 25 000 kr. Pelletskostnad skulle nog landa på 8000-10 000 kr, 1000 kr för gasol, så 14-16 tusen kronor per år i besparing. För den besparingen kan man göra en del investeringar, och ändå få det att gå ihop. Och el och skatter lär nog inte bli billigare framöver...

Notera, detta är snabba överslagssiffror, så ta dem inte som slutgiltig sanning, jag kan ha missat något.

Vänliga hälsningar
Håkan

• Älska
Discoman
  • Laddar…
Ett litet tillägg: punkt 4 kan vara problematisk, diskmaskiner och tvättmaskiner behöver kallt vatten för att skölja bort proteiner (t.ex. ägg eller blod). Om man har för hög temperatur på tillvattnet så kan proteinerna denatureras och därmed bli nästan omöjliga att tvätta/diska bort.

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
Mitt elbolag har effektariffer 06.00-21.00 Oktober-Mars. Som jag förstått det så kör de flesta någon liknande upplägg.

Jag har köpt en batteribank som täcker större delen av vårt dagsbehov under tiden effektariffen gäller.
Så här ser schemat för batteribanken ut Oktober-Mars
01:00-05:00 Laddar
05:00-06:00 Neutralt
06:00-09:00 Levererar till hushåll
09:00-15:00 Levererar till hushåll om effekten överskrider x
15:00-21:00 Levererar till hushåll
21:00-01:00 Neutralt

Det brukar finnas lite kräm kvar i batteriet efter 21:00 men känns som slitagekostnaden överskrider nyttan då.

Perioden April-September kör vi nedan då vi har solpaneler.
01:00-05:00 Laddar
05:00-01:00 i första hand används solproduktion, överskott laddar batteriet, solelen säljs enbart om batteriet är fulladdat. Räcker inte solproduktionen till används batteriet.

På så sätt kan vi i princip alltid få de billiga spotpriserna på natten samt undviker effekttariff.

• Gilla
Bästerortarn och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.