AXS
Har du koll på hur mycket effekt en pelletspanna drar? Vi pratar upp till 10 Kwh per dygn med pumpar etc.

För disk och tvätt är det ju ganska enkelt att sätta en blandarventil för varje enhet, dessutom brukar det inte bli max värme direkt om du inte har vvc.

H HåkanV skrev:
Jag har sedan antagit att det finns en värmepump som reducerar energin för värme med en faktor 3. Så då är jag nere i 6200 kWh el för värmepumpen. Totalt sett är nu villan nere i strax över 10 000 kWh.
Fast vörmepumpen går ju inte på pellets, men du menar att du kör dina pellets bara när du inte har solel till värmepumpen? Så ditt värmesystem behöver ha en ackumulatortank el dyl så att du kan mata in antingen LVVP-värmt vatten eller pelletsvärmt vatten. Har du vattenburna element idag för detta?

Mikael_L
B bhus2021 skrev:
Så ditt värmesystem behöver ha en ackumulatortank el dyl så att du kan mata in antingen LVVP-värmt vatten eller pelletsvärmt vatten. Har du vattenburna element idag för detta?
Eller ett batterilager så att solel kan användas dygnet runt.

H HåkanV skrev:
Lite mellanresultat vart jag hamnar i driftkostnader.

För att få det lite allmängiltigt bild (och inte bara mitt hus) har jag utgått från vattenfalls fördelningssiffror och en villa med totalt behov av 22500 kWh per år. Vattenfall har lagt 50% av detta på värme, 7,5% på golvvärme (vilket jag slår ihop med värme), och 25% på varmvatten. Så jag har lagt 58% på värme och 25% på varmvatten. Dvs i runda slängar 18 700 kWh värme.

Jag har sedan antagit att det finns en värmepump som reducerar energin för värme med en faktor 3. Så då är jag nere i 6200 kWh el för värmepumpen. Totalt sett är nu villan nere i strax över 10 000 kWh.

Med en fast kostnad på 719 kr / månad (i alla fall för mig), och en rörlig kostnad på ca 1,40 (min var 1,59 i december) så hamnar elräkningen på ca 22600 kr per år.

Den rörliga driftskostnaden för off-grid är framförallt värmen jag behöver nov-feb. Om jag antar att de månaderna står för 60% av värmen, och 40% av varmvattnet, så hamnar jag på att jag behöver spendera ca 9500 kr på pellets (jag har antagit 4.10 kr per kg för pellets). Till det kommer dessutom ca 850 kr för gasol till gasspisen.
Så 10350 kr.

Detta är rena "enkla" driftskostnader, jag har inte lagt in några kostnader för service av de olika anläggningarna, det får komma i en utförligare beräkning.

Men jag får det till en besparing av drygt 11 000 kr per år, som då skall användas för att investeras i solceller, batteri och pelletspanna. Det blir nog svårt att få helt break-even, lite beroende även på hur snabbt man vill komma dit, och hur mycket man kan tänka sig att göra själv av installationsjobbet.

Det finns säkert brister i mina beräkningar, men det hoppas jag att jag får hjälp med att fixa.

Men jag tycker även det visar att det inte är orimligt att tänka sig off-grid, framförallt inte om man bygger nytt och lägger in den anslutningskostnad som elbolagen vill ha. Jag har inte heller lagt in hur det skulle se ut om man har en el-uppvärmd villa idag. Man skulle nog behöva köra längre tid på pellets, men varmvatten på sommaren klarar solcellerna. Och elbesparingen blir mycket större. Skall försöka göra en sådan skattning.

Vänliga hälsningar
Håkan
En liten diskussionstanke.

Pellets och pelletsbrännare verkar kosta en del i både drift och inköp.
Pengar som kanske är till bättre nytta någon annanstans.

Nu kanske det är svårt för ett hus med 20000kwh/år men i mitt fall använder jag 6000kwh per år med LLVP.
För drygt 100.000 som jag antar att en pelletsbrännare och pellets skulle kosta mig för 10 år, så kanske man skulle kunna lägga de pengarna på energieffektiviserande åtgärder och få ner sin förbrukning till 5000 kwh/år istället. några solceller till så kanske man ehj behöver pellets öht.

Som någon skrev i tråden tidigare så tror även jag att man värdeförstör sitt hus genom att avsluta sitt elnätsabbonemang.
Du verkar inte vilja flytta utan bo kvar.
Men det kanske är värt att räkna på att flytta, köpa ett lite mindre (energieffektivare) hus som helst inte har någon elanslutning och lägga mellanskillnaden på solceller+batteri, nån form av kamin finns redan antagligen. Det kanske är svårt att hitta ett sånt boende? lär väl vara något utjänat torp i skogen :(

Cheesen Cheesen skrev:
Så tre år kontinuerlig drift... För ett nytt dieselverk så blir avskrivningen runt 25000:-/år eller 2000:-/månad.
Det ska ju självklart inte gå konstant 😅

N
Mikael_L Mikael_L skrev:
Varför så?

Om man kan klara det hela i 10 månader om året med solceller och ett lagom batterilager, och sen de två sista månaderna så har man ett elverk som förser huset med de 1500 kWh som behövs, och detta kostar då 500 liter bränsle för 8000:-

Att tanka upp en 500-liters tank en gång om året är väl inte så väldigt mycket jobb?

Nog tror jag att det är husets övriga underhåll, snöskottning, gräsklippning osv som fortfarande kommer vara det som kräver absolut mest arbete, såpass mycket att detta med energisystemet inte ens kommer att märkas.
Vilket aggregat har du tänkt att köra och vad kostar det med underhåll och allt?

N
H HåkanV skrev:
Hej,

jag har en logger som sitter på P1 porten på elmätaren, kopplad till en HomeAssistant som snurrar på en Raspberry Pi. Så elförbrukningen per fas har jag väldigt bra koll på, och de totala effekttopparna.

/Håkan
Kan du visa några grafer på dina toppar?

redarn redarn skrev:
Enligt mig helt galet att tänka sig omfattande vätgaslagring i trycktank i villaområde men det är väl en av sakerna de menar inte passar för konsumenter att skaffa.
Helt apropå så står det där huset på Skellefteå Camping, i övrigt har jag inget att bidraga med.

Nu har jag försökt mig på att räkna lite noggrannare på olika fall.

Och först, om någon funderar på detta, snälla gör egna beräkningar. Jag är ingen ekonom, så det kan finnas fel i vad jag gjort.

Jag har utgått från siffror från vattenfall vad gäller energifördelning, 50% för värme, 7,5% för golvvärme, vilket jag slagit ihop med värme till totalt 58%, och sedan 25% för varmvatten.

Sedan, om jag googlar, verkar normalförbrukning för en villa vara mellan 20 - 25 tusen kWh, så jag har använt 22 500 kWh i beräkningarna.

Jag har 3 olika fall.
1. En villa som idag helt går på el.
2. Samma villa men som idag har bergvärme.
3. Sedan samma med både bergvärme och solceller idag.

För elpriser har jag tagit officiell statistik från https://www.energimarknadsbyran.se/.../elpriser-statistik/manadspriser-pa-elborsen/

Baserat på dessa siffror har jag använt deras snitt spotpris (SE3), men även tagit fram snitt pris för vintermånaderan. Jag har lagt på rörliga nätavgifer, elbolagets påslag, skatter och moms. Då fick jag fram ett rörligt pris på 177 öre för vintern, och 159 får året. Tyckte det verkade lite högt (min elleveratör kanske lägger på mycket), så i beräkningarna la jag mig på 170 öre för vinter och 140 öre för året. Fast avgift (i alla fall för mig) är 713 kr per månad, från nätbolag och elleverantör.

För solceller tänker jag mig en installation av 10 kW, och batteri på 18 kWh. Jag har lagt in 1000 kr per år för sotning av pelletspanna. Jag räknar på kostnad för pellets (räkna med 90% verkningsgrad) på 1 kr kWh

Så för de olika fallen blev det:

1. Villa med el. Eftersom det inte finns någon värmepump har jag antagit att pelletspannan måste generera 70% av värme och varmvatten. Övrigt behov verkar solcellerna kunna klara.
Innan åtgärd så skulle elen gå på ca 40 000 kr per år. Efter installation av solceller och pelletspanna så blir det en kostnad för pellets och gasol på 13600 kr. Dvs en besparing på ca 26 400 kr per år.
Om jag räknar med 4,5 % ränta, 30% ränteavdrag, och 15 års avbetalning så skulle det betala en investering på 310 000 kr (om jag räknar rätt)

2. Samma villa har bergvärme. Här har jag räknat att solcellerna klarar ca 60% av värme och varmvatten. Jag har antagit 3 gånger energivinst med VP.
Denna villa skulle då ha en elförbrukning på ca 10 050 kWh, total elkostnad på 22 600 kr. Om man går off-grid så landar pellets, gasol och sotning på ca 11800 kr. Dvs besparing per år skulle vara ca 10 800 kr per år. Vilket skulle räcka till en investering för solceller, batteri och pelletspanna på 127 500 kr

3. Om villan dessutom har solceller och batteri idag. Då skulle pelletsen ge en minskning av elförbrukningen för värmepumpen på ca 3360 kWh (eller 5712 kr). Och sedan 8556 kr i årsavgift när man kopplar bort nätet. Så totalt ca 14250 kr per år. Pellets, gasol etc kostar samma som ovan, dvs 11 800 kr per år, så den årliga besparingen blir ca 2450 kr.
Det skulle täcka en investering för pelletspannan på ca 29000 kr.

Om jag kollar vad de olika delarna kostar, och gör det mesta av installationen själv, förutom där det krävs behörighet), så hittar jag:

Solceller för 10 kWh (1100 per panel på 410 kW), och eltråd. skulle gå på ca 30 000 kr, eller 24 000 kr efter bidrag. Om man installerar själv.
Solcellsbatteri 18 kWh med 15kW hybrid växelriktare, inkl. installation (krävs för bidraget). 65225 kr (efter bidraget) Jag tittade på Sigenrergylöning, men det finns en massa tillverkare.
Så solcellspaketet hamnar på ca 89000 kr om man monterar solcellerna själv.

En pelletspanna med pelletsförråd för automatisk gång verkar hamna på ca 70 000 kr (jag tittade på en Pellmax VB). Även där får man installera själv.

Var och en får avgöra hur mycket man vill göra själv, och hur mycket man vill lägga på att få saker installerade. Jag pular gärna själv, t.ex. så kostade min luft/vatten värmepump mig totalt ca 32000 kr (efter bidrag), inkl. rördragning av behöring rörmokare, el detsamma, men montering och alla andra förberedelser av mig själv.

Så:
1. För villa med elvärme, där verkar det som om off-grid skulle inte bara fungera utan dessutom spara en hel del kostnader. Om det vore jag skulle jag montera en luft/luft VP för behaglig aircon på sommaren, och kanske kunna minska pelletsförbrukning något.

2. För villa med bergvärme så skulle besparingen bekosta en investering på 127 500 kr. Medans solceller och pelletspanna hamnar på ca 160 000 kr (egen montering). Då får man värdera själv om man tycker att drygt 30000 extra är värt det, t.ex. om man tror på framtida prisökningar på elen.

3. För villa med solceller och bergvärme så ger besparingen ett utrymme för en investering på 29000 kr. Pelletspannan går på ca 70000 kr. Så där krävs 41000 kr mer än vad besparingen i sig själv genererar (därav min tidigare kommentar att man kanske får titta på blocket och hitta en begagnad pelletspanna :-) ). Återigen, upp till var och en att avgöra om det är värt det.

För min del så har jag lärt mig mycket i denna tråd, men alla får själva göra sina beräkningar som mappar mot de specifika förutsättningarna i sina fall.

Dock, som jag började med. Off-grid kan nog fungera, utan att man behöver ge avkall på sin bekvämlighet. För en el-uppvärmd villa kan det vara en ren vinst. Har man installerat bergvärme så fungerar det naturligtvis också, men det kräver en ytterligare investering som man inte kan räkna hem rent ekonomiskt, men som jag själv inte tycker avskräcker - t.ex. som försäkring mot framtida ökning av el-priser. Och, har man som jag, tillgång till ved för billig penning, så kan det gå ihop även för fall 2 och 3. Men alla får ju avgöra om man är OK med vedhantering.

Vänliga hälsningar
Håkan

• Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
S solhej skrev:
En liten diskussionstanke.

Pellets och pelletsbrännare verkar kosta en del i både drift och inköp.
Pengar som kanske är till bättre nytta någon annanstans.

Nu kanske det är svårt för ett hus med 20000kwh/år men i mitt fall använder jag 6000kwh per år med LLVP.
För drygt 100.000 som jag antar att en pelletsbrännare och pellets skulle kosta mig för 10 år, så kanske man skulle kunna lägga de pengarna på energieffektiviserande åtgärder och få ner sin förbrukning till 5000 kwh/år istället. några solceller till så kanske man ehj behöver pellets öht.

Som någon skrev i tråden tidigare så tror även jag att man värdeförstör sitt hus genom att avsluta sitt elnätsabbonemang.
Du verkar inte vilja flytta utan bo kvar.
Men det kanske är värt att räkna på att flytta, köpa ett lite mindre (energieffektivare) hus som helst inte har någon elanslutning och lägga mellanskillnaden på solceller+batteri, nån form av kamin finns redan antagligen. Det kanske är svårt att hitta ett sånt boende? lär väl vara något utjänat torp i skogen :(
Hej,

det är mycket vettigt i det du säger, och visst skulle man kunna använda investeringar på andra sätt. Tilläggsisolering är t.ex. något som ofta brukar löna sig. Luft/vatten VP har jag redan installerat på min egen villa. Solceller och batteri har nu kommit ner i pris och kan nog driva ett hus 8 av 12 månader. Dessutom ger de en buffert för effekttaxan (jag har inte själv räknat på det).

Sifforna för energiförbrukning som jag använt är det jag hittat på nätet som representativa för någon typ av snitthus, eftersom tanken var mer en diskussion kring om off-grid kan fungera. Jag tycker att jag ofta sett åsikter på olika forum att off-grid inte kan fungera om man inte ger avkall på sin bekvämlighet, eller att man måste göra väldigt stora investeringar.

Jag tycker själv att det jag lärt mig i denna tråd är att off-grid skulle kunna fungera, och att investeringarna är mycket rimliga, och kan till och med vara ekonomiskt motiverade i vissa fall.

Men naturligtvis är det upp till var och en att avgöra.

Vänliga hälsningar
Håkan

Redigerat:
Jag såg att jag inte skrev ut den VP elförbrukning som uträkningarna gav. Av den totala el-förbrukningen för huset på 10 050 kWh, så var VP på ca 6200 kWh, givet de föutsättningar jag utgick från.
MVH
Håkan

AXS AXS skrev:
Har du koll på hur mycket effekt en pelletspanna drar? Vi pratar upp till 10 Kwh per dygn med pumpar etc.

För disk och tvätt är det ju ganska enkelt att sätta en blandarventil för varje enhet, dessutom brukar det inte bli max värme direkt om du inte har vvc.
Om du menar den el som behövs för att driva pannan så hittar jag siffror som säger ca 40 W i medel. Så ca 1 kWh per dygn.

Lite beroende på hur stor växelriktare du har för solceller / batteripacket skulle du även kunna ha en varmvattenackumulator med elpatron för värme och varmvatten en ganska stor del av året.

S Stefan.o skrev:
Lite beroende på hur stor växelriktare du har för solceller / batteripacket skulle du även kunna ha en varmvattenackumulator med elpatron för värme och varmvatten en ganska stor del av året.
Du har en bra poäng med det. Det är nog den teknik som verkar mest kosteffektiv vad gäller att lagra överskottsenergi från sommaren. Det diskuterades i en tråd som drogs igång tidigt 2025. Jag har funderat på att kolla mer på det, men inte tagit tag i det. Tror dock jag behöver pelletspanna i alla fall, men förbrukningen av pellets går ju ner.
MVH
Håkan

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
H HåkanV skrev:
Du har en bra poäng med det. Det är nog den teknik som verkar mest kosteffektiv vad gäller att lagra överskottsenergi från sommaren. Det diskuterades i en tråd som drogs igång tidigt 2025. Jag har funderat på att kolla mer på det, men inte tagit tag i det. Tror dock jag behöver pelletspanna i alla fall, men förbrukningen av pellets går ju ner.
MVH
Håkan
Hej

Jag tänkte inte primärt ett stort energilager, utan ett dygnslager likt en ackumulator för vedeldningssystem eller för den del fjärrvärmeckumulator på värmeverk. Den tiden på året du har solel är det helt säkert mycket mer prisvärt för både värme / varmvatten än pellets.

För att få någon slags ekonomi gäller det, vad jag förmodar iallafall, att hitta de lösningar som ger mest ”bang for the buck”.

Edit:

Kopiöst välisolerat torde även vara önskvärt - lite likt ”passivhus” om man har råd eller det är tekniskt möjligt.

Mvh

Stefan

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.