21 315 läst ·
324 svar
21k läst
324 svar
Det kanske går med offgrid ändå?
Man bör ju tänka till två gånger innan man fimpar sitt abonnemang.
När det är dags att sälja sin fastighet så skulle jag gissa att 99% vill ha el och som jag förstått det så är det ju inte helt gratis att "koppla in sig igen" har man redig otur så kanske det inte ens går.
Spara 10k om året för att sedan torska några 100k när det är dags att flytta..
När det är dags att sälja sin fastighet så skulle jag gissa att 99% vill ha el och som jag förstått det så är det ju inte helt gratis att "koppla in sig igen" har man redig otur så kanske det inte ens går.
Spara 10k om året för att sedan torska några 100k när det är dags att flytta..
Kan du länka till din installation på vrm-world?T Torpalyckan Off Grid skrev:Tjeena Mikael och andra som har samma tankar.
Jag själv har varit Off Grid på riktigt nu i snart 3 år utan att behöva dra ner på levande standard som man kan läsa om att många andra måste göra. Jag plockade ihop en egen anläggning när EON ville ha 350 000:-
för att dra ström till vår nya fastighet, så jag köpte ett rejält Victron system med 3 st Multiplus 2 48/5000
27 kw/h litium batterilagring 10kw sol anläggning och en 45 kw diesel generator, allt till nästan samma pris som EON ville ha och allt har fungerat utan några problem så det finns grejor som fungerar på marknaden om man bara vågar (och har finanserna )att leva ett liv utan elräkningar.
Det är en av de sakerna som jag tror gör att många inte tar steget fullt ut.G Greger_08 skrev:Man bör ju tänka till två gånger innan man fimpar sitt abonnemang.
När det är dags att sälja sin fastighet så skulle jag gissa att 99% vill ha el och som jag förstått det så är det ju inte helt gratis att "koppla in sig igen" har man redig otur så kanske det inte ens går.
Spara 10k om året för att sedan torska några 100k när det är dags att flytta..
Jag tittade på Vattenfalls info om detta.
https://www.vattenfalleldistribution.se/elnatsanslutning/anslut-din-fastighet/ateranslutning/
Där finns en prisuppgift att om man återansluter inom 10 år så kostar det "från 3525 kr" inklusive moms. Men de säger också att det kan gå på betydligt mer. Det vore ju trevligt om man kunde pausa sitt abonnemang något år, betala en låg månadsavgift under tiden, och då se till att de inte gräver upp befintlig anläggning etc. så att det går att återansluta till just 3525 kr.
En nyanslutning med mindre än 200 m verkar gå på 53 750 kr, jag vet inte hur ofta det blir några 100k. Vore intressant med statistik
Redigerat:
Min fru är rätt händig även honB borgen72 skrev:En stor nersidan är väl risken att det händer något med anläggningen eller med dig. Så länge du och anläggningen mår bra kan det nog funka men det kan ju bli jobbigt läge när något börjar krångla i januari och det inte går att få tag på reservdelar. Eller sjukdom som gör att du behöver tillbringa några veckor på sjukhus.
Jag har ju lite statistik från sommarstugan, och med luft/luft VP satt på underhållsvärme och med både kyl och frys på, så klarade jag mig på 130 kWh under december. Det är så pass lågt att det är görbart med enbart solceller och batteri. Så om man reser bort en längre tid, kanske det går att fixa underhållsvärme på ett sådant sätt. Man slipper ju förbrukning för varmvatten, tvätt, TV etc.
Sommarstugan är förvisso liten, men har bara 10 cm isolering i väggarna.
Hej,S sanamon skrev:Hej,
150kWh spillvärme är väl inte försumbart? Kan du ta tillvara hälften av det så har du kanske halva uppvärrmningsbehovet säkrat... 2 säckar pellets kostar 150-200kr.
Jag har 12.8kw paneler i söderläge på samma breddgrad som dig. 38gr lutning. Fick totalt 135kwh i december = i snitt 4.3 kwh. Men första hälften av december var det skralt, 12 dagar i rad med mindre än 1kwh. Så räkna med en del elverksproduktion på vintern. Och varje kwh från elverket kostar minst 8kr.
mvh Jonas
Du har nog rätt. Jag har utgått från att en normalstor villa behöver ca 3000 - 3500 kWh per månad för värme och varmvatten under dec/jan (kanske är högt räknat). Och då kändes ytterligare 150 kWh som ganska lite. Men inte försumbart.
Intressanta värden du har om solproduktionen i december. Det styrker mig i min förhoppning att kunna generera 150 kWh solel under december, med en lutning optimerad för vintern, dvs kring 70 grader.
Och redan nu så hade din anläggning kunnat driva underhållsvärmen med luft/luft VP under december i min sommarstuga (givet batterilagring). Och så kör man vedkaminen och vedspisen de dagar under vintern man är där. I en sommartuga tar jag vedeldning på myskontot
Vänliga hälsningar
Håkan
Off-grid i Skellefteå. Jag tror man drog igång det 2018, och artikeln är från 2021, så det har snurrat någon vinter. Vet inte hur det gått sedan. Dyr teknik dock med vätgasgenerator och lagring. Men fixar då att lagra sommarsol.
https://landetsfria.nu/2021/nummer-275/huset-som-drivs-av-solenergi-aven-pa-vintern/
Eftersom det är drivet av Skellefteåkraft så vill projektledaren inte skjuta sig själv i foten utan avslutar med en diskussion kring de som genererar egen el och att "man kommer fortsätta att samspela med de centrala energibolagen. Jag tror de flesta ändå uppskattar tillförlitligheten som finns hos elbolagen."
Jag vet inte om jag tillhör den kategorin av "man" som känner att el-nätsbolagen gör sitt bästa för att samspela
https://landetsfria.nu/2021/nummer-275/huset-som-drivs-av-solenergi-aven-pa-vintern/
Eftersom det är drivet av Skellefteåkraft så vill projektledaren inte skjuta sig själv i foten utan avslutar med en diskussion kring de som genererar egen el och att "man kommer fortsätta att samspela med de centrala energibolagen. Jag tror de flesta ändå uppskattar tillförlitligheten som finns hos elbolagen."
Jag vet inte om jag tillhör den kategorin av "man" som känner att el-nätsbolagen gör sitt bästa för att samspela
Hej och välkommen till Byggahus!T Torpalyckan Off Grid skrev:Tjeena Mikael och andra som har samma tankar.
Jag själv har varit Off Grid på riktigt nu i snart 3 år utan att behöva dra ner på levande standard som man kan läsa om att många andra måste göra. Jag plockade ihop en egen anläggning när EON ville ha 350 000:-
för att dra ström till vår nya fastighet, så jag köpte ett rejält Victron system med 3 st Multiplus 2 48/5000
27 kw/h litium batterilagring 10kw sol anläggning och en 45 kw diesel generator, allt till nästan samma pris som EON ville ha och allt har fungerat utan några problem så det finns grejor som fungerar på marknaden om man bara vågar (och har finanserna )att leva ett liv utan elräkningar.
Fint att det går offgrid även i praktiken.
Dieselgeneratorn kräver väl service och behöver skrivas av för att kunna repareras/ bytas ut i framtiden, vad har du för tankar om kostnaderna för detta @Torpalyckan Off Grid ?
Enligt mig helt galet att tänka sig omfattande vätgaslagring i trycktank i villaområde men det är väl en av sakerna de menar inte passar för konsumenter att skaffa.H HåkanV skrev:Off-grid i Skellefteå. Jag tror man drog igång det 2018, och artikeln är från 2021, så det har snurrat någon vinter. Vet inte hur det gått sedan. Dyr teknik dock med vätgasgenerator och lagring. Men fixar då att lagra sommarsol.
[länk]
Eftersom det är drivet av Skellefteåkraft så vill projektledaren inte skjuta sig själv i foten utan avslutar med en diskussion kring de som genererar egen el och att "man kommer fortsätta att samspela med de centrala energibolagen. Jag tror de flesta ändå uppskattar tillförlitligheten som finns hos elbolagen."
Jag vet inte om jag tillhör den kategorin av "man" som känner att el-nätsbolagen gör sitt bästa för att samspela![]()
Ja, dessutom blir det som alla säsongslagringslösningar på tok för dyrt. Bara det faktum att lagret bara omsätts 1 gång per år gör det ju astronomiskt dyrt per kWh i relation till t.ex. ett peak-shaving-scenario där lagret kanske omsätts flera gånger per vecka.redarn skrev:
Jag håller med. Så jag tror jag håller mig till pelletspannan.C cpalm skrev:
/Håkan
Intressant lösning de tänker sig om solen uteblir i dec-jan. Att när man ändå är ute och åker med elbilen, kanske till o från jobbet varje dag/vecka så kan man stanna till vid en laddstation i närheten och ta med sig tex 25 kWh hem till det stationära batteriet - modern variant på att gå ut till vedboden och hämta ved... Och med rätt automatik installerad kan vem som helst "hugga den veden"H HåkanV skrev:Intressant läsning. De har angripit det på ett annat sätt, och bygger solpaneler för att klara sig med enbart el, som jag förstår. 1200 kWh produktion i januari skulle ju kunna driva en värmepump för värme och varmvatten, om huset är välisolerat.
Men det blir nog rätt dyrt med så många solpaneler. Om jag planerar för 150 kWh per månad för dec/jan så kräver detta angreppssätt 8 gånger mer solpaneler. De bor dock längre söderut, så kanske något färre än det.
Skall fundera lite på det, i princip 8 gånger mer solpaneler och större batteri, men ingen kostnad för investering av pelletspanna och kostnad för pellets.
Ja det är ju en tanke.H HåkanV skrev:Jag har ju lite statistik från sommarstugan, och med luft/luft VP satt på underhållsvärme och med både kyl och frys på, så klarade jag mig på 130 kWh under december. Det är så pass lågt att det är görbart med enbart solceller och batteri. Så om man reser bort en längre tid, kanske det går att fixa underhållsvärme på ett sådant sätt. Man slipper ju förbrukning för varmvatten, tvätt, TV etc.
Det man sparar på nätavgifter och skatter tar man ut till en två månaders resa till varmare länder varje vinter.
Ja inte mig emot, ju mer jag funderar desto mer lockande ...
