H HåkanV skrev:
Jag vet att det redan finns flera trådar kring detta, men med införandet av effekttariff så funderar jag på att pröva "off-grid" utan att "dra ur sladden" helt. Detta eftersom grundavgiften sjunker något så det blir en billigare "försäkring" att behålla elnätet under en testperiod.

Jag har inte för avsikt att ge något större avkall på bekvämlighet, så min off-grid-lösning skall kunna hanteras utan att jag tvingas leva mycket annorlunda än idag, och utan alltför mycket eget arbete. Men vedhuggning kan jag tänkta mig.

De förutsättningar jag tänker är följande.

1. Värme under vintern kan inte lösas av egen el-generation, så det får bli pellets och/eller ved för värme och varmvatten.

2. Värmepump kan nog fungera under "mellan-månaderna" (eftersom solcellerna generera mer) och därmed sänka energikostnaden över året. Blir även bra som "air-con" under somrarna.

3. Ingen el-spis utan gas-spis (har haft det under många år i Stockholms innerstad, och det fungerade ypperligt)

4. För diskmaskin och tvättmaskin så sätter jag termostatblandare på vattenanslutningen och matar med ljummet vatten, så sparas en hel del av deras energiåtgång. Kan justeras när vintern är över.

5. Försöka få ner elförbrukning till under 5kWh per dag. Modern kyl/frys (ca 1 kWh per dag), platt-TV, led-lampor, mobilt internet etc. Det verkar kunna vara möjligt, jag har en sommarstuga med luft/luft VP för underhållsvärme (10 grader), kyl och frys igång, samt led-lampor som tänds när det är mörkt. I december drog det 130 kWh totalt, dvs strax över 4 kWh per dag, inklusive värmen!

6. Batteribank på 10-15 kWh för att jämna ut produktionsvariationer.

7. Dieselgenerator för de dagar sol-cellerna inte laddar några dagar i rad.

8. Optimera solceller för max vinterproduktion istället för max årsproduktion. Dvs ha en lutning på ca 70 grader. Jag uppskattar att man då får ca 30% mer under vintern än vad en installation som följer taklutningen ger.

Med dessa förutsättningar så skulle en 10kW solcellsanläggning nog kunna fungera. Till saken hör att jag har lyckan att ha huset i en söderslänt i Roslagstrakten, med helt fri sikt mot solen under vinterdagarna.

Jag har kollat runt lite på vad folk har för erfarenheter av sina solceller, och det verkar som om en sådan anläggning kan ge kring 5kWh per dag i snitt även under december. Och skulle det inte räcka så skulle det ända vara OK att generera gapet med en diselgenerator. Om man bara får hälften från solen, så skulle man få generera 75 kWh med generatorn, för ca 500 kr. (10 kWh per liter, 20 kr per liter, 30% verkningsgrad). Eftersom det är bara för en-två månader så känns det överkomligt.

Om man på detta sätt klarar av vintermånaderna, så har man tillräckligt med el för att köra värme och varmvatten via solcellerna en stor del av året, så pellets/ved kostnader och hantering blir begränsad till vintermånaderna.

Skulle detta vara möjligt, kanske med några justeringar? Eller är jag helt ute och cyklar?

/Håkan
Vi har 10,5kwp på taket i två väderstreck. Sydost och sydväst. Fick ihop 60 kwh totalt i december. 64 kwh 2024 och 24 kwh 2023. Januari är lika dålig. Ingen snö på panelerna senaste två åren. Bor utanför Vänersborg.
Däremot 180 kwh i november och februari.
 
H HåkanV skrev:
Jag vet att det redan finns flera trådar kring detta, men med införandet av effekttariff så funderar jag på att pröva "off-grid" utan att "dra ur sladden" helt. Detta eftersom grundavgiften sjunker något så det blir en billigare "försäkring" att behålla elnätet under en testperiod.

Jag har inte för avsikt att ge något större avkall på bekvämlighet, så min off-grid-lösning skall kunna hanteras utan att jag tvingas leva mycket annorlunda än idag, och utan alltför mycket eget arbete. Men vedhuggning kan jag tänkta mig.

De förutsättningar jag tänker är följande.

1. Värme under vintern kan inte lösas av egen el-generation, så det får bli pellets och/eller ved för värme och varmvatten.

2. Värmepump kan nog fungera under "mellan-månaderna" (eftersom solcellerna generera mer) och därmed sänka energikostnaden över året. Blir även bra som "air-con" under somrarna.

3. Ingen el-spis utan gas-spis (har haft det under många år i Stockholms innerstad, och det fungerade ypperligt)

4. För diskmaskin och tvättmaskin så sätter jag termostatblandare på vattenanslutningen och matar med ljummet vatten, så sparas en hel del av deras energiåtgång. Kan justeras när vintern är över.

5. Försöka få ner elförbrukning till under 5kWh per dag. Modern kyl/frys (ca 1 kWh per dag), platt-TV, led-lampor, mobilt internet etc. Det verkar kunna vara möjligt, jag har en sommarstuga med luft/luft VP för underhållsvärme (10 grader), kyl och frys igång, samt led-lampor som tänds när det är mörkt. I december drog det 130 kWh totalt, dvs strax över 4 kWh per dag, inklusive värmen!

6. Batteribank på 10-15 kWh för att jämna ut produktionsvariationer.

7. Dieselgenerator för de dagar sol-cellerna inte laddar några dagar i rad.

8. Optimera solceller för max vinterproduktion istället för max årsproduktion. Dvs ha en lutning på ca 70 grader. Jag uppskattar att man då får ca 30% mer under vintern än vad en installation som följer taklutningen ger.

Med dessa förutsättningar så skulle en 10kW solcellsanläggning nog kunna fungera. Till saken hör att jag har lyckan att ha huset i en söderslänt i Roslagstrakten, med helt fri sikt mot solen under vinterdagarna.

Jag har kollat runt lite på vad folk har för erfarenheter av sina solceller, och det verkar som om en sådan anläggning kan ge kring 5kWh per dag i snitt även under december. Och skulle det inte räcka så skulle det ända vara OK att generera gapet med en diselgenerator. Om man bara får hälften från solen, så skulle man få generera 75 kWh med generatorn, för ca 500 kr. (10 kWh per liter, 20 kr per liter, 30% verkningsgrad). Eftersom det är bara för en-två månader så känns det överkomligt.

Om man på detta sätt klarar av vintermånaderna, så har man tillräckligt med el för att köra värme och varmvatten via solcellerna en stor del av året, så pellets/ved kostnader och hantering blir begränsad till vintermånaderna.

Skulle detta vara möjligt, kanske med några justeringar? Eller är jag helt ute och cyklar?

/Håkan
https://etcbygg.se/nyheter/sa-ska-etc-byggs-off-grid-hus-klara-bade-vinterkyla-och-elbrist/
 
En stor nersidan är väl risken att det händer något med anläggningen eller med dig. Så länge du och anläggningen mår bra kan det nog funka men det kan ju bli jobbigt läge när något börjar krångla i januari och det inte går att få tag på reservdelar. Eller sjukdom som gör att du behöver tillbringa några veckor på sjukhus.
 
  • Gilla
MrDizzy och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
Z Zalman skrev:
Ett 24 kWh Nissan Leaf batteri kostar exempelvis 6388 kr plus moms.
4st blir ca 32.000 kr med moms.

[länk]
Och batteriet i just den länken kom från en, av bilderna döma, lätt krockad bil med endast lite drygt 10.000 mil på mätaren, så batteriets SOH (skick) borde vara rätt gott.
 
Hej!

Som en testa här uppe i Kiruna så får jag väl påstå att allt är möjligt, dock inte på mina breddgrader! Men kan du få sol på vinterhalvåret så kommer det vara görbart, det svåra blir dock att lista ut hur mycket paneler du behöver för att ladda batterierna samt att jag tror att du lär behöva större kapacitet på batterierna, speciellt med att man inte kan räkna med sol varje dag.
Jag driver mitt lilla hus på 10kwh batterier och sträcker jag ut på det och snålar kan jag nog få ut 3 dagar men då har jag också vedeldat som primär uppvärmning. Så istället för helt offgrid så valde jag att sätta 15kwp paneler kopplade mot elnätet som bara säljer el och 3kw paneler som bara laddar mitt batteri under de soliga månaderna. På vintern laddas batteriet under natten från nätet så jag slipper högeffektstarriferna och på så sätt så har jag fått en elkostnad med nätavgift och el på ca 400kr/månad vilket jag är väldigt nöjd med (och då räknas inte 60öringen med då jag aldrig förstått vars den syns, inte på elräkningen iallafall).

Har förövrigt även testat med vind, dock hade jag för mycket skog och 14m hög mast räckte inte för att komma till den bra vinden. Masten är oftast de dyraste i vind ekvationen då snurran måste högt!

Hade jag någon gång flyttat söder ut, sig Sthlm och söder så hade jag definitivt kollat på helt offgrid och lösningar för det, bara för att nätavgiften kommer höjas med lika mycket och antagligen mer de kommande 2år innan det nya systemet sätts in.

Hade jag själv byggt nytt idag så hade jag nog satsat på vedpanna med vattenburen värme och skalat ett batteripaket efter det, men då har jag ju oändligt åtkomst till ved också.
 
  • Gilla
HåkanV och 1 till
  • Laddar…
N Noun skrev:
Det här med 5-6kW (baserat på en timme), är det något som du vet eller är det en uppskattning?

Jag förstår att det är en rolig övning detta med "off-grid", men i praktiken måste man lura sig själv för
att koppla bort en villa från elnätet med motiveringen att spara pengar när en mängd investeringar måste göras. Så fort du räknar på det så kommer du inse att det är mycket jobb för lite, om någon vinst!
Hej,

jag har en logger som sitter på P1 porten på elmätaren, kopplad till en HomeAssistant som snurrar på en Raspberry Pi. Så elförbrukningen per fas har jag väldigt bra koll på, och de totala effekttopparna.

/Håkan
 
  • Gilla
pmd
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Hur mycket kostar pellets per kWh ..?
Ja om man ansätter någon vettig verkningsgrad på pannan .. (80-90%)
Det verkar skilja en del, och om man vill ha det hemfraktat eller om man hämtar själv. Men bara som ett exempel. Köper man små 16 kg påsar på byggmax kostar det ca 4,30 per kg. Moderna pannor sägs ha 90% verkningsgrad, och 1 kg pellets har 4,8-4,9 kWh per kg. Så då blir det precis strax under 1 kr per kWh.

Sedan tycker jag man borde kunna hitta något lägre priser om man köper större mängder. Men det ger i alla fall en fingervisning om vad man får räkna med.

Har man värmepump och "sladden kvar", så är det svårt att komma mycket under värmepumpen med pellets i energikostnad, framförallt om man kan styra värmepumpen att köra endast nattetid (lägre spotpris, och effekttaxan slår bara till hälften). Fungerar om man har tillräckligt stor varmvattentank.

För att räkna hem pelletspannan så behöver man nog kapa sladden och slippa nätavgiften. Jag betalar idag (effekttaxa ej införd ännu, kommer i år) ca 8000 kr per år bara för grundabonnemanget. Så det är den besparingen som skulle behöva betala pelletspannan, inte energikostnaden i sig (i alla fall som det ser ut idag). Och jag tror jag kan räkna hem det, om jag vågar klippa sladden...

Sedan, för min del är det också tillfredsställelsen av lyckas med "off-grid" utmaningen, och när effekttaxa införs så borde rena grundavgiften sjunka, kanske till strax under 5000 kr per år (har tittat på Ellevios priser). Om jag då behåller sladden, så har jag bara 3000 kr per år att räkna hem pelletspannan med, vilket blir svårt. Men å andra sidan så slipper jag oroa mig om jag behöver återansluta huset.

Kanske blir en pelletspanna från blocket :-)

Vänliga hälsningar
Håkan
 
  • Gilla
MrDizzy och 1 till
  • Laddar…
K Kirev skrev:
Vi har 10,5kwp på taket i två väderstreck. Sydost och sydväst. Fick ihop 60 kwh totalt i december. 64 kwh 2024 och 24 kwh 2023. Januari är lika dålig. Ingen snö på panelerna senaste två åren. Bor utanför Vänersborg.
Däremot 180 kwh i november och februari.
Hej,

om jag skattar med en "solcells-kalkylatorer" på nätet så skulle man kunna få drygt 30% mer i dec/jan om man riktar dem mot söder och lutar dem ca 70 grader (jag har antagit 40 graders taklutning och riktningar 135, respektive 225 grader som sydost och sydväst på er anläggning).

Det ger dock inte de 150 kWh som jag hoppas på. Eller så får man köra lite dieselgenerator för att ladda batterier, som jag la in i exemplet i början.
 
E ekobonden skrev:
htt
E ekobonden skrev:
[länk]
ps://etcbygg.se/nyheter/sa-ska-etc-byggs-off-grid-hus-klara-bade-vinterkyla-och-elbr
Intressant läsning. De har angripit det på ett annat sätt, och bygger solpaneler för att klara sig med enbart el, som jag förstår. 1200 kWh produktion i januari skulle ju kunna driva en värmepump för värme och varmvatten, om huset är välisolerat.

Men det blir nog rätt dyrt med så många solpaneler. Om jag planerar för 150 kWh per månad för dec/jan så kräver detta angreppssätt 8 gånger mer solpaneler. De bor dock längre söderut, så kanske något färre än det.

Skall fundera lite på det, i princip 8 gånger mer solpaneler och större batteri, men ingen kostnad för investering av pelletspanna och kostnad för pellets.
 
  • Gilla
ekobonden
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Jag påbörjade själv en tråd i ämnet, samma syfte.
Men jag har inte riktigt orkat och hunnit med att fortsätta där.

Jag hade faktiskt tänkt att sätta upp en hel energiloggning i huset, för att få mer data, men där tog det (tidsmässigt) stopp.

Denna tråd:
[länk]

Men vi kan fortsätta här, tycker jag, nu finns det i alla fall en länk till en liknande tråd här.
Tjeena Mikael och andra som har samma tankar.

Jag själv har varit Off Grid på riktigt nu i snart 3 år utan att behöva dra ner på levande standard som man kan läsa om att många andra måste göra. Jag plockade ihop en egen anläggning när EON ville ha 350 000:-
för att dra ström till vår nya fastighet, så jag köpte ett rejält Victron system med 3 st Multiplus 2 48/5000
27 kw/h litium batterilagring 10kw sol anläggning och en 45 kw diesel generator, allt till nästan samma pris som EON ville ha och allt har fungerat utan några problem så det finns grejor som fungerar på marknaden om man bara vågar (och har finanserna )att leva ett liv utan elräkningar.
 
  • Gilla
Bästerortarn och 9 till
  • Laddar…
E Emil Olofsson1 skrev:
Hej!

Som en testa här uppe i Kiruna så får jag väl påstå att allt är möjligt, dock inte på mina breddgrader! Men kan du få sol på vinterhalvåret så kommer det vara görbart, det svåra blir dock att lista ut hur mycket paneler du behöver för att ladda batterierna samt att jag tror att du lär behöva större kapacitet på batterierna, speciellt med att man inte kan räkna med sol varje dag.
Jag driver mitt lilla hus på 10kwh batterier och sträcker jag ut på det och snålar kan jag nog få ut 3 dagar men då har jag också vedeldat som primär uppvärmning. Så istället för helt offgrid så valde jag att sätta 15kwp paneler kopplade mot elnätet som bara säljer el och 3kw paneler som bara laddar mitt batteri under de soliga månaderna. På vintern laddas batteriet under natten från nätet så jag slipper högeffektstarriferna och på så sätt så har jag fått en elkostnad med nätavgift och el på ca 400kr/månad vilket jag är väldigt nöjd med (och då räknas inte 60öringen med då jag aldrig förstått vars den syns, inte på elräkningen iallafall).

Har förövrigt även testat med vind, dock hade jag för mycket skog och 14m hög mast räckte inte för att komma till den bra vinden. Masten är oftast de dyraste i vind ekvationen då snurran måste högt!

Hade jag någon gång flyttat söder ut, sig Sthlm och söder så hade jag definitivt kollat på helt offgrid och lösningar för det, bara för att nätavgiften kommer höjas med lika mycket och antagligen mer de kommande 2år innan det nya systemet sätts in.

Hade jag själv byggt nytt idag så hade jag nog satsat på vedpanna med vattenburen värme och skalat ett batteripaket efter det, men då har jag ju oändligt åtkomst till ved också.
Mycket trevlig läsning. Kiruna och sol på vintern är nog svårt... Men det du gjort visar ju att off-grid längre söderut är möjligt.

Är imponerad av din låga elräkning, idag betalar jag nära kring 665 kr per månad, även om jag inte tar ute en enda kWh...
 
T Torpalyckan Off Grid skrev:
Tjeena Mikael och andra som har samma tankar.

Jag själv har varit Off Grid på riktigt nu i snart 3 år utan att behöva dra ner på levande standard som man kan läsa om att många andra måste göra. Jag plockade ihop en egen anläggning när EON ville ha 350 000:-
för att dra ström till vår nya fastighet, så jag köpte ett rejält Victron system med 3 st Multiplus 2 48/5000
27 kw/h litium batterilagring 10kw sol anläggning och en 45 kw diesel generator, allt till nästan samma pris som EON ville ha och allt har fungerat utan några problem så det finns grejor som fungerar på marknaden om man bara vågar (och har finanserna )att leva ett liv utan elräkningar.
Hatten av!

Vill gärna vet lite mer, t.ex. vilket värmesystem du har, elproduktion över året, dieselförbrukning och annat du kan dela med dig från dina erfarenheter.

I ditt fall, där EON vill ha lika mycket för att koppla upp dig som du själv behövde investera i anläggningen så blir det ju en väldigt bra kalkyl. Det är kanske i nyproduktion av hus som off-grid tar fart först.
 
  • Gilla
1234bjorn
  • Laddar…
H HåkanV skrev:
så känns det som om spillvärmen från elverket blir ganska liten. T.ex. 75 kWh el från dieselverk ger ca 150 kWh spillvärme. Det motsvarar ungefär 2 st pelletspåsar på 16 kg,
Hej,

150kWh spillvärme är väl inte försumbart? Kan du ta tillvara hälften av det så har du kanske halva uppvärrmningsbehovet säkrat... 2 säckar pellets kostar 150-200kr.

Jag har 12.8kw paneler i söderläge på samma breddgrad som dig. 38gr lutning. Fick totalt 135kwh i december = i snitt 4.3 kwh. Men första hälften av december var det skralt, 12 dagar i rad med mindre än 1kwh. Så räkna med en del elverksproduktion på vintern. Och varje kwh från elverket kostar minst 8kr.

mvh Jonas
 
  • Gilla
HåkanV
  • Laddar…
Har sökt lite mer på hur det slår om man riktar panelerna i olika riktningar och med olika lutningar. Hittade intressant info på denna site.
https://energy.at-site.be/pvgis52/EU/Stockholm/

Ni kanske redan har sett denna, men enligt denna så tappar man ganska mycket under nov-feb på att rikta dem mycket åt väst eller öst.

Om ni redan sett denna info så får ni ursäkta att jag är sen på pucken.
 
  • Gilla
1234bjorn
  • Laddar…
Mikael_L
H HåkanV skrev:
Det verkar skilja en del, och om man vill ha det hemfraktat eller om man hämtar själv. Men bara som ett exempel. Köper man små 16 kg påsar på byggmax kostar det ca 4,30 per kg. Moderna pannor sägs ha 90% verkningsgrad, och 1 kg pellets har 4,8-4,9 kWh per kg. Så då blir det precis strax under 1 kr per kWh.

Sedan tycker jag man borde kunna hitta något lägre priser om man köper större mängder. Men det ger i alla fall en fingervisning om vad man får räkna med.

Har man värmepump och "sladden kvar", så är det svårt att komma mycket under värmepumpen med pellets i energikostnad, framförallt om man kan styra värmepumpen att köra endast nattetid (lägre spotpris, och effekttaxan slår bara till hälften). Fungerar om man har tillräckligt stor varmvattentank.

För att räkna hem pelletspannan så behöver man nog kapa sladden och slippa nätavgiften. Jag betalar idag (effekttaxa ej införd ännu, kommer i år) ca 8000 kr per år bara för grundabonnemanget. Så det är den besparingen som skulle behöva betala pelletspannan, inte energikostnaden i sig (i alla fall som det ser ut idag). Och jag tror jag kan räkna hem det, om jag vågar klippa sladden...

Sedan, för min del är det också tillfredsställelsen av lyckas med "off-grid" utmaningen, och när effekttaxa införs så borde rena grundavgiften sjunka, kanske till strax under 5000 kr per år (har tittat på Ellevios priser). Om jag då behåller sladden, så har jag bara 3000 kr per år att räkna hem pelletspannan med, vilket blir svårt. Men å andra sidan så slipper jag oroa mig om jag behöver återansluta huset.

Kanske blir en pelletspanna från blocket :-)

Vänliga hälsningar
Håkan
Jag märkte redan ganska tidigt på hösten vad förödande det är med öst+väst. Det blir en ordentlig dipp mitt på dagen. Märktes tydligt redan innan augusti var slut.

Men som sagt, det finns andra fördelar, en är att jag kan ladda bilen innan och efter jobbet med egenproducerad el.

Men är målet produktion i december så måste panelerna vara riktade rakt söder.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.