21 304 läst ·
324 svar
21k läst
324 svar
Det kanske går med offgrid ändå?
Kalla sidan kyls nog bäst med radiatorvatten, även om det är 35 (golvvärme) eller 55 (äldre radiatorer) ger en ordentlig dt. Dessutom är det dit du vill ha värmen.H HåkanV skrev:
Det här med 5-6kW (baserat på en timme), är det något som du vet eller är det en uppskattning?H HåkanV skrev:Topparna idag kommer från att värmepumpen går, samtidigt som det lagas mat (t.ex 2 plattor och ugn), då kan den dra iväg mot ca 5-6kW (baserat på en timme). Om jag bortser från dessa (pelletspanna och gasspis) så är det inte mycket kvar, och inget som jag inte skulle kunna hantera med en batteribank på 10 kWh och växelriktare. Jag tror i och för sig att jag även skulle kunna klara dagens energitoppar med en sådan lösning. T.ex. så finns det lösningar att köpa, med 9 kWh batteri och 15kW växelriktare som går på ca 50 000 kr, installerat och klart (efter energibidrag).
Så själv tror jag inte att effekttoppar är den stora utmaningen. Och batteriet samt växelriktare ingick ju i förutsättningarna för off-grid som jag började med.
Vänliga häslningar
Håkan
Jag förstår att det är en rolig övning detta med "off-grid", men i praktiken måste man lura sig själv för
att koppla bort en villa från elnätet med motiveringen att spara pengar när en mängd investeringar måste göras. Så fort du räknar på det så kommer du inse att det är mycket jobb för lite, om någon vinst!
Hur mycket kostar pellets per kWh ..?H HåkanV skrev:Du har nog rätt i att en del tycker att det skulle vara för mycket jobb med en pelletspanna, men när jag tittat runt på folks erfarenheter av moderna pelletspannor så verkar det som om det inte skulle vara alltför jobbigt.
I en numera något äldre studie (från början av 2000-talet) så svarade 90% av de som har pelletspanna att de var nöjda eller mycket nöjda med pannorna. 92% svarade att underhållsarbetet var enkelt eller mycket enkelt. 42% la 15 minuter eller mindre per vecka. Den stora skillnaden på hur mycket tid man la var hur bränslematning och lagring var ordnad, dvs hur ofta man behövde fylla på pellets.
[länk]
Jag tror att pelletspannor idag (nära 25 år senare) nog är ännu bättre.
Men, det kräver absolut mer tid än med el-baserad värme. Dock tror jag att om man är beredd att lägga den tiden (15-30 minuter per vecka), så har man alla övriga bekvämligheter som man vant sig vid. Notera att jag själv inte har erfarenhet av pelletspanna, så därför får jag förlita mig på andras erfarenheter.
Vänliga hälsningar
Håkan
Ja om man ansätter någon vettig verkningsgrad på pannan .. (80-90%)
Man bör ju ha någon ventilation i huset.H HåkanV skrev:
Så skulle man kunna kyla "kalla sidan" med tilluften till huset (i riktiga ventilationssammanhang, som jag jobbar i, så heter det "uteluft")
Två fördelar, kallare ju mer el man behöver, dvs mer el. Och det värmer tilluften (något lite, men ändå).
Varför så?N Noun skrev:
Om man kan klara det hela i 10 månader om året med solceller och ett lagom batterilager, och sen de två sista månaderna så har man ett elverk som förser huset med de 1500 kWh som behövs, och detta kostar då 500 liter bränsle för 8000:-
Att tanka upp en 500-liters tank en gång om året är väl inte så väldigt mycket jobb?
Nog tror jag att det är husets övriga underhåll, snöskottning, gräsklippning osv som fortfarande kommer vara det som kräver absolut mest arbete, såpass mycket att detta med energisystemet inte ens kommer att märkas.
brukar ett vanligt elaggregat tåla att vara i drift dygnet runt i flera veckor? typ om man köper ett för 10-15k?Mikael_L skrev:
Varför så?
Om man kan klara det hela i 10 månader om året med solceller och ett lagom batterilager, och sen de två sista månaderna så har man ett elverk som förser huset med de 1500 kWh som behövs, och detta kostar då 500 liter bränsle för 8000:-
Att tanka upp en 500-liters tank en gång om året är väl inte så väldigt mycket jobb?
Nog tror jag att det är husets övriga underhåll, snöskottning, gräsklippning osv som fortfarande kommer vara det som kräver absolut mest arbete, såpass mycket att detta med energisystemet inte ens kommer att märkas.
Om man ska göra kalkylen, så skall man väl göra den ordentligt.kenth gustafsson skrev:
Vad blir de framtida kostnaderna och vinsterna.
Såhär har skatten på el utvecklats
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Och såhär utvecklas kostnaden för elöverföring:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Och sen hur mycket ökar den fasta årskostnaden hos elbolaget? (jag orkar inte leta upp någon kurva för det).
Så att satsa sina pengar på off-grid idag känns lite som att man skulle köpt guld eller silver eller SAAB-aktier för några år sedan.
Fick prislista från sunnytek och deras 100w kosta 8000kr förra året. Den skulle ha 30 grader på kalla sidan och 270grader på varma för optimal drift.H HåkanV skrev:
Kul läsning!
Har läst på en hel del inom detta, är också rätt säker på att man leva off grid med modern standard om man eldar för värme på vinter samt elverk.
En aspekt som jag har haft i tanke som ej nämnts i tråden är ju vad man vill sätta för avtryck under sin korta tid på jorden?
Dom som törs ta steget har ju chans att bli pionjärer för ett alternativt sett att leva och skulle man få vara en av dom som banade väg för detta så skulle iallafall jag må rätt bra den dagen man drar träfracken över sig.
Har läst på en hel del inom detta, är också rätt säker på att man leva off grid med modern standard om man eldar för värme på vinter samt elverk.
En aspekt som jag har haft i tanke som ej nämnts i tråden är ju vad man vill sätta för avtryck under sin korta tid på jorden?
Dom som törs ta steget har ju chans att bli pionjärer för ett alternativt sett att leva och skulle man få vara en av dom som banade väg för detta så skulle iallafall jag må rätt bra den dagen man drar träfracken över sig.
8 månader om året är väl i princip plättlätt, och innebär inte alls någon alltför våldsam investering, för att vara självförsörjande med el, värme och allt det där, med trevlig standard osv.
2 månader till börjar blir en anings jobbigt, och nu pratar jag om typ mälardalen och söderut, norröver är det ju ännu besvärligare.
Men den riktiga pärsen är ju att fixa det de två mörkaste och kallaste månaderna.
Men någon slags lösning med pellets eller ved underlättar ju enormt. Kräver dock lite mer handpåläggning av husägaren.
2 månader till börjar blir en anings jobbigt, och nu pratar jag om typ mälardalen och söderut, norröver är det ju ännu besvärligare.
Men den riktiga pärsen är ju att fixa det de två mörkaste och kallaste månaderna.
Men någon slags lösning med pellets eller ved underlättar ju enormt. Kräver dock lite mer handpåläggning av husägaren.
Ett 24 kWh Nissan Leaf batteri kostar exempelvis 6388 kr plus moms.
4st blir ca 32.000 kr med moms.
https://www.bildelsbasen.se/sv-se/p...&-Sensor/Batteri-Högspänning/Alla/ID-63459648
Man behöver lite elektronik för att kunna ansluta till en hybrid inverter.
Enklast är att köra offgrid med solceller+villabatteri+elbil.
Zeekr 7X har 60 kW DC V2V.
BMW iX3 har V2H på 19,2 kW.
"Vidare kommer även funktioner som V2H/V2G att erbjudas med bilen. Detta via en egen DC-laddbox på 19,2 kW"
Över 228 elbilar har åtminstone V2L
https://ev-database.org/
Kan man ladda gratis på jobbet kan man ju enkelt driva villan via elbilen.
Och därmed gå offgrid.
Billig uppvärmning kan man få genom att köpa en gammal Tesla med gratis laddning. Det har ett PTC element på 6.000W.
Så den kan värma garaget helt gratis.
4st blir ca 32.000 kr med moms.
https://www.bildelsbasen.se/sv-se/p...&-Sensor/Batteri-Högspänning/Alla/ID-63459648
Man behöver lite elektronik för att kunna ansluta till en hybrid inverter.
Enklast är att köra offgrid med solceller+villabatteri+elbil.
Zeekr 7X har 60 kW DC V2V.
BMW iX3 har V2H på 19,2 kW.
"Vidare kommer även funktioner som V2H/V2G att erbjudas med bilen. Detta via en egen DC-laddbox på 19,2 kW"
Över 228 elbilar har åtminstone V2L
https://ev-database.org/
Kan man ladda gratis på jobbet kan man ju enkelt driva villan via elbilen.
Och därmed gå offgrid.
Billig uppvärmning kan man få genom att köpa en gammal Tesla med gratis laddning. Det har ett PTC element på 6.000W.
Så den kan värma garaget helt gratis.
Har lite samma tankar. Nu på amatörnivå och går i banorna med 12V el generering.
Har idag en vindsnurra på 1 kWh. Skall komplettera med lite 12V solceller som jag kan komma över till bra pris och även samla regnvatten (vi har mkt nederbörd på västkusten).
Allt detta går in i en batteripark med ”oanvändbara gamla traktorbatterier” som
bönderna härikring inte vill ha längre.
Batteriparken matar en omvandlare till 230V in i kåken.
I framtiden skall braskaminen i öppna kök / vardagsrum bytas ut mot en modern vedspis med ugn och vattenmantling, på så sätt då vi eldar varje dag (LV pump enbart som stöd) så lagar, bakat vi mat med elden och värmer huset värmeslingor i golvet som laddar en acc tank.
På så vis slipper vi eldrivna ugn (om än i nödfall vid lathet att elda på vintern), gamla VV beredaren (ny VV beredare blir i acctank med el som stöd när vedspisen ej laddar varmt vatten ).
Har ej nördat ner mig men räknar kunna slippa den mesta av elen från Kungälv Energi.
Har idag en vindsnurra på 1 kWh. Skall komplettera med lite 12V solceller som jag kan komma över till bra pris och även samla regnvatten (vi har mkt nederbörd på västkusten).
I framtiden skall braskaminen i öppna kök / vardagsrum bytas ut mot en modern vedspis med ugn och vattenmantling, på så sätt då vi eldar varje dag (LV pump enbart som stöd) så lagar, bakat vi mat med elden och värmer huset värmeslingor i golvet som laddar en acc tank.
På så vis slipper vi eldrivna ugn (om än i nödfall vid lathet att elda på vintern), gamla VV beredaren (ny VV beredare blir i acctank med el som stöd när vedspisen ej laddar varmt vatten ).
Har ej nördat ner mig men räknar kunna slippa den mesta av elen från Kungälv Energi.
Produkter som diskuteras: "värmeslingor"
Termiska avfuktare
En termisk avfuktare använder en värmeslinga för att värma luften och sänka den relativa fuktnivån i luften. Varmare luft kan bära mer fukt än kall luft och det är först över 60% relativ fuktighet det börjar bli risk för
Läs mer
Har lite samma tankar. Nu på amatörnivå och går i banorna med 12V el generering.H HåkanV skrev:Jag vet att det redan finns flera trådar kring detta, men med införandet av effekttariff så funderar jag på att pröva "off-grid" utan att "dra ur sladden" helt. Detta eftersom grundavgiften sjunker något så det blir en billigare "försäkring" att behålla elnätet under en testperiod.
Jag har inte för avsikt att ge något större avkall på bekvämlighet, så min off-grid-lösning skall kunna hanteras utan att jag tvingas leva mycket annorlunda än idag, och utan alltför mycket eget arbete. Men vedhuggning kan jag tänkta mig.
De förutsättningar jag tänker är följande.
1. Värme under vintern kan inte lösas av egen el-generation, så det får bli pellets och/eller ved för värme och varmvatten.
2. Värmepump kan nog fungera under "mellan-månaderna" (eftersom solcellerna generera mer) och därmed sänka energikostnaden över året. Blir även bra som "air-con" under somrarna.
3. Ingen el-spis utan gas-spis (har haft det under många år i Stockholms innerstad, och det fungerade ypperligt)
4. För diskmaskin och tvättmaskin så sätter jag termostatblandare på vattenanslutningen och matar med ljummet vatten, så sparas en hel del av deras energiåtgång. Kan justeras när vintern är över.
5. Försöka få ner elförbrukning till under 5kWh per dag. Modern kyl/frys (ca 1 kWh per dag), platt-TV, led-lampor, mobilt internet etc. Det verkar kunna vara möjligt, jag har en sommarstuga med luft/luft VP för underhållsvärme (10 grader), kyl och frys igång, samt led-lampor som tänds när det är mörkt. I december drog det 130 kWh totalt, dvs strax över 4 kWh per dag, inklusive värmen!
6. Batteribank på 10-15 kWh för att jämna ut produktionsvariationer.
7. Dieselgenerator för de dagar sol-cellerna inte laddar några dagar i rad.
8. Optimera solceller för max vinterproduktion istället för max årsproduktion. Dvs ha en lutning på ca 70 grader. Jag uppskattar att man då får ca 30% mer under vintern än vad en installation som följer taklutningen ger.
Med dessa förutsättningar så skulle en 10kW solcellsanläggning nog kunna fungera. Till saken hör att jag har lyckan att ha huset i en söderslänt i Roslagstrakten, med helt fri sikt mot solen under vinterdagarna.
Jag har kollat runt lite på vad folk har för erfarenheter av sina solceller, och det verkar som om en sådan anläggning kan ge kring 5kWh per dag i snitt även under december. Och skulle det inte räcka så skulle det ända vara OK att generera gapet med en diselgenerator. Om man bara får hälften från solen, så skulle man få generera 75 kWh med generatorn, för ca 500 kr. (10 kWh per liter, 20 kr per liter, 30% verkningsgrad). Eftersom det är bara för en-två månader så känns det överkomligt.
Om man på detta sätt klarar av vintermånaderna, så har man tillräckligt med el för att köra värme och varmvatten via solcellerna en stor del av året, så pellets/ved kostnader och hantering blir begränsad till vintermånaderna.
Skulle detta vara möjligt, kanske med några justeringar? Eller är jag helt ute och cyklar?
/Håkan
Jag tror det är en svår ekvation att få ihop. Pelletsen kostar idag runt 1kr/kWh..H HåkanV skrev:Jag lär mig mycket från dina erfarenheter.
Jag är hyfsat säker på att jag skulle kunna få till en off-grid lösning som faktiskt fungerar, och inte ger avkall på bekvämligheten (om man är OK att sköta en pelletspanna).
Investeringarna som behövs är solceller (ca 10 kW), batteribank och växelriktare (10 kWh batteri), och pelletspanna. Det skulle nog landa på 150-250 tusen, beroende på hur mycket man är villig att göra själv. T.ex. så får jag elektrikerhjälp av en kompis. Och det finns till och med en artikel på GDS om hur man installerar en pelletspanna själv
[länk]
Det som mest avhåller mig är att om jag säger upp el-ledningen så skulle det kosta väldigt mycket att koppla in den igen, även om ledningen skulle vara kvar i backen. Och om jag någon gång skulle flytta, så kan det vara en försvårande omständighet.
Så det kanske blir en variant där jag slår av huvudbrytaren i elskåpet, men behåller abonnemanget. Jag slipper då betala skatter och effektavgifter. Ett "off-grid för fegisar".
Och att börja med sommarstugan kanske är en bra start. Men då gäller det att ha en pelletspanna med stort förråd, eftersom jag inte är där så ofta på vintern.
Tack för all nyttig info och erfarenheter
Vänliga hälsningar
Håkan
Om du betalar 3kr/kWh för strömmen så är det ett nollsummespel om du har en värmepump. Det är svårt att räkna hem någon investering om man inte sparar något. Dina 5000kWh i hushållsel är den besparing som ska betala hela din anläggning samt kostnad för drivmedel till generator och spis.