21 304 läst ·
324 svar
21k läst
324 svar
Det kanske går med offgrid ändå?
Jag har inte räknat på det, men om man inte redan har en pellet/vedpanna så blir det också en investering.
Har man dessutom inte egen skog, blir det verkligen billigare att elda med ved/pellets mot att omvandla el till värme?
Jag har nybyggd, välisolerad fastighet på 230m2 (enplan) med vattenburen golvvärme (jordvärmepump) och relativt stor batteribank (135kWh). Jag har ca 15kWp fördelat i olika väderstreck och lutning men mer under utbyggnad.
Jag klarar ungefär 1,5 dygn med fulladdad batteribank på vintern, sen blir det kanske 2 dygn om det är solsken.
Sen har jag ett 3-fas 20kVA dieselaggregat också som reserv.
Men att gå off-grid och leva med normala bekvämligheter är inte så hållbart.
Jag ser iaf inte ved/pellets som ett alternativ till el på grund av arbetet som krävs.
Men har full respekt för dom som tycker det är värt det.
Har man dessutom inte egen skog, blir det verkligen billigare att elda med ved/pellets mot att omvandla el till värme?
Jag har nybyggd, välisolerad fastighet på 230m2 (enplan) med vattenburen golvvärme (jordvärmepump) och relativt stor batteribank (135kWh). Jag har ca 15kWp fördelat i olika väderstreck och lutning men mer under utbyggnad.
Jag klarar ungefär 1,5 dygn med fulladdad batteribank på vintern, sen blir det kanske 2 dygn om det är solsken.
Jag ser iaf inte ved/pellets som ett alternativ till el på grund av arbetet som krävs.
Ja, det är mycket jobb. Farsan valde att byta ut pellets mot bergvärmepump när han inte orkade längre.X xLnT skrev:
Om man senare behöver ansluta sig mot elnätet igen för att man blivit äldre kanske man förlorar hela vinsten ändå. Och så har man ansträngt sig i onödan när man kunde levt i komfort.
Vad jag förstått är väl en pelletskamin ganska självgående och plockar själv från ett magasin? Kan man inte fylla magasinet med en månads förbrukning åt gången (ifall man har utrymmet) och bara tömma ut aska någon gång i veckan typ?X xLnT skrev:
Man leker ju med tanken att smälla upp en förrådsbyggnad och dra kulvert. Pelletspanna likt de som länkats i tråden tidigare, med stort magasin tillkopplas där, plus batteribank på 100kwh, pelletspannan har förmåga att värma vatten med 12kw effekt (den som länkades tidigare där företaget tyvärr konkat) till vattenburet värmesystem, och därtill producera 5kw eleffekt, som man sparar i batteribanken när man har lägre åtgång, och vid större åtgång som flera vitvaror igång, elbilsladdning etc plockar man ur batteribanken. Man skulle också kunna använda elproduktionen (vid överproduktion) till att driva en eller flera luftvärmepumpar, och på så sätt få bra cop värde i det hela och rejält billigare pelletskostnader.
En sådan lösning skulle vara heltäckande och inte kräva någon som helst inskränkning av komfort och elanvändning i ett normalt hushåll. Investering på cirka 300 000kr?
Du skriver, men med införandet av effekttariff så funderar jag på att pröva "off-grid" utan att "dra ur sladden"H HåkanV skrev:Jag vet att det redan finns flera trådar kring detta, men med införandet av effekttariff så funderar jag på att pröva "off-grid" utan att "dra ur sladden" helt. Detta eftersom grundavgiften sjunker något så det blir en billigare "försäkring" att behålla elnätet under en testperiod.
Jag har inte för avsikt att ge något större avkall på bekvämlighet, så min off-grid-lösning skall kunna hanteras utan att jag tvingas leva mycket annorlunda än idag, och utan alltför mycket eget arbete. Men vedhuggning kan jag tänkta mig.
De förutsättningar jag tänker är följande.
1. Värme under vintern kan inte lösas av egen el-generation, så det får bli pellets och/eller ved för värme och varmvatten.
2. Värmepump kan nog fungera under "mellan-månaderna" (eftersom solcellerna generera mer) och därmed sänka energikostnaden över året. Blir även bra som "air-con" under somrarna.
3. Ingen el-spis utan gas-spis (har haft det under många år i Stockholms innerstad, och det fungerade ypperligt)
4. För diskmaskin och tvättmaskin så sätter jag termostatblandare på vattenanslutningen och matar med ljummet vatten, så sparas en hel del av deras energiåtgång. Kan justeras när vintern är över.
5. Försöka få ner elförbrukning till under 5kWh per dag. Modern kyl/frys (ca 1 kWh per dag), platt-TV, led-lampor, mobilt internet etc. Det verkar kunna vara möjligt, jag har en sommarstuga med luft/luft VP för underhållsvärme (10 grader), kyl och frys igång, samt led-lampor som tänds när det är mörkt. I december drog det 130 kWh totalt, dvs strax över 4 kWh per dag, inklusive värmen!
6. Batteribank på 10-15 kWh för att jämna ut produktionsvariationer.
7. Dieselgenerator för de dagar sol-cellerna inte laddar några dagar i rad.
8. Optimera solceller för max vinterproduktion istället för max årsproduktion. Dvs ha en lutning på ca 70 grader. Jag uppskattar att man då får ca 30% mer under vintern än vad en installation som följer taklutningen ger.
Med dessa förutsättningar så skulle en 10kW solcellsanläggning nog kunna fungera. Till saken hör att jag har lyckan att ha huset i en söderslänt i Roslagstrakten, med helt fri sikt mot solen under vinterdagarna.
Jag har kollat runt lite på vad folk har för erfarenheter av sina solceller, och det verkar som om en sådan anläggning kan ge kring 5kWh per dag i snitt även under december. Och skulle det inte räcka så skulle det ända vara OK att generera gapet med en diselgenerator. Om man bara får hälften från solen, så skulle man få generera 75 kWh med generatorn, för ca 500 kr. (10 kWh per liter, 20 kr per liter, 30% verkningsgrad). Eftersom det är bara för en-två månader så känns det överkomligt.
Om man på detta sätt klarar av vintermånaderna, så har man tillräckligt med el för att köra värme och varmvatten via solcellerna en stor del av året, så pellets/ved kostnader och hantering blir begränsad till vintermånaderna.
Skulle detta vara möjligt, kanske med några justeringar? Eller är jag helt ute och cyklar?
/Håkan
Hur "höga" är dina toppar idag och hur har du tänkt att parera detta när du testar off-grid?
"60-öringen" har tagits bort. Så nu är det i princip spotpris som gäller. Så det är inte lika lönsamt längre, men om man har utrustning på plats så är det kanske i alla fall ett tillskott. Men, vinsten med solceller numera är nog att minska sin egen förbrukning och de skatter som läggs på där.Suvi5700 skrev:
I min värld, och i mina kalkyler nu, så tror jag att det antingen gäller att antingen satsa på solceller för off-grid eller så i princip mest för egenförbrukning.H HåkanV skrev:Hej Mikael,
funderade på det du sa att du säljer el. Då kanske det kan vara värt att behålla anslutningen, även om man kopplar bort sin egen förbrukning helt. Med effekttaxa så blir det då bara den grundläggande månadsavgiften, men inget tillägg för toppeffekter. Och om du kan sälja så mycket under sommaren att det genererar mer än vad månadsavgiften kostar på ett år, så blir ju "försäkringen" att behålla anslutningen gratis.
/Håkan
Och det har väldigt mycket att göra med att solcellssubventionen med 60 öre/kWh har försvunnit samtidigt som man måste betala energiskatt, elöverföringsavgift och sen toppa med moms på detta.
Det har blivit ganska asymmetriskt.
Så varje kWh jag slipper köpa är typ alltid värd minst 1 kr, även när spotpriset på Nordpool är noll.
Men när mina solceller producerar som bäst, ja då producerar hela norra Europas solceller också bra, och jag får väldigt lite betalt, om ens något.
Men om jag vill försöka sälja solel, då ska jag orientera panelerna mot öst och väst, för att dels kunna ladda bilen före och efter jobbet under halva året, dels för att kanske ha en chans att tjäna lite pengar på pristoppen på morgonens och vid/efter middagstid.
Men detta lirar rätt dåligt för en off-grid solcellsanläggning, då man vill rikta panelerna rakt mot söder med kraftig vinkel, kanske 65°-80°.
Jaaa, det går att fundera på många sätt runt detta, men jag tror och tänker i alla fall såhär.
Mina tankar på off-grid rör en sommarstuga, så om det kommer till ett genomförande så är det nog där det blir, inte i det vanliga boendet. I alla fall inte i närtid, även om drömmen att klippa sladden och kasta iväg elmätaren finns.
Just nu så jobbar jag mest på att tanka bilen så mycket som möjligt med gratis el, fokus ligger mest där,
Du har nog rätt i att en del tycker att det skulle vara för mycket jobb med en pelletspanna, men när jag tittat runt på folks erfarenheter av moderna pelletspannor så verkar det som om det inte skulle vara alltför jobbigt.X xLnT skrev:Jag har inte räknat på det, men om man inte redan har en pellet/vedpanna så blir det också en investering.
I en numera något äldre studie (från början av 2000-talet) så svarade 90% av de som har pelletspanna att de var nöjda eller mycket nöjda med pannorna. 92% svarade att underhållsarbetet var enkelt eller mycket enkelt. 42% la 15 minuter eller mindre per vecka. Den stora skillnaden på hur mycket tid man la var hur bränslematning och lagring var ordnad, dvs hur ofta man behövde fylla på pellets.
https://www.afabinfo.com/wp-content/uploads/2017/05/Incident.pdf
Jag tror att pelletspannor idag (nära 25 år senare) nog är ännu bättre.
Men, det kräver absolut mer tid än med el-baserad värme. Dock tror jag att om man är beredd att lägga den tiden (15-30 minuter per vecka), så har man alla övriga bekvämligheter som man vant sig vid. Notera att jag själv inte har erfarenhet av pelletspanna, så därför får jag förlita mig på andras erfarenheter.
Vänliga hälsningar
Håkan
Redigerat:
Topparna idag kommer från att värmepumpen går, samtidigt som det lagas mat (t.ex 2 plattor och ugn), då kan den dra iväg mot ca 5-6kW (baserat på en timme). Om jag bortser från dessa (pelletspanna och gasspis) så är det inte mycket kvar, och inget som jag inte skulle kunna hantera med en batteribank på 10 kWh och växelriktare. Jag tror i och för sig att jag även skulle kunna klara dagens energitoppar med en sådan lösning. T.ex. så finns det lösningar att köpa, med 9 kWh batteri och 15kW växelriktare som går på ca 50 000 kr, installerat och klart (efter energibidrag).N Noun skrev:
Så själv tror jag inte att effekttoppar är den stora utmaningen. Och batteriet samt växelriktare ingick ju i förutsättningarna för off-grid som jag började med.
Vänliga häslningar
Håkan
Mycket jobb ,mycket som kan krångla, Låst utan frihet bara åka bort om du vill.
Nå Jag skulle överväga bekvämligheten med el. vi lever ju ändå i 2026 inte nåt
sargat efterkrigsår. man lever ju bara 1ggr och vem sparar man pengar till?
Slutänden så räkna allt jobb du tillför och investeringskostnader så ser du att det
timpris du kan sänka på elen inte uppväger allt slit o extra jobb för den lilla pengen.
Har du jobb eller är pensionär...jobba lite extra då o då så om du tycker inte pengarna
räcker till.
Slutänden så räkna allt jobb du tillför och investeringskostnader så ser du att det
timpris du kan sänka på elen inte uppväger allt slit o extra jobb för den lilla pengen.
Har du jobb eller är pensionär...jobba lite extra då o då så om du tycker inte pengarna
räcker till.
Precis, man lever bara en gång. varför skall man då jobba mer än man behöver.kenth gustafsson skrev:
Mycket jobb ,mycket som kan krångla, Låst utan frihet bara åka bort om du vill.
räcker till.
Pengarna man sparar lägger man på att gå ner i deltid eller förtidspension.
OT: Har ni inte tittat på möjligheten att gå klippa kabeln på ett hus med fjärrvärme? då slipper man tänka på uppvärmingen på samma sätt
Jag lär mig mycket från dina erfarenheter.Mikael_L skrev:
I min värld, och i mina kalkyler nu, så tror jag att det antingen gäller att antingen satsa på solceller för off-grid eller så i princip mest för egenförbrukning.
Och det har väldigt mycket att göra med att solcellssubventionen med 60 öre/kWh har försvunnit samtidigt som man måste betala energiskatt, elöverföringsavgift och sen toppa med moms på detta.
Det har blivit ganska asymmetriskt.
Så varje kWh jag slipper köpa är typ alltid värd minst 1 kr, även när spotpriset på Nordpool är noll.
Men när mina solceller producerar som bäst, ja då producerar hela norra Europas solceller också bra, och jag får väldigt lite betalt, om ens något.
Men om jag vill försöka sälja solel, då ska jag orientera panelerna mot öst och väst, för att dels kunna ladda bilen före och efter jobbet under halva året, dels för att kanske ha en chans att tjäna lite pengar på pristoppen på morgonens och vid/efter middagstid.
Men detta lirar rätt dåligt för en off-grid solcellsanläggning, då man vill rikta panelerna rakt mot söder med kraftig vinkel, kanske 65°-80°.
Jaaa, det går att fundera på många sätt runt detta, men jag tror och tänker i alla fall såhär.
Mina tankar på off-grid rör en sommarstuga, så om det kommer till ett genomförande så är det nog där det blir, inte i det vanliga boendet. I alla fall inte i närtid, även om drömmen att klippa sladden och kasta iväg elmätaren finns.
Just nu så jobbar jag mest på att tanka bilen så mycket som möjligt med gratis el, fokus ligger mest där,
Jag är hyfsat säker på att jag skulle kunna få till en off-grid lösning som faktiskt fungerar, och inte ger avkall på bekvämligheten (om man är OK att sköta en pelletspanna).
Investeringarna som behövs är solceller (ca 10 kW), batteribank och växelriktare (10 kWh batteri), och pelletspanna. Det skulle nog landa på 150-250 tusen, beroende på hur mycket man är villig att göra själv. T.ex. så får jag elektrikerhjälp av en kompis. Och det finns till och med en artikel på GDS om hur man installerar en pelletspanna själv
https://gds.se/spara-energi/uppvarmning/fa-billig-varme-med-en-pelletspanna
Det som mest avhåller mig är att om jag säger upp el-ledningen så skulle det kosta väldigt mycket att koppla in den igen, även om ledningen skulle vara kvar i backen. Och om jag någon gång skulle flytta, så kan det vara en försvårande omständighet.
Så det kanske blir en variant där jag slår av huvudbrytaren i elskåpet, men behåller abonnemanget. Jag slipper då betala skatter och effektavgifter. Ett "off-grid för fegisar".
Och att börja med sommarstugan kanske är en bra start. Men då gäller det att ha en pelletspanna med stort förråd, eftersom jag inte är där så ofta på vintern.
Tack för all nyttig info och erfarenheter
Vänliga hälsningar
Håkan
En del av intresset är att jag är ingenjör, så jag tycker det är kul. Och hade även lagt undan lite innan så att jag kunde gå i pension vid 60, så tid har jagS solhej skrev:
Har inte fjärrvärme, men håller med, förutsättningarna borde vara bättre där, för det är ju värmen som är den stora utmaningen. Har dock inte kollat på det.
Hittade en för vedkaminer. 100 W, 7000 kr.E Emanuel01 skrev:
https://www.tegmart.com/?srsltid=AfmBOoogbnnGIHzsOIlHg6pREi2AzPWJ3qBRe9rPt_LPaFy6FJHUOJs0
Men, jag skall hålla ögonen öppna i fall priserna sjunker. Med 2 sådana kan man ju ut 5 kWh per dygn, i det fall pelletskaminen går dygnet runt. Och man lyckas kyla "den kalla sidan"