21 304 läst ·
324 svar
21k läst
324 svar
Det kanske går med offgrid ändå?
Var inte de allra flesta hus både i Örebro och resten av landet offgrid år 1900? Kakelugn för värmen, järnspis för matlagningen och jordkällare för mat förvaringE Emanuel01 skrev:Var ju någon som byggde hus i Örebro trakten som var helt off grid. De hade en pelletspanna därifrån samt solceller, batteri, solfångare, gasolspis. De fick vädra ut värme ibland då de elda för elen
Har för mig att han hade grävt ned rör för ventilation på tomten så han förvärmd luft på vintern och lite kallare luft på sommaren mm.
[länk]
Det fanns ett företag i Gävle, Inresol, som höll på med stirlingmotorer som skulle göra att man fick elström ifrån sin vedeldning.E Emanuel01 skrev:
Men de gick väl i konkurs en, eller flera gånger.
Hur det är idag har jag inte koll på.
https://www.elinstallatoren.se/2018/03/stirlingmotorn-lika-enkelt-som-att-ansluta-solceller/
Om du läser en gång till så ser du att trådskaparen skriver att han vill testa off grid.Mikael_L skrev:
Har du svårt att förstå hela inlägg?
Japp, jag vet inte om olika nätbolag har olika.H HåkanV skrev:
Men åtminstone Vattenfall har att det ses som en nyanslutning efter en period, som jag vill minnas är tre år.
Så efter 3 år kostar det minst 40.000:-, även om deras enda jobb är att skruva upp en elmätare igen.
Jag har inte koll på kostnaden för återanslutning inom tre år, men den är ju garanterat så hög så att ingen ska vara sugen på att stänga av abonnemanget ifall man ska åka på ett års backpacker-resa.
Jag har frånluftsvärmepump, och jag kan i princip köra utan elpatron i 8 månader om året, och då drar den ca 1kW, men dygnet runt under tidig vår och sen höst.H HåkanV skrev:
Sen har jag sedan två år tillbaka ställt värmekurvan så att framledningstemp går ner (eller inte upp så mycket som behövs, är det väl egentligen...) så runt nollgradigt och under så börjar det bli kallare i huset, så jag blir motiverad att tända en brasa i braskaminen.
Och jag tror att jag bara en enda gång denna vinter, under några timmar en natt slog på elpatronen på ca 2kW, för att varmvattnet började bli lite kritiskt kallt, närmare 40°C, i övrigt har jag hittills i år klarat mig med att endast köra kompressorn (ca 1kW) och elda i braskaminen de kallaste dagarna (den värmen går ju genom värmepumpen på väg ut med ventilationsluften och återvinns till varmt vatten i VP)
Så jag verkar klara mig med ett effektbehov av ca 25kWh/dygn, typ 700kWh/månad under de två värsta månaderna (ja, bara uppvärmning då, och all annan el jag förbrukar blir ju förstås också värme, som jag inte räknar med här, värt att tänka på)
Det finns bättre frånluftsvärmepumpar, den här är en gammal IVT490, som har gått i typ 10-15 år, sen kompressorbyte, och nu ca 12 år till, snart är den slut!
Jag har 24st paneler på 400-nånting W (430?), så det är teoretiskt 10kW, men de är orienterade öst och väst (ungefär) vilket är bra om man vill sälja sin el, men dåligt för bästa produktion för helt egenoff-grid-förbrukning. Sen ger de aldrig alltså 10kW, då endast hälften har perfekt sol på sig samtidigt.
Sen har jag ett batterilager på 16kWh.
Jag ser det som fullt rimligt att kunna köra offgrid i minst 8 månader.
Men det hjälper ju inte då man behöver 12 månader ...
De hade en pelletspanna med Sterlingmotor i. En av de modellerna som https://sunnytek.se/
säljer. Sen har jag för mig att han hade en prius som han byggt om med större batteri som var tänkt som backup men att de inte hade behövt använda den till det.
säljer. Sen har jag för mig att han hade en prius som han byggt om med större batteri som var tänkt som backup men att de inte hade behövt använda den till det.
Hej Mikael,Mikael_L skrev:
Jag har frånluftsvärmepump, och jag kan i princip köra utan elpatron i 8 månader om året, och då drar den ca 1kW, men dygnet runt under tidig vår och sen höst.
Sen har jag sedan två år tillbaka ställt värmekurvan så att framledningstemp går ner (eller inte upp så mycket som behövs, är det väl egentligen...) så runt nollgradigt och under så börjar det bli kallare i huset, så jag blir motiverad att tända en brasa i braskaminen.
Och jag tror att jag bara en enda gång denna vinter, under några timmar en natt slog på elpatronen på ca 2kW, för att varmvattnet började bli lite kritiskt kallt, närmare 40°C, i övrigt har jag hittills i år klarat mig med att endast köra kompressorn (ca 1kW) och elda i braskaminen de kallaste dagarna (den värmen går ju genom värmepumpen på väg ut med ventilationsluften och återvinns till varmt vatten i VP)
Så jag verkar klara mig med ett effektbehov av ca 25kWh/dygn, typ 700kWh/månad under de två värsta månaderna (ja, bara uppvärmning då, och all annan el jag förbrukar blir ju förstås också värme, som jag inte räknar med här, värt att tänka på)
Det finns bättre frånluftsvärmepumpar, den här är en gammal IVT490, som har gått i typ 10-15 år, sen kompressorbyte, och nu ca 12 år till, snart är den slut!
Jag har 24st paneler på 400-nånting W (430?), så det är teoretiskt 10kW, men de är orienterade öst och väst (ungefär) vilket är bra om man vill sälja sin el, men dåligt för bästa produktion för helt egenoff-grid-förbrukning. Sen ger de aldrig alltså 10kW, då endast hälften har perfekt sol på sig samtidigt.
Sen har jag ett batterilager på 16kWh.
Jag ser det som fullt rimligt att kunna köra offgrid i minst 8 månader.
Men det hjälper ju inte då man behöver 12 månader ...![]()
du har kommit långt längre än mig. Men, det är ju värmen under de mörka månaderna som är problemet. Så det är därför jag tänker att med en pellets- eller ved-panna så är ju värmen fixad. Jag har sett siffror på att kring 60% av energiåtgången för värme/varmvatten är just dessa månader. Så då kanske det rör sig om 3 ton pellets, för runt 10-12 tusen kr (har googlat priser för pellets). Sedan, enligt vattenfall ligger energiförbrukning för matlagning på drygt 2 kWh per dag - så därav funderingen på gasspis. För 4 månader blir det 2-3 påfyllningar av en PC10 flaska (om jag räknat rätt), ca 1000 kr.
Så då är utmaningen, kan jag skära ner min övriga elförbukning till något som solceller kan generera även dec-januari. Jag tror man kan komma ner till ca 5 kWh per dag, även med driften av pelletspannan. Och, baserat på vad jag har hittat från andras erfarenheter av solceller så kanske man kan fixa det även under dec-jan. Vore intressant att höra vad dina solceller ger. Även om de inte är riktade optimalt, så kan man kanske göra en skattning vad de skulle ge om de var riktade för maximal produktion på vintern.
Sedan, en pelletspanna är ju en ganska stor investering, ca 70 000 kr, plus installation. Och mer om man behöver ändra uppvärmningssystemet. Men, jag har sett på blocket att man kan hitta begagnade för betydligt billigare. Så skall man hitta plats för den. Enklast för min del vore att bygga ut en litet "pannrum" utanpå huset, nära anslutningen till mitt värmesystem.
Under 2024 låg snittpriset på el (inklusive nätagifter, skatter etc.) på drygt 2 kr. Även med värmepump så ligger elförbrukningen på 12 000 till 15 000 kWh per år. Dvs det kostar 24-30 tusen kronor. Pellets och gasol hamnar på halva det, så jag tycker det borde gå att få ihop. Framför allt med en pelletspanna från blocket
/Håkan
Hej Mikael,
funderade på det du sa att du säljer el. Då kanske det kan vara värt att behålla anslutningen, även om man kopplar bort sin egen förbrukning helt. Med effekttaxa så blir det då bara den grundläggande månadsavgiften, men inget tillägg för toppeffekter. Och om du kan sälja så mycket under sommaren att det genererar mer än vad månadsavgiften kostar på ett år, så blir ju "försäkringen" att behålla anslutningen gratis.
/Håkan
funderade på det du sa att du säljer el. Då kanske det kan vara värt att behålla anslutningen, även om man kopplar bort sin egen förbrukning helt. Med effekttaxa så blir det då bara den grundläggande månadsavgiften, men inget tillägg för toppeffekter. Och om du kan sälja så mycket under sommaren att det genererar mer än vad månadsavgiften kostar på ett år, så blir ju "försäkringen" att behålla anslutningen gratis.
/Håkan
Redigerat:
Är det så enkelt? Numera har subventioner flr att sälja el tagits bortH HåkanV skrev:Hej Mikael,
/Håkan