Mikael_L Mikael_L skrev:
Här har vi Johanna, som gått off-grid.

[länk]
Inslaget är uppdelat i flera filmer som startar allteftersom (iaf för mig)
Men antagligen inte på det sättet som du (TS) och andra diskuterar i tråden, utan här blev det i princip utan el istället.

Ett inslag till, lite sammanfattning ...
[länk]
Hon verkar ju trivas, men för min del så planerar jag för att kunna leva ungefär så som jag har det nu, dvs belysning, tvätt, dusch, diskmaskin etc. Och ju mer jag läser på så tror jag det är möjligt utan alltför stora investeringar.
Dessutom, det verkar som om elnätspriser kommer att stiga än mer framöver.
https://www.dn.se/ekonomi/experter-fler-stora-hojningar-av-elnatspriser-att-vanta/

Vänliga hälsningar
Håkan
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Den här tråden är inte så tokig
[länk]
Den är ganska bra, de flesta inlägg är rätt seriösa.
Kul att läsa. Men vad jag tycker en del missar i den tråden är möjligheten att ersätta den el som används för uppvärmning av olika saker, med andra, icke solbaserade, värmekällor. Och sedan kolla hur mycket man kan optimera sin el-förbrukning vintertid. Då slipper man fundera på lösningar för långtidslagring av elen, utan kan istället titta på lösningar för några dagar, eller upp till en vecka.

Även placering av solceller (om man har möjlighet att justera dessa) för att optimera vinterproduktionen kan få stor inverkan. Om man vill behålla 10 kWh timmars förbrukning per dygn för hushållsel (jag siktar dock på lägre), så räcker en 20 kW solcellsanläggning även för vinterförbrukningen (givet att man kan lagra för att brygga molninga dagar). Och med tanke på att Kina just nu dumpar priser på solceller, så blir det inte orimligt dyrt.

Med söderriktning och 70 graders lutning producerar "placeringsoptimerade" solceller på 20 kWp, drygt 300 kWh under december. Och nära 450 kWh under januari. Placering mitt i Roslagen. Verktyg https://re.jrc.ec.europa.eu/pvg_tools/en/tools.html


Diagram visar månatlig energiproduktion i kWh från ett solcellssystem med fast vinkel, med högst produktion i maj och lägst i december.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det bygger dock på att man har utrymme för dessa, så jag är medveten att det är nog inte är en lösning för alla. Dock skulle det fungera för mig.

Vänliga hälsningar
Håkan
 
  • Gilla
pmd och 2 till
  • Laddar…
kashieda kashieda skrev:
Jag gissar, kanske naivt, att det är två saker som behöver anpassas, dels kontakten till batteriet och dels styrning/kommunikation åt båda håll, inverter-adapter-batteri.

Typiska moduler som kan skapas oberoende av varandra?
D daVinci skrev:
Kanske en marknad för de som suktar efter gamla bilbatterier

Med lite tur kanske dom börjar kränga en adapter mellan bilbatterierna och vanliga inveters för hemmabruk.
Finns färdiga kort för att de ska prata med varandra. Med de billigaste får man lägga in programvaran själv men finns färdig att ladda hem gratis.
 
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
H HåkanV skrev:
Jag håller med, men det inlägget gjorde jag innan jag hittade att man kan köpa ett nytt 16 kWh batteri för ca 20 000 kr.

Och där återförsäljaren (i Holland), ger i alla fall 6 års garanti på batteriet.
[länk]

MVH
Håkan
Jag har kollat på 48V batterier och det börjar komma prisvärda modeller med lite högre kapacitet (32kWh) för lite under 1000kr per kWh. Som jag ser det så är det de 2 vintermånaderna december och januari som ställer till det mest. Men snart så kan man skaffa tillräckligt stort batteri för att kunna lagra sig över den perioden.
 
  • Gilla
HåkanV
  • Laddar…
M merbanan skrev:
Jag har kollat på 48V batterier och det börjar komma prisvärda modeller med lite högre kapacitet (32kWh) för lite under 1000kr per kWh. Som jag ser det så är det de 2 vintermånaderna december och januari som ställer till det mest. Men snart så kan man skaffa tillräckligt stort batteri för att kunna lagra sig över den perioden.
Det verkar som om priserna på batterier börjar bli riktigt attraktiva. Om man även kan hitta någon elektriker som är villig att köpa dessa och sälja till vidare (med rimligt påslag) som slutkund så kan man även få 50% av kostnaden i bidrag.

Jag har försökt med ett par elektriker, men tyvärr har ingen nappat. Jag är helt OK att elektrikern är helt transparant med garantiåttagandet för batteriet, dvs skriver att garanti hanteras av mig som slutkund mot batteriföretaget, och inte via elektrikern. Jag fortsätter dock mitt sökande...

Och jag tror att det räcker med att batteriet klarar en vecka med molniga dagar. Kanske färre dagar om man är villig att justera sin användning av el de dagar solen inte lyser, t.ex. vänta med tvättmaskinen. Men det kräver att man kan ha sådan flexibilitet.
 
Om man funderar på 100% off-grid är nog de rimliga alternativen en generator eller en kraftigt överdimensionerad solcellsanläggning med stående paneler. Kanske tom lite vindkraft. Sen behöver man nog egen ved för uppvärmning. Det är riktigt klurigt att få ihop ekonomin för vintermånaderna i vårat klimat.
 
Jag tror mer på en nätanslutning och stort batteri och att man säljer tidsshiftad solel när priset är fördelaktigt. Då kanske man kan täcka nät/el-kostnaden över vintern.
 
M merbanan skrev:
Om man funderar på 100% off-grid är nog de rimliga alternativen en generator eller en kraftigt överdimensionerad solcellsanläggning med stående paneler. Kanske tom lite vindkraft. Sen behöver man nog egen ved för uppvärmning. Det är riktigt klurigt att få ihop ekonomin för vintermånaderna i vårat klimat.
Jag följer merbanan, är precis i den ide att bli offgrid, med Ellevios avgifter plus el ,😵‍💫 jag funderar verkligen att satsa på solceller vindkraft och batterier, håller på att läsa och China satsar med större batterier som man kan lagra mer el, uppgradera gärna om du har några ideer ,jag lider just nu av titta på fakturan 🫣
 
Y yaesomi skrev:
jag lider just nu av titta på fakturan 🫣
Jag tänker mig offgrid entusiaster mer som just entusiaster som gör det även om dom går back på det.
Att gå plus tänker jag mig som något som kanske aldrig inträffar.
 
  • Gilla
pmd
  • Laddar…
T
M merbanan skrev:
Jag tror mer på en nätanslutning och stort batteri och att man säljer tidsshiftad solel när priset är fördelaktigt. Då kanske man kan täcka nät/el-kostnaden över vintern.
Nej det kan man inte.

Min faktura för Februari, 1050kr för elnät, effektavgiften var på 3.9kW och är 135kr. Moms på det. Elhandels delen var på 960kr, timpris rörligt.
Vi värmar inte upp med el, har fjärrvärme, bara varm-vattnet för dush och badkar är en stor förbrukare.

Har man elnät, då jävlar betalar man. Så enkelt är det i Sverige 2026.
 
T Trolltomte skrev:
Nej det kan man inte.

Min faktura för Februari, 1050kr för elnät, effektavgiften var på 3.9kW och är 135kr. Moms på det. Elhandels delen var på 960kr, timpris rörligt.
Vi värmar inte upp med el, har fjärrvärme, bara varm-vattnet för dush och badkar är en stor förbrukare.

Har man elnät, då jävlar betalar man. Så enkelt är det i Sverige 2026.
Min totala faktura elnätet plus el skat osv landade på 15000 / månad 😥
 
  • Ledsen
MultiMan
  • Laddar…
D daVinci skrev:
Jag tänker mig offgrid entusiaster mer som just entusiaster som gör det även om dom går back på det.
Att gå plus tänker jag mig som något som kanske aldrig inträffar.
Jag förstår men när räkningen kommer över 15000 tusen i månaden vinter då vill man bara 😥 och inser att sakta ska dem sätta koppel po oss för att bara jobba och betala , el mat , försäkring , banken 🫣
 
Mikael_L
Y yaesomi skrev:
Min totala faktura elnätet plus el skat osv landade på 15000 / månad 😥
Ett tips.
Flytta till ett hus som är normalstort, sätt in lite isolering i väggarna och sluta värm utomhuspoolen

Eller vad det nu är som felar.
 
  • Gilla
fribygg och 2 till
  • Laddar…
Y yaesomi skrev:
Min totala faktura elnätet plus el skat osv landade på 15000 / månad 😥
Om vi utgår från Trolltomtes kostnad för elnät på 1000 kr så skulle du då bränna el för 14000 under en månad.
Det är väl nästan så att det inte är genomförbart under normala omständigheter. Borde handla om direktverkande el, 25 grader inne och alla fönster öppna dygnet runt eller så.

För dig finns mycket att göra utan att gå off grid.

Off grid är mer relevant för den som inte köpt någon el på 5 år.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.