redarn redarn skrev:
Lagen säger väl att du måste köpa material och installation av samma leverantör? Alltså få elektrikern att återförsälja delarna till dig och därigenom kommer denne i ett ansvarsförhållande gentemot dig för batteriernas och växelriktarens kvalitet och funktion.

Men det finns ju en utmärkt öppning för den elektrikerfirma som vill sälja lite fler sådana här lösningar att bli ordentlig ÅF till de produkter du hittat snarare än de tydligen mycket dyrare som säljs på marknaden nu.
Så har jag också förstått det, så jag är helt OK med att den el-firma som köper in delarna lägger på lite på sitt pris för att hantera detta. Jag har också valt att kolla på varor som har återförsäljare inom EU, vilket gör att regler om inre marknad och garantier finns på plats.

Jag tror också att som du säger så kan detta ge nya möjligheter till elektrikerfirmor att få nya affärsmöjligheter. De har ju redan kompetensen att fixa installationen. Jag tänker också på fritidshus som inte har något el-nät alls (t.ex. fritidshusen på Rödlöga i Stockholms skärgård), och som jag lärt mig inte kan få grönt bidrag. Dessa produkter är ju så pass prisvärda att det öppnar upp för nya möjligheter att installera bra el-lösningar även på sådana ställen till en rimlig penning utan grönt bidrag. Och för fritidshus kan man komma undan ännu billigare med t.ex. 5-10 kWh batteri och en-fas växelriktare.

Eftersom jag bor i Roslagen och kontaktar elektriker i området hoppas jag att någon av dessa skall tycka att det skulle kunna vara en bra affärsmöjlighet.

Vänliga häslningar
Håkan
 
  • Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
P pmd skrev:
Som en sån här ungefär:
[länk]
Och jag som trodde att jag (skämtsamt) kommit på något nytt... :-)
 
P pmd skrev:
Nya batterier brukar ha långa garantitider. Vårt batteri har 10 års garanti.
Batterier från skroten har sällan garantier.

Om man har klippt av navelsträngen till elnätet och vill använda batterier från skroten är det nog lämpligt att köpa två för att ha ett i beredskap.
Jag håller med, men det inlägget gjorde jag innan jag hittade att man kan köpa ett nytt 16 kWh batteri för ca 20 000 kr.

Och där återförsäljaren (i Holland), ger i alla fall 6 års garanti på batteriet.
https://www.nkon.nl/en/nkon-ess-pro-51-2v-16-1kwh-thuisbatterij.html

MVH
Håkan
 
  • Gilla
pmd
  • Laddar…
P pmd skrev:
Det bygger väl på att bonden vill medverka till skattefusk?
Jag försökte också kolla upp detta, men jag tror att det kan vara tillåtet att använda färgad diesel för "stationära motorer", vilket skulle kunna vara el-verk. Så då skulle det inta vara skattefusk.
https://psenergi.se/drivmedel/fargad-diesel-mk1/

Men, jag kan ju har förstått fel...
 
  • Gilla
pmd
  • Laddar…
H HåkanV skrev:
Jag försökte också kolla upp detta, men jag tror att det kan vara tillåtet att använda färgad diesel för "stationära motorer", vilket skulle kunna vara el-verk. Så då skulle det inta vara skattefusk.
[länk]

Men, jag kan ju har förstått fel...
Så har jag också förstått det ... att just stationära elverk får köras på färgad diesel
 
  • Gilla
pmd
  • Laddar…
P
H HåkanV skrev:
Och jag som trodde att jag (skämtsamt) kommit på något nytt... :-)
Jag såg en liknande släpvgn i ett tidningsreportage (antagligen på nätet) som drogs av en färgmatchad sportbil (gul). Jag minns inte märket på bilen, tyvärr, och hittar inte reportaget igen. Det var minst 10-15 år sen.
 
  • Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
I
E Emanuel01 skrev:
Var ju någon som byggde hus i Örebro trakten som var helt off grid. De hade en pelletspanna därifrån samt solceller, batteri, solfångare, gasolspis. De fick vädra ut värme ibland då de elda för elen :)
Har för mig att han hade grävt ned rör för ventilation på tomten så han förvärmd luft på vintern och lite kallare luft på sommaren mm.
[länk]
Intressant artikel:

"Det hela började som ett sätt att få ner kostnaderna, Niklas bodde då i ett hus som drog 2800 kilowattimmar. Han började med att skaffa elbil och tittade över huset för att byta ut alla lampor och annat som var typiska energitjuvar. Efter det var han nere på 12000 kilowattimmar, och hade fått ett nytt intresse i livet, energieffektivisering."

Att vid en förbrukning på 2800kWh byta ut lampor och andra energitjuvar och då hamna på 12000kWh och med detta få ett intresse för energieffektivisering är lite märkligt då han inte lyckades att effektivisera utan fick i stort sett en ökning med ca 300%.
 
  • Haha
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
I Incinerator skrev:
Intressant artikel:
"Det hela började som ett sätt att få ner kostnaderna, Niklas bodde då i ett hus som drog 2800 kilowattimmar. Han började med att skaffa elbil och tittade över huset för att byta ut alla lampor och annat som var typiska energitjuvar. Efter det var han nere på 12000 kilowattimmar, och hade fått ett nytt intresse i livet, energieffektivisering."

Att vid en förbrukning på 2800kWh byta ut lampor och andra energitjuvar och då hamna på 12000kWh och med detta få ett intresse för energieffektivisering är lite märkligt då han inte lyckades att effektivisera utan fick i stort sett en ökning med ca 300%.
Det slog inte dig att det bara var en nolla som fallit bort när någon skrev artikeln ... 28000 kWh ...

---------------------------------------------------------------------------------------------
Jag har i alla fall idag börjat ordna med loggning på mina två energimätare i huset, jag har haft dem i typ 10 år, men först i tisdags fick jag tummen ur och kopplade om och städade upp min säkringscentral och fick elmätarna inkopplade.

Och nu försöker jag få igång modbus-kommunikationen, men det har gått dåligt, så det är ingen loggning igång än.

Men fixar det sig, så kommer jag att presentera lite siffror här sen.
 
  • Haha
Incinerator
  • Laddar…
I
Mikael_L Mikael_L skrev:
Det slog inte dig att det bara var en nolla som fallit bort när någon skrev artikeln ... 28000 kWh ...

---------------------------------------------------------------------------------------------
Jag har i alla fall idag börjat ordna med loggning på mina två energimätare i huset, jag har haft dem i typ 10 år, men först i tisdags fick jag tummen ur och kopplade om och städade upp min säkringscentral och fick elmätarna inkopplade.

Och nu försöker jag få igång modbus-kommunikationen, men det har gått dåligt, så det är ingen loggning igång än.

Men fixar det sig, så kommer jag att presentera lite siffror här sen.
Menar du att man har avskaffat korrekturläsning numera?
 
I Incinerator skrev:
Menar du att man har avskaffat korrekturläsning numera?
Nej, men sunt förnuft verkar vara avskaffat 🙄
 
  • Gilla
  • Haha
  • Arg
pmd och 2 till
  • Laddar…
P
Mikael_L Mikael_L skrev:
först i tisdags fick jag tummen ur och kopplade om och städade upp min säkringscentral
Tisdagsnöje för en elektriker …
😉
 
Kanske en marknad för de som suktar efter gamla bilbatterier

Nordic Capitals bilskrot ska ge gamla elbilsbatterier nytt liv​

Bildemonteringskoncernen Autocirc, med Nordic Capital i ryggen, lanserar en ny handelsplats för begagnade elbilsbatterier. ”Har du kört 20.000 mil med ditt batteri har du antagligen 80 procent av kapaciteten kvar”, säger Tomas Haglund-Flemström, ansvarig för ekosystem och materialåtervinning på bolaget.
Med lite tur kanske dom börjar kränga en adapter mellan bilbatterierna och vanliga inveters för hemmabruk.
 
Jag gissar, kanske naivt, att det är två saker som behöver anpassas, dels kontakten till batteriet och dels styrning/kommunikation åt båda håll, inverter-adapter-batteri.

Typiska moduler som kan skapas oberoende av varandra?
 
För att kolla förutsättningarna för solpaneler lite mer har jag lekt lite mer med EUs planeringsverktyg
https://re.jrc.ec.europa.eu/pvg_tools/en/tools.html

Jag ville kolla hur pass träffsäkert det är, och eftersom "Den Blå Gården" publicerar hur mycket deras solceller genererar så valde jag att skatta hur deras anläggning är gjord
https://www.denblagarden.se/hello-world-2/

Jag använde deras bilder och satellitkartor, och uppskattar att deras solceller lutar omkring 45 grader. Ca 10 kW är riktade 190 grader kompassriktning (+10 grader väster om rakt söder i EU-verktyget), och ca 7 kW har riktning 100 grader kompassriktning (det är -80 grader i verktyget, som utgår från rakt söder = 0 grader)

När jag matade in dessa värden så gav verktyget att anläggningen skulle producera 163,2 + 52,9 = 216,1 kWh
Deras mätningar för december 2025 var 210,9 kWh. Jag tycker det blev väldigt nära. Jag tror dock att det "norra taket" skuggas av det södra under vintern, så det kan påverka deras decemberproduktion negativt.

Så då använde jag samma verktyg för att skatta solceller i Roslagen. Jag använde 12 kW och 75 graders lutning. Riktning rakt söder (med antagande om fritt framför).
Det gav 196,8 kWh i december. Motsvarande 6,35 kWh per dag (med tillräckligt stor batteribank för att klara några dagars moln)

Solceller har gått ner i pris, man verkar kunna köpa panaler på ca 500 W för under 1000 kr styck, så det kan vara värt att lägga på lite extra för att klara hushållsel för vintermånader (i en off-grid lösning).

Dock, som sagt, uppvärmning i off-grid tror jag måste lösas på andra sätt om investeringen skall bli rimlig.

Jag har även ägnat mig åt att gå igenom alla el-förbrukare i hemmet. Idag ligger jag på ca 10,7 kWh hushållsel (spisen borträknat). Det som drog mest var gammal kyl/frys; 1,61 kWh. Den är 20 år gammal, och en ny skulle dra ca 0,5 kWh per dag. Jag har även en gammal cirkulationspump till golvvärmen. Den drar ca 1.6 kWh per dag. Även där finns nya strömsnåla varianter som enligt databladen skulle landa på mindre än 0,5 kWh per dag. Dataanslutningen drog dock mycket mindre än jag trodde, med fibermoden, wifi-router och en raspberry pi tillsammans hamnade på endast 10 W, eller 0,24 kWh per dag.
Tvättmaskinen drog 1 kWh för en körning på 60 grader, 0,4 kWh för 40 grader, och 0,25 kWh för 30 graders fintvätt.
Diskmaskinen drog ca 1,1 kWh för standardprogrammet. Jag kopplade även om i diskbänksblandaren så att diskmaskinen tar varmvatten (var väldigt enkelt i min kran), men det gav endast ca 0,2 kWh i besparing. Troligen för att jag har en lång vattenledning till köket, och vattnet hinner kallna. Och eftersom den inte använder så mycket vatten så blir det inte så mycket varmvatten in till maskinen. Diskningen fungerade lika bra.

En del oväntade strömtjuvar hittade jag också. Datorns högtalare (med subwoofer) visade sig inte ha någon stand-by mode, och drog 11 watt dygnet runt. Sedan när jag räknade ihop alla lampor inomhus, så blev det en mer än jag trott. Vi är dåliga på att släcka ner i rum vi inte vistas i, och även om vi har led, så blir ju 15 lampor på 6-8 watt en del.

Vänliga hälsningar
Håkan
 
Redigerat:
  • Gilla
jawen och 3 till
  • Laddar…
Mikael_L
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.