21 318 läst ·
324 svar
21k läst
324 svar
Det kanske går med offgrid ändå?
Då börjar dom sitta med ett ansvar för batteriet. Och det är väl tveksamt om dom vill det. Alternativt kommer dom ta en hel del betalt för det.H HåkanV skrev:
Man kan alltså kombinera batteripaketet på 48V, 15 kWh
https://www.basengreen.com/sv/produ...attery-pack-lifepo4-for-solar-energy-storage/
eller detta på 16 kWh från NKON
https://www.nkon.nl/en/nkon-ess-pro-51-2v-16-1kwh-thuisbatterij.html
Med Deyes hybridväxelriktare (finns också hos NKON)
https://www.nkon.nl/en/ess/deye/dey...E2fYX5v4En5Wa7siE6qIsP05vwJHnfCtmoLudaYVa4GEw
Om man är villig att sätta ihop ett eget batteripaket (16 celler + BMS) kan man komma ner ytterligare i pris.
Men med färdiga delar så har man ett paket på 15-16 kWh, med hybridväxelriktare som klarar av 3-fas, 12 kW, och ingång för solpaneler på upp till 19 kW. (Jag tror dock att med endast 1 batteripaket så är max output ca 7 kW).
Detta för ca 45 000 kr före grönt bidrag. Och eftersom det är helt färdiga enheter, så borde jag kunna hitta en elektriker som installerar dessa, dvs det utgår en skattereduktion på 50%.
Jämfört med t.ex. ett Sigenergypaket på 18 kWh som går på ca 125 000 kr före bidrag, eller ca 62 000 kr efter bidrag.
Så jag kommer både undan med en lägre kostnad, och reducerar den summa som vi skattebetalare skulle stå för via bidrag.
Vänliga hälsningar
Håkan
https://www.basengreen.com/sv/produ...attery-pack-lifepo4-for-solar-energy-storage/
eller detta på 16 kWh från NKON
https://www.nkon.nl/en/nkon-ess-pro-51-2v-16-1kwh-thuisbatterij.html
Med Deyes hybridväxelriktare (finns också hos NKON)
https://www.nkon.nl/en/ess/deye/dey...E2fYX5v4En5Wa7siE6qIsP05vwJHnfCtmoLudaYVa4GEw
Om man är villig att sätta ihop ett eget batteripaket (16 celler + BMS) kan man komma ner ytterligare i pris.
Men med färdiga delar så har man ett paket på 15-16 kWh, med hybridväxelriktare som klarar av 3-fas, 12 kW, och ingång för solpaneler på upp till 19 kW. (Jag tror dock att med endast 1 batteripaket så är max output ca 7 kW).
Detta för ca 45 000 kr före grönt bidrag. Och eftersom det är helt färdiga enheter, så borde jag kunna hitta en elektriker som installerar dessa, dvs det utgår en skattereduktion på 50%.
Jämfört med t.ex. ett Sigenergypaket på 18 kWh som går på ca 125 000 kr före bidrag, eller ca 62 000 kr efter bidrag.
Så jag kommer både undan med en lägre kostnad, och reducerar den summa som vi skattebetalare skulle stå för via bidrag.
Vänliga hälsningar
Håkan
Lagen säger väl att du måste köpa material och installation av samma leverantör? Alltså få elektrikern att återförsälja delarna till dig och därigenom kommer denne i ett ansvarsförhållande gentemot dig för batteriernas och växelriktarens kvalitet och funktion.H HåkanV skrev:Man kan alltså kombinera batteripaketet på 48V, 15 kWh
[länk]
eller detta på 16 kWh från NKON
[länk]
Med Deyes hybridväxelriktare (finns också hos NKON)
[länk]
Om man är villig att sätta ihop ett eget batteripaket (16 celler + BMS) kan man komma ner ytterligare i pris.
Men med färdiga delar så har man ett paket på 15-16 kWh, med hybridväxelriktare som klarar av 3-fas, 12 kW, och ingång för solpaneler på upp till 19 kW. (Jag tror dock att med endast 1 batteripaket så är max output ca 7 kW).
Detta för ca 45 000 kr före grönt bidrag. Och eftersom det är helt färdiga enheter, så borde jag kunna hitta en elektriker som installerar dessa, dvs det utgår en skattereduktion på 50%.
Jämfört med t.ex. ett Sigenergypaket på 18 kWh som går på ca 125 000 kr före bidrag, eller ca 62 000 kr efter bidrag.
Så jag kommer både undan med en lägre kostnad, och reducerar den summa som vi skattebetalare skulle stå för via bidrag.
Vänliga hälsningar
Håkan
Men det finns ju en utmärkt öppning för den elektrikerfirma som vill sälja lite fler sådana här lösningar att bli ordentlig ÅF till de produkter du hittat snarare än de tydligen mycket dyrare som säljs på marknaden nu.
Och mitt svar:H HåkanV skrev:
....Mikael_L skrev:
Till dagen efter att handläggaren har beslutat om stödet ... antar jag ...
Jag har aldrig hört om att det görs några efterkontroller.
Men vill man vara lite säkrare så kan man ju kanske vänta tills hela deklarations/taxeringsåret är avslutat. För efter det arkiveras nog allt mycket djupt i skatteverkets datasystem.
Jag har inte heller hört om att det finns något förbud mot att riva en solcellsanläggning eller batterilagring, det kan ju behövas ... Panelerna kan ju t.ex. förstöras i en storm eller hageloväder.
Sånt man byggt/fixat med hjälp av ROT måste ju inte heller bestå (för alltid).
Och nu hittade jag precis en sak, det verkar som att förvaltningsrätten går på samma linje:
Förvaltningsrätten bedömer att detta innebär att nyttan av installationen tillfaller enbart småhuset. Skatteverket menade att smartmätaren kan kopplas bort i framtiden och ville därför ha en annan bedömning, men det håller inte förvaltningsrätten med om. Det är förhållandena vid tidpunkten för begäran om utbetalning som är avgörande.
https://www.elinstallatoren.se/2026/02/fick-nej-till-200-000-kr-i-gront-avdrag-gick-till-domstol/
Som en sån här ungefär:H HåkanV skrev:
https://www.ecomotorsnews.com/en/ne...ler-reopens-the-long-distance-mobility-debate
Nya batterier brukar ha långa garantitider. Vårt batteri har 10 års garanti.H HåkanV skrev:
Batterier från skroten har sällan garantier.
Om man har klippt av navelsträngen till elnätet och vill använda batterier från skroten är det nog lämpligt att köpa två för att ha ett i beredskap.
Om man kunde få den att ta tillvara vind från olika väderstreck så skulle den vara intressant.M MrDizzy skrev:En sak att ha i åtanke är att kanske kommande Ridgeblade vindsnurra från Windon Engery kan användas.
Den installeras längs med tanknocken.
([länk])
Nu finns inte den vindsnurran att köpa då den tydligen inte är färdigutvecklad.
Ingen aning om hur den heller skulle prestera eller ha för kostnader men det är ett intressant koncept iaf.
Man måste tänka på livskvalitén. Som pensionär kan man inte enbart sitta på altanen och dricka paraplydrinkar medan man läser Byggahusforumet. 😎H HåkanV skrev:
Jag gissar att du menar 1 kW och att det är toppeffekten. Det är inte så mycket så antagligen bullrar den inte så mycket heller.P Patrik Eriksson8 skrev:
Jag är lite sugen på ett vindkraftverk som alternativ till en fossildriven generator under de solfattiga månaderna, men trots att jag bor på landet har jag grannar. Det är längre till närmaste granne än i en typisk villamatta, men icke desto mindre vore det olämpligt att installera ett semipermanent buller av någon signifikant nivå.
Hur stor (mest hur hög) är din vindsnurra? Behövdes det bygglov?
Varmvattenberedaren läcker alltså cirka 80 W. Det är kanske inte så mycket att bry sig om? I värsta fall kan du ju dra ner på effekten till rumsuppvärmningen.B bhus2021 skrev:
