H HåkanV skrev:
Men jag skall fortsätta kolla med el-firmor om de kan installera en anläggning som ovan. Om köpet går via en el-firma som även gör installation så borde man ju få grönt bidrag även för dessa batteripaket (och växelriktare etc..) Då blir det ju väldigt bra.
Då börjar dom sitta med ett ansvar för batteriet. Och det är väl tveksamt om dom vill det. Alternativt kommer dom ta en hel del betalt för det.
 
Man kan alltså kombinera batteripaketet på 48V, 15 kWh
https://www.basengreen.com/sv/produ...attery-pack-lifepo4-for-solar-energy-storage/

eller detta på 16 kWh från NKON
https://www.nkon.nl/en/nkon-ess-pro-51-2v-16-1kwh-thuisbatterij.html

Med Deyes hybridväxelriktare (finns också hos NKON)
https://www.nkon.nl/en/ess/deye/dey...E2fYX5v4En5Wa7siE6qIsP05vwJHnfCtmoLudaYVa4GEw

Om man är villig att sätta ihop ett eget batteripaket (16 celler + BMS) kan man komma ner ytterligare i pris.

Men med färdiga delar så har man ett paket på 15-16 kWh, med hybridväxelriktare som klarar av 3-fas, 12 kW, och ingång för solpaneler på upp till 19 kW. (Jag tror dock att med endast 1 batteripaket så är max output ca 7 kW).

Detta för ca 45 000 kr före grönt bidrag. Och eftersom det är helt färdiga enheter, så borde jag kunna hitta en elektriker som installerar dessa, dvs det utgår en skattereduktion på 50%.

Jämfört med t.ex. ett Sigenergypaket på 18 kWh som går på ca 125 000 kr före bidrag, eller ca 62 000 kr efter bidrag.

Så jag kommer både undan med en lägre kostnad, och reducerar den summa som vi skattebetalare skulle stå för via bidrag.

Vänliga hälsningar
Håkan
 
  • Gilla
1234bjorn och 3 till
  • Laddar…
D daVinci skrev:
Då börjar dom sitta med ett ansvar för batteriet. Och det är väl tveksamt om dom vill det. Alternativt kommer dom ta en hel del betalt för det.
Jag skall kolla upp det, och hur de normalt gör med annan elutrustning de installerar.
MVH
Håkan
 
H HåkanV skrev:
Man kan alltså kombinera batteripaketet på 48V, 15 kWh
[länk]

eller detta på 16 kWh från NKON
[länk]

Med Deyes hybridväxelriktare (finns också hos NKON)
[länk]

Om man är villig att sätta ihop ett eget batteripaket (16 celler + BMS) kan man komma ner ytterligare i pris.

Men med färdiga delar så har man ett paket på 15-16 kWh, med hybridväxelriktare som klarar av 3-fas, 12 kW, och ingång för solpaneler på upp till 19 kW. (Jag tror dock att med endast 1 batteripaket så är max output ca 7 kW).

Detta för ca 45 000 kr före grönt bidrag. Och eftersom det är helt färdiga enheter, så borde jag kunna hitta en elektriker som installerar dessa, dvs det utgår en skattereduktion på 50%.

Jämfört med t.ex. ett Sigenergypaket på 18 kWh som går på ca 125 000 kr före bidrag, eller ca 62 000 kr efter bidrag.

Så jag kommer både undan med en lägre kostnad, och reducerar den summa som vi skattebetalare skulle stå för via bidrag.

Vänliga hälsningar
Håkan
Lagen säger väl att du måste köpa material och installation av samma leverantör? Alltså få elektrikern att återförsälja delarna till dig och därigenom kommer denne i ett ansvarsförhållande gentemot dig för batteriernas och växelriktarens kvalitet och funktion.

Men det finns ju en utmärkt öppning för den elektrikerfirma som vill sälja lite fler sådana här lösningar att bli ordentlig ÅF till de produkter du hittat snarare än de tydligen mycket dyrare som säljs på marknaden nu.
 
Mikael_L
H HåkanV skrev:
Om man gör installationen, hur länge måste man då vänta innan man kan gå off-grid utan att tappa bidraget?
Och mitt svar:
Mikael_L Mikael_L skrev:
Till dagen efter att handläggaren har beslutat om stödet ... antar jag ... ;)
Jag har aldrig hört om att det görs några efterkontroller.

Men vill man vara lite säkrare så kan man ju kanske vänta tills hela deklarations/taxeringsåret är avslutat. För efter det arkiveras nog allt mycket djupt i skatteverkets datasystem.

Jag har inte heller hört om att det finns något förbud mot att riva en solcellsanläggning eller batterilagring, det kan ju behövas ... Panelerna kan ju t.ex. förstöras i en storm eller hageloväder.

Sånt man byggt/fixat med hjälp av ROT måste ju inte heller bestå (för alltid).
....
Och nu hittade jag precis en sak, det verkar som att förvaltningsrätten går på samma linje:

Förvaltningsrätten bedömer att detta innebär att nyttan av installationen tillfaller enbart småhuset. Skatteverket menade att smartmätaren kan kopplas bort i framtiden och ville därför ha en annan bedömning, men det håller inte förvaltningsrätten med om. Det är förhållandena vid tidpunkten för begäran om utbetalning som är avgörande.

https://www.elinstallatoren.se/2026/02/fick-nej-till-200-000-kr-i-gront-avdrag-gick-till-domstol/
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
P
H HåkanV skrev:
Men om man kan använda ett batteri från skroten så är det klart mycket billigare. Men kan behöva lite extra som du säger.
Nya batterier brukar ha långa garantitider. Vårt batteri har 10 års garanti.
Batterier från skroten har sällan garantier.

Om man har klippt av navelsträngen till elnätet och vill använda batterier från skroten är det nog lämpligt att köpa två för att ha ett i beredskap.
 
P
M MrDizzy skrev:
En sak att ha i åtanke är att kanske kommande Ridgeblade vindsnurra från Windon Engery kan användas.
Den installeras längs med tanknocken.
([länk])

Nu finns inte den vindsnurran att köpa då den tydligen inte är färdigutvecklad.
Ingen aning om hur den heller skulle prestera eller ha för kostnader men det är ett intressant koncept iaf.
Om man kunde få den att ta tillvara vind från olika väderstreck så skulle den vara intressant.
 
P
H HåkanV skrev:
En del av intresset är att jag är ingenjör, så jag tycker det är kul. Och hade även lagt undan lite innan så att jag kunde gå i pension vid 60, så tid har jag :-).
Man måste tänka på livskvalitén. Som pensionär kan man inte enbart sitta på altanen och dricka paraplydrinkar medan man läser Byggahusforumet. 😎
 
  • Gilla
HåkanV och 2 till
  • Laddar…
P
P Patrik Eriksson8 skrev:
Har idag en vindsnurra på 1 kWh.
Jag gissar att du menar 1 kW och att det är toppeffekten. Det är inte så mycket så antagligen bullrar den inte så mycket heller.

Jag är lite sugen på ett vindkraftverk som alternativ till en fossildriven generator under de solfattiga månaderna, men trots att jag bor på landet har jag grannar. Det är längre till närmaste granne än i en typisk villamatta, men icke desto mindre vore det olämpligt att installera ett semipermanent buller av någon signifikant nivå.

Hur stor (mest hur hög) är din vindsnurra? Behövdes det bygglov?
 
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
P
E Emil Olofsson1 skrev:
(och då räknas inte 60öringen med då jag aldrig förstått vars den syns, inte på elräkningen iallafall).
Om du har beskattad inkomst syns "60-öringen" i din självdeklaration. Sista året för det är i år.
 
  • Gilla
Emil Olofsson1
  • Laddar…
P
T Torpalyckan Off Grid skrev:
jag nog en stabil 45 kwh generator
45 kW, menar du väl?
 
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
P
B bhus2021 skrev:
Min VVB i sommarstugan drar ca 2kWh per dygn i läckvärme när rumstemp är nedatälld till 10C. Så att hitta ett sätt att värma vattnet utan el är nog bra för vinter-off grid
Varmvattenberedaren läcker alltså cirka 80 W. Det är kanske inte så mycket att bry sig om? I värsta fall kan du ju dra ner på effekten till rumsuppvärmningen.
 
P
E erikjakan skrev:
Känner man en bonde kan man få diesel till rätt kurs
Det bygger väl på att bonden vill medverka till skattefusk?
 
P
Suvi5700 Suvi5700 skrev:
Jodå, men vill ändå inte kalla det off grid
För att vara "off grid" måste man installera ett jordspett och en automatiskt frånskiljare för den egna elproduktionen.
Annars blir man utan egen elproduktion när elnätet går ner.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.