21 315 läst ·
324 svar
21k läst
324 svar
Det kanske går med offgrid ändå?
En mycket bra artikel. De har ju bott i ett modernt hus i 15 år, off-grid, och visat att det fungerar. Dessutom räknar de att de fick tillbaka investeringarna på ca 10 år, trots en hyfsat hög investeringkostnad. Solceller och batterier är billigare idag, och kanske en dieselmotor istället för Stirlingmotor skulle vara billigare.E Emanuel01 skrev:
Så ytterligare en artikel som visar på att man kan gå off-grid och fortfarande leva med sina moderna bekvämligheter.
De gick ju tillbaka till "on grid" under det sista året artikeln nämner, för att kunna sälja sin överskottsel. Skulle vara intressant att räkna på om det fortfarande skulle vara lönsamt, nu när man inte längre får en skattereduktion på 60 öre när man levererar el till el-nätet.
MVH
Håkan
Redigerat:
Jag
https://www.oekofen.com/en-gb/myenergy365/
Men kanske ligger högt i pris.
Just idag släppte företaget Frauscher Motors denna nya modell (och med modell menar jag inte mannen på bilden
)
https://frauscher-motors.com/easy-to-lift-our-gen70xx-powerhouse/
1.2 kW el och kontinuerlig drift låter bra. Men man får kanske vänta och se när den är kommersiellt tillgänglig, och vad priset landar på.
MVH
Håkan
Jag tycker en Stirlingmotor skulle vara väldigt trevligt. Men de verkar ha svårt att komma igång kommersiellt. Dock så verkar just pelletspanna med Stirlingmotor vara tillgänglig nu.E Emanuel01 skrev:
https://www.oekofen.com/en-gb/myenergy365/
Men kanske ligger högt i pris.
Just idag släppte företaget Frauscher Motors denna nya modell (och med modell menar jag inte mannen på bilden
https://frauscher-motors.com/easy-to-lift-our-gen70xx-powerhouse/
1.2 kW el och kontinuerlig drift låter bra. Men man får kanske vänta och se när den är kommersiellt tillgänglig, och vad priset landar på.
MVH
Håkan
Redigerat:
Lite inspirerad av han som byggde off-grid huset i Vasa, Finland, så har jag tittat på om man skulle köpa enskilda LiFePO4 celler och bygga ihop en batteribank själv. Man kan köpa 16 st 3,2 Volts celler med 280 Ah, för ca 7500 kr. Det skulle ge en batterikapacitet på 13,4 kWh, 48 V.
https://www.basengreen.com/sv/product-category/eu-warehouse/batteries-cells/
Lägg till ett battery management system (BMS) för 16 celler, ca 2500 kr
Då har man 13,4 kWh batterilösning för 10 000 kr. Och det utan att man fått 50% grönt bidrag.
Jag vet inte om man sedan kan hitta en behörig elektriker som vill köpa in delarna, lägga på kanske 25 procent på priset, och även göra installationen. Med grönt bidrag får man då batteriet till 6250 kr, plus kostnaden för installationen (-ROT)
Det låter som ett väldigt bra pris, vet inte om det är något jag missat...
Vänliga hälsningaar
Håkan
https://www.basengreen.com/sv/product-category/eu-warehouse/batteries-cells/
Lägg till ett battery management system (BMS) för 16 celler, ca 2500 kr
Då har man 13,4 kWh batterilösning för 10 000 kr. Och det utan att man fått 50% grönt bidrag.
Jag vet inte om man sedan kan hitta en behörig elektriker som vill köpa in delarna, lägga på kanske 25 procent på priset, och även göra installationen. Med grönt bidrag får man då batteriet till 6250 kr, plus kostnaden för installationen (-ROT)
Det låter som ett väldigt bra pris, vet inte om det är något jag missat...
Vänliga hälsningaar
Håkan
Jag har inte hittat något sådant krav. En anledning är väl att man vill minska belastningen på el-nätet, och att koppla bort sig helt ger ju den effekten. På skatteverket hittar jagAXS skrev:
Skattereduktion för grön teknik ges för:
1. Installation av nätanslutet solcellssystem.
Skattereduktion ges med 15 procent av kostnaden för arbete och material.
2. Installation av system för lagring av egenproducerad elenergi.
Skattereduktion ges med 50 procent av kostnaden för arbete och material.
3. Installation av laddningspunkt till elfordon.
Skattereduktion ges med 50 procent av kostnaden för arbete och material.
Dvs för solceller (15%) skall man vara nätansluten, men för batterier hittar jag inget krav om nätanslutning.
https://www.skatteverket.se/privat/fastigheterochbostad/gronteknik.4.676f4884175c97df4192860.html
MVH
Håkan
Fel av mig. Ber om ursäkt.
Om man gör installationen, hur länge måste man då vänta innan man kan gå off-grid utan att tappa bidraget?
Annars så får man köra på den lösning som gjordes i Vasa, plocka ihop ett eget paket för 48 V, 15 kWh,för drygt 10-15 tusen kr (utan installation). Jag har faktiskt frågat en el-firma om en offert för detta (inklusive installation). Skall se vad de svarar.
MVH
Håkan
Om man gör installationen, hur länge måste man då vänta innan man kan gå off-grid utan att tappa bidraget?
Annars så får man köra på den lösning som gjordes i Vasa, plocka ihop ett eget paket för 48 V, 15 kWh,för drygt 10-15 tusen kr (utan installation). Jag har faktiskt frågat en el-firma om en offert för detta (inklusive installation). Skall se vad de svarar.
MVH
Håkan
Såg att det även fanns färdiga paket där man monterat cellerna i en låda, och inkluderat BMS.
https://www.basengreen.com/sv/produ...attery-pack-lifepo4-for-solar-energy-storage/
15 kWh för ca 20 000 kr. Och det utan grönt avdrag.
MVH
Håkan
https://www.basengreen.com/sv/produ...attery-pack-lifepo4-for-solar-energy-storage/
15 kWh för ca 20 000 kr. Och det utan grönt avdrag.
MVH
Håkan
Till dagen efter att handläggaren har beslutat om stödet ... antar jag ...H HåkanV skrev:
Jag har aldrig hört om att det görs några efterkontroller.
Men vill man vara lite säkrare så kan man ju kanske vänta tills hela deklarations/taxeringsåret är avslutat. För efter det arkiveras nog allt mycket djupt i skatteverkets datasystem.
Jag har inte heller hört om att det finns något förbud mot att riva en solcellsanläggning eller batterilagring, det kan ju behövas ... Panelerna kan ju t.ex. förstöras i en storm eller hageloväder.
Sånt man byggt/fixat med hjälp av ROT måste ju inte heller bestå (för alltid).
Det är billigt, dock så tillkommer frakt (eller en resa till deras lager i Polen).
Sedan får man köpa regulator för att ladda från solceller, samt växelriktare, men det behöver man ju även för andra batteripaket. Man får se till att dessa är för 48V. Men sådana finns t.ex.
https://deye.com/sv/deye-is-going-to-launch-3phase-48v-low-voltage-hybrid-inverter-in-q1-2021/
Det blir fortfarande billigare än att köpa färdiga paket här hemma (t.o.m. efter 50% grönt bidrag).
Men jag skall fortsätta kolla med el-firmor om de kan installera en anläggning som ovan. Om köpet går via en el-firma som även gör installation så borde man ju få grönt bidrag även för dessa batteripaket (och växelriktare etc..) Då blir det ju väldigt bra.
Sedan får man köpa regulator för att ladda från solceller, samt växelriktare, men det behöver man ju även för andra batteripaket. Man får se till att dessa är för 48V. Men sådana finns t.ex.
https://deye.com/sv/deye-is-going-to-launch-3phase-48v-low-voltage-hybrid-inverter-in-q1-2021/
Det blir fortfarande billigare än att köpa färdiga paket här hemma (t.o.m. efter 50% grönt bidrag).
Men jag skall fortsätta kolla med el-firmor om de kan installera en anläggning som ovan. Om köpet går via en el-firma som även gör installation så borde man ju få grönt bidrag även för dessa batteripaket (och växelriktare etc..) Då blir det ju väldigt bra.


