S steffo_b skrev:
Jag säger ju som sagt inte att det är omöjligt att komma ner i dom siffrorna. Men jag tror att det är ganska få som lyckas.
Jag får personligen inte ihop de siffrorna på sidan du länkar till.
För vattenfall själva säger på en annan sida att en ensam person i en liten lägenhet (1:a eller liten 2:a) gör av med ca 2000 kWh om året i hushållsel medans en villa med fjärrvärme gör av med ca 5000.
Dvs dom lämnar på en annan sida en uppgift som inte överensstämmer med den sidan du hittat.
5000 kWh om året blir ca 400 i månaden eller ca 12 kWh om dagen.

Nu är det ju svårt att säga vart dom fått sina siffror ifrån. Dom har ju inte stenkoll på exakt vad alla deras abonnenter använder sin el av utan måste använda sig av försökrpersoner eller uppskattningar i någon form.
Jag tror personligen att 2000 kWh om året är en person som är sparsam med elen. 5000 om året tror jag är en relativt normal förbrukning för normalpersonen för hushållsel.

Tittar jag på dom siffror man får ut om man tar procentsatserna gånger deras total på 20 000 så säger den att varmvatten är ca 5000 om året. Enligt data i värmepumpen så använder den ca 60 kWh i månaden för att göra varmvatten och den gör det med ett COP på 3 vilket skulle betyda ca 200 kWh i månadenom det varit direktverkande el. Dvs hälften mot Vattenfalls uppskattning och då är vi 2 vuxna och 2 spädbarn. Värmen är svårt att uttala sig om då vårt hus är dåligt isolerat och ganska stort. 175 kvm bottenvåning plus 61 kvm källare som värms till 22 grader och ett förråd som är oerhört dåligt isolerat som är på 35 kvm och värms till 15 grader. Där gör pumpen av med 4500 kWh om året med ett COP på 4,5 i snitt som då skulle betyda 20 000 för bara värmen om det varit direktverkande el.
Förbrukning för diskmaskin, tvätt och tork kan nog stämma om man kör disk varannan dag och är sparsam med att använda torktumlare

Värt att tänka på där är ju också att även om man värmer huset och vattnet med pellets så krävs det ju cirkulationspumpar och annat. En pelletspanna ar enligt uppgift en tomgångsförbrukning på 30-50 watt och en cirkulationspump kan dra 50-100 watt för att cirkulera värme till radiatorerna.
Om man antar att dom tillsammans drar 100W så blir det ju 70 kWh i månaden bara för det som då tas från din elbudget.
ska du ha ventilation så drar ju även en ventilationsfläkt en del el. En modern energisnål FTX gör slut på 500 kWh om året bara den.
Och ska du köra med gasspis så skulel jag säga att bra ventilation är viktigt för dom är oerhört dåliga för inomhusmiljön eftersom dom avger en hel del skit till luften. Det är för mig diskvalificerande för att köra gasspis även om det inte vore så att jag avskyr dom av den anledningen att dom ger så erbarmligt dålig värme i kokkärlen. Över hälften av värmen läcker bredvid så stekpannan kallnar på en gång bara man lägger ner det man vill steka. Gasspisarna i restauranger är inte alls samma som de man har i hemmen tyvärr.

Sen tror jag att det generellt med elförbrukning är lite som med pengar för de flesta. Vid månadens slut så kan man fundera över vart alla pengarna har tagit vägen men när man börjar granska det så var det den där parmaskinkan man köpte vid några tillfällen eller den där dagen när man tyckte att det vore trevligt att unna sig en bit oxfilé. Eller att det fallit ur minnet att man faktiskt köpte en ny borrmaskin/skruvdragare den här månaden.

Dvs jag tror att det inte blir riktigt rättvisande om du tittar på vad Vattenfall säger att man idealt lägger el på och tänker att man själv ska göra så då det kan vara skillnader i livsstil som gör att du kanske gör av med mer el än dom kalkylerat med. Lite beroende också då på hur optimistisk den kalkylen är.

Det bästa sättet för att se hur lätt eller svårt det skulle vara för dig själv att komma ner i de siffrorna är ju att kolla vad du har för förgbrukning för hushålls el idag och jämföra. Och då gärna försöka mäta så många som möjligt av dom så du vet vilken förbrukning som försvinner om du exempelvis byter till gasspis.
Gör du av med 500 kWh i månaden idag så kommer det att bli svårt att komma ner i de siffror du tänker dig.
Gör du bara av med 200 idag så kanske du inte behöver göra avkall på så mycket för att komma ner dit.

Vad har du för förbrukning för hushållsel idag?
Det som vattenfall redovisar skriver de är en snittsiffra, och de säger också att det kan variera en faktor två mellan två hus som ligger nära varandra, så det finns naturligtvis hushåll med högre elförbrukning än snittet.

Elförbrukningen för pelletspannan och cirkulationspumpen är med i "min budget", men t.ex. med en modern cirkulationspump har man hyfsat låg el-förbrukning. T.ex. denna från Grundfos drar 21 W

https://www.hornbach.se/p/cirkulationspump-grundfos-alpha2-go-25-40-180mm-g40-5746860/12606778/?wt_mc=se.paid.sea.google.alwayson_assortment.hei.smartbidding.product…

Jag tror det gäller samma sak med många av sakerna som snurrar i hemmet. Det är som du säger, man får helt enkelt gå igenom dessa och kolla vad var och en av dem drar, sedan se om det finns effektivare alternativ. T.ex. för egen del har jag en 20 år gammal kyl/frys (vilken sjunger på sista versen...). Jag har satt mätare på den, och den drar 67 W i snitt. När jag tittar på nyare skåp så ligger de runt 20-25 W i snitt.

Sedan som sagt, jag kan ju bara prata för min egen del. Det kan se helt annorlunda ut för andra. Det var en orsak till att jag använde Vattenfalls siffror, för att kunna göra en analys om rimligheten i det jag antog. Jag behöver ligga kring 35% under det Vattenfall redovisar som snitt. Men jag anser att det ligger inom rimlighetens gräns för mitt hushåll. Jag kan dock inte uttala mig om det gäller andra, det får var och en själv avgöra.

Redigerat:
S
H HåkanV skrev:
Det som vattenfall redovisar skriver de är en snittsiffra, och de säger också att det kan variera en faktor två mellan två hus som ligger nära varandra, så det finns naturligtvis hushåll med högre elförbrukning än snittet.

Elförbrukningen för pelletspannan och cirkulationspumpen är med i "min budget", men t.ex. med en modern cirkulationspump har man hyfsat låg el-förbrukning. T.ex. denna från Grundfos drar 21 W

[länk]

Jag tror det gäller samma sak med många av sakerna som snurrar i hemmet. Det är som du säger, man får helt enkelt gå igenom dessa och kolla vad var och en av dem drar, sedan se om det finns effektivare alternativ. T.ex. för egen del har jag en 20 år gammal kyl/frys (vilken sjunger på sista versen...). Jag har satt mätare på den, och den drar 67 W i snitt. När jag tittar på nyare skåp så ligger de runt 20-25 W i snitt.

Sedan som sagt, jag kan ju bara prata för min egen del. Det kan se helt annorlunda ut för andra. Det var en orsak till att jag använde Vattenfalls siffror, för att kunna göra en analys om rimligheten i det jag antog. Jag behöver ligga kring 35% under det Vattenfall redovisar som snitt. Men jag anser att det ligger inom rimlighetens gräns för mitt hushåll. Jag kan dock inte uttala mig om det gäller andra, det får var och en själv avgöra.
Ja. Någon form av snitt är det ju annars skulle dom inte påstå det.
Jag misstänker att det är ett snitt av personer som dom fått att delta i en undersökning där dom monitorerat vad olika saker i hushållet drar.
Och jag misstänker att om man tar personer som är intresserade av att veta vad olika saker drar och personer som är sparsamma med el och ritar in dom i ett Wenndiagram så är överlappet ganska stort.
Men det är ju ändå ett snitt även om det skulle vara ett snitt av personer som är energimedvetna.

sen är det ju grejen med att lägga energisnålheten på rätt nivå.
20-25w verkar rätt rimligt för en kombinerad kyl/frys idag.
Min kyl drar 21w i snitt och frysen drar 32. Men dom har inte högsta energiklass.
Det var ett medvetet val av oss eftersom jag konstaterade att om jag istället för den frys vi valde för 1 1/2 år sedan för 12 000 ville komma upp i högre energiklass så hade vi kunnat lägga det dubbla. Dvs 24 000 ungefär och spara kanske 50-100 kWh om året.
12 000 extra för att spara i bästa fall 100 kWh innebär en återbetalningstid på ca 75 år med dagens energipriser och så länge håller inte frysen.
Dvs totalekonomiskt så var det vettigare att acceptera en lite högre förbrukning.

gör man det för att se om man kan klara sig utan externt tillförd el så kommer ju saken i ett annat ljus. Då kanske man kan acceptera att den kostar lite mer i inköp och att det totalekonomiskt i sig kanske iinte är lönsamt. En kombi kyl/frys som drar 270 kWh om året (dvs ca 25 watt) får man idag för neråt 6000 kr om man är prismedveten.
Man kan komma ned i drygt 100 kWh om året men då kostar den istället 24 000 i inköp. Det blir en merkostnad på 18 000 för att spara 170 kWh om året.

Så någonstans måste man nog kompromissa.

Personligen är jag övertygad om att jag skulle ha väldigt svårt att komma ner i dom siffrorna för hushållsel.
Dels för att jag lagar mycket mat men vi har också situationen att vi joibbar mycket hemifrån vilket betyder att vi har datorer som går hemma på dagarna och dom drar ju också ström. Plus att jag har inställningen att jag kan tänka mig att betala lite för ökad komfort i form av att jag inte måste tänka så mycket på att stänga av allt hela tiden. Jag har också en dator som står som filserver som står och snurrar som visserligen inte drar mer än kanske 30W i viloläge men även det är ju ström.
Men det är ju då min situation.

Din är ju inte likadan och inte dina prioriteringar heller.
så jag tror absolut att du kan komma ned i dom siffror du hoppas på om du är medveten och ser till att spara el där det går.
Men jag tror att det kommer att leda till vissa umbäranden även om dom kanske inte blir så stora för din del.
Lyckas du får du gärna rapportera för det är helt klart ett intressant koncept.
Tanken att försöka klara sig med minimalt med tillförd el är ju tilltalande även om jag för egen del inte tror att jag skulle greja det utan för stora umbäranden.
Jag är helt enkelt lite för lat och bekväm för det.

• Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
S steffo_b skrev:
Ja. Någon form av snitt är det ju annars skulle dom inte påstå det.
Jag misstänker att det är ett snitt av personer som dom fått att delta i en undersökning där dom monitorerat vad olika saker i hushållet drar.
Och jag misstänker att om man tar personer som är intresserade av att veta vad olika saker drar och personer som är sparsamma med el och ritar in dom i ett Wenndiagram så är överlappet ganska stort.
Men det är ju ändå ett snitt även om det skulle vara ett snitt av personer som är energimedvetna.

sen är det ju grejen med att lägga energisnålheten på rätt nivå.
20-25w verkar rätt rimligt för en kombinerad kyl/frys idag.
Min kyl drar 21w i snitt och frysen drar 32. Men dom har inte högsta energiklass.
Det var ett medvetet val av oss eftersom jag konstaterade att om jag istället för den frys vi valde för 1 1/2 år sedan för 12 000 ville komma upp i högre energiklass så hade vi kunnat lägga det dubbla. Dvs 24 000 ungefär och spara kanske 50-100 kWh om året.
12 000 extra för att spara i bästa fall 100 kWh innebär en återbetalningstid på ca 75 år med dagens energipriser och så länge håller inte frysen.
Dvs totalekonomiskt så var det vettigare att acceptera en lite högre förbrukning.

gör man det för att se om man kan klara sig utan externt tillförd el så kommer ju saken i ett annat ljus. Då kanske man kan acceptera att den kostar lite mer i inköp och att det totalekonomiskt i sig kanske iinte är lönsamt. En kombi kyl/frys som drar 270 kWh om året (dvs ca 25 watt) får man idag för neråt 6000 kr om man är prismedveten.
Man kan komma ned i drygt 100 kWh om året men då kostar den istället 24 000 i inköp. Det blir en merkostnad på 18 000 för att spara 170 kWh om året.

Så någonstans måste man nog kompromissa.

Personligen är jag övertygad om att jag skulle ha väldigt svårt att komma ner i dom siffrorna för hushållsel.
Dels för att jag lagar mycket mat men vi har också situationen att vi joibbar mycket hemifrån vilket betyder att vi har datorer som går hemma på dagarna och dom drar ju också ström. Plus att jag har inställningen att jag kan tänka mig att betala lite för ökad komfort i form av att jag inte måste tänka så mycket på att stänga av allt hela tiden. Jag har också en dator som står som filserver som står och snurrar som visserligen inte drar mer än kanske 30W i viloläge men även det är ju ström.
Men det är ju då min situation.

Din är ju inte likadan och inte dina prioriteringar heller.
så jag tror absolut att du kan komma ned i dom siffror du hoppas på om du är medveten och ser till att spara el där det går.
Men jag tror att det kommer att leda till vissa umbäranden även om dom kanske inte blir så stora för din del.
Lyckas du får du gärna rapportera för det är helt klart ett intressant koncept.
Tanken att försöka klara sig med minimalt med tillförd el är ju tilltalande även om jag för egen del inte tror att jag skulle greja det utan för stora umbäranden.
Jag är helt enkelt lite för lat och bekväm för det.
Hej,

jag tänkte jag senare skall försöka sammanställa vad jag kommer fram till när jag kommit så långt.

Appropå mat, min fru är kock (deltid) så det lagas en hel del mat hemma hos oss också. Gasspis har jag haft tidigare, under nästan 10 år, i Stockholms innerstad. Jag uppledve inte några större problem med den, så för min del skulle just det inte vara en uppoffring. Men som du säger, vi har alla olika erfarenheter och gör olika prioriteringar.

Jag återkommer när jag kommit framåt, blir dock nog inte förräns till sommaren.

Vänliga hälsningar
Håkan

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
Har börjat fundera på om man skulle köpa ett elbilsbatteri från skroten och ha det installerat på ett släp så man kan åka och ladda det på station eller ta med sig vid behov. Vissa får ju ladda på jobbet med.

Mikael_L
Ja en 8-10 månader om året så är det ju förstås billigast och mest praktiskt att köra på solpaneler och ett lite lagom batterilager.

Men som lösning på de där svåraste veckorna så skulle detta kanske ha en tillräckligt med fördelar över att köra bensin eller dieselelverk eller andra lösningar.

Dock är ju inte heller denna lösning något som är klart att bara "plocka ner från hyllan och börja använda!", utan det måste ju byggas ihop ett helt system med prylar runt detta ändå.
Denna kostnad och den tid det tar kommer ju att räcka till rätt många liter diesel.

Mikael_L Mikael_L skrev:
Ja en 8-10 månader om året så är det ju förstås billigast och mest praktiskt att köra på solpaneler och ett lite lagom batterilager.

Men som lösning på de där svåraste veckorna så skulle detta kanske ha en tillräckligt med fördelar över att köra bensin eller dieselelverk eller andra lösningar.

Dock är ju inte heller denna lösning något som är klart att bara "plocka ner från hyllan och börja använda!", utan det måste ju byggas ihop ett helt system med prylar runt detta ändå.
Denna kostnad och den tid det tar kommer ju att räcka till rätt många liter diesel
Fick offert på 13kw batteri samt växelriktare/laddare för att komplettera min nuvarande anläggning på 200k före rot. Sen när man tex kollar på 24kw batteri från skroten kostar det runt 10k! klart man behöver lite mer utrustning..

• Gilla
solhej
  • Laddar…
E Emanuel01 skrev:
Har börjat fundera på om man skulle köpa ett elbilsbatteri från skroten och ha det installerat på ett släp så man kan åka och ladda det på station eller ta med sig vid behov. Vissa får ju ladda på jobbet med.
Har faktiskt funderat lite på samma sak. Sedan kan man kanske även använda släpkärran som en räckviddsförlängare för långresor :-)

• Gilla
Emanuel01
  • Laddar…
E Emanuel01 skrev:
Fick offert på 13kw batteri samt växelriktare/laddare för att komplettera min nuvarande anläggning på 200k före rot. Sen när man tex kollar på 24kw batteri från skroten kostar det runt 10k! klart man behöver lite mer utrustning..
Jag tycker det låter dyrt, har hittat mycket billigare (efter avdrag) når jag googlat runt, då med installation.

Men om man kan använda ett batteri från skroten så är det klart mycket billigare. Men kan behöva lite extra som du säger.

På denna sida så har de lite inom om olika batterier och priser. I frågorna på slutet säger de att totalt skall det gå på ca 40 - 60 tusen kronor för 10 kWh, med installation, efter bidrag.
https://laddboxbolaget.se/solcellsb...mnvxAr5I8zNVFRxBzpLozl99MZ5Qts0g_JQ3ccfAoGsw1

Jag har också kollat utomlands, och där ligger priserna bra mycket lägre än de svenska (innan bidragen). Dock, efter bidrag så hamnar man lägre här. Och för att bidraget skall kunna fås, så verkar det som om man måste ha med installation när man köper batteriet. Vet inte om det skulle fungera att få bidrag om man köper in batteriet själv, och sedan har en behörig installatör som installerar det.

H HåkanV skrev:
Jag tycker det låter dyrt, har hittat mycket billigare (efter avdrag) når jag googlat runt, då med installation.

Men om man kan använda ett batteri från skroten så är det klart mycket billigare. Men kan behöva lite extra som du säger.

På denna sida så har de lite inom om olika batterier och priser. I frågorna på slutet säger de att totalt skall det gå på ca 40 - 60 tusen kronor för 10 kWh, med installation, efter bidrag.
[länk]

Jag har också kollat utomlands, och där ligger priserna bra mycket lägre än de svenska (innan bidragen). Dock, efter bidrag så hamnar man lägre här. Och för att bidraget skall kunna fås, så verkar det som om man måste ha med installation när man köper batteriet. Vet inte om det skulle fungera att få bidrag om man köper in batteriet själv, och sedan har en behörig installatör som installerar det.
Hitta billigare direkt typ 85k efter rot, har ingen koll på vad det kostar nu. Var ett lokalt företag jag fick offert av.

Lite matnyttig info:

• Gilla
daVinci
  • Laddar…
E Emanuel01 skrev:
Lite matnyttig info: [media]
Kortfattat lura batteriet att det är kopplat till en bil/laddare samt lura inverter att det är ett vanligt "villa batteri".

• Gilla
HåkanV
  • Laddar…
Hittade detta på en blog från universitetet i Vasa, ganska likt mina tankar.
https://energiaa.vamk.fi/en/blogs/energy-self-sufficient-a-modern-home-without-the-grid-in-finland/

Lite längre norrut (63 grader norr, motsvarande Kramfors) än var jag bor. 10 kW solceller + batterier på hela 60 kWh, vedelning för värme och varmvatten vintertid, gasspis för matlagning vintermånaderna. Egen dieselgenerator.
Total investering ligger på drygt 16 000 Euro, så drygt 160 000 kr. Billigare än jag räknat på med den storleken på batterier. Men författaren har satt ihop batterisystemet själv istället för att köpa en färdig lösning.

"Hushållsel" på strax över 5 kWh per dag (men då med el för egen brunn och eget avlopp). Dock mindre TV tittande än jag har.

De har lagt ut mer info på en annan hemsida, bla erfarenheter kring vintern 2023/2024.
https://medium.com/@upnorthandoffgrid

De har dock inte lagt ut något nytt efter Januari 2025.

Vänliga hälsningar
Håkan

• Gilla
jawen och 1 till
  • Laddar…
Stirlinggeneratorn är ju den riktigt dyra komponenten i det hela, och ger max 1kW, men buffrar man lite i batterier så borde det vara helt görbart med off grid för de flesta hus med vattenburen värme. Det blir dock måånga års elnätsavgifter innan den pannan är ”betald”

Mikael_L
H HåkanV skrev:
De har dock inte lagt ut något nytt efter Januari 2025.
Ja de frös väl ihjäl ... :D :D

Det är helt klart ett spännande område, och jag känner det som att nätägare i samarbete med staten jobbar stenhårt för att folk ska gå offgrid.

Särskilt intressant blir det för de som inte har elnät än, jag gissar att av många nybyggda sommarstugor så skiter man i att ansluta el. Och sparar över 50 tusen där direkt på ett bräde som går att använda till solpaneler och batteri.

• Gilla
HåkanV och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.