G Guzzen1 skrev:
Jag vet en kille som gjorde ett experiment med en bensinvärmare och ledde avgaserna igenom en gammal vv-beredare med slinga fylld med sand. Det fungerade utmärkt. En enkel konvektionsdriven fläkt pytsade ut värmen, så det borde fungera bra med avgaserna från en generator.
Det Mikael_L och Torpalyckan skrivit har fått mig att fundera på andra lösningar än pellets.

T.ex. kör Torpalyckan med dieselgenerator för el-produktion. Om man antar att man redan har en värmepump, och dessutom tar tillvara värmeenergiförluster från dieselgeneratorn, så får jag det till följande (40% verkningsgrad på dieselgeneratorn):

1 liter diesel innehåller ca 10 kWh. Av dessa får man ur generatorn 4 kWh el, och 6 kWh spillvärme. Anta att man kan ta tillvara 80% av spillvärmen, så blir det ca 5 kWh spillvärme. Med värmepump (el gånger 3 för värme) så får man då totalt 4x3 + 5 = 17 kWh värme. Detta för ca 16-17 kr (dagens dieselpriser, kan öka i framtiden)

Dvs dieselgenerator med tillvaratagande av spillvärme tillsammans med en värmepump får ungefär samma "bränsle-driftskostnad" som en pelletspanna (1 kr per kWh). Finns säkert nackdelar med denna lösning, men det fick mig att fundera.

Detta var bara en snabb överslagsberäkning, kanske missat något eller räknat fel...

Vänliga hälsningar
Håkan
 
Redigerat:
  • Gilla
robhol och 1 till
  • Laddar…
S
H HåkanV skrev:
Visst finns det enskilda dagar som är riktigt dåliga. Så batterier är nödvändiga.

Jag har dock tittat rätt noga på vad man kan få ut i medel, och 150 kWh totalt per månad under december och januari verkar inte orimligt. Men som sagt, man måste kunna lagra energi några dagar. Dessutom så hade jag lagt in som en förutsättning att man kan behöva generera upp till 50% med en egen elgenerator.

Det är rätt intressant att titta på det data som man lägger ut från "Blå Gården". De har både solceller och vindkraft (vindsnurran verkar dock ligga nere nu, men man kan titta på historiska data). De har har 17 kW solpaneler, på tak. Huset står i Skåne, men det går hyfsat att skala om vad det skulle varit på Stockholms breddgrad (ur ett statistik-perspektiv). Och jag tycker det är intressant hur fördelningen över flera dagar ser ut
[länk]

I december producerade de ca 210 kWh, men det var ett antal dagar i sträck där de endast låg på 1 kWh per dag. Så i mitt fall hade jag nog batteriet tagit slut (efter ca 4 dagar) och jag hade nog behövt fylla upp batteriet med en generator vissa dagar. Men, som sagt, det ingick i de förutsättningar jag hade.

Blå Gården har också ett vindkraftverk, ganska stort på 5,5 kW. Det verkar nu stå stilla, men om man tittar historiskt så ser man att under dec 2024 så genererade det hela 560 kWh.

Jag kanske har en för negativ syn på vindkarft för eget bruk, baserat en hel del på vad som skrivits i detta forum. Så jag börjar faktiskt fundera på att sätta upp en mindre vindsnurra vid sommarstugan, storleksordningen 1 kW. Mycket för att få egen erfarenhet.

Det finns bra verktyg för att skatta årsmedelvinden,
[länk]
och för min sommarstuga skulle det vara ca 5,8 m/s på 10 meters höjd.

Dessutom, den ligger i Roslagen, och om jag tittar på SMHI och hur vinden varierar över året så är december och januari de bästa månaderna ur ett vindperspektiv. (jag utgick från Örskär som är närmast, så absolutvärdena är inte rätt, men jag tycker att fördelning över året borde vara ganska lik, med tanke på att det inte ligger geografiskt så långt ifrån)
[länk]

Så, sammanfattningsvis. Jag tror jag nog kan fixa snittet på 5 kWh per dag med solceller (vinteroptimerade) även under december och januari, men har räknat med att det kan bli längre perioder där det inte räcker till, och behöver då köra en generator några timmar för att fylla upp batteriet igen.

Samtidigt, jag lutar åt att jag får omvärdera min något negativa inställning till vindkraft, och tänker nog sätta upp en liten snurra vid stugan för att få egen erfarenhet av det. Om det fungerar bra vore jag naturligtvis väldigt glad - det skulle vara ett bra tillskott under vintern.

Vänliga hälsningar
Håkan
Klarar du dig verkligen med 5 kWh per dag. Det är väldigt lite. Det mostavarar ju en månadsförbrukning på ca 150 kWh. Bra mycket mindre än de flesta har bara för hushållsel.
Bara kyl och frys gör ju av med ca 40 kWh på en månad förutsatt att du har relativt nya grejor.
Vårt varmvatten drar 2-3 kWh per dygn för 2 personer (och 2 spädbarn men dom gör inte slut på något varmvatten ännu) när vi producerar det med bergvärmepumpen.
Lägger du till någon dator, lite lampor, en TV mm så är du snabbt uppe över 5 kWh per dygn.

Bara uppvärmningen av vårt hus med bergvärme drar 25 kWh per dygn under vintermånaderna. Då har vi visserligen ett relativt stort hus (175+61) som är relativt dåligt isolerat.

Men du ska leva rejält spartanskt utan TV och nästan inget varmvatten och i ett väldigt litet och välisolerat hus om du ska komma ner i 5 kWh per dygn.
 
H HåkanV skrev:
Det Mikael_L och Torpalyckan skrivit har fått mig att fundera på andra lösningar än pellets.

T.ex. kör Torpalyckan med dieselgenerator för el-produktion. Om man antar att man redan har en värmepump, och dessutom tar tillvara värmeenergiförluster från dieselgeneratorn, så får jag det till följande (40% verkningsgrad på dieslegeneratorn):

1 liter diesel innehåller ca 10 kWh. Av dessa får man ur generatorn 4 kWh el, och 6 kWh spillvärme. Anta att man kan ta tillvara 80% av spillvärmen, så blir det ca 5 kWh spillvärme. Med värmepump (el gånger 3 för värme) så får man då totalt 4x3 + 5 = 17 kWh värme. Detta för ca 16-17 kr (dagens dieselpriser, kan öka i framtiden)

Dvs dieselgenerator med tillvaratagande av spillvärme tillsammans med en värmepump får ungefär samma "bränsle-driftskostnad" som en pelletspanna (1 kr per kWh). Finns säkert nackdelar med denna lösning, men det fick mig att fundera.

Detta var bara en snabb överslagsberäkning, kanske missat något eller räknat fel...

Vänliga hälsningar
Håkan
Dieselmotor har nog avsevärt högre slitage & underhåll än en värmepanna men det är lite baserat på hur irriterande det var att underhålla och lyssna på generatorn när jag själv levde off-grid de gånger den behövdes.

Så om/när du skaffar en sådan fundera så monteringsplatsen inte stör och är lättservad.
 
S steffo_b skrev:
Klarar du dig verkligen med 5 kWh per dag. Det är väldigt lite. Det mostavarar ju en månadsförbrukning på ca 150 kWh. Bra mycket mindre än de flesta har bara för hushållsel.
Bara kyl och frys gör ju av med ca 40 kWh på en månad förutsatt att du har relativt nya grejor.
Vårt varmvatten drar 2-3 kWh per dygn för 2 personer (och 2 spädbarn men dom gör inte slut på något varmvatten ännu) när vi producerar det med bergvärmepumpen.
Lägger du till någon dator, lite lampor, en TV mm så är du snabbt uppe över 5 kWh per dygn.

Bara uppvärmningen av vårt hus med bergvärme drar 25 kWh per dygn under vintermånaderna. Då har vi visserligen ett relativt stort hus (175+61) som är relativt dåligt isolerat.

Men du ska leva rejält spartanskt utan TV och nästan inget varmvatten och i ett väldigt litet och välisolerat hus om du ska komma ner i 5 kWh per dygn.
Hej,

5 kWh per dag förutsätter att värme och varmvatten genereras på annat sätt än med el. Det var därför jag behöver t.ex. en pelletspanna för att få det att gå ihop. Så varmvatten, värme etc går utanför de 5 kWh per dag jag har.

De 5 kWh per dygn är för TV, kyl/frys, belysning, tvätt och disk. Enligt energimyndigheten så drar t.ex. en kombinerad kyl/frys ca 200 kWh per år, vilket motsvar ca 17 kWh per månad.
https://www.energimyndigheten.se/ef...shall/nar-du-ska-kopa-nya-produkter/vitvaror/

5 kWh är trots det lite av en stretch, men ligger inom "rimlighetens gräns"

Vänliga hälsningar
Håkan
 
redarn redarn skrev:
Dieselmotor har nog avsevärt högre slitage & underhåll än en värmepanna men det är lite baserat på hur irriterande det var att underhålla och lyssna på generatorn när jag själv levde off-grid de gånger den behövdes.

Så om/när du skaffar en sådan fundera så monteringsplatsen inte stör och är lättservad.
Du kan nog ha rätt, men jag tyckte att uträkningen blev intressant.
MVH
Håkan
 
  • Gilla
redarn
  • Laddar…
Mikael_L
Om man strukturerar upp det lite fyrkantigt. I slutet försöker jag dra någon slags slutsats, skrivet i rött.

Offgrid, med solceller plus ...

* 8 månader om året, lätt fixat.

* 2 månader till, nu börjar det bli svårt, men går ändå att finna någorlunda vettiga och ekonomiska lösningar

* De 2 värsta månaderna, nu finns det inte en chans att leva på solenergin. Det måste till rejäla lagringslösningar eller andra energikällor
När man löst de två sämsta månaderna så klarar man antagligen även de 2 näst sämsta.

* Lagra energi till vintern - omöjlig med batterier t i dagens läge.
- vätgas
- varmvatten
- värma mark, sand eller nåt.
- vad mer? - stora problem med alla, vätgas = dyrt, skrymmande osv, de andra lösningarna erbjuder ingen el.

* Alternativ energi under vintern.
- Diesel/bensin/gasol-elverk
- elda ved/pellets (ger ingen el)
- vindkraft, problemet är mest att komma upp på en höjd där vinden är tillräckligt bra, gärna 100m
- Ej riktigt kommersialiserade tekniker, (typ stirling.motor), kan vara svårt att hitta, osäker teknik


Man kan värma mark och sen förvärma ventilationsluften i rör där.
Man kan ha eldstad med vattenmantel och sen acctank, som även avgaser från elverk får värma.
Man kan sätta peltierelement lite här och var (TEG)

Det finns massor man kan göra.
Men för att komma lyckligt genom detta så tror jag på att begränsa antal olika system, dels för investeringskostnaden, dels underhållskostnaden, dels kostnaden i tid för handpåläggning på allt detta, ja om något år när entusiasmen har lagt sig och man hellre läser en god bok än går omkring och klappar och smeker alla prylarna.

I nuläget anser jag att årstidslagring går bort, det enda rimligt möjliga tänker jag är vätgas, men prislappen blir nog lite väl stor - tror jag.

Men batterilager för någon-några dagar är nog ett måste, både mitt i vintern, men även hela året.
Och då kommer man inte runt att det måste finnas något som kan ladda.
Och då känns det som att en diesel/bensin/gasol-elgenerator blir nödvändig.
Kan man använda denna på något sätt som bidrar med mer utan alltför stort besvär och kostnad.
Dvs ta tillvara på överskottsvärmen alltså.

Kommer det att räcka, eller måste det till ytterligare värmelösning?
 
  • Gilla
solhej och 3 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Om man strukturerar upp det lite fyrkantigt. I slutet försöker jag dra någon slags slutsats, skrivet i rött.

Offgrid, med solceller plus ...

* 8 månader om året, lätt fixat.

* 2 månader till, nu börjar det bli svårt, men går ändå att finna någorlunda vettiga och ekonomiska lösningar

* De 2 värsta månaderna, nu finns det inte en chans att leva på solenergin. Det måste till rejäla lagringslösningar eller andra energikällor
När man löst de två sämsta månaderna så klarar man antagligen även de 2 näst sämsta.

* Lagra energi till vintern - omöjlig med batterier t i dagens läge.
- vätgas
- varmvatten
- värma mark, sand eller nåt.
- vad mer? - stora problem med alla, vätgas = dyrt, skrymmande osv, de andra lösningarna erbjuder ingen el.

* Alternativ energi under vintern.
- Diesel/bensin/gasol-elverk
- elda ved/pellets (ger ingen el)
- vindkraft, problemet är mest att komma upp på en höjd där vinden är tillräckligt bra, gärna 100m
- Ej riktigt kommersialiserade tekniker, (typ stirling.motor), kan vara svårt att hitta, osäker teknik


Man kan värma mark och sen förvärma ventilationsluften i rör där.
Man kan ha eldstad med vattenmantel och sen acctank, som även avgaser från elverk får värma.
Man kan sätta peltierelement lite här och var (TEG)

Det finns massor man kan göra.
Men för att komma lyckligt genom detta så tror jag på att begränsa antal olika system, dels för investeringskostnaden, dels underhållskostnaden, dels kostnaden i tid för handpåläggning på allt detta, ja om något år när entusiasmen har lagt sig och man hellre läser en god bok än går omkring och klappar och smeker alla prylarna.

I nuläget anser jag att årstidslagring går bort, det enda rimligt möjliga tänker jag är vätgas, men prislappen blir nog lite väl stor - tror jag.

Men batterilager för någon-några dagar är nog ett måste, både mitt i vintern, men även hela året.
Och då kommer man inte runt att det måste finnas något som kan ladda.
Och då känns det som att en diesel/bensin/gasol-elgenerator blir nödvändig.
Kan man använda denna på något sätt som bidrar med mer utan alltför stort besvär och kostnad.
Dvs ta tillvara på överskottsvärmen alltså.

Kommer det att räcka, eller måste det till ytterligare värmelösning?
Tycker det var en bra sammanfattning.

Värme är den stora energislukaren vintertid (om jag går på vattenfalls siffror så är mellan 85-90% av energiförbrukningen vintertid värme och varmvatten - notera energi, inte el), så en ansats har varit att hitta ett sätt att klara värmen under vintermånaderna. Därav tankar på t.ex. pelletspanna.

Då återstår den övriga elen. Om man använder senaste tekniklösningar för TV, kyl/frys etc, skulle den nog kunna landa på ca 5 kWh per dag (kan vara stretch - jag vet). Så då blir nästa fråga hur jag löser det. Solceller kan generera det i snitt över månaden. Men hur stor batterilösning behöver jag för att klara molniga dagar? Räcker 15-20 kWh, eller behövs det mer? Komplettering med el-generator? Eller kommer lösningar att generera el från värme att bli tillgänglig för ett rimligt pris inom några år?

Jag tror att detta går att lösa redan idag utan att det blir alltför dyrt, men sommarstugan får bli en första "testbed", där jag kan lära mig med och samla statistik.

Tråden har varit väldigt lärorik i alla fall för mig :-)

Vänliga hälsningar
Håkan
 
  • Gilla
1234bjorn
  • Laddar…
En sak att ha i åtanke är att kanske kommande Ridgeblade vindsnurra från Windon Engery kan användas.
Den installeras längs med tanknocken.
(https://www.nyteknik.se/energi/sven...s-pa-taknocken-testas-foer-tyst-drift/4428500)

Nu finns inte den vindsnurran att köpa då den tydligen inte är färdigutvecklad.
Ingen aning om hur den heller skulle prestera eller ha för kostnader men det är ett intressant koncept iaf.
 
S
H HåkanV skrev:
Hej,

5 kWh per dag förutsätter att värme och varmvatten genereras på annat sätt än med el. Det var därför jag behöver t.ex. en pelletspanna för att få det att gå ihop. Så varmvatten, värme etc går utanför de 5 kWh per dag jag har.

De 5 kWh per dygn är för TV, kyl/frys, belysning, tvätt och disk. Enligt energimyndigheten så drar t.ex. en kombinerad kyl/frys ca 200 kWh per år, vilket motsvar ca 17 kWh per månad.
[länk]

5 kWh är trots det lite av en stretch, men ligger inom "rimlighetens gräns"

Vänliga hälsningar
Håkan
Det är klart att inget är omöjligt. Det är mer en fråga om vilka umbäranden man är villig att göra.
Men det är många saker som drar mer än man tror.
En 65"platt TV drar uppåt 200W så 5 timmars TV tittande gör slut på 1 kWh bara den.
Har du internet så drar en modern Router ca 30W. En Fiberkonverter drar lite mindre men tillsammans kan dom göra slut på 1 kWh om dagen.
Har du en dator som du använder några timmar per dag så blir det snabbt 1 kWh.
Jobbar du hemifrån ibland så kan det bli någon kWh om dagen.
en vanlig diskning i Diskmaskinen drar drygt 1 kWh på normalprogrammet. Kör man Eco programm så drar den förvisso mindre men man åker på att serva och rengöra den mer eftersom den då inte klarar av att hålla sig själv ren.
Tvättmaskinen kan klara sig med 1 kWh per tvätt om man inte tvättar i högre än 40 grader men det är ändå 1 kWh.
LED lampor är förvisso väldigt effektiva och drar lite energi men har man några stycken och inte vill sitta i mörkret på vinterkvällarna så kan det också rätt snabbt summera ihop till en del ström.
Matlagning drar också en hel del ström i sammanhanget så ska man minimera den förbrukningen så bör man då göra storkok och sedan bara värma mat i mikron under några dagar men även det blir några kWh i månaden.

Så det adderar fort ihop till större siffror.

5 kWh per dygn kan verka görbart på papperet (tycker jag också) men i praktiken så kan det visa sig att det snabbt blir betydligt mer än så. Åtminstone om man inte ska behöva avstå från en hel del bekvämligheter.
 
Mikael_L
M MrDizzy skrev:
En sak att ha i åtanke är att kanske kommande Ridgeblade vindsnurra från Windon Engery kan användas.
Den installeras längs med tanknocken.
([länk])

Nu finns inte den vindsnurran att köpa då den tydligen inte är färdigutvecklad.
Ingen aning om hur den heller skulle prestera eller ha för kostnader men det är ett intressant koncept iaf.
Ja det är faktiskt ett intressant koncept, då man tänker att stor svepyta (som man egentligen önskar) kan ersättas med stor vindupptagande yta, vilket torde vara ett bra koncept i villabebyggelse och liknande, där man inte kan sätta upp en mast med vindturbin (inte kan, inte får, eller bara tycker det är fult).

Men nackdelarna är också uppenbara, det kommer endast fungera i en (ungefärlig) vindriktning, och man tänker ta marknära vind, som rent generellt är dålig.

Men oavsett, en produkt (och idé) som är värd att hålla koll på.

Och en del hus har perfekta förhållanden:
Trähus på en klippa med antenn på balkongen, perfekt för marknära vindkraft.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
pmd
  • Laddar…
M MrDizzy skrev:
En sak att ha i åtanke är att kanske kommande Ridgeblade vindsnurra från Windon Engery kan användas.
Den installeras längs med tanknocken.
([länk])

Nu finns inte den vindsnurran att köpa då den tydligen inte är färdigutvecklad.
Ingen aning om hur den heller skulle prestera eller ha för kostnader men det är ett intressant koncept iaf.
Intressant. Jag har börjat omvärdera min inställníng till vindkraft för hemmabruk och tänkte montera en liten snurra vid sommarstugan under sommaren. Där jag har den så blåser det dessutom mest under vintermånaderna.

Det finns även framsteg inom termoelektrisk generering, med verkningsgrader på drygt 40%. Men det ligger nog längre fram i framtiden innan dessa framsteg är tillgängligt kommersiellt.
https://eepower.com/tech-insights/renewables-game-changer-44-efficient-tpv-cell/#

MVH
Håkan
 
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
Många åsikter om grundförbrukning/baslinje in ett hus. Kan tillfoga att jag varit under 3 kWh/d i sommar. Litet hus, enmanshushåll. Det är alltså kyl, liten frysbox, cirkpump i BVP och någon lampa. Samt handverktyg osv. Jag gissar att även en hel familj klarar några få kWh just under jul-aug. En kall vintermånad är elräkningen lätt 10 ggr högre.
 
  • Gilla
HåkanV
  • Laddar…
S steffo_b skrev:
Det är klart att inget är omöjligt. Det är mer en fråga om vilka umbäranden man är villig att göra.
Men det är många saker som drar mer än man tror.
En 65"platt TV drar uppåt 200W så 5 timmars TV tittande gör slut på 1 kWh bara den.
Har du internet så drar en modern Router ca 30W. En Fiberkonverter drar lite mindre men tillsammans kan dom göra slut på 1 kWh om dagen.
Har du en dator som du använder några timmar per dag så blir det snabbt 1 kWh.
Jobbar du hemifrån ibland så kan det bli någon kWh om dagen.
en vanlig diskning i Diskmaskinen drar drygt 1 kWh på normalprogrammet. Kör man Eco programm så drar den förvisso mindre men man åker på att serva och rengöra den mer eftersom den då inte klarar av att hålla sig själv ren.
Tvättmaskinen kan klara sig med 1 kWh per tvätt om man inte tvättar i högre än 40 grader men det är ändå 1 kWh.
LED lampor är förvisso väldigt effektiva och drar lite energi men har man några stycken och inte vill sitta i mörkret på vinterkvällarna så kan det också rätt snabbt summera ihop till en del ström.
Matlagning drar också en hel del ström i sammanhanget så ska man minimera den förbrukningen så bör man då göra storkok och sedan bara värma mat i mikron under några dagar men även det blir några kWh i månaden.

Så det adderar fort ihop till större siffror.

5 kWh per dygn kan verka görbart på papperet (tycker jag också) men i praktiken så kan det visa sig att det snabbt blir betydligt mer än så. Åtminstone om man inte ska behöva avstå från en hel del bekvämligheter.
Visst får man se över sin utrustning. I de förutsättningar jag listade i början så använde jag t.ex. gas till spisen (vilket en del faktiskt föredrar), blandar in varmvatten till diskmaskin, och kanske varm och kall anslutning till tvättmaskin - vilket sänker energiåtgång.

Vattenfall har bra statistik på fördelning av el i ett hushåll.
https://www.vattenfall.se/fokus/tips-rad/elavtal-villa/

De har där utgått från 20 000 kWh totalt. Om jag adderar ihop allt utom värme och mat, så hamnar det på 2800 kWh per år för all annan el. Dvs 7,7 kWh per dag. I den uträkningen ingår TV, dator, tvätt och tork, diskmaskin etc. och t.o.m. motorvärmare.

Jag tror jag kan får ner detta, utan att ge avkall på bekvämligheten för de 2 månader som solcellerna har det som värst. Och under 8 månader kan jag nästan gödsla med el, t.ex. unna mig att köra air-con :-)

Men skulle inte det lyckas alls och jag ligger kvar på vad vattenfall redovisar vara snittförbrukning för en villa idag, så skulle jag behöva gå från 10 kW solpaneler till 15 kW. Vilket trots allt inte är en orimlig anläggning.

Nu har ju alla sin speciella situation så jag kan bara prata för mig själv.

MVH
Håkan
 
  • Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
S
H HåkanV skrev:
Visst får man se över sin utrustning. I de förutsättningar jag listade i början så använde jag t.ex. gas till spisen (vilket en del faktiskt föredrar), blandar in varmvatten till diskmaskin, och kanske varm och kall anslutning till tvättmaskin - vilket sänker energiåtgång.

Vattenfall har bra statistik på fördelning av el i ett hushåll.
[länk]

De har där utgått från 20 000 kWh totalt. Om jag adderar ihop allt utom värme och mat, så hamnar det på 2800 kWh per år för all annan el. Dvs 7,7 kWh per dag. I den uträkningen ingår TV, dator, tvätt och tork, diskmaskin etc. och t.o.m. motorvärmare.

Jag tror jag kan får ner detta, utan att ge avkall på bekvämligheten för de 2 månader som solcellerna har det som värst. Och under 8 månader kan jag nästan gödsla med el, t.ex. unna mig att köra air-con :-)

Men skulle inte det lyckas alls och jag ligger kvar på vad vattenfall redovisar vara snittförbrukning för en villa idag, så skulle jag behöva gå från 10 kW solpaneler till 15 kW. Vilket trots allt inte är en orimlig anläggning.

Nu har ju alla sin speciella situation så jag kan bara prata för mig själv.

MVH
Håkan
Jag säger ju som sagt inte att det är omöjligt att komma ner i dom siffrorna. Men jag tror att det är ganska få som lyckas.
Jag får personligen inte ihop de siffrorna på sidan du länkar till.
För vattenfall själva säger på en annan sida att en ensam person i en liten lägenhet (1:a eller liten 2:a) gör av med ca 2000 kWh om året i hushållsel medans en villa med fjärrvärme gör av med ca 5000.
Dvs dom lämnar på en annan sida en uppgift som inte överensstämmer med den sidan du hittat.
5000 kWh om året blir ca 400 i månaden eller ca 12 kWh om dagen.

Nu är det ju svårt att säga vart dom fått sina siffror ifrån. Dom har ju inte stenkoll på exakt vad alla deras abonnenter använder sin el av utan måste använda sig av försökrpersoner eller uppskattningar i någon form.
Jag tror personligen att 2000 kWh om året är en person som är sparsam med elen. 5000 om året tror jag är en relativt normal förbrukning för normalpersonen för hushållsel.

Tittar jag på dom siffror man får ut om man tar procentsatserna gånger deras total på 20 000 så säger den att varmvatten är ca 5000 om året. Enligt data i värmepumpen så använder den ca 60 kWh i månaden för att göra varmvatten och den gör det med ett COP på 3 vilket skulle betyda ca 200 kWh i månadenom det varit direktverkande el. Dvs hälften mot Vattenfalls uppskattning och då är vi 2 vuxna och 2 spädbarn. Värmen är svårt att uttala sig om då vårt hus är dåligt isolerat och ganska stort. 175 kvm bottenvåning plus 61 kvm källare som värms till 22 grader och ett förråd som är oerhört dåligt isolerat som är på 35 kvm och värms till 15 grader. Där gör pumpen av med 4500 kWh om året med ett COP på 4,5 i snitt som då skulle betyda 20 000 för bara värmen om det varit direktverkande el.
Förbrukning för diskmaskin, tvätt och tork kan nog stämma om man kör disk varannan dag och är sparsam med att använda torktumlare

Värt att tänka på där är ju också att även om man värmer huset och vattnet med pellets så krävs det ju cirkulationspumpar och annat. En pelletspanna ar enligt uppgift en tomgångsförbrukning på 30-50 watt och en cirkulationspump kan dra 50-100 watt för att cirkulera värme till radiatorerna.
Om man antar att dom tillsammans drar 100W så blir det ju 70 kWh i månaden bara för det som då tas från din elbudget.
ska du ha ventilation så drar ju även en ventilationsfläkt en del el. En modern energisnål FTX gör slut på 500 kWh om året bara den.
Och ska du köra med gasspis så skulel jag säga att bra ventilation är viktigt för dom är oerhört dåliga för inomhusmiljön eftersom dom avger en hel del skit till luften. Det är för mig diskvalificerande för att köra gasspis även om det inte vore så att jag avskyr dom av den anledningen att dom ger så erbarmligt dålig värme i kokkärlen. Över hälften av värmen läcker bredvid så stekpannan kallnar på en gång bara man lägger ner det man vill steka. Gasspisarna i restauranger är inte alls samma som de man har i hemmen tyvärr.

Sen tror jag att det generellt med elförbrukning är lite som med pengar för de flesta. Vid månadens slut så kan man fundera över vart alla pengarna har tagit vägen men när man börjar granska det så var det den där parmaskinkan man köpte vid några tillfällen eller den där dagen när man tyckte att det vore trevligt att unna sig en bit oxfilé. Eller att det fallit ur minnet att man faktiskt köpte en ny borrmaskin/skruvdragare den här månaden.

Dvs jag tror att det inte blir riktigt rättvisande om du tittar på vad Vattenfall säger att man idealt lägger el på och tänker att man själv ska göra så då det kan vara skillnader i livsstil som gör att du kanske gör av med mer el än dom kalkylerat med. Lite beroende också då på hur optimistisk den kalkylen är.

Det bästa sättet för att se hur lätt eller svårt det skulle vara för dig själv att komma ner i de siffrorna är ju att kolla vad du har för förgbrukning för hushålls el idag och jämföra. Och då gärna försöka mäta så många som möjligt av dom så du vet vilken förbrukning som försvinner om du exempelvis byter till gasspis.
Gör du av med 500 kWh i månaden idag så kommer det att bli svårt att komma ner i de siffror du tänker dig.
Gör du bara av med 200 idag så kanske du inte behöver göra avkall på så mycket för att komma ner dit.

Vad har du för förbrukning för hushållsel idag?
 
om det är ett permanentboende så att man t ex åker till jobbet varje eller varannan dag så är ju även elbil med V2H ett alternativ. Har du 70-100kWh batteri i den så kan man ladda på jobbet/stan var tredje dag kanske (dyr el dock om man inte har gratisladd på jobbet). Sedan ett 30kWh batteri hemma för huset som man laddar med bilen
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.