48 674 läst ·
161 svar
49k läst
161 svar
Det är förfärligt: - Infekterad grannfejd efter Lantmäteriets miss
Nu var det ju ett skämt om stenrösemarketade gränser i ett jordbävningsskakat Japan, inte vad som gäller i Sverge.D Daniel 109 skrev:
Om de utreder gränsmarkeringar i Japan vet du kanske bättre...😇
Efter ett tag blev detta en riktigt lärorik tråd. Inte för att det påverkar våra fastigheter men om man kulle köpa något framöver så skall jag bära med mig det jag snappat upp.
Men han verkar ju inte mista hela stycket utan få antingen en stig ner till stranden eller 400k på kontot.blackarrow skrev:
Efter lite googlande finner man att koordinatsystemet SWEREF99 som ofta används av Lantmäteriet är fixerat till den eurasiska kontinentalplattan. Gissningsvis via fler punkter än Greenwich. Till skillnad mot t.ex. WGS84 som bl.a. används av GPS och inte tar hänsyn till plattornas rörelser. De linjerade varandra 1989 och har sedan dess glidit isär en knapp halvmeter. Ändå en imponerande distans sett till mänskliga skalor.M mumiemonstret skrev:
Köper man en äldre fastighet måste man helt enkelt intressera sig för de gamla handlingarna från fastighetsbildningen om man vill veta var fastighetsgränserna går. Och eventuella märken i terrängen som har överlevt tidens tand. Folk måste sluta titta på de digitala gränserna om det gäller en äldre fastighet ute på bystan. Jag är lycklig ägare av två äldre fastigheter, i båda fallen är de digitala gränserna fel, för den ena fastigheten är inte ens formen rätt.S Staffan-N skrev:
Tycker det blir knepigt om vi ska tro var gränserna går för fastigheter vi köper fastigheter och att det ska spela någon roll. Bättre med handlingar och gränsmärken. Risken är ju annars att säljare och köpare tror helt olika saker kring var gränserna går och inte. Det blir ohållbart.S Staffan-N skrev:Tycker ändå det verkar finnas spår av rövhatteri i appmiljonärens beteende, trots alla sarkastiska inlägg i tråden. Får inte direkt bilden av att allting är ihopkokat av en alzheimerssjuk. Det rimliga när man upptäcker att man äger en värdelös remsa mark rakt genom grannens trädgård, är att man utan knussel och motkrav reglerar gränserna till att bli så som man trodde de var när man köpte fastigheten. Inte håller den gisslan för att försöka annektera en bit strand.
Jag har också noterat att i många fall stämmer inte arealuppgifterna i fastighetsregistret (= de som är juridiskt gällande) med arealen i verkligheten, inte ens för helt nyskapade fastigheter där gränser och gränsmarkeringar är säkerställda. Lantmäteriet har helt enkelt inte bemödat sig att kolla att inskriven areal = uppmätt areal, vilket kan få till effekt att folk köper en fastighet som uppges vara 1215 kvm, men som i verkligheten bara är 1195 kvm.
Konstigt i denna digitala ålder borde areamätning vara hur enkelt som helst. Värre förr när lantmätaren gick med mätkedja och fluktade mellan gränsmarkeringarna.B b8q skrev:Jag har också noterat att i många fall stämmer inte arealuppgifterna i fastighetsregistret (= de som är juridiskt gällande) med arealen i verkligheten, inte ens för helt nyskapade fastigheter där gränser och gränsmarkeringar är säkerställda. Lantmäteriet har helt enkelt inte bemödat sig att kolla att inskriven areal = uppmätt areal, vilket kan få till effekt att folk köper en fastighet som uppges vara 1215 kvm, men som i verkligheten bara är 1195 kvm.
i normalfallet ja. Men nu handlar det om en remsa mark som är mycker värdefull för ena parten, och tämligen värdelös för den andra. Såvida man inte ämnar att använda den i rent utpressningssyfte.Claes Sörmland skrev:
Så uppfattar jag det också men jag förstår det som att @Staffan-N menar att denna remsa är mer värdefull för 2:33 och dess ägare Bengt.S Swedejohn skrev:
Mycket värdefull för Bengt eftersom det ger honom en sammanhängande fastighet och tomt att råda över. Ringa värde för grannen eftersom de lika gärna kan trampa upp en stig på den samfällda marken några meter åt sidan. Vad skulle 2:15 göra med den idag? En anlagd grusgång rakt framför grannens förstukvist, till en strandremsa som de inte ens äger?S Swedejohn skrev:
Det kanske fanns ett vettigt användningsområde för i tiden när marken styckades av, men de nutida förutsättningarna ser ju ut att vara helt annorlunda.