48 674 läst ·
161 svar
49k läst
161 svar
Det är förfärligt: - Infekterad grannfejd efter Lantmäteriets miss
Dra täcket över huvet o somna om !A arkTecko skrev:Jag tolkar det som att de sålt en fastighet/del av fastighet, och efter köpet insåg köparen att där fanns en icke-privat stig/väg som förhindrar deras tilltänkta användning. Lantmäteriet har då beslutat att delar av (eller hela?) Köpet ska gå tillbaka.
Säljaren verkar mellan raderna ha kännt till stigen(?), men har frågat Lantmäteriet (som tydligen inte kännt till den) om det finns några belastningar eller servitut, och fått ett negativt besked, att det inte fanns det.
Så min tolkning är att säljaren försökte med en fuling, och nu försöker skylla på LM?
Konstigt att det inte betonats mer isåfall. ?D Dilato skrev:
Men klart, de har ju inte Alzheimers å då blir det en lika bra story.
Men säger de ”hade vi vetat” så gör de ju nästan självmål imho
Det är inte konstigt, det är väl så snyftartiklar fungerar.Z Zodde skrev:
Stackars demente åldringen blir överkörd av elaka miljonären..det många gärna glömmer är att barnen är inte dementa så där finns egentligen ingen poäng att hämta.
Jag är också miljonär, och troligen snart även åldersdement men inte f*n kan jag använda något av dom förhållandena som argument i en tvist 🤓
Är det en av Spotify grundarna så är han väl miljardär men det vågar man kanske inte skriva ut…D Dilato skrev:Det är inte konstigt, det är väl så snyftartiklar fungerar.
Stackars demente åldringen blir överkörd av elaka miljonären..det många gärna glömmer är att barnen är inte dementa så där finns egentligen ingen poäng att hämta.
Jag är också miljonär, och troligen snart även åldersdement men inte f*n kan jag använda något av dom förhållandena som argument i en tvist 🤓
Det låter som essensen i det hela. Mina spekulationer:D Dilato skrev:
Redan när familjen Bengt kom in i bilden fanns två fastigheter, någon avstyckning har aldrig skett under deras tid på platsen.
Varken Bengt eller barn har koll på att 2:15 hela tiden inkluderat en markremsa som skär genom 2:33.
Eventuellt på grund av oklar beskrivning av gränserna i den akt från 1907 som verkar vara avgörande i sammanhanget och att gränspunkterna därmed blivit fel vid införandet i fastighetsregistret?
Bengts barn verkar argumentera att han muntligen stämt av detta med Lantmäteriet inför försäljningen genom att efterfråga om 2:15 på något sätt belastar 2:33 genom t.ex. servitut, vilket dock är nonsens eftersom det handlar om fastighetsgränser och inte servitut. (Därav är Lantmäteriet onda)
Detta blir sedan ett problem när 2:15 avyttras. Eftersom den nya ägaren är app-miljonär är han troligen tekniskt lagd, och går in på mina sidor hos lantmäteriet och klickar upp den scannade originalakten från 1907 och får därmed nys om den omstridda markremsan. Detta tas upp med Bengt som vägrar erkänna detta förhållande. App-miljonären ber därför lantmäteriet utreda och fastställa gränserna (och yrkar på att det skall ske på Bengts bekostnad då han anser att Bengt har fel och han har rätt). (Därav är app-miljonären ond, utöver så klart att han är miljonär)
På något sätt landar det sedan i att markremsan skall övergå till Bengts fastighet mot en ersättning på 400 000 kr. Om markremsan funnits tillhöra 2:15 begriper jag dock inte riktigt hur det landar där utan en gemensam vilja hos fastighetsägarna.
Hear hear!C cpalm skrev:Det låter som essensen i det hela. Mina spekulationer:
Redan när familjen Bengt kom in i bilden fanns två fastigheter, någon avstyckning har aldrig skett under deras tid på platsen.
Varken Bengt eller barn har koll på att 2:15 hela tiden inkluderat en markremsa som skär genom 2:33.
Eventuellt på grund av oklar beskrivning av gränserna i den akt från 1907 som verkar vara avgörande i sammanhanget och att gränspunkterna därmed blivit fel vid införandet i fastighetsregistret?
Bengts barn verkar argumentera att han muntligen stämt av detta med Lantmäteriet inför försäljningen genom att efterfråga om 2:15 på något sätt belastar 2:33 genom t.ex. servitut, vilket dock är nonsens eftersom det handlar om fastighetsgränser och inte servitut. (Därav är Lantmäteriet onda)
Detta blir sedan ett problem när 2:15 avyttras. Eftersom den nya ägaren är app-miljonär är han troligen tekniskt lagd, och går in på mina sidor hos lantmäteriet och klickar upp den scannade originalakten från 1907 och får därmed nys om den omstridda markremsan. Detta tas upp med Bengt som vägrar erkänna detta förhållande. App-miljonären ber därför lantmäteriet utreda och fastställa gränserna (och yrkar på att det skall ske på Bengts bekostnad då han anser att Bengt har fel och han har rätt). (Därav är app-miljonären ond)
På något sätt landar det sedan i att markremsan skall övergå till Bengts fastighet mot en ersättning på 400 000 kr. Om markremsan funnits tillhöra 2:15 begriper jag dock inte riktigt hur det landar där utan en gemensam vilja hos fastighetsägarna.
Till detta kommer att ägaren av 2:15 ville byta mark som denne trodde ingick i 2:33 vid stranden mot marken där stigen går, och Bengt var med på det. Det är så Lantmäteriet kommer in. Men det är då Lantmäteriet upplyser de båda fastighetsägarna vid förrättningen att nej, den marken är samfälld. Så hela upplägget med ansökan om fastighetsreglering förfelas och båda står med Svarte Petter. Därav "elaka" Lantmäteriet i berättelsen.C cpalm skrev:Det låter som essensen i det hela. Mina spekulationer:
Detta blir sedan ett problem när 2:15 avyttras. Eftersom den nya ägaren är app-miljonär är han troligen tekniskt lagd, och går in på mina sidor hos lantmäteriet och klickar upp den scannade originalakten från 1907 och får därmed nys om den omstridda markremsan. Detta tas upp med Bengt som vägrar erkänna detta förhållande. App-miljonären ber därför lantmäteriet utreda och fastställa gränserna (och yrkar på att det skall ske på Bengts bekostnad då han anser att Bengt har fel och han har rätt). (Därav är app-miljonären ond, utöver så klart att han är miljonär)
Officialservitut registreras av LM när servitut träder i kraft.
Avtalsservitut är gällande om a) finns inskrivet i LMs fastighetsregister eller b) om originalhandling kan visas upp.
Övriga överenskommelser upphör senast att gälla vid ägarbyte av någon av fastigheterna eller efter 25 år i samma ägo, om inget annat framgår av överenskommelsen..
Avtalsservitut är gällande om a) finns inskrivet i LMs fastighetsregister eller b) om originalhandling kan visas upp.
Övriga överenskommelser upphör senast att gälla vid ägarbyte av någon av fastigheterna eller efter 25 år i samma ägo, om inget annat framgår av överenskommelsen..
Det är solklart att stigen mellan 2:33(1) och 2:33(2) ägs av 2:15. Se LMs fastighetskarta. Längst ner på stigen går fastighetsgränsen för 2:15.
Det betyder att 2:15 kan nyttja stigen för att gå, cykla och köra fordon. Det betyder också att ägare till 2:33 ej får lov att bygga på stigen, men får lov att gå och cykla på stigen. 2:33 får dock inte köra fordon på stigen utan tillstånd/avtal.
Ägarenn till 2:33 kan försöka köpa loss stigen från ägaren till 2:15.
Det betyder att 2:15 kan nyttja stigen för att gå, cykla och köra fordon. Det betyder också att ägare till 2:33 ej får lov att bygga på stigen, men får lov att gå och cykla på stigen. 2:33 får dock inte köra fordon på stigen utan tillstånd/avtal.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi har annars en given gäst i TV4-soffan: Den tidigare lantmätaren som IT-miljonären köpte konsulttjänster av. Åldrad och salt lantmätare med grånat hår som talar långsamt och sakligt efter en lång karriär där att avpollettera störiga gubbar vid förrättningar är vardag. Mycket TV-mässigt. Kan ersätta Leif GW. Ny programidé för TV4: G R Ä N S E NK Kane skrev:
Husägare
· Småländska höglandet
· 5 086 inlägg
Jag slänger in ytterligare en joker i spelet App- miljonären Finns Vid Sjön:C cpalm skrev:
Akten från avsöndringen 1907 var inte alls inscannad hos Lantmäteriet. Det är inte alla sådana handlingar som är det, nämligen. Det verkar bero på hur avsöndringen gått till. Därför visste ingen av de inblandade till en början om vad som stod där. App-miljonären ville veta vad det där mystiska "Avsöndring xxx" på Lantmäteriets Min Fastighet betydde och anlitade Grånade Lantmätaren för att forska i ärendet. Grånade Lantmätaren hittade sedan originaldokumentet i något landsarkiv, och meddelade App-Miljonären att hans fastighet inbegrep en liten markremsa ner till stranden, och så var cirkusen igång.
LOL klart mistänkt "Äta kakan och ha den kvar" med at sälja havs nära tomt men bibehålla access via stigenKvackatore skrev:
Aha, där kommer detta med stranden in... Och säkert även då markremsan uppdagas?Claes Sörmland skrev:
Äsch då, jag som tyckte jag fick ihop kopplingen så bra med app-miljonärer och Lantmäteriets app + inscannade PDF:er 🙁
Framgår det någonstans om gränserna faktiskt varit fel inskrivna? För det kan väl inte vara så att varken Bengt & co eller app-miljonären aldrig tittat på en fastighetskarta?
Ingeting i detta är solklart, många spekulationer som inte kan bevisas ännu.Z Zondra_05 skrev:Det är solklart att stigen mellan 2:33(1) och 2:33(2) ägs av 2:15. Se LMs fastighetskarta. Längst ner på stigen går fastighetsgränsen för 2:15.
[bild]
Fastighetskartan (DigitalaRegisterKartan) har ingen juridisk verkan där kan Lantmäteriet ändra och flytta gränser utan några underliggande laga kraft beslut finns.