C cpalm skrev:
... Eftersom den nya ägaren är app-miljonär är han troligen tekniskt lagd, och går in på mina sidor hos lantmäteriet och klickar upp den scannade originalakten från 1907 och får därmed nys om den omstridda markremsan.
OT: Kan man klicka upp akter eller måste man beställa dem? Jag trodde man var tvungen att beställa.

S Supermyra skrev:
Ingeting i detta är solklart, många spekulationer som inte kan bevisas ännu.

Fastighetskartan (DigitalaRegisterKartan) har ingen juridisk verkan där kan Lantmäteriet ändra och flytta gränser utan några underliggande laga kraft beslut finns.
Hela historien visar ju på hur flyktiga och opålitliga de digitala kartorna är...LM hittar och digitaliserar en uråldrig handling och vips har du grannens skaft en meter framför ytterdörren.

Tycker ändå det verkar finnas spår av rövhatteri i appmiljonärens beteende, trots alla sarkastiska inlägg i tråden. Får inte direkt bilden av att allting är ihopkokat av en alzheimerssjuk. Det rimliga när man upptäcker att man äger en värdelös remsa mark rakt genom grannens trädgård, är att man utan knussel och motkrav reglerar gränserna till att bli så som man trodde de var när man köpte fastigheten. Inte håller den gisslan för att försöka annektera en bit strand.

• Gilla
Utsliten och utdömd och 1 till
  • Laddar…
Vad spelar det för roll om grannen äger en stig över tomten? Han kan ju inte bygga på den ändå. Låt 2:15 ha kvar sin stig. Jag hade aldrig köpt loss den remsan.

• Gilla
hapazard och 3 till
  • Laddar…
C
C Cpunk skrev:
OT: Kan man klicka upp akter eller måste man beställa dem? Jag trodde man var tvungen att beställa.
Det beror på, en del kan du hitta på "mina sidor", men det som inte finns inscannat måste du ju beställa (problemet är då att ens känna till att de finns), som @SågspånPappspikEternit påpekar.

• Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Det beror på, en del kan du hitta på "mina sidor", men det som inte finns inscannat måste du ju beställa (problemet är då att ens känna till att de finns), som @SågspånPappspikEternit påpekar.
Tack! Gäller det bara min fastighet som jag kan klicka upp info om eller även andras?

U Utsliten och utdömd skrev:
Ortofoto från 1960*
[bild]
Detaljplanen är från -63. Så finns en viss mängd landhöjning sedan 63 men inte alls så mycket som detaljplanen och fastighetsgrönderna antyder, om ortofotos nogranhet stämmer någotsånär

*stor disclamer är fastighetsgränsernas riktighet i karttjänsten
Det är inte bara landhöjningen som påverkar utan även erosion och markrörelser som orsakas av tjälbildning/lossning. En strandtomt kan därför bli mindre pga att vägen som tomten angränsar till har flyttats en halvmeter närmare strandkanten och att tomtgränsen mot stranden hamnat längre upp på land. Den gamla tomtgränsen ligger då på själva vägen men får inte utnyttjas.

U
M Megaforce skrev:
Det är inte bara landhöjningen som påverkar utan även erosion och markrörelser som orsakas av tjälbildning/lossning. En strandtomt kan därför bli mindre pga att vägen som tomten angränsar till har flyttats en halvmeter närmare strandkanten och att tomtgränsen mot stranden hamnat längre upp på land. Den gamla tomtgränsen ligger då på själva vägen men får inte utnyttjas.
Men det var att detaljplanens inritade strand inte matchar med foton från samma tid, det endast var 3år emellan.
Inte jämförelsen vart stranden gick på 60-talet fram tills nu.

RoTe RoTe skrev:
Vad är landhöjning för något? Vi ska ju alla drunkna i havet pga polarisarnas smältande?
Du har helt rätt i båda fallen.

Sverige har en landhöjning, det är rätt unikt för Norden och pga inlandsisen under istiden som "tryckte ned marken" som nu sakta höjer sig.

Men om polarisarna smälter så kommer havshöjningen dränka stora områden. Kanske dock inte Sverige, annat än långt i söder dock. Och trots allt bor ju ett par miljarder människor utanför Norden...

• Gilla
pmd och 5 till
  • Laddar…
M Megaforce skrev:
Följer fastighetsgränserna med kontinentalplattorna eller är de kvar på samma ställe när den eurasiska plattan sakta glider iväg?🤔

• Haha
  • Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
Abbe W Abbe W skrev:
LOL klart mistänkt "Äta kakan och ha den kvar" med at sälja havs nära tomt men bibehålla access via stigen :D ?
Historien får mig att tänka på ”Den som gapar efter mycket mister hela stycket”
fast med den svenska modellen/LM att ”egentligen borde ingen få ha strandtomt”.

Appmiljonären försökte tillskansa sig strandrättigheter.

Hund vid vatten ser sin spegelbild med text "Den som gapar efter mycket mister ofta hela stycket".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
S Staffan-N skrev:
Följer fastighetsgränserna med kontinentalplattorna eller är de kvar på samma ställe när den eurasiska plattan sakta glider iväg?🤔
Eller som den där jordbävningen som ställde till Fukushima-reaktorn. Den flyttade vissa områden fem meter, hänger tomtgränserna med då?

• Gilla
torplover_3000
  • Laddar…
T Troberg skrev:
Eller som den där jordbävningen som ställde till Fukushima-reaktorn. Den flyttade vissa områden fem meter, hänger tomtgränserna med då?
Bara om stenrösen finns kvar, annars gäller gps koordinater... 😀🤔

• Haha
Dilato
  • Laddar…
T Troberg skrev:
Så länge tomten ligger på samma kontinentalsockel som Greenwich lär väl tomtgränserna hänga med i öst-västlig riktning åtminstone...

Jag ser det som fullt rimligt, men ett servitut med rätt till stig skulle nog varit en r
blackarrow blackarrow skrev:
Bara om stenrösen finns kvar, annars gäller gps koordinater... 😀🤔
nej, det är gränsmarkeringar som gäller. Det pågår en utredning om digitala koordinater. Men än så länge är det fysiska markeringar som gäller.

• Gilla
Staffan-N
  • Laddar…
C
C Cpunk skrev:
Tack! Gäller det bara min fastighet som jag kan klicka upp info om eller även andras?
Bara din egen, vill du ha dokument som hör till en annan fastighet får man mejla/ringa och be snällt.
Om de inte gjort om nåt på senare tid.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.