9 945 läst ·
195 svar
10k läst
195 svar
Denna tråd är för oss som inte väljer att ta Covid vaccin
Helt rätt. Goggle är ingen källa utan en sökmotor. En bra början kan ju vara att läsa vad våra expertmyndigheter har att säga och följa media i största allmänhet. Seriös media brukar ange källor när de presenterar resultat från studier eller uttalanden freån experter. Om du är intresserad går ofta att hitta information om dessa. Jag använder då ofta google men det går självklart att använda andra sökmotorer också.snuttjulle skrev:
Sen uttalar sig ofta forskare och experter, både i traditionell media och via sociala medier. Är ju ganska lätt att kolla upp personerna i fråga om du tvivlar på deras kompetens.
Har du några bättre tipps på att hur man bäst bildar sig en uppfattning om vaccinets verkan och risker vore det väldigt intressant att höra.
Ber om ursäkt, läste slarvigt.snuttjulle skrev:
Det är jag också intresserad av. Inte bara siffror utan även andra tvärsäkra påståenden. Har efterfråga det tidigare utan svar. T.ex. Att vaccin påverkar fertiliteten, att viruset endast muterar till följd av vaccinet samt att vaccinet skulle påverka hjärnan negativt. Hittills har det dock inte dykt upp en ända källa eller ens en förklaring vart informationen kommer ifrån,
Tänkte dela lite blandad info kring detta med covid där det mesta är baserat på vetenskap eller kommentarer i några av världens ledande vetenskapliga journaler.
Den första hoppas jag inte är off topic eftersom vissa som väljer att inte vaccinera sig kanske gör det för att de har antikroppar.
Had COVID? You’ll probably make antibodies for a lifetime (nature.com)
https://www.nature.com/articles/d41586-021-01442-9
Den första hoppas jag inte är off topic eftersom vissa som väljer att inte vaccinera sig kanske gör det för att de har antikroppar.
Had COVID? You’ll probably make antibodies for a lifetime (nature.com)
https://www.nature.com/articles/d41586-021-01442-9
Välkommen till forumet.
14% skippar vaccinet för att de litar på sina antikroppar enligt en liten undersökning i en tråd här på forumet.
https://www.byggahus.se/forum/threads/varfoer-har-ni-inte-vaccinerat-er-mot-covid-19.425257/
En ökning med ca 2% sen i november.
Det kan ju iofs vara mer än 14% men som kan ha angett annat huvudskäl.
I november så resultatet ut så här…
14% skippar vaccinet för att de litar på sina antikroppar enligt en liten undersökning i en tråd här på forumet.
https://www.byggahus.se/forum/threads/varfoer-har-ni-inte-vaccinerat-er-mot-covid-19.425257/
En ökning med ca 2% sen i november.
Det kan ju iofs vara mer än 14% men som kan ha angett annat huvudskäl.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
I november så resultatet ut så här…
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vill börja med att säga att framför allt under första delen av denna pandemi så gjorde folkhälsomyndigheten ett relativt bra jobb (relativt andra länder).
Om man vill göra detta så bra som möjligt så skulle man ha sagt att de som hade haft sjuktomen inte skulle ta vaccinet, man skulle även inte vaccinerat barn som uppenbarligen inte är en riskgrupp, sen skulle man ha skickat dessa vaccinationer till exempelvis afrika där de som behövde den mer kunde blivit skyddade.
Excellent natural immunity confirmed - YouTube
Great Barrington Declaration (gbdeclaration.org)
SARS-CoV-2 antibody dynamics and transmission from community-wide serological testing in the Italian municipality of Vo’ | Nature Communications
Den sista länken visar enligt illustrerad vetenskap att 99% av alla som haft det har MINST 9 mån immunitet.
Även dåliga/tråkiga beslut gjordes på folkhälsomyndigheten, en var beslutet att det bara är vaccin som gäller, en annan att när man gick ock testade sig och följde instruktionerna på plats så fick man i efterhand reda på att det positiva test du hade inte gällde pga att du hade följd dertas instruktioner och bommullspinnen inte hölls av en sjuksköterskas hand.
De gick även ut med felinformation som att det inte finns studier på hur länge man har immunitet efter att ha haft covid.
Om man vill göra detta så bra som möjligt så skulle man ha sagt att de som hade haft sjuktomen inte skulle ta vaccinet, man skulle även inte vaccinerat barn som uppenbarligen inte är en riskgrupp, sen skulle man ha skickat dessa vaccinationer till exempelvis afrika där de som behövde den mer kunde blivit skyddade.
Excellent natural immunity confirmed - YouTube
Great Barrington Declaration (gbdeclaration.org)
SARS-CoV-2 antibody dynamics and transmission from community-wide serological testing in the Italian municipality of Vo’ | Nature Communications
Den sista länken visar enligt illustrerad vetenskap att 99% av alla som haft det har MINST 9 mån immunitet.
Även dåliga/tråkiga beslut gjordes på folkhälsomyndigheten, en var beslutet att det bara är vaccin som gäller, en annan att när man gick ock testade sig och följde instruktionerna på plats så fick man i efterhand reda på att det positiva test du hade inte gällde pga att du hade följd dertas instruktioner och bommullspinnen inte hölls av en sjuksköterskas hand.
De gick även ut med felinformation som att det inte finns studier på hur länge man har immunitet efter att ha haft covid.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 207 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 207 inlägg
Varför det när det finns forskning som visar att både ha haft sjukdomen och ha vaccinerat sig ger ett ändå bättre skydd än bara endera?B bonoworld skrev:
Kallas ibland för superimmunitet.
Sen är det ju 5-10 % av de med genomgången sjukdom som inte har fått några antikroppar eller T-celler mot covid, dvs. de är helt utan skydd om de inte vaccineras. Se t.ex. resultaten från Community-studien vid Danderyds sjukhus.
Nej, den sista länken visar att med 95 % sannolikhet hade minst 94 % antikroppar 8-9 månader senare. Att antikroppar kan detekteras innebär inte heller att man är skyddad mot sjukdom eftersom det krävs en viss nivå av antikroppar för det. Alltså antikroppar är inte samma sak som immunitet. Från andra studier vet man att antikropparna sen avtar rätt snabbt, ungefär som för de som har vaccinerats.B bonoworld skrev:
Det förekom i Sverige att folk insjuknade under första och sen under andra eller tredje vågen. Andra vågen var ungefär 9 månader efter den första. Så uppenbarligen var de inte immuna.
Även barn har dött och har drabbats av det livshotande tillståndet MIS-C. Barnen har under januari varit en stor grupp på sjukhusen.B bonoworld skrev:
Under hela pandemin är det ungefär 1500 barn under 10 år och 1000 st 10-19 år som behövt sjukhusvård. Så uppenbarligen kan barn behöva sjukhusvård.
Under hela pandemin är det 10 barn 0-9 år som har dött i covid (inte med covid alltså) och 5 st 10-19 år. Så uppenbarligen kan barn avlida i covid.
Dessutom är det ungefär 300 minderåriga som är diagnosticerade med postcovid.
Det är ju inget som Fohm kan bestämma om.B bonoworld skrev:
När sa de det?B bonoworld skrev:
Vad är det för studie som du avser och som fanns vid tidpunkten som är svaret på ovanstående fråga?
Ursäkta borde ha refererat till det jag sa, längst ner i detta inlägg finns det en länk och texten.BirgitS skrev:
Varför det när det finns forskning som visar att både ha haft sjukdomen och ha vaccinerat sig ger ett ändå bättre skydd än bara endera?
Kallas ibland för superimmunitet.
Sen är det ju 5-10 % av de med genomgången sjukdom som inte har fått några antikroppar eller T-celler mot covid, dvs. de är helt utan skydd om de inte vaccineras. Se t.ex. resultaten från Community-studien vid Danderyds sjukhus.
Nej, den sista länken visar att med 95 % sannolikhet hade minst 94 % antikroppar 8-9 månader senare. Att antikroppar kan detekteras innebär inte heller att man är skyddad mot sjukdom eftersom det krävs en viss nivå av antikroppar för det. Alltså antikroppar är inte samma sak som immunitet. Från andra studier vet man att antikropparna sen avtar rätt snabbt, ungefär som för de som har vaccinerats.
Det förekom i Sverige att folk insjuknade under första och sen under andra eller tredje vågen. Andra vågen var ungefär 9 månader efter den första. Så uppenbarligen var de inte immuna.
Även barn har dött och har drabbats av det livshotande tillståndet MIS-C. Barnen har under januari varit en stor grupp på sjukhusen.
Under hela pandemin är det ungefär 1500 barn under 10 år och 1000 st 10-19 år som behövt sjukhusvård. Så uppenbarligen kan barn behöva sjukhusvård.
Under hela pandemin är det 10 barn 0-9 år som har dött i covid (inte med covid alltså) och 5 st 10-19 år. Så uppenbarligen kan barn avlida i covid.
Dessutom är det ungefär 300 minderåriga som är diagnosticerade med postcovid.
Det är ju inget som Fohm kan bestämma om.
När sa de det?
Vad är det för studie som du avser och som fanns vid tidpunkten som är svaret på ovanstående fråga?
Nu gjorde jag ett misstag och refererade till illustrerad vetenskap utan att bifoga en enkel referens, men jag ber dig att göra som jag, referera till vetenskapliga studier när du påstår något och bifoga en enkel text och gärna var i texten du läser ut det du säger. Det flesta påståenden från dig om barn exempelvis innehåller ingen referens vad jag kan hitta.
Här kommer några kommentarer:
9 mån: Subjects testing positive to PCR in February/March or a serological assay in May were tested again in November
98,8% approximerar jag till 99%:
In November, 98.8% (95% Confidence Interval (CI): 93.7–100.0%) of sera which tested positive in May still reacted against at least one antigen.
Chansar här med en fråga, som du kanske har svar på:
Ett av nutidens stora faror är antibiotikaressistens. Varför har vi inte utvecklat och sen använt lika många virustester i det arbetet, för att säkerställa att antibiotika inte tas i onödan (och bromsa A-ressistens), som vi har använt nu för att påvisa eller säkra för Covid?
https://illvet.se/medicin/sjukdomar/liveblogg-om-coronaviruset-har-far-du-overblick
Ny studie: Smitta ger antikroppar i minst 9 månader
Onsdagen den 21 juli 2021, klockan 12:53
98,8% av de personer som smittas med corona har antikroppar nio månader senare. Det har man konstaterat i en ny studie från Padova Universitet och Imperial College London.
Forskarna kom fram till denna slutsats genom att undersöka 85 procent av de 3000 invånarna i den italienska staden Vo’ redan i februari och mars 2020 och sedan igen i november 2020.
I den nya studien upptäckte forskarna också att smittade med symtom inte utvecklar fler antikroppar än smittade utan symtom.
Däremot visade resultaten på en förhöjd mängd antikroppar hos en del av testgruppen. Det tyder på att åtskilliga har smittats flera gånger av corona och på så sätt fått ett förstärkt immunsystem.
Den italienska studien.BirgitS skrev:
Tyvärr har jag ingen referens till vad Fohm sa, det var jag själv som läste det på deras hemsida för gissningsvis ett halvår sedan.
Får bara en känsla av att du jobbar i "branchen", vill även då passa på att nämna att det är viktigt att inte diskriminera vissa grupper, jag kände mig diskriminerad efter att ha haft Covid så fick jag reda på efteråt att jag inte kommer att få ett intyg under 6 mån för jag hade ju följt instruktionerna från sjukvården vid testning, dvs jag förde in bomullspinnen själv när jag var på sjukhuset. Tror att samhället om man vill genomdriva något som ju är självklart i detta fallet förlorar mer än vad man vinner, har även exempel på minderåriga på en skola som har blivit vaccinerade både utan legitimation och utan intyget från föräldrar som det var sagt att de skulle ha med sig. Förstår att det har gått fort i vissa fall och fel alltid uppkommer men när det gäller den personliga integriteten och huruvida man teoretiskt sätt kan skapa djupa sprickor inom en familj om barn och föräldrar har olika åsikter i detta så anser jag att samhället inte får riskera att göra fel, bättre att missa ett par promille i vaccinationsgrad än att sådant sker.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 207 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 207 inlägg
Det första i mitt förra inlägg var hämtat från den sista länken i ditt inlägg som jag citerade samt insamlad kunskap. Det har länkats till mängder av studier, rapporter och liknande under pandemin i de olika trådarna om corona/covid.B bonoworld skrev:Nu gjorde jag ett misstag och refererade till illustrerad vetenskap utan att bifoga en enkel referens, men jag ber dig att göra som jag, referera till vetenskapliga studier när du påstår något och bifoga en enkel text och gärna var i texten du läser ut det du säger. Det flesta påståenden från dig om barn exempelvis innehåller ingen referens vad jag kan hitta.
https://www.byggahus.se/forum/threads/coronavirus-sars-cov-2-nyhetstrad.398099/
https://www.byggahus.se/forum/threads/covid-19-munskydd-och-smittspridning.398611/
https://www.byggahus.se/forum/threads/covid-19-och-langtidssjuka.398276/
samt den gamla numera stängda coronatråden.
Jag tänker inte sitta och leta reda på länkar till allt som jag numera vet.
Här är webbplatsen för Communtiy-studien vid Danderyds sjukhus där de forskar på antikroppar, T-celler, återinfektion etc. på en grupp i personalen som insjuknade under första vågen. https://communitystudien.com/
När det gäller barn så är samtliga blå ord länkar till sidor där informationen finns direkt på sidan eller i Excel-filerna på slutet av sidan.
Ja, men man kan alltså inte likställa mätbara nivåer av antikroppar med immunitet.B bonoworld skrev:Här kommer några kommentarer:
9 mån: Subjects testing positive to PCR in February/March or a serological assay in May were tested again in November
98,8% approximerar jag till 99%:
In November, 98.8% (95% Confidence Interval (CI): 93.7–100.0%) of sera which tested positive in May still reacted against at least one antigen.
Speciellt inte när det kommer nya varianter som avviker så mycket att antikropparna inte passar på spikproteinet längre (beta, gamma och omikron). Det är nu väldigt många som har varit sjuka med både någon tidigare variant och med omikron. I de senaste av veckorapporterna från Fohm så har det varit 10 % som är återinfekterade och då utgår de från registrerade bekräftade fall och mörkertalet är stort, minst lika många har haft covid utan som med registrering.
Jag förstår inte vad du menar. Vad har virus och antibiotika med varandra att göra, vad menar du med virustester i detta sammanhang?B bonoworld skrev:Chansar här med en fråga, som du kanske har svar på:
Ett av nutidens stora faror är antibiotikaressistens. Varför har vi inte utvecklat och sen använt lika många virustester i det arbetet, för att säkerställa att antibiotika inte tas i onödan (och bromsa A-ressistens), som vi har använt nu för att påvisa eller säkra för Covid?
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 207 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 207 inlägg
Se föreg. inlägg.B bonoworld skrev:
Nej, det gör jag inte, men jag har varit väldigt intresserad av att lära mig mer under pandemin.B bonoworld skrev:
De flesta med ett positivt PCR-test har testat sig själva hemma och det skulle aldrig ha gått att testa så många om det hela tiden skulle vara sköterskor som skulle göra det.
Även minderåriga har självbestämmande över sina kroppar, ju äldre de är desto mer. Tonåriga tjejer kan få preventivmedel utskrivna utan att deras föräldrar vet om det t.ex. Det har varit tillåtet för åtminstone gruppen 16-17 år att helt själva bestämma om de vill vaccinera sig eller inte. Om de inte har haft intyg från föräldrar så har de i stället kunnat visa att de har fattat ett väl underbyggt beslut genom att t.ex. berätta om vaccinbiverkningar. Eftersom jag inte har skolbarn längre så kan jag inte alla detaljer och hur långt ner i åldrarna det har fungerat så.
Vi har använt väldigt många virustester under denna pandemi, och det gick snabbt att göra dem tillgängliga för ett billigt pris.BirgitS skrev:
En hypotes är att man för x antal år sen skulle kunna ha utvecklat ett typ "antigentest" som testar typ 20-50 st olika "vanligaste" virus som man testade med innan man skriver ut antibiotika, det skulle sannolikt resultera till att man skriver ut mindre antibiotika, eftersom vissa som hade testat sig hade visat på att de har en virusinfektion, vilket i sin tur leder till mindre antibiotikaresistens.