59 621 läst ·
213 svar
60k läst
213 svar
Den optimala vedinstallationen
Det är värmereturen man ska spetsa in sig på om man verkligen varaktigt vill få låga systemtemperaturer.
Det håller jag fullständigt med om! Problemet för de flesta av oss är ju att vi har ett befintligt system tex golvvärme är svårt att "bygga om" sänka temp./öka flöde eller tvärt om är väl vad man kan göra ,radiatorer kan man sätta in fler alt.effektivare modeller allt för att sänka returtemp. är positivt på det sättet får man en större förråd av värme att utnyttja.
Ettt ofta förbisett sätt är flödet i värmekretsen eftersom det upplevs svårt att reglera/styra på grund av sin tröghet, allt för många ger sig inte tid att sätta sig in i hur deras egna system fungerar.
Kanske vi får skylla en del på "röris" varje anläggning är olik den andra.
Ta en så enkel sak som att öka vatten flödet genom pannan kan inverka positivt på rökgastemp,(den sjunker) man kyler pannan mer.
I mitt fall sattes en strypning in mellan ESBE blandventilen på panncirkulationen så att mera vatten från tanken går in (thermostaten 72c) pannan värmer snabbare då återcirukulationen minskades.
Anledningen till den ovannämda åtgärden började med att keramiken var sönderbränd och när den ersattes med eldfast sten/tegel ökade temperaturen så dramatiskt att pumpen inte hann med.
Igen ny fabrikskeramik den ersattes med eldfast tegel staplad i samma form som orginalkeramiken, -hålen som ersattes med ett långsmalt hål in i en förbränningskammare med sekundärluft .
Det håller jag fullständigt med om! Problemet för de flesta av oss är ju att vi har ett befintligt system tex golvvärme är svårt att "bygga om" sänka temp./öka flöde eller tvärt om är väl vad man kan göra ,radiatorer kan man sätta in fler alt.effektivare modeller allt för att sänka returtemp. är positivt på det sättet får man en större förråd av värme att utnyttja.
Ettt ofta förbisett sätt är flödet i värmekretsen eftersom det upplevs svårt att reglera/styra på grund av sin tröghet, allt för många ger sig inte tid att sätta sig in i hur deras egna system fungerar.
Ta en så enkel sak som att öka vatten flödet genom pannan kan inverka positivt på rökgastemp,(den sjunker) man kyler pannan mer.
I mitt fall sattes en strypning in mellan ESBE blandventilen på panncirkulationen så att mera vatten från tanken går in (thermostaten 72c) pannan värmer snabbare då återcirukulationen minskades.
Anledningen till den ovannämda åtgärden började med att keramiken var sönderbränd och när den ersattes med eldfast sten/tegel ökade temperaturen så dramatiskt att pumpen inte hann med.
Igen ny fabrikskeramik den ersattes med eldfast tegel staplad i samma form som orginalkeramiken, -hålen som ersattes med ett långsmalt hål in i en förbränningskammare med sekundärluft .
Redigerat:
Ska faktiskt göra ett tapp försök på 2timmar, om du gör detsamma!roke skrev:Be din bekanta öppna varmvattenkranen tre timmar i sträck och fråga honom sen efter fyra timmar vad topptemperaturen är. Återkom gärna med svaret. Jag kan sätta huvet i pant på att han inte har 100 i topp då.
Det sköter sig själv med hjälp av naturlagarna. Om du kopplar ihop tankarna topp till topp och botten till botten så medger du på det viset det heta toppvattnet att cirkulera över till den kalla beredartanken. Det kallas för självcirkulation och självcirkulationen beror på att det varma vattnet med våld vill uppåt och det kalla vattnet vill neråt, det är därför det cirkulerar hett vatten från huvudtanken till beredartanken utan pump.
Det tycker jag med.![]()
sköter hans anläggning ihelgen då han är borta och jobbar.
Hos en annan bekant har vi satt 2 tankar1st 750L och en 1500L
dom satte jag först ihop med ett rör uppe och ett nere, värmereturen mitt mellan.
och där sjunk "tapptanken" när han skulle fylla badkaret.
då slängde jag dit 2rör till som förband dom och då följs dom åt perfekt.
Tänker att utan pump på din lösning kanske man inte får nog med varm vatten i beredartanken och sätter man fler rör så kommer dom ju vara identisk i temp,
vilket betyder att det skulle vara lika bra att ha slingorna direkt i den stora tanken..
Du vill väl få en lägre botten temp än i den stora?
Eller?
Jag håller med!pr95 skrev:Det är värmereturen man ska spetsa in sig på om man verkligen varaktigt vill få låga systemtemperaturer.
Jag håller med om att alla system är olika. Det är väldigt intressant att diskutera hur det borde vara i det optimala systemet.
Intressant att ta del av dina erfarenheter när det gäller pannan och det eldfasta teglet. Vilken skillnad det verkar vara.
Ja, gör ett prov. spola varmvatten i två timmar och kolla topptemperaturen före och efter._ap_ skrev:
Jag vill, så länge som möjligt, ha en så hög topptemp som möjligt._ap_ skrev:Hos en annan bekant har vi satt 2 tankar1st 750L och en 1500L
dom satte jag först ihop med ett rör uppe och ett nere, värmereturen mitt mellan.
och där sjunk "tapptanken" när han skulle fylla badkaret.
då slängde jag dit 2rör till som förband dom och då följs dom åt perfekt.
Tänker att utan pump på din lösning kanske man inte får nog med varm vatten i beredartanken och sätter man fler rör så kommer dom ju vara identisk i temp,
vilket betyder att det skulle vara lika bra att ha slingorna direkt i den stora tanken..
Du vill väl få en lägre botten temp än i den stora?
Eller?
Jag vill, så långt det är möjligt, få en så låg lägstasystemtemperatur som möjligt.
Jag vill ha så skarp skiktning som möjligt.
Hur ska man göra för att få det?
Beror ju på hur varmvatten behovet ser ut, ska man spola konstant i 3 timmar tror jag att en växlare är bäst, just för att man har justering möjligheter,
och rätt dimensionerat ska den kunna ge en retur temp
som är samma som inkommande KV.
Är det för vanligt folk dusch, lite bad och disk tror jag på dubbla slingor och termisk ventil,just för att jag sett flera system som jag inbillar mig inte går att göra mycke bättre.
VV är väl egentligen inte den stora boven i kW jakten den står nog husets uppvärmning för.
Men alla är vi ju salig i vår tro.
och rätt dimensionerat ska den kunna ge en retur temp
som är samma som inkommande KV.
Är det för vanligt folk dusch, lite bad och disk tror jag på dubbla slingor och termisk ventil,just för att jag sett flera system som jag inbillar mig inte går att göra mycke bättre.
VV är väl egentligen inte den stora boven i kW jakten den står nog husets uppvärmning för.
Men alla är vi ju salig i vår tro.
Redigerat:
Du har det själv hemma? Men tror att det går att utforma osvroke skrev:Nja, jag är övertygad om fördelarna med yttre beredare och jag vet att det fungerar (jag har det själv hemma)
Jag tror att det går att utforma systemet så att beredaren inte lämnar varmt vatten i retur till botten. (tex att använda grova dimensioner på nerröret från beredaren så att flödet blir lågt och lugnt, eller om man gör en säck (en värmespärr) på nerröret innan det går in i tankbotten, kanske)
Jag skulle önska en diskussion runt detta istället för att hela tiden bara få höra att det inte går.
Jag vill se tanken och yttre beredaren som två kommunicerande kärl där skiktlinjen skär systemet på samma höjd i alla systemets delar. (Se skiss)
Betyder det att du har problem med att du får för höga bottentemperaturer i dina tankar?
Vad innebär "säck"?
Jag har fått ändra mina byggplaner så min ev beredartank kommer inte kunna ställas jämsides i ovankant utan mer jämsiden i underkant med min stora acktank. Då faller väl mina förutsättningar totalt med en yttre beredare?
Om jag använder kulvertstyrning till den lilla tanken så är jag rädd för att den måste kalla på vatten redan vid 50-60grader för att garantera mig tillräkligt med varmvatten.
TVA och värmeväxlare för varmvatten är det samma sak?
Kan det vara ett alternativ?
Dyrt?
Sfinx säljer tva för runt 5000kr.Jag vet dock inte hur dom fungerar.hästvärme skrev:
http://sfinxsolar.e-butik.se/show_cat.asp?cat_id=49&head_id=47
Baxi tar väl runt 9000 för sin
http://www.baxi.se/visa_produkt.asp?produktid=25&Kategori=7&Produkttyp=2
En växlar är en växlare och en TVA är en enhet som är färdig för tappvatten produktion komplett med pump, styrning, termostater och växlare.
Idag inte speciellt dyrt heller tror kring 6500:- för en komplett.
ungefär vad 2 slingor och termiskventil kostar.
Då till kommer elkostnad för pumpen, inte många öre/år och så
ska man tänka på att en växlare lättare tappar effekt om man
har mycke kalk i vattnet.
Idag inte speciellt dyrt heller tror kring 6500:- för en komplett.
ungefär vad 2 slingor och termiskventil kostar.
Då till kommer elkostnad för pumpen, inte många öre/år och så
ska man tänka på att en växlare lättare tappar effekt om man
har mycke kalk i vattnet.
Ja jag har yttre beredare hemma.hästvärme skrev:
Nja, min bottentemperatur är detsamma som returen från golvvärmen (ungefär 25-30 gr) och det kan man ju leva med.hästvärme skrev:
Men tidigare, när jag beredde med låg förvärmingsslinga i tanken så har jag för mig att bottentemperaturen kunde bli lägre.
Det är därför jag undrar om det skulle gå att utforma en yttre beredarlösning bättre än vad jag har lyckats med.
En säck skulle i det här fallet innebära att jag skulle göra en ordentlig nerböjning på bottenröret från den yttre beredaren innan den gick in i tankbotten. På så vis så skulle kanske returtemperaturen in i tankbotten kunna sänkas ytterligare, kanske. Se skiss.hästvärme skrev:
Ja, om det ska fungera bra måste du få upp beredaren lite över (eller åtminstonde i jämnhöjd ) med tanktoppen.hästvärme skrev:
En tappvarmvattenautomat (med pump och styrning) kan vara ett alternativ om du inte kan utnyttja höjdskillnaden som måste till för att självcirkulationen ska fungera.hästvärme skrev:
Jag har kollat lite nogrannare på min konstruktion och där står båda tankarna på golvet och tanken med beredning är ca 25-30 cm lägre och det funkar. I och med självcirkulationen dras vatten ned genom beredartanken, problemet är ju snarare det omvända, att självcirkulationen blir för bra och omblandning sker. Men för varm retur löses som sagt med en slinga i botten.hästvärme skrev:
kör du med beredning utanför huvudtanken?Matss skrev:Jag har kollat lite nogrannare på min konstruktion och där står båda tankarna på golvet och tanken med beredning är ca 25-30 cm lägre och det funkar. I och med självcirkulationen dras vatten ned genom beredartanken, problemet är ju snarare det omvända, att självcirkulationen blir för bra och omblandning sker. Men för varm retur löses som sagt med en slinga i botten.
Beredarplaceringen kanske inte ska vara högt över tanken?
Det bästa kanske är att ha den en bit under tanktoppen?
Avkylningen vid beredning kanske sätter fart på cirkulationen så att beredaren ändå laddas med hetvatten från tanktoppen, även om beredaren befinner sig under tanktoppen? (Jag är tveksam till detta, men jag vet inte.)
Jag vill ju ändå tro att det är bra att få upp beredaren en bit ovanför tanktoppen.
Det varma vattnet kommer att lägga sig högst upp och om man vill ha tankens sista heta vatten till beredning så är det bäst att få beredartoppen över tanken.
Då ligger det sista heta vattnet i beredaren på tryggt avstånd från framledningen till radiatorkretsen.
Följer med stort intresse med debatten om den optimala VV beredningen.
Ett sätt med yttre beredning kunde vara att först in från panna till VVB/lilla tanken
från botten av den------ till stora tanken.
Behöver man mera vv måste man ha en pump från toppen av lilla beredaren till
botten av stora tanken styrning med thermostat i beredaren.
Sommartid behöver man ju bara värma den lilla beredaren om man så vill,elmotstånd/solvärmare eller annat helst ved förståss!!!och hela systemet.
Ett sätt med yttre beredning kunde vara att först in från panna till VVB/lilla tanken
från botten av den------ till stora tanken.
Behöver man mera vv måste man ha en pump från toppen av lilla beredaren till
botten av stora tanken styrning med thermostat i beredaren.
Sommartid behöver man ju bara värma den lilla beredaren om man så vill,elmotstånd/solvärmare eller annat helst ved förståss!!!och hela systemet.