odie odie skrev:
Mycket intressant läsning i den här (gamla) tråden!

Tack för att ni delar med er av kunskap och tester.

ROKE, Kör du fortfarande med din externa varmvattenberedare?

Hejsan odie.
Jadå. Jag kör fortfarande med extern varmvattenberedning. Systemet fungerar fint och jag har inte behövt ändra på något.

Så här ser varmvattenberedningen ut:

Schematisk bild av en extern varmvattenberedningsanläggning med panna, acktank, och värmesystem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
saabdea och 1 till
  • Laddar…
Såg att jag lutade röret till växlaren åt fel håll i förra skissen så jag gjorde en ny skiss där röret lutar så att växlaren blir urluftad.
Skiss av värmesystem med korrekt lutning på röret för urluftning av växlaren.
Skapa konto

Som sagt, jag har lärt mig massor av den här tråden som kommer att komma till nytta! :)
Några frågor,,
Vilken växlare använder du?
OM du stryper självcirkulationen, vad använder du?

• Gilla
Raws89
  • Laddar…
odie odie skrev:
Som sagt, jag har lärt mig massor av den här tråden som kommer att komma till nytta! :)
Några frågor,,
Vilken växlare använder du?
OM du stryper självcirkulationen, vad använder du?
Växlaren är ganska stor och tung. Den har tjänstgjort som en förångare i en större värmepumps installation på en tidigare arbetsplats. Den blev över efter att den byttes ut när den började läcka. Jag fick ta hand om den och lyckades få den lödd och lagad. Jag antar att det går att använda mindre växlare och det finns säkert folk som kan räkna ut vilka storlekar som fungerar.

För att strypa självcirkulationen använder jag en självreglerande termostatventil (danfoss RAVK) med känselkroppen i tappvattnet i botten på fallrörsvöxlarröret. Jag har ställt termostatvredet på min (25gr) ventilen stänger vid stigande temperatur och öppnar när givaren blir kall. Grejen är att ventilen ska öppna blixtsnabbt så fort tappning börjar och stänga igen när tappning upphört. Jag upplever att det fungerar bra och att givarplaceringen är på rätt ställe.
Stor växlare med kopparledningar och termostatventil i ett verkstadsutrymme.
Skapa konto

Slitet datablad för Danfoss termisk regulatorventil RAVK, med tekniska specifikationer, diagram och inställningsinstruktioner.
Skapa konto
Närinställd bild av en termostatventil på en förångare från en värmepumpsinstallation.
Skapa konto
Ett krökt och slitet datablad för en Danfoss 2-vägs sätesventil (PN 10) VMT-serien med tekniska specifikationer och tillbehörslista.
Skapa konto
Värmesystem med kopparledningar och termostatventil monterad på rör, i en teknisk installation.
Skapa konto

Schematiska illustrationer av delar och montering för en termostatventil och förångare.
Skapa konto

Redigerat:
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.