59 619 läst ·
213 svar
60k läst
213 svar
Den optimala vedinstallationen
Vet inte om jag är trög eller bara fattar dåligt, men vad blir skillnaden om man har EN tank med beredning och sen, som du säger en på utsidan kopplad mot den stora, bottenroke skrev:Om vi nu låter göra precis en sådan tank som du beskriver ovan med slinga i botten och en beredare i toppen. Säg att vattnet i botten på denna tank kommer att kylas mycket mer och vi får en större temperaturskillnad precis som du beskriver. Allt är frid och fröjd.
Säg sedan att vi tar denna fina tank och kopplar den till vår stortank, ett rör i toppen och ett rör i botten.
Simsalabim, vad har vi då? Jo en yttre beredare som bara kyler i botten på stortanken vid varmvattenberedning.
Det är ju det här jag har tjatat om nu hur länge som helst.
tempen kommer väl ändå bli den samma speciellt om du inte styr det med
nån motor ventil eller nått.
I en tank som används normalt kommer ju det heta "lagret" att flyttas uppåt oavsett.
Vad händer om din "växlare" släpper tillbaka 35* vatten till tanken, då kan man
ju inte förvärma i det som man kan om man har slingan i en stor tank och sen bara spetsa
på med het vatten till 45-50* ?
Eller?
Jo man kyler hela volymen.Matss skrev:
Har du bara beredare i tanktoppen så börjar du direkt vid varmvattentappning att kyla hela volymen. Inte bra.
Har man förvärmningsslinga så kyler du först botten, vilket är bra, men sen när botten blivit iskall, vilket går ganska fort, så kyler du hela volymen. Inte bra.
Okej, men då kanske lösningen är att inte flytta upp beredaren så mycket då?Matss skrev:
Det står faktiskt väldigt mycket i min (ny) gamla handbokMatss skrev:
Den är på 1120 sidor och har långa kapitel som utförligt med bilder och skisser beskriver Matematik, materiallära, hållfastighetslära, verktyg och arbetsmetoder, lödning, svetsning, ytbehandling, uppmärkning och utbredning, rörläggning, vatten och avlopp, centraluppvärmning, isolering, tappvarmvatten, beräkningar och bestämmelser för värmesystemet, oljeeldning, ventilation.
Det står en hel del alltså, och det är intressant att ta del av hur man gjorde förr, men mycket känns igen idag.
Har grubblat mycket på er diskussion om att bereda VV med ett separat tank med beredare eller sling beredning i en stor tank den senaste dygnet...
Tror det blir enligt nedan:
VV tanken blir "lite" avskylld exempelvis från 90g till 75g vid VVutag. I den stor tankens botten har vi förhoppningsvis 35g. Det 90gradiga vattnet i toppen på den stora tanken "tvingar" sig in i lilla tanken för att få nivån jämn mellan tankarna, och därmed "trycker" 75gradigt vatten in i botten på den stora tanken vilket ställer till det...
Har jag förstått ert resonemang rätt?
Slingberredning i en tank med förvärmningsslinga där tänker jag mig att vattnet i slingan har samma temp (nästan) som omkringliggande vatten hela vägen upp så det bör väl inte ställa till så mycket för skicktningen?
Nu till kvällens fråga:
Finns det fler fördelar/nackdelar med slutet resp öppetsystem än vad Roke nämner i början i denna långa tråd?
Räcker det med 5% expansionsvolym vid öppet system men 7,5% vid tryckt?
Om man kör med öppet och vill ha kallt vatten i kärlet, kan man ha avlufningsventil på tanken då?
Hur mycket förlust blir det att ha varmt vatten i kärlet? Fördelen är väl att avluftning kan ske via detta kärl i så fall? Förutsätter väl också att ledningen hela tiden går uppåt från tankens topp till kärlet?
hästvärme
VV tanken blir "lite" avskylld exempelvis från 90g till 75g vid VVutag. I den stor tankens botten har vi förhoppningsvis 35g. Det 90gradiga vattnet i toppen på den stora tanken "tvingar" sig in i lilla tanken för att få nivån jämn mellan tankarna, och därmed "trycker" 75gradigt vatten in i botten på den stora tanken vilket ställer till det...
Slingberredning i en tank med förvärmningsslinga där tänker jag mig att vattnet i slingan har samma temp (nästan) som omkringliggande vatten hela vägen upp så det bör väl inte ställa till så mycket för skicktningen?
Nu till kvällens fråga:
Finns det fler fördelar/nackdelar med slutet resp öppetsystem än vad Roke nämner i början i denna långa tråd?
Räcker det med 5% expansionsvolym vid öppet system men 7,5% vid tryckt?
Om man kör med öppet och vill ha kallt vatten i kärlet, kan man ha avlufningsventil på tanken då?
Hur mycket förlust blir det att ha varmt vatten i kärlet? Fördelen är väl att avluftning kan ske via detta kärl i så fall? Förutsätter väl också att ledningen hela tiden går uppåt från tankens topp till kärlet?
hästvärme
Hej jag tycker du har uppfattat rätt.hästvärme skrev:Har grubblat mycket på er diskussion om att bereda VV med ett separat tank med beredare eller sling beredning i en stor tank den senaste dygnet...
Du kan ju välja att bereda i en beredartank med bottenslinga och toppberedare.
Du kan ställa denna beredartank bredvid stortanken och koppla ihop dem i toppen och botten.
Då får du ju en bra beredning där du kyler bottnen maximalt.
Då får du en beredning som inte kyler ner hela volymen i stortanken samtidigt.
5% vid öppet, men jag har förstått att man ska ha minst 10% vid slutet system.hästvärme skrev:
Du bör dra upp ett ång/säkerhetsrör/avlufningsrör från panna/tanktopp. (som jag beskrev i början av tråden)hästvärme skrev:
Det beror på, du kan ju minska förlusten om du isolerar kärlet.hästvärme skrev:
Ja ledning måste gå uppåt från panna/tanktopp.hästvärme skrev:
Redigerat:
Säg att du har bara en tank i ditt system._ap_ skrev:Vet inte om jag är trög eller bara fattar dåligt, men vad blir skillnaden om man har EN tank med beredning och sen, som du säger en på utsidan kopplad mot den stora, botten
tempen kommer väl ändå bli den samma speciellt om du inte styr det med
nån motor ventil eller nått.
I en tank som används normalt kommer ju det heta "lagret" att flyttas uppåt oavsett.
Vad händer om din "växlare" släpper tillbaka 35* vatten till tanken, då kan man
ju inte förvärma i det som man kan om man har slingan i en stor tank och sen bara spetsa
på med het vatten till 45-50* ?
Eller?
Säg att du vill bereda varmvatten på smartaste sättet i denna tank.
Säg att du då, efter att ha frågat runt lite, kommit fram till att det finns lite olika förslag på hur du ska bereda ditt varmvatten.
Vissa säger att man ska använda en slinga i botten och en slinga i toppen (jaha, okej, så kan man göra)
Vissa säger att man ska använda en förrådsberedare i toppen. (jaha, okej, så kan man också göra)
Vissa säger att man ska använda en förvärmningsslinga i botten och en förrådsberedare i toppen. (jaha, okej, så kan man också göra)
Vissa säger att man ska använda utdragna slingor i hela tankens längd eller dubbla slingor med termiska ventiler på utsidan som först tar från botten och sedan tar från toppen(jaha, okej, så kan man också göra)
Du kan välja vilket som helst av ovan beskrivna sätt (eller om du vill så kan du komplettera med ytterligare sätt att bereda på om du tycker att jag har missat något)
Nu kommer det viktiga.
Alla dessa ovan nämnda sätt att bereda varmvatten sänker mer eller mindre temperaturen på allt vatten som finns i tanken, samtidigt.
Alla dessa ovan nämnda sätt att bereda varmvatten på, tär, efter mer eller mindre kort tid, på hela tankens topptemperatur.
Nu ska jag försöka förklara på ett långrandigt sätt så att det kanske blir begripligt.
Säg att du väljer en tank med bottenslinga och förrådsberedare.
Säg att du eldar upp din tank så att den är 90 grader i hela tanken.
Nu har du fulladdat din fina tank och nu har du beräknat att inte behöva elda igen förens tank är tom på värme. Okej?
Säg nu att du vill använda varmvatten till att duscha, bada och diska. Okej?
Du börjar med att tappa upp ett hett bad i badkaret (du har ju nyeldat så det kan man ju lätt kosta på sig, tanken är ju 90 hela vägen ner)
Efter ett tag, när du nybadad står och torkar dig efter ditt sköna heta långbad så har bottentempen sjunkit till kanske 20 ?.
Topptemperaturen har inte sjunkit så mycket ännu (och tacka fan för det, du eldade ju nyss)
Nåja kvällen fortsätter och det blev mycket disk efter middan.
Men det är ju inga som helst problem, det finns ju varmvatten så det räcker och blir över.
Vad händer nu i tanken när du öppnar varmvattenkranen för att stordiska?
Om tankbotten börjar bli kall?
Jo, exakt samtidigt som du öppnar kranen i köket för att tappa upp hettvatten till disken så du fyller din förrådsberedare (eller slinga) i toppen av tanken med mer eller mindre iskallt vatten.
Vad hände med topptemperaturen några timmar efter middagsdisken?
Är den fortfarande smällhet? Är den fortfarande 90?
Knappast va? Om det ska bli något varmvatten i kranen så måste energin till att bereda detta varmvatten komma någonstans ifrån och energin kommer från toppvattnet i tanken där beredningen sker.
Topptemperaturen börjar obönhörligen sjunka och det bara efter ett ynka bad och en middagsdisk.
Är det bra?
Vad hände med bottentempen? Den sjönk ännu mera och är nu nere i kanske 15? (Det är ju kanon eftersom det är bra med så låga bottentemperaturer.)
Kvällen blir natt och på morgonen ska det duschas igen. Då har topptemperaturen sjunkit till kanske 60? Nåja. 60 i toppen räcker ju gott och väl till både en och två långduschar, så det är ju lugnt.
Efter två långduschar så har nu toppen sjunkit till kanske 40?. Beredaren (eller slingorna) i tanktoppen är nu nyfylld med kallvatten som bara väntar på att bli uppvärmt. (lycka till med det, säger jag bara)
Dags att gå till jobbet.
När du kommer hem igen så måste du börja med att tända i pannan, för om du inte gör det så finns där inget varmvatten i kranen.
Okej?
Om du hade haft en yttre beredare så hade du haft varmvatten i kranen när du kommer hem från jobbet. Det är skillnaden.
Om du hade haft en yttre beredare så hade du inte sänkt temperaturen på hela din tankvolym när du badade och diskade och duschade.
Om du hade haft en yttre beredare så hade en eventuell sänkning av topptemperaturen BARA berott på isolationsförluster. En eventuell sänkning av topptemperaturen vid yttre beredning kommer sig INTE av att du fyller hela tankens innanmäte med iskallt brunnsvatten.
Om du hade haft en yttre beredare så hade du utnyttjat systemet mycket bättre.
Det är skillnaden.
Bra tråd!! Frågor och svar är väl vad man prioriterar man får ju en större tankvattenvolym med en yttre vvb eller? Det är ju + samtidigt får man en större lagrad effekt. För min del fungerar det utmärkt med en förvärmnings slinga i botten o en toppslinga sk.35kw/st sommartid kan det vara 90/15 i tank,(1500 l)
Det viktigaste är ju att inte förstöra skiktningen tex bara en slinga itopp eller genom
att få en självcirkulation. Vintertid är bottentemp samma som värmeretur om man inte störttappar vv då sjunker den naturligtvis men bottenslingan värms upp på nytt av returen under 20 blir den ju inte lång tid(pannrums temp efter att jag isolerat rören).
Det viktigaste är ju att inte förstöra skiktningen tex bara en slinga itopp eller genom
att få en självcirkulation. Vintertid är bottentemp samma som värmeretur om man inte störttappar vv då sjunker den naturligtvis men bottenslingan värms upp på nytt av returen under 20 blir den ju inte lång tid(pannrums temp efter att jag isolerat rören).
Redigerat:
Går själva pump tillslaget att köpa löst till en TVA?
Dom är ju duktigt dyra om man skall köpa färdig monterat medan om man köper en plattvx och pump så blir det ju inte så dyrt men då är det ju styrningen av pumpen.
Men det kanske går att snickra ihop en sådan styrning själv?
Dom är ju duktigt dyra om man skall köpa färdig monterat medan om man köper en plattvx och pump så blir det ju inte så dyrt men då är det ju styrningen av pumpen.
Men det kanske går att snickra ihop en sådan styrning själv?
Det låter som att du har en yttre beredare som fungerar, men förklara då hurroke skrev:Om du hade haft en yttre beredare så hade du haft varmvatten i kranen när du kommer hem från jobbet. Det är skillnaden.
Om du hade haft en yttre beredare så hade du inte sänkt temperaturen på hela din tankvolym när du badade och diskade och duschade.
Om du hade haft en yttre beredare så hade en eventuell sänkning av topptemperaturen BARA berott på isolationsförluster. En eventuell sänkning av topptemperaturen vid yttre beredning kommer sig INTE av att du fyller hela tankens innanmäte med iskallt brunnsvatten.
Om du hade haft en yttre beredare så hade du utnyttjat systemet mycket bättre.
Det är skillnaden.
en bekants tank kan vara 100-95* i toppen 48 timmar efter eldning vid en ytter temp kring 0?
Han har 2 slingor som skiljs åt av en termisk ventil, har radiatorer i huset vilket ger en retur temp på ca 35-40* nästan tillräckligt för att du duscha bara några grader spetsas från den övre slingan.
Hur ska man säkra att man har nog med het vatten i den yttre beredaren utan pumpar och bara en topp och botten anslutning?
Trevlig diskussion!
Han gör väl inte av med några större mängder varmvatten?_ap_ skrev:Det låter som att du har en yttre beredare som fungerar, men förklara då hur
en bekants tank kan vara 100-95* i toppen 48 timmar efter eldning vid en ytter temp kring 0?
Han har 2 slingor som skiljs åt av en termisk ventil, har radiatorer i huset vilket ger en retur temp på ca 35-40* nästan tillräckligt för att du duscha bara några grader spetsas från den övre slingan.
Och då spelar det ju ingen större roll hur man bereder.
Be din bekanta öppna varmvattenkranen tre timmar i sträck och fråga honom sen efter fyra timmar vad topptemperaturen är. Återkom gärna med svaret. Jag kan sätta huvet i pant på att han inte har 100 i topp då.
Det sköter sig själv med hjälp av naturlagarna. Om du kopplar ihop tankarna topp till topp och botten till botten så medger du på det viset det heta toppvattnet att cirkulera över till den kalla beredartanken. Det kallas för självcirkulation och självcirkulationen beror på att det varma vattnet med våld vill uppåt och det kalla vattnet vill neråt, det är därför det cirkulerar hett vatten från huvudtanken till beredartanken utan pump._ap_ skrev:
Det tycker jag med._ap_ skrev:
Redigerat:
Jag styr min pump med termostater,(pump startar om varmvattnet ut från beredaren blir kallt) men jag har för mig att det även finns någon typ av flödesgivare som också är med och styr i köpesväxlarna?kricken_ skrev:
Redigerat:
Ja större volym blir det, men den stora skillnaden blir att man upplever sin huvudtank som större med yttre beredare. Det gjorde jag.pr95 skrev:
Javisst fungerar detpr95 skrev:
Precis! det är värmereturen som faktiskt bestämmer systemets lägsta temperatur. När man tappar vv kan man kyla mera, men det är ju bara när man tappar vv.pr95 skrev:
Det är värmereturen man ska spetsa in sig på om man verkligen varaktigt vill få låga systemtemperaturer.
Redigerat:
En mycket kul tråd.
Gav mig faktiskt en liten ide som jag gärna vill bolla med er här.
Jag har min huvud tank ute i ett pannrum vid pannan och en 650 l tankk i källarren.Denna 650 l är igentligen inte optimal för ändamålet då det igentligen är en gammal el panna till ett hyreshus som förra hus ägaren satt in.Den har en berdar tank på 350 l således är det bara 300 l kvar till värme och det räcker inte specielt länge när det är kallt. Resultatet blir att kulvert pumpen går ofta med förluster som resultat. Vid sidan av 650l tanken står en ca 750l tank oansuten.(troligen ett hemma bygge) Jag har länge gått och funderat på hur jag kan ha nytta av den.
Serie kopplad -inte helt optimalt med tapp beredare och förvämningsslinga-
Paralell kopplad kommer jag inte att få nytta av hela volymen i "nya tanken"
Men det kanske skulle gå att med fördel ansluta den "nya tanken som huvud tank och ha 650 l
som en ren vvb.
Möjligen kan man sätta en backventil mellan tankarna för att hindra varmt vatten går från vvb till huvud tanken. Ev också en pump som styrs av 2 st termostater så man kan ladda vvb på ett snabbt sätt. Eller klarar själcikulatin att trycka igenom en backventil.
Vore kul med några kommentarer på mina ideer.
Jag har min huvud tank ute i ett pannrum vid pannan och en 650 l tankk i källarren.Denna 650 l är igentligen inte optimal för ändamålet då det igentligen är en gammal el panna till ett hyreshus som förra hus ägaren satt in.Den har en berdar tank på 350 l således är det bara 300 l kvar till värme och det räcker inte specielt länge när det är kallt. Resultatet blir att kulvert pumpen går ofta med förluster som resultat. Vid sidan av 650l tanken står en ca 750l tank oansuten.(troligen ett hemma bygge) Jag har länge gått och funderat på hur jag kan ha nytta av den.
Men det kanske skulle gå att med fördel ansluta den "nya tanken som huvud tank och ha 650 l
som en ren vvb.
Möjligen kan man sätta en backventil mellan tankarna för att hindra varmt vatten går från vvb till huvud tanken. Ev också en pump som styrs av 2 st termostater så man kan ladda vvb på ett snabbt sätt. Eller klarar själcikulatin att trycka igenom en backventil.
Redigerat:
Hmm men blir det inte cirkulation direkt vattnet i externa beredaren blir kallare än vattnet i tanken ??
Om allt vatten är 90° så börjar det ju cirkulera direkt tempen blir lägre i beredaren, Då kan det ju vara 80° vatten som går in i acktanken från yttreberedaren..
Tillslut är allt nere i samma temp typ 40° i topp o 35 i botten så man måste elda igen eller......
Få väl se hur det kommer vara hos kompisen i sommar då endast vv behövs, Han kör trycklöst med oljetanken ihop med en 500 l tank med dubbla slingor med 1 1/4" rör mellan..
Om allt vatten är 90° så börjar det ju cirkulera direkt tempen blir lägre i beredaren, Då kan det ju vara 80° vatten som går in i acktanken från yttreberedaren..
Tillslut är allt nere i samma temp typ 40° i topp o 35 i botten så man måste elda igen eller......
Få väl se hur det kommer vara hos kompisen i sommar då endast vv behövs, Han kör trycklöst med oljetanken ihop med en 500 l tank med dubbla slingor med 1 1/4" rör mellan..
Redigerat:
Nu vet jag inte exakt hur du har det hemma hos dig, men om jag fattat det rätt så är du redan fastbyggd.aprilia-tobbe skrev:En mycket kul tråd.
som en ren vvb.
Det billigaste och bästa för dig kanske då är att ansluta din outnyttjade 750 literstank till din beredartank.
Koppla ihop dem med grova korta rör och försök få beredartanken lite över 750 literstanken.
Då har du kanske gjort det bästa av situationen, och du har åtminstonde mer än fördubblat slavtanksvolymen.
Det är bra om du kan ladda dina slavtankar sakta och fint med smällheta temperaturer.