Bikerbob skrev:
roke,

Självklart är det av vikt att den stora delen av returvattnet är väl kylt. Det som intresserade mig med självcirkulationsvärmning av VVB var just enkelheten snarare än effektiviteten.
Jag såg inte fram emot att köpa VVB för 10+tusenlappar....

För att säkra en viss "efterkylning" av returvattnet i radiatorkretsen planerar jag att dra returvattnet från radiatorkretsen via garagets aerotemper, dock med en viss styrning, troligen på garagets luft-temp.
Borde kunna ge en viss "efterkylning", och då jag bara önskar "frostfritt" eller lite däröver i garaget bör även det 35-45 gradiga returvattnet kunna göra nytta.
Frågan är hur man enklast (=billigast) styr så att bara den behövda delen av returflödet går genom aerotempern...

Nåja,
planeringen av pannrummet går vidare.
Men först badrum (helrenovering).
Sedan isolering av garaget.
Därefter nytt reningsverk till poolen.
Och säkert minst 50 dagar utomlands på jobb.
Men sen, då ska jag bygga pannrum......
*suck*
Straxt innan jag går i pension troligen.
2038...

/B
Jag tycker också att enkla lösningar med så få ingredienser som möjligt är att föredra.
Sen gör det ju inget om man tar hjälp av naturlagarna när man tänker ut hur man ska bygga systemet.:)

Kan man inte låta all retur flöda genom aerotempern hela tiden och bara styra fläktens på/av med rumstermostaten i garaget?

Hehe, åren går fort, snart är det 2038. Men då kanske det finns billiga små kärnkraftverk för villabruk?

Följer eran konversation med strot intresse!
Har några frågor:
Vad står förkortningen TVA för?
En VVS:are som jag pratat med anser att cirulationen och därmed borde även självcirkulationen medräknas, blir bättre i ett trycksatt system, stämmer inte det?Efter att följt eran diskussion med yttre varmvattenberedare funderar jag på att sätta min 500l acktank med 100l förådsberedare bredvid min nya 5000l acktank. ev kan den "lilla" tanken få sin övre del något högre än den stora tanken, får byggas upp på stativ helt enkelt. Den stora tanken hoppas jag kunna "gräva ner " något i källargolvet för att slippa gå upp igenom altantaket. (bygger källare under altanen). Funderar också på att sätta en slinga i botten på den stora tanken för att förvärma innan det går till vvb i den lilla tanken. (Borde sänka bottten tempen i den stora tanken...
Pannan kommer att komma ungeför på "mitten - övre delen" på den stora tanken i höjdled vilket hade varit önskvärt med att den kom lägre men man kan inte fåt allt...

Vad tror ni? Kan jag köra den lilla tanken med självcirkulation?

TVA = Tappvattenautomat.

Skulle vara kul att höra motiveringen varför trycksatt vatten skulle cirkulera bättre :)

Slingan ska du sätta i botten av lilla tanken så att vattnet som lämnar den är kallt annars försämras skiktningen rejält. Se till att få korta rör min Cu 35 mellan tankarna. Sätt toppen av tankarna på samma höjd, det kommer att ge tillräcklig självcirkulation.

Har byggt en sån anläggning och det funkar riktigt bra, utan förvärmningslingan blir det som 2 x 500 liter med beredare i den ena: vattnet cirkulerar och det blir alldeles för varmt bottenvatten i tankarna.

Redigerat:
Liten termos (500 liters tank) med dubbla förvärmningsslingor

• Tank invändigt 1 Comp.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
_ap_
Nu har jag inte läst hela tråden, men jag undrar vad den egentligen handlar om?
Är det att få så kall botten som möjligt?
Vi måste ju vara överens om att det alltid kommer gå åt samma
mängd energi oavsett lösning för att värma tappvattnet.
Är man inte så trångbod i pannrummet borde en typ 500L större tank kompensera
att man får lite mindre skillnad i temp mellan full och tom.
bara en tanke, blir nog i slutändan billigare oxå.

Ja att det går åt samma mängd energi för att värma vattnet är en sak men hur mycket användbar energi har du kvar i tanken efter denna beredning då?
Vi kan ta min tank med beredare som exempel är tanken 30°C i botten och 90°C i toppen när jag börjar en rejäl tappning så är hela tanken typ 50°C efteråt.
Om alla tips som roke bidragit med fungerar fullt ut så skall ju denna temp vara oförändrad bara skiktet som har "flyttat upp" mao så är det mera användbar energi kvar till huset.

Och om jag ser till mig själv så tror jag inte att det blir billigare att köpa en ny tank med dubbla slingor för att förebygga dessa problem än att köpa en tva eller ännu bättre få det att fungera med självcirkulation med en yttre vv beredare som roke föreslår.

Redigerat:
_ap_
ok, en kompis kör med en 3300L tank med dubbla slingor och blandnings ventil
och den håller toppen mella 100-95* i 48tim efter en laddning, kan ju bara betyda att tappvattnet inte kyler toppen.
Tänke bara att man inte ska krångla till det för mycke, men det vore
intressant och se hur och om det funkar med extern vv beredning.

Nu har jag tagit del av teknos lärobok anno 1949 och det står lite om varmvattenberedning med självcirkulation där.
Det står blandannat att:

”Returvattnet från varmvattenberedaren är ofta betydligt varmare än returvattnet från värmeledningen (rad) och kan till och med vara varmare än framledningsvattnet till rad.
Detta vatten får därför aldrig ha någon möjlighet att komma i i shuntledningen, ty därigenom skulle det bli omöjligt att sänka temperaturen i värmeledningen så mycket som man skulle önska. Av denna anledning brukar man antingen koppla varmvattenberedningen till det uttag som finns på pannans framsida, eller så gör man en säck på returledningen före inkopplingen av varmvattenberedaren.”

Jag måste erkänna att matss resonemang har stöd i gamla läroböcker.
Returvattnet från en yttre beredare kan enligt dessa mycket väl bli skadligt varmt.

Tack :)

Mattss skriver i en annan tråd:

Har för mig att Effectas tankar är gjorda för anslutning i toppen, vilket är helt fel vid tryckexpansion. Vet inte vad du tänkt dig för expansion?

Vad är felet med detta?
Hur skall det vara istället?

Har Rokes teorier om varmvattenproduktion kullkastats i de gamla läroböckerna eller?

hästvärme skrev:
Har Rokes teorier om varmvattenproduktion kullkastats i de gamla läroböckerna eller?
Nja, jag är övertygad om fördelarna med yttre beredare och jag vet att det fungerar (jag har det själv hemma)
Jag tror att det går att utforma systemet så att beredaren inte lämnar varmt vatten i retur till botten. (tex att använda grova dimensioner på nerröret från beredaren så att flödet blir lågt och lugnt, eller om man gör ”en säck” (en värmespärr) på nerröret innan det går in i tankbotten, kanske)

Jag skulle önska en diskussion runt detta istället för att hela tiden bara få höra att det inte går.

Jag vill se tanken och yttre beredaren som två kommunicerande kärl där skiktlinjen skär systemet på samma höjd i alla systemets delar. (Se skiss)

• namnlös.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Självklart funkar det men du vill att det ska funka bättre än en slinga + beredare i stora tanken och då blir det svårare.

Jag har erfarenhet från system där man ställt en 500-liters tank med beredare eller slinga i toppen bredvid en annan tank. Så fort du tappar VV kommer du att flytta vatten från den ena tanken till den andra så att du får temperaturgradienten på samma höjd precis som du ritar. Problemet är att vattnet som går över via nedre rör inte är speciellt kallt. Precis som du skrev längre upp.

Sätter man då en rejäl slinga i botten av tanken med beredaren kommer vattnet att kylas mycket mer i botten och resultatet blir att mycket mindre vatten flyttas mellan tankarna. Detta eftersom det går åt mindre pannvatten för en viss VV-produktion när vi utnytjar en större temperaturskillnad.

En sån VV-beredare är minst lika bra som samma grejer direkt i tanken, men har fördelen att den är enklare att byta/serva.

Redigerat:
hästvärme skrev:
Mattss skriver i en annan tråd:

Har för mig att Effectas tankar är gjorda för anslutning i toppen, vilket är helt fel vid tryckexpansion. Vet inte vad du tänkt dig för expansion?

Vad är felet med detta?
Hur skall det vara istället?
Felet är att man får luftproblem, vilket jag säkert skrivit om 20 gånger, sök upp nån gammal tråd om detta.

Röret ska ansluta i sidan.

Matss skrev:
Självklart funkar det men du vill att det ska funka bättre än en slinga + beredare i stora tanken och då blir det svårare.
Jag vet att det fungerar bättre med en yttre beredare än att bereda direkt i tanken. Det är bättre att bereda på sidan om eftersom man då enbart kyler botten av systemet och inte hela tankvolymen samtidigt.
Att det är en fördel att inte sänka temperaturen på hela tankvolymen samtidigt vid varmvattenberedning borde vi väl kunna enas om?

Matss skrev:
Jag har erfarenhet från system där man ställt en 500-liters tank med beredare eller slinga i toppen bredvid en annan tank. Så fort du tappar VV kommer du att flytta vatten från den ena tanken till den andra så att du får temperaturgradienten på samma höjd precis som du ritar. Problemet är att vattnet som går över via nedre rör inte är speciellt kallt. Precis som du skrev längre upp.
Okej jag är med på noterna och förstår detta. Så vill vi alltså inte ha det. Det är helt klart.

Matss skrev:
Sätter man då en rejäl slinga i botten av tanken med beredaren kommer vattnet att kylas mycket mer i botten och resultatet blir att mycket mindre vatten flyttas mellan tankarna. Detta eftersom det går åt mindre pannvatten för en viss VV-produktion när vi utnytjar en större temperaturskillnad.
Jaha, okej jag är med.

Men vad är då problemet?

Om vi nu låter göra precis en sådan tank som du beskriver ovan med slinga i botten och en beredare i toppen. Säg att vattnet i botten på denna tank kommer att kylas mycket mer och vi får en större temperaturskillnad precis som du beskriver. Allt är frid och fröjd.
Säg sedan att vi tar denna fina tank och kopplar den till vår stortank, ett rör i toppen och ett rör i botten.
Simsalabim, vad har vi då? Jo en yttre beredare som bara kyler i botten på stortanken vid varmvattenberedning.
Det är ju det här jag har tjatat om nu hur länge som helst.

Matss skrev:
En sån VV-beredare är minst lika bra som samma grejer direkt i tanken, men har fördelen att den är enklare att byta/serva.
Javisst en yttre beredare är nog kanske enklare att serva.
Jag undrar om vi inte hela tiden har varit rörande överens om allt detta, det är nog bara så att vi har talat förbi varandra lite grann?

Nu är det väl inte så att man kyler hela volymen när beredningen sker i tanken heller.

Sen är det så att när du flyttar upp beredaren som på din ritning kommer självcirkulationen öka och returvattnets temp att stiga.

Annars är vi rörande överens :)

Sen skulle det vara kul att höra vad som mer står i din handbok.

Jag har "Handbok för rörmontörer" från AB Gustavsbergs Fabriker 1962. Den behandlar ihopmontering av gjutjärnspannor, avlopp i gjutjärn mm men inga VVB...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.