44 123 läst ·
696 svar
44k läst
696 svar
Den 1 september 2026 införs E.ON effektavgift
Har du inte kollat mitt tips att det troligtvis beror på vilket abonnemang du har? Bara att ställa frågan till Eon så får du veta om det är så.😉M MrDizzy skrev:
Ställde frågan via chatten nu med svaret:
Med kvartspris så kan man se en månadsrapport hur vi tagit betalt varje kvart under månaden. När man har rörligt pris så har man samma pris hela månaden oavsett tid på dygnet så där skiljer sig inte debiteringen från olika kvartar. Men båda ska kunna se förbrukningen däremot
Och det stämmer då med mitt antagande. Du får gå in och kolla din förbruknng "manuellt" för att se det på kvartsnivå då det saknas i månadsrapporten för Rörligt pris.
Redigerat:
Kollade manuellt utifrån för mars fram till idag och har haft två tim-toppar på 3,5 kWh som mest.
Kollade även februari och där fanns fem timmar när det toppade runt 4,5 kWh, var natten när tempen sjönk ned mot -15 grader, så den förbrukaren var bvp.
Kollade även februari och där fanns fem timmar när det toppade runt 4,5 kWh, var natten när tempen sjönk ned mot -15 grader, så den förbrukaren var bvp.
Redigerat:
3 topptimmarna i feb för mig i Sthlm var; 6,363 6,308 och 5,938.A AndersS skrev:
I mars hittills; 4,498 3,778 och 3,669
Men det är ju heltimmesmätningar och inte som EON har i sitt förslag med "flytande" maxtimmar.
Alla toppar i februari över 4 kWh hade vi nattetid mellan 22-05 så dagtid toppade det max till 4 kWh.K Kane skrev:
Kollar bara nuvarande förbrukning, vad som sedan händer med ev. effekttaxa och utformning tar jag då, för oberoende av mätintervall är ju prissättning avgörande.
Är idag första gången jag kollat förbrukning på den här nivån, brukar kolla lite på månadsnivå.😉
Redigerat:
Ja, man får ju vara lite mer vaksam framöver om vi får effektavgift från 1/9 även om EONs modell är mer utsmetad.A AndersS skrev:Alla toppar i februari över 4 kWh hade vi nattetid mellan 22-05 så dagtid toppade det max till 4 kWh.
Kollar bara nuvarande förbrukning, vad som sedan händer med ev. effekttaxa och utformning tar jag då, för oberoende av mätintervall är ju prissättning avgörande.
Är idag första gången jag kollat förbrukning på den här nivån, brukar kolla lite på månadsnivå.😉
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden