J Jelarsson skrev:
Hej läser era inlägg. Den 11:e mars tog Eon bort realtids informationen i appen om solel. Nu skall användarna inte längre kunna se när vi levererar eller förbrukar el hos Eon. Allt för att maximera vinsten. Dessutom kommer Elna att försvinna och ersättas av ny app så alla får vara med och betala. Vill man ha realtids uppdateringar får man qqsöka annan leverantör
Janne larsson
Är svårt att jämföra då vi har så olika förutsättningar. Är så med våra fastigheter, olika förutsättningar.

D
Fairlane Fairlane skrev:
Så är det.

Här har vi dock olika åsikter, men det är ok. För mig som kör hybrid är snarare effektavgift något som skulle dra mig till elbil än skrämma bort mig.

Givetvis är det en liten grupp som säkrat upp eller infört olika styrning, men det jag framförallt tänkte är att jag tror att den stor gruppen som är motståndare till effektavgifter inte ens är medveten om att överföringsavgiften sänkts och kommer bli irriterade när den höjs igen. De kommer se att först fick de en höjd kostnad i form av effektavgift och sen höjs även överföringsavgiften och kanske den fast avgiften.

Jag vet att du förstår hur det fungerar, men att vi kommer till olika slutsats, men väldigt många ser bara en extraavgift och missar helt att något annat minskat.
Ja men där försöker jag se till helheten, det är redan dyrt att vara fattig och de som kunde ha tjänat en obetydlig summa på effektavgiften är nog ofta de med bredast axlar och de som hade legat i riskzonen för att drabbas av en grotesk hävstång på elnätsavgiften varit de som redan vänder på slantarna, så förutom att jag anser att elförbrukningen ska göras enklare, inte mer komplex, så är detta egentligen nog anledning för mig att vara emot den.

Fairlane
D djac skrev:
Ja men där försöker jag se till helheten, det är redan dyrt att vara fattig och de som kunde ha tjänat en obetydlig summa på effektavgiften är nog ofta de med bredast axlar och de som hade legat i riskzonen för att drabbas av en grotesk hävstång på elnätsavgiften varit de som redan vänder på slantarna, så förutom att jag anser att elförbrukningen ska göras enklare, inte mer komplex, så är detta egentligen nog anledning för mig att vara emot den.
Ja, vi kommer till olika slutsatser, men jag tror att vi båda åtminstone förstår hur det är tänkt och hur modellerna fungerar, till skillnad från många som inte ens förstår hur man räknar ut en genomsnittlig topp på tre maxvärde, eller som tror att man inte har något maxvärde om man har konstant förbrukning.

Att man kommer till olika slutsatser är i sig inget konstigt, vi har olika värderingar och olika erfarenheter.

• Gilla
djac
  • Laddar…
D
H he-peter skrev:
Den 11. mars gjorde Eon om sin app. Nu visar Eon effekttoppar. Jag kan se viss info om toppar i February.

[bild]

15. Feb var det 3kW effekttop; matlagning med värme och lite hushållsel samtidigt. Temperaturen den dagen låg mellan -18° och -10°.
Hmm, var hittade du detta i appen, kan du guida en vilsen användare?

• Gilla
Peter #11
  • Laddar…
D djac skrev:
Hmm, var hittade du detta i appen, kan du guida en vilsen användare?
Har appen på engelska, så jag vet inte hur det heter på svenska.

längst till vänster "overview"
skrolla ner lite "yesterdays power usage"

Eller en annan raport hittar man här:
... more --> smart services --> monthly report

Vet inte om du måste först uppdaterar appen till nyaste version.

Redigerat:
P Peter__1 skrev:
Jag använder själv en Tibber Pulse. Den fungerar helt perfekt att se din momentana elförbrukning. Du kan både se din momentana förbrukning och se den momentana förbrukningen per fas och på det viset se om Din elanläggning är rätt balanserad. (L1, L2, L3 ska helst harmoniera så du har ett jämnt effektuttag mellan faserna eller att 1 fas inte får ta all effekt. Det senare påverkar ju Din huvudsäkring. Rätt balanserat kanske Du kan gå ner i effekt på din huvudsäkring.) Har Du en s.k. HAN-port på Din elmätare så har jag en sån liggande du kan få köpa billigt. (Jag köpte nämligen fel sort till min elmätare som har ett RJ-12 uttag.) HAN porten däremot är RJ-45
Tack Peter jag har Han port med Tibber Pulse också men har aldrig gått över till Tibber. Självklart funderar jag på att göra det nu. Vad kostar det att köra Tibber Pulse?

Tibbe repulse är gratis att använda (inköpet kostar), även som lastbqlanserare (last vakt egentligen) till elbilsladdare.

Ända skillnad om man inte är Tibber kund att man bara har 24h historik på pulse.

D
M MrDizzy skrev:
Var hittar du den på EON app?
Jag hittar inte alls var man kan se effekttoppar. Det hade varit intressant ... som det är nu måste jag ladda ned en CSV med all data och ta ut det den vägen.
Jag hittade heller inte detta, kanske finns olika varianter, eller så skiljer de sig åt beroende på språk?

H he-peter skrev:
Har appen på engelska, så jag vet inte hur det heter på svenska.

längst till vänster "overview"
skrolla ner lite "yesterdays power usage"

Eller en annan raport hittar man här:
... more --> smart services --> monthly report

Vet inte om du måste först uppdaterar appen till nyaste version.
Jag har senaste version tror jag ... och inga sådana alternativ
så två frågor ... iOS eller android samt vilket version nummer har din EON app?

M MrDizzy skrev:
Var hittar du den på EON app?
Jag hittar inte alls var man kan se effekttoppar. Det hade varit intressant ... som det är nu måste jag ladda ned en CSV med all data och ta ut det den vägen.
Lite osäker, men kan påverkas av vilket elabonnemang du har. Har vanligt rörligt pris på våra fastigheter och jag kan inte se på den här detaljnivån. Så en gissning är att du behöver ha ett abonnemang med kvartspris.

H he-peter skrev:
Den 11. mars gjorde Eon om sin app. Nu visar Eon effekttoppar. Jag kan se viss info om toppar i February.

[bild]

15. Feb var det 3kW effekttop; matlagning med värme och lite hushållsel samtidigt. Temperaturen den dagen låg mellan -18° och -10°.

Jag tycker inte att 3kW är en effekttop värt att prata om.

Har hittat en "rocket stove" på amazon för 700 kr. Skall försöka får ner våra matlagningstoppar innan hela nätet kollapsa.

[bild]
Den där vyn i EON-appen kan inte jag se. Hur hittar man den?

K Kane skrev:
Den där vyn i EON-appen kan inte jag se. Hur hittar man den?
Se mitt svar i inlägget före.

• Gilla
Kane
  • Laddar…
M MrDizzy skrev:
Jag har senaste version tror jag ... och inga sådana alternativ
så två frågor ... iOS eller android samt vilket version nummer har din EON app?
Android.
Eon app 6.1.0

• Gilla
MrDizzy
  • Laddar…
H he-peter skrev:
Android.
Eon app 6.1.0
Meh! samma som mig mao.
Märkligt att jag inte kan se det då ... då måste det bero på abonemangstyp eller nått

M MrDizzy skrev:
Meh! samma som mig mao.
Märkligt att jag inte kan se det då ... då måste det bero på abonemangstyp eller nått
Det finns även en jämförelse mellan "min" timpris och rörligt pris för varje månad. Hur mycket man har sparat, eller förlorad på timpris.

Rätt bra.

• Gilla
djac
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.