44 125 läst ·
696 svar
44k läst
696 svar
Den 1 september 2026 införs E.ON effektavgift
Är svårt att jämföra då vi har så olika förutsättningar. Är så med våra fastigheter, olika förutsättningar.J Jelarsson skrev:Hej läser era inlägg. Den 11:e mars tog Eon bort realtids informationen i appen om solel. Nu skall användarna inte längre kunna se när vi levererar eller förbrukar el hos Eon. Allt för att maximera vinsten. Dessutom kommer Elna att försvinna och ersättas av ny app så alla får vara med och betala. Vill man ha realtids uppdateringar får man qqsöka annan leverantör
Janne larsson
Ja men där försöker jag se till helheten, det är redan dyrt att vara fattig och de som kunde ha tjänat en obetydlig summa på effektavgiften är nog ofta de med bredast axlar och de som hade legat i riskzonen för att drabbas av en grotesk hävstång på elnätsavgiften varit de som redan vänder på slantarna, så förutom att jag anser att elförbrukningen ska göras enklare, inte mer komplex, så är detta egentligen nog anledning för mig att vara emot den.Fairlane skrev:
Så är det.
Här har vi dock olika åsikter, men det är ok. För mig som kör hybrid är snarare effektavgift något som skulle dra mig till elbil än skrämma bort mig.
Givetvis är det en liten grupp som säkrat upp eller infört olika styrning, men det jag framförallt tänkte är att jag tror att den stor gruppen som är motståndare till effektavgifter inte ens är medveten om att överföringsavgiften sänkts och kommer bli irriterade när den höjs igen. De kommer se att först fick de en höjd kostnad i form av effektavgift och sen höjs även överföringsavgiften och kanske den fast avgiften.
Jag vet att du förstår hur det fungerar, men att vi kommer till olika slutsats, men väldigt många ser bara en extraavgift och missar helt att något annat minskat.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 975 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 975 inlägg
Ja, vi kommer till olika slutsatser, men jag tror att vi båda åtminstone förstår hur det är tänkt och hur modellerna fungerar, till skillnad från många som inte ens förstår hur man räknar ut en genomsnittlig topp på tre maxvärde, eller som tror att man inte har något maxvärde om man har konstant förbrukning.D djac skrev:Ja men där försöker jag se till helheten, det är redan dyrt att vara fattig och de som kunde ha tjänat en obetydlig summa på effektavgiften är nog ofta de med bredast axlar och de som hade legat i riskzonen för att drabbas av en grotesk hävstång på elnätsavgiften varit de som redan vänder på slantarna, så förutom att jag anser att elförbrukningen ska göras enklare, inte mer komplex, så är detta egentligen nog anledning för mig att vara emot den.
Att man kommer till olika slutsatser är i sig inget konstigt, vi har olika värderingar och olika erfarenheter.
Hmm, var hittade du detta i appen, kan du guida en vilsen användare?H he-peter skrev:
Har appen på engelska, så jag vet inte hur det heter på svenska.D djac skrev:
längst till vänster "overview"
skrolla ner lite "yesterdays power usage"
Eller en annan raport hittar man här:
... more --> smart services --> monthly report
Vet inte om du måste först uppdaterar appen till nyaste version.
Redigerat:
Tack Peter jag har Han port med Tibber Pulse också men har aldrig gått över till Tibber. Självklart funderar jag på att göra det nu. Vad kostar det att köra Tibber Pulse?P Peter__1 skrev:Jag använder själv en Tibber Pulse. Den fungerar helt perfekt att se din momentana elförbrukning. Du kan både se din momentana förbrukning och se den momentana förbrukningen per fas och på det viset se om Din elanläggning är rätt balanserad. (L1, L2, L3 ska helst harmoniera så du har ett jämnt effektuttag mellan faserna eller att 1 fas inte får ta all effekt. Det senare påverkar ju Din huvudsäkring. Rätt balanserat kanske Du kan gå ner i effekt på din huvudsäkring.) Har Du en s.k. HAN-port på Din elmätare så har jag en sån liggande du kan få köpa billigt. (Jag köpte nämligen fel sort till min elmätare som har ett RJ-12 uttag.) HAN porten däremot är RJ-45
Jag hittade heller inte detta, kanske finns olika varianter, eller så skiljer de sig åt beroende på språk?M MrDizzy skrev:
Jag har senaste version tror jag ... och inga sådana alternativH he-peter skrev:
så två frågor ... iOS eller android samt vilket version nummer har din EON app?
Lite osäker, men kan påverkas av vilket elabonnemang du har. Har vanligt rörligt pris på våra fastigheter och jag kan inte se på den här detaljnivån. Så en gissning är att du behöver ha ett abonnemang med kvartspris.M MrDizzy skrev:
Den där vyn i EON-appen kan inte jag se. Hur hittar man den?H he-peter skrev:Den 11. mars gjorde Eon om sin app. Nu visar Eon effekttoppar. Jag kan se viss info om toppar i February.
[bild]
15. Feb var det 3kW effekttop; matlagning med värme och lite hushållsel samtidigt. Temperaturen den dagen låg mellan -18° och -10°.
Jag tycker inte att 3kW är en effekttop värt att prata om.
Har hittat en "rocket stove" på amazon för 700 kr. Skall försöka får ner våra matlagningstoppar innan hela nätet kollapsa.
[bild]