2 002 läst ·
7 svar
2k läst
7 svar
Stor murad kista runt murstock på vinden – vad är syftet? Byggt 1927
Jag har nyligen köpt en vindsvåning i ett hus från 1927 där planen är att höja innertaket upp till nock.
När jag inspekterade vinden upptäckte jag något oväntat kring ventilationskanalen/murstocken som går genom huset. Murstocken är i våningen under vinden cirka 50 × 70 cm, men uppe på vinden (se bild 2) finns en stor påbyggnad som ser ut som en murad “kista”. Den är ungefär 170 × 80 × 40 cm och ligger direkt ovanpå hanbjälkarna. Ovanför denna breddning smalnar murstocken sedan av igen.
Det som förbryllar mig är alltså varför murstocken plötsligt blir så mycket bredare just på vinden. Jag är till cirka 99 % säker på att den bara är så bred på vinden och inte i våningen under, men den är inbyggd i väggen där nere så det är svårt att vara helt säker innan jag börjar riva (har inte tillträtt lägenheten ännu). Det finns dock håligheter i väggen på vardera sida om murstocken, så jag har kunnat mäta bredden ganska logiskt utan att faktiskt se den.
Fråga 1: Är det någon som vet vad syftet kan vara? Och framför allt om denna “kista” (bild 3)går att ta bort? Annars blir det ganska märkligt att öppna upp taket till nock just runt murstocken.
Fråga 2: Vad är det svarta röret för något? Om det är ventilation, brukar man kunna leda om det (tex 1.5m genom golvet och sedan upp längst väggen kanske inbyggt) Brukar bostadsrättsföreningar skruva på sig i såna frågor?😬
Gissningar undanbedes – men om någon faktiskt vet eller har sett något liknande vore jag väldigt tacksam för svar! 😃
Mvh Isac
När jag inspekterade vinden upptäckte jag något oväntat kring ventilationskanalen/murstocken som går genom huset. Murstocken är i våningen under vinden cirka 50 × 70 cm, men uppe på vinden (se bild 2) finns en stor påbyggnad som ser ut som en murad “kista”. Den är ungefär 170 × 80 × 40 cm och ligger direkt ovanpå hanbjälkarna. Ovanför denna breddning smalnar murstocken sedan av igen.
Det som förbryllar mig är alltså varför murstocken plötsligt blir så mycket bredare just på vinden. Jag är till cirka 99 % säker på att den bara är så bred på vinden och inte i våningen under, men den är inbyggd i väggen där nere så det är svårt att vara helt säker innan jag börjar riva (har inte tillträtt lägenheten ännu). Det finns dock håligheter i väggen på vardera sida om murstocken, så jag har kunnat mäta bredden ganska logiskt utan att faktiskt se den.
Fråga 1: Är det någon som vet vad syftet kan vara? Och framför allt om denna “kista” (bild 3)går att ta bort? Annars blir det ganska märkligt att öppna upp taket till nock just runt murstocken.
Fråga 2: Vad är det svarta röret för något? Om det är ventilation, brukar man kunna leda om det (tex 1.5m genom golvet och sedan upp längst väggen kanske inbyggt) Brukar bostadsrättsföreningar skruva på sig i såna frågor?😬
Gissningar undanbedes – men om någon faktiskt vet eller har sett något liknande vore jag väldigt tacksam för svar! 😃
Mvh Isac
Att murstocken blir bredare där den går genom bjälklag är för brandskydd vid en soteld, man läggar på ett extra lager tegel i varvet men vad boxen på baksidan är kan jag inte säga, någon finess just i denna stock. Murstockar och större sådana har sina finesser, sen får du fråga muraren.
Röret är luftning för avlopp.
Avloppsröret som du gjort ? Är nog avluftning till avlopp. Vad det gäller den del du kallar kistan så ja jag tror det är för påkopplat ventilation vi har något liknande hos oss men i eternit eller annat suspekt material vad jag gissar till större delen består av asbest. En del går till gäst wc ventilation och en annan är ”död” på vinden så vet inte vad den gått till tidigare.
I det fall att man ska öppna upp taket runt murstocken: Innebär det att man då troligtvis skulle kunna montera ned det extra lagret (boxen)om det endast är brandskydd? Jag tror dock att det är en ventilationskanal snarare än en skorsten(men det kanske är en gammal skorsten?)Fotografen skrev:
Att murstocken blir bredare där den går genom bjälklag är för brandskydd vid en soteld, man läggar på ett extra lager tegel i varvet men vad boxen på baksidan är kan jag inte säga, någon finess just i denna stock. Murstockar och större sådana har sina finesser, sen får du fråga muraren.
Vad innebär "påkopplad ventilation" i detta fall? Varför skulle man behöva en sådan påbyggnad av murstocken? Vad händer i denna påbyggnad? Detta är ett mysterium för migT TypRätt skrev:Avloppsröret som du gjort ? Är nog avluftning till avlopp. Vad det gäller den del du kallar kistan så ja jag tror det är för påkopplat ventilation vi har något liknande hos oss men i eternit eller annat suspekt material vad jag gissar till större delen består av asbest. En del går till gäst wc ventilation och en annan är ”död” på vinden så vet inte vad den gått till tidigare.
Medlem
· Västernorrland
· 2 490 inlägg
Det du kallar "påbyggnad" är nog en kanal som kommer från annat håll.
Om du äger våningen under borde du kunna se vad den kan tänkas komma ifrån.
Om du äger våningen under borde du kunna se vad den kan tänkas komma ifrån.
Mycket bra, tack för alla svar! 🙌
Klicka här för att svara