pacman42 pacman42 skrev:
De stora saker man försöker styra är laddning av elbilar och värmning av badtunnor/pooler, samt bastu. Det är ni som inte har deras laster som får betala för dem om man inte har effekttarifferna.
Precis, vi får betala en del av deras, då de även för brukar mer el. Då skulle helt rörligt lösa det än en hög fast avgift. Och bli mer rättvist!

B buffyin skrev:
Precis, vi får betala en del av deras, då de även för brukar mer el. Då skulle helt rörligt lösa det än en hög fast avgift. Och bli mer rättvist!
Nej, så är det ju inte. Det är inte elöverföring som är dyrt i ett nät, det är topplast. Om man värmer en pool jämnt under hela året så belastar det nätet mycket mindre än om du värmer bastu och lagar mat samtidigt. Det senare kostar mer för elnäten att hantera.

• Gilla
Snikholt och 3 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
De stora saker man försöker styra är laddning av elbilar och värmning av badtunnor/pooler, samt bastu. Det är ni som inte har deras laster som får betala för dem om man inte har effekttarifferna.
Effektavgifter som det är tänkt i dagsläget är ju inte särskilt teknisk avancerad eller innovativa lösningar.

Tycker nätägaren skall använda det tekniska möjligheter det redan har och tar fram en prismodel som är verklighets baserat.

Nätägaren vet ju realtime hur nätet är belastad och hur mycket kapacitet det finns. Det kan ju skapa ett prismodel på det.

• Gilla
Snikholt
  • Laddar…
Fairlane
H he-peter skrev:
Jag tror att min abonnemang avgift kommer höjas.

Betalar nu 226 kr/månad i abonnemang avgift och 92 öre i överföringsavgift.

Men jag börjar se ekonomi i ett mindre batteri.
Du har ett sådant abonnemang som man kan ha om man förbrukar mindre än 8000 kWh om året?
Jag har inte sett hur den typen av abonnemang skulle påverkas, har du fått någon information, det skulle vara intressant att se hur de tänkt.

Fairlane Fairlane skrev:
Du har ett sådant abonnemang som man kan ha om man förbrukar mindre än 8000 kWh om året?
Jag har inte sett hur den typen av abonnemang skulle påverkas, har du fått någon information, det skulle vara intressant att se hur de tänkt.
Är vad vi har på en fastigheterna och Eon har ännu inte presenterat något vad jag hittat.

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Fairlane
A AndersS skrev:
Är vad vi har på en fastigheterna och Eon har ännu inte presenterat något vad jag hittat.
Jag glömmer lätt bort den typen av abonnemang då jag inte har ett sådant själv. Jag kan inte påminna mig att jag sett något nätbolags modell för hur de ska hanteras. Det hade varit intressant att se hur de hanterats.

Fairlane Fairlane skrev:
Stämmer. Köpte 3.600kWh 2025. Kommer nog hamnar på ca 3.900kWh 2026.

Som AndersS skriver. Vi har ingen info från Eon.

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
H he-peter skrev:
Stämmer. Köpte 3.600kWh 2025. Kommer nog hamnar på ca 3.900kWh 2026.

Som AndersS skriver. Vi har ingen info från Eon.
Vid den fastigheten vi har med det avtalat brukar vi hamna under 3500 kWh/år och har inte funderat så mycket på det utifrån den låga förbrukningen och att det inte kan bli några större kostnadsförändringar.

A AndersS skrev:
Vid den fastigheten vi har med det avtalat brukar vi hamna under 3500 kWh/år och har inte funderat så mycket på det utifrån den låga förbrukningen och att det inte kan bli några större kostnadsförändringar.
Absoluta kostnaden är ju helt ok. Men jag vill gärna förstår hur det motiverar en evtl höjning.

Det skall ju vara ett modell som motiverar kunden att hållar nere effekttoppar.

H he-peter skrev:
Absoluta kostnaden är ju helt ok. Men jag vill gärna förstår hur det motiverar en evtl höjning.

Det skall ju vara ett modell som motiverar kunden att hållar nere effekttoppar.
Antar att vi får vänta till början av 2027 när EI ska redovisa sitt nya uppdrag och sedan ska det beslutas. Efter det x-tid för ev. ett införande. Blir garanterat så få kronors skillnad för de abonnemang vi diskutersr att det bara är att glömma.👍

A AndersS skrev:
Är vad vi har på en fastigheterna och Eon har ännu inte presenterat något vad jag hittat
Hej läser era inlägg. Den 11:e mars tog Eon bort realtids informationen i appen om solel. Nu skall användarna inte längre kunna se när vi levererar eller förbrukar el hos Eon. Allt för att maximera vinsten. Dessutom kommer Elna att försvinna och ersättas av ny app så alla får vara med och betala. Vill man ha realtids uppdateringar får man qqsöka annan leverantör
Janne larsson

H he-peter skrev:
Jag vill se dynamiska effektavgifter, liknande timpris. Med möjlighet för kund att välja effekttarif (fast / dynamisk).

Sen måste det finnas krav på nätägaren att mäta effektbalns och hur deras nät är belastad på lägre nätnivå. Hur ser det ut just på min gata eller i min by? Stora kollektiv känns fel.

Om man läser om effektavgifter på inköpt el, känns det lite som att nätnytta inte alls ligger på samma prisnivå.
Snälla rara Du!
Har Du verkligen läst på?
Vad har Du för glädje i att heja på eltariffer? Jag förstår inte? Det här är ju ett helt korkat förslag med effekttariffer.

P Peter__1 skrev:
Snälla rara Du!
Har Du verkligen läst på?
Vad har Du för glädje i att heja på eltariffer? Jag förstår inte? Det här är ju ett helt korkat förslag med effekttariffer.
Ok.

Ber om ursäkt.

J Jelarsson skrev:
Hej läser era inlägg. Den 11:e mars tog Eon bort realtids informationen i appen om solel. Nu skall användarna inte längre kunna se när vi levererar eller förbrukar el hos Eon. Allt för att maximera vinsten. Dessutom kommer Elna att försvinna och ersättas av ny app så alla får vara med och betala. Vill man ha realtids uppdateringar får man qqsöka annan leverantör
Janne larsson
Jag använder själv en Tibber Pulse. Den fungerar helt perfekt att se din momentana elförbrukning. Du kan både se din momentana förbrukning och se den momentana förbrukningen per fas och på det viset se om Din elanläggning är rätt balanserad. (L1, L2, L3 ska helst harmoniera så du har ett jämnt effektuttag mellan faserna eller att 1 fas inte får ta all effekt. Det senare påverkar ju Din huvudsäkring. Rätt balanserat kanske Du kan gå ner i effekt på din huvudsäkring.) Har Du en s.k. HAN-port på Din elmätare så har jag en sån liggande du kan få köpa billigt. (Jag köpte nämligen fel sort till min elmätare som har ett RJ-12 uttag.) HAN porten däremot är RJ-45

Jag har solel och har varit nöjd med Eon så här långt. Den 11 mars tog Eon bort realtids visningen i sin app Elna. Nu kan vi inte längre följa om vi levererar eller köper el från Eon. Självklart för att Eon vill tjäna ännu mer pengar. Dessutom skall alla vara med och betala för kommande app som ersätter Elna. Mycket konstruktivt av Eon. Dessutom är det på gång att ta betalt för överskottselen från solfångare när vi använder nätet hos Eon. Så vad har vi för val?
Vi utjämnar belastningen på nätet, sparar el så långt det är möjligt. Vi betalar överpriser på elen som kommer ägarna till Eon till godo liksom svenska staten. Dessutom är det på gång att område 4 skall bygga ut elnätet i Europa så att alla övriga användare kan få lägre pris på el utom vi längst ner i södra Sverige.

Ha de gott alla Eon användare
Janne larsson

• Gilla
he-peter
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.