43 739 läst ·
696 svar
44k läst
696 svar
Den 1 september 2026 införs E.ON effektavgift
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 868 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 868 inlägg
@djac, hur ska skratt-emojin tolkas i inlägg #644? Tror du inte att folk som säkrar upp när man tog bort skillnaden mellan 16A och 25A skulle bli förbannade om skillnaden återinfördes? De betalar någon tusenlapp för uppsäkring och ett år senare blir de blåsta?
Eller tror du att alla ens fattat att de fått sänkt överföringsavgift så de är helt ok med att den höjs med 400%? Ingen som skulle klaga?
Eller tror du att alla ens fattat att de fått sänkt överföringsavgift så de är helt ok med att den höjs med 400%? Ingen som skulle klaga?
Ja, tolkningen är ju din men jag skrattade för att det var väl ett bra exempel på hur man än vänder sig så har .. bak.Fairlane skrev:
@djac, hur ska skratt-emojin tolkas i inlägg #644? Tror du inte att folk som säkrar upp när man tog bort skillnaden mellan 16A och 25A skulle bli förbannade om skillnaden återinfördes? De betalar någon tusenlapp för uppsäkring och ett år senare blir de blåsta?
Jo, det fanns några som hade fått sänkt avgift med effektavgiften, kalla oss vinnare, men på förlustkontot fanns landet, klimatet och vår samhällsutveckling och förmodligen de svagare hushållen.
Nu nämner du några väldigt enstaka som gjort några små åtgärder för att dra lite nytta av nya taxan och visst, inget man gör kommer gynna exakt alla men som du vet tänker jag inte riktigt så.
Om det ska vara rättvist borde vara helt rörligt! Då betalar man verkligen sin andel som man använder och inte subventioner hög förbrukning hushål.pacman42 skrev:
Och? Om man använder allt samma dag så har man betydligt större krav på nätet än en som sprider ut 3x så mycket över 30 dagar (som extremt exempel). Det är vad som krävs av nätet som är av intresse. Kostnaden/kWh för överförd el är väldigt låg. Kostnader per kW ivtopplastbförbelnätet är mycket högre. Därför är det rättvist att man betalar mer för kW än för kWh.B buffyin skrev:
Fast det är ju enkelt att förstå att det inte funkar så, om alla förbrukar noll och därför bara betalar sin abonnemangsavgift, så ska ju det då också vara lika bra för bolaget?pacman42 skrev:
Och? Om man använder allt samma dag så har man betydligt större krav på nätet än en som sprider ut 3x så mycket över 30 dagar (som extremt exempel). Det är vad som krävs av nätet som är av intresse. Kostnaden/kWh för överförd el är väldigt låg. Kostnader per kW ivtopplastbförbelnätet är mycket högre. Därför är det rättvist att man betalar mer för kW än för kWh.
Nu förstår jag inte. Det finns fortfarande fasta kostnader för bolaget. Att gräva kostar, att ha en infrastruktur på plats kostar. Att ha en kunddatabas kostar. Att skicka ut räkningar kostar. Att underhålla nätets dokumentation kostar osv osv.D djac skrev:
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 868 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 868 inlägg
Om alla förbrukar noll så behövs inget elnät alls såklart.D djac skrev:
Många verkar dock tänka så när det gäller fritidshus, de använder bara el ibland och totalt väldigt lite, men dels behövs såklart någon ledning ändå, vilket ger att man inte kan landa på noll kronor när man inte förbrukar något, dels belastar det lika mycket som grannen som är fastboende när man väl förbrukar, om man har samma toppar.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 868 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 868 inlägg
Så är det.D djac skrev:
Här har vi dock olika åsikter, men det är ok. För mig som kör hybrid är snarare effektavgift något som skulle dra mig till elbil än skrämma bort mig.D djac skrev:
Givetvis är det en liten grupp som säkrat upp eller infört olika styrning, men det jag framförallt tänkte är att jag tror att den stor gruppen som är motståndare till effektavgifter inte ens är medveten om att överföringsavgiften sänkts och kommer bli irriterade när den höjs igen. De kommer se att först fick de en höjd kostnad i form av effektavgift och sen höjs även överföringsavgiften och kanske den fast avgiften.D djac skrev:
Jag vet att du förstår hur det fungerar, men att vi kommer till olika slutsats, men väldigt många ser bara en extraavgift och missar helt att något annat minskat.
Den 11. mars gjorde Eon om sin app. Nu visar Eon effekttoppar. Jag kan se viss info om toppar i February.
15. Feb var det 3kW effekttop; matlagning med värme och lite hushållsel samtidigt. Temperaturen den dagen låg mellan -18° och -10°.
Jag tycker inte att 3kW är en effekttop värt att prata om.
Har hittat en "rocket stove" på amazon för 700 kr. Skall försöka får ner våra matlagningstoppar innan hela nätet kollapsa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
15. Feb var det 3kW effekttop; matlagning med värme och lite hushållsel samtidigt. Temperaturen den dagen låg mellan -18° och -10°.
Har hittat en "rocket stove" på amazon för 700 kr. Skall försöka får ner våra matlagningstoppar innan hela nätet kollapsa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
du hade med största sannolikhet tjänat på att effektavgift infördes.H he-peter skrev:Den 11. mars gjorde Eon om sin app. Nu visar Eon effekttoppar. Jag kan se viss info om toppar i February.
[bild]
[bild]
För du pratar om rättvisa, en som använder mer av en resurs börja betala mer annars är det inte rättvist. Vissa länder har rulle med progressiv elskatt!pacman42 skrev:
Och? Om man använder allt samma dag så har man betydligt större krav på nätet än en som sprider ut 3x så mycket över 30 dagar (som extremt exempel). Det är vad som krävs av nätet som är av intresse. Kostnaden/kWh för överförd el är väldigt låg. Kostnader per kW ivtopplastbförbelnätet är mycket högre. Därför är det rättvist att man betalar mer för kW än för kWh.
Sen är det att du göra stora uttag problem utan endast när nätet är belastat. Så är inte så enkelt som ditt exempel.
De stora saker man försöker styra är laddning av elbilar och värmning av badtunnor/pooler, samt bastu. Det är ni som inte har deras laster som får betala för dem om man inte har effekttarifferna.B buffyin skrev: