3 184 läst ·
43 svar
3k läst
43 svar
Demontera och flytta ut element vid badrumsrenovering.
Du kan välja ett avloppsrör som du kan köpa enklast möjligt 👍 tätskiktsleverantörerna klarar att täta mot alla sorters avloppsrör. Jag har aldrig någonsin hört något annat.
K Klövsjöspurten skrev:
Det är inte tätningen mot själva avloppsröret i sig.
Det är tätningen mot det "valfria" röret som kommer upp ur avloppeshylsan som är frågan.
Vilken produkt gäller?
Kan man ha en snutt hylsa 75mm eller 110mm.
Med ett mediarör på 38mm.
Hur får du det tätt?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tätskiktet ska vara mot rörgenomförninhshylsan det är ju supertydligt illustrerat.
Tätning mellan medierör eller skyddsrör och rörgenomföringshylsa ska utföras enligt rörleverantörens
monteringsanvisning-alltså ingett krav i säkervatten..
Logga in
Skapa konto
Tätning mellan medierör eller skyddsrör och rörgenomföringshylsa ska utföras enligt rörleverantörens
monteringsanvisning-alltså ingett krav i säkervatten..
Redigerat:
Och den gula tätningen? Vilken produkt?J Jansson69 skrev:
Det är just den jag menar!
Själva mediaröret är inte ens med...
Helt oväsentlig fast hylsan bara är ca 200mm lång?
Finns detta rör ens beskrivet i längd?
Vad gör det då att blå tätning är tät?
Dessutom är detta endast för betongbjälklag.
Vad händer när det är träbjälklag?
Precis samma, är den gula otät så är den otät.
Logga in
Skapa konto
Redigerat:
Jag har idag radiatorrören 40mm till vägg och 60mm mellan rören. Jag får undersöka möjligheten till styra in dem i väggen men tror det kan bli svårt. Antar att 60mm regeln kommer av att tätskiktet blir svårt att få till om rören är för nära väggen.K Klövsjöspurten skrev:Om du låter rören sitta kvar och monterar mattan runt dom kommer du inte uppfylla säker vattens krav på minimum 60 mm i bakkant.
Det är ofta svårt att uppnå säker vattens krav men ett alternativ är att skarva värmerören någon i källare/bjälklag och dra upp dom på varma sidan av ångbromsen i ytterväggen och bocka ut rören ur väggen.
Det bästa då är att bila fram två gäng-gångar på radiatorrören och skarva där.T Theo 1967 skrev:
Den gula kan vara vad som helst om inte rörleverantören kräver något speciellt:Krilleman skrev:
Och den gula tätningen? Vilken produkt?
Det är just den jag menar!
Själva mediaröret är inte ens med...
Helt oväsentlig fast hylsan bara är ca 200mm lång?
Finns detta rör ens beskrivet i längd?
Vad gör det då att blå tätning är tät?
Dessutom är detta endast för betongbjälklag.
Vad händer när det är träbjälklag?
Precis samma, är den gula otät så är den otät.
[bild]
”Tätning mellan medierör eller skyddsrör och rörgenomföringshylsa ska utföras enligt rörleverantörens monteringsanvisning.”
Logga in
Skapa konto
https://sakervatten.se/wp-content/u...ler-sa-ker-vatteninstallation-2026-web-v2.pdf
Samma på vägg på RIR rör sker tätningen runt skyddsröret.
Logga in
Skapa konto
Skyddshylsans längd minst 40mm ifrån färdigt ytskikt, denna bild har fallit bort i senaste säkervatten men finns med i 2021:2
Men finns beskriven med texten:
”Avståndet mellan underlag för golvets tätskikt och en rörgenomföringshylsas överkant ska inte vara mindre än 40 mm vid montering av tätskiktet” i 2026:1 års säkervatten.
https://sakervatten.se/wp-content/uploads/2024/05/branschregler-2021-2.pdf
Redigerat:
Ja men när det kommer till skyddsrör på PEX så är det ju med tanken att det finns en möjlighet för läckande vatten att färdas "baklänges".J Jansson69 skrev:
Hur ska det ske i en genomföringshylsa om man kan använda "vad som helst"?
Det är därför det är så oerhört viktigt att produkten till undantaget U4.6.1 är av ståndmässig anpassning.
Men vilken produkt är det?
Det är ju just det som är frågan.
Och säkervatten själva kan inte svara på frågan.
Logga in
Skapa konto
Du kan använda det jag länkade eller liknande produkt som har gummitätningmor röret och över genomföringshylsan.Krilleman skrev:
Ja men när det kommer till skyddsrör på PEX så är det ju med tanken att det finns en möjlighet för läckande vatten att färdas "baklänges".
Hur ska det ske i en genomföringshylsa om man kan använda "vad som helst"?
Det är därför det är så oerhört viktigt att produkten till undantaget U4.6.1 är av ståndmässig anpassning.
Men vilken produkt är det?
Det är ju just det som är frågan.
Och säkervatten själva kan inte svara på frågan.
[bild]
Den är ju jättbra för en kulvert om man har en sådan enligt #34.K Klövsjöspurten skrev:
Glöm inte texten i säkervatten.
Tätning mellan medierör och skyddsrör och rörgenomföringskylsa ska utföras enligt rörleverantörens monteringsanvisning.
Om man inte har en kulvert då?
Utan just en rörgenomföringshylsa i form av avloppsbitar som visas på säkervattens bilder.
Om du har ett avloppsrör dn 110 som genomföringshylsa och ett mediarör 32 tar du ut en tätning till kullvert för 110-32 så är det lika tätt som en kulvert.
Du kan ju anpassa manschett efter vilka rör dubdragit.
Monteringsanvisning följer med manschetten.
Den är inte tillverkad för endamålet men det är vad som används frekvent och eftersom funktionen är densamma som till ett kulvertrör kommer det såklart fungera.
Jag förstår din frustration i att säkervatten inte kan visa hur man gör rätt enligt deras egna regler. Detta är tyvärr inget nytt, det har varit såhär med många av deras "regler"
Monteringsanvisning följer med manschetten.
Den är inte tillverkad för endamålet men det är vad som används frekvent och eftersom funktionen är densamma som till ett kulvertrör kommer det såklart fungera.
Jag förstår din frustration i att säkervatten inte kan visa hur man gör rätt enligt deras egna regler. Detta är tyvärr inget nytt, det har varit såhär med många av deras "regler"
Klicka här för att svara