203 läst ·
12 svar
203 läst
12 svar
Hur demonterar man gammalt FIX-handtag på Boda-lås utan synliga skruva
Hej!
Jag behöver byta låset i min ytter/altan dörr eftersom nyckeln har gått sönder och en del av nyckeln sitter fortfarande fast inne i låscylindern. Jag har därför köpt ett nytt lås och försöker demontera det gamla, men har kört fast redan vid handtaget/beslaget.
Huset är byggt omkring 1970-75, så jag misstänker att låset kan vara från samma tid, men jag vet inte säkert.
Det är ett äldre Boda-lås med ett FIX-handtag/säkerhetsbeslag. Tyvärr hittar jag ingen modellbeteckning på låshuset.
Jag har undersökt beslaget noggrant och konstaterat följande:
Mina frågor är:
Jag bifogar bilder på insidan, dörrkanten och närbilder på beslaget.
Stort tack på förhand för all hjälp!
Jag behöver byta låset i min ytter/altan dörr eftersom nyckeln har gått sönder och en del av nyckeln sitter fortfarande fast inne i låscylindern. Jag har därför köpt ett nytt lås och försöker demontera det gamla, men har kört fast redan vid handtaget/beslaget.
Huset är byggt omkring 1970-75, så jag misstänker att låset kan vara från samma tid, men jag vet inte säkert.
Det är ett äldre Boda-lås med ett FIX-handtag/säkerhetsbeslag. Tyvärr hittar jag ingen modellbeteckning på låshuset.
Jag har undersökt beslaget noggrant och konstaterat följande:
- Inga synliga skruvar på insidan.
- Ingen insexskruv under handtaget.
- Ingen liten frigöringspinne eller något hål för att lossa handtaget.
- Två hål i träet ovanför och under beslaget, men de är helt tomma.
- Jag har lyst med ficklampa överallt utan att hitta några dolda skruvar.
- På dörrkanten finns bara de två vanliga spårskruvarna till låshuset.
Mina frågor är:
- Känner någon igen detta FIX-beslag?
- Ska handtaget tas bort först, eller sitter det fast permanent?
- Måste hela Boda-låshuset tas ut först för att komma åt infästningen?
- Finns det någon dold spärr eller något speciellt demonteringssätt?
Jag bifogar bilder på insidan, dörrkanten och närbilder på beslaget.
Stort tack på förhand för all hjälp!
Produkter som diskuteras: "dolda skruvar"
Trallverktyg Deck Tool 2.0 FAST
För dolt skruvmontage av trall
545 kr inkl moms
606 kr
Läs mer
Jag har provat att lossa de skruvarna, men det hände ingenting. Jag provade även att skruva ur alla skruvarna på dörrkanten för att se om jag kunde få ut hela låshuset och komma åt mekanismen bakom beslaget. Men eftersom jag inte är någon expert vågade jag inte fortsätta. Jag skruvade därför tillbaka allt igen eftersom jag var rädd att låset eller dörren inte skulle gå att montera ihop eller låsa efteråt.Karrock skrev:
Karrock
Renoverare
· Västra Götaland
· 1 094 inlägg
Karrock
Renoverare
- Västra Götaland
- 1 094 inlägg
Ok, jag tror tracker har en bra poäng. Om du lossar ute-handtaget igen och hittar hur man delar den, tex 3-4 stora spårskruvar på insidan så borde det gå att dela och komma åt fler skruvar. Hade en 835s liggande men den skiljer sig på skruvarna.
Annars dyker kanske låsmästaren 123abc upp strax och ger besked.
Produkter som diskuteras: "skruvar infästning"
Skruv & infästning
Här hittar du vårt sortiment av infästning. Skruv, spik, plugg och byggbeslag för ditt nästa projekt!
Läs mer
Ja, det är en kopplad dörr med två delar. Däremot hittar jag inga skruvar eller någon infästning som gör att jag kan dela den. Var brukar de sitta?Karrock skrev:
Ok, jag tror tracker har en bra poäng. Om du lossar ute-handtaget igen och hittar hur man delar den, tex 3-4 stora spårskruvar på insidan så borde det gå att dela och komma åt fler skruvar. Hade en 835s liggande men den skiljer sig på skruvarna.
Du får fota så hela längden av dörrbladet är synligt för att se om det är koppelbeslag eller koppelskruv.
Du kan även ta ett papper (visitkort brukar fungera bra) och dra i springan mellan bågarna så märker du var dom sitter.
Det finns dörrar där koppelbeslagen sitter i bakkanten av dörrbladet men då ser man ofta gångjärn i framkanten av dörrbladet i springan mellan bågarna.
Du kan även ta ett papper (visitkort brukar fungera bra) och dra i springan mellan bågarna så märker du var dom sitter.
Det finns dörrar där koppelbeslagen sitter i bakkanten av dörrbladet men då ser man ofta gångjärn i framkanten av dörrbladet i springan mellan bågarna.
Tack för tipsen! Jag ska prova med ett visitkort i springan och se om jag kan lokalisera koppelbeslagen. Jag ska också undersöka om märket ovanför handtaget kan vara en övermålad eller spacklad skruv. Återkommer med bilder på hela dörrbladet och gångjärnssidan.
Klicka här för att svara