S
Hej!

Jag behöver byta låset i min ytter/altan dörr eftersom nyckeln har gått sönder och en del av nyckeln sitter fortfarande fast inne i låscylindern. Jag har därför köpt ett nytt lås och försöker demontera det gamla, men har kört fast redan vid handtaget/beslaget.

Huset är byggt omkring 1970-75, så jag misstänker att låset kan vara från samma tid, men jag vet inte säkert.

Det är ett äldre Boda-lås med ett FIX-handtag/säkerhetsbeslag. Tyvärr hittar jag ingen modellbeteckning på låshuset.

Jag har undersökt beslaget noggrant och konstaterat följande:

• Inga synliga skruvar på insidan.
  • Ingen insexskruv under handtaget.
  • Ingen liten frigöringspinne eller något hål för att lossa handtaget.
  • Två hål i träet ovanför och under beslaget, men de är helt tomma.
  • Jag har lyst med ficklampa överallt utan att hitta några dolda skruvar.
  • På dörrkanten finns bara de två vanliga spårskruvarna till låshuset.
Jag har sökt på nätet och tittat på flera filmer, men alla verkar gälla nyare beslag med synliga skruvar eller insexskruv. Mitt beslag verkar vara en äldre modell.

Mina frågor är:
  1. Känner någon igen detta FIX-beslag?
  2. Ska handtaget tas bort först, eller sitter det fast permanent?
  3. Måste hela Boda-låshuset tas ut först för att komma åt infästningen?
  4. Finns det någon dold spärr eller något speciellt demonteringssätt?

Jag bifogar bilder på insidan, dörrkanten och närbilder på beslaget.

Stort tack på förhand för all hjälp!

• 1000094939.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 1000094943.jpg
    Skapa konto
  • 1000094947.jpg
    Skapa konto
  • 1000094949.jpg
    Skapa konto
  • 1000095000.jpg
    Skapa konto
  • 1000095001.jpg
    Skapa konto
  • 1000095002.jpg
    Skapa konto
  • 1000095003.jpg
    Skapa konto
Karrock
Hej och välkommen till forumet!

Vad händer om du lossar de två skruvarna på andra sidan?

Hur ser det ut om du delar på dörren, ser ut som en kopplad dörr.

• Gilla
Pin
  • Laddar…
S
Karrock Karrock skrev:
Hej och välkommen till forumet!

Vad händer om du lossar de två skruvarna på andra sidan?
Jag har provat att lossa de skruvarna, men det hände ingenting. Jag provade även att skruva ur alla skruvarna på dörrkanten för att se om jag kunde få ut hela låshuset och komma åt mekanismen bakom beslaget. Men eftersom jag inte är någon expert vågade jag inte fortsätta. Jag skruvade därför tillbaka allt igen eftersom jag var rädd att låset eller dörren inte skulle gå att montera ihop eller låsa efteråt.

Karrock
Ok, jag tror tracker har en bra poäng. Om du lossar ute-handtaget igen och hittar hur man delar den, tex 3-4 stora spårskruvar på insidan så borde det gå att dela och komma åt fler skruvar. Hade en 835s liggande men den skiljer sig på skruvarna.

Annars dyker kanske låsmästaren 123abc upp strax och ger besked.

S
T tracker skrev:
Hur ser det ut om du delar på dörren, ser ut som en kopplad dörr.
Ja, det är en kopplad dörr med två delar. Däremot hittar jag inga skruvar eller någon infästning som gör att jag kan dela den. Var brukar de sitta?

S
Karrock Karrock skrev:
Ok, jag tror tracker har en bra poäng. Om du lossar ute-handtaget igen och hittar hur man delar den, tex 3-4 stora spårskruvar på insidan så borde det gå att dela och komma åt fler skruvar. Hade en 835s liggande men den skiljer sig på skruvarna.

Annars dyker kanske låsmästaren 123abc upp strax och ger besked.
Ja, det är en kopplad dörr med två delar. Däremot hittar jag inga skruvar eller någon infästning som gör att jag kan dela den. Var brukar de sitta?

Karrock
om det inte är skruvar som är väl synliga inifrån kan det vara små oansenliga spakar (koppelhake) i springan. Sannolikt på gångjärnssidan.

Kolla om dom spacklat över skruvarna, 3st.
En sitter typ 5cm ovanför handtaget, dom andra 2, ca 16cm från ovankant resp 16cm från underkant i linje med handtaget.
Så är det på min dörr.

S Sammuel N skrev:
Var brukar de sitta?
Brukar vara ett par "flärpar" på gångjärnsidan, man fäller upp dessa så svänger dörren upp i två halvor.

Tycke att det är en spackelfläck ovanför handtaget. 975699-ec196e8831c4701cf0d338218843e9dc~2.jpg
Skapa konto

Du får fota så hela längden av dörrbladet är synligt för att se om det är koppelbeslag eller koppelskruv.
Du kan även ta ett papper (visitkort brukar fungera bra) och dra i springan mellan bågarna så märker du var dom sitter.
Det finns dörrar där koppelbeslagen sitter i bakkanten av dörrbladet men då ser man ofta gångjärn i framkanten av dörrbladet i springan mellan bågarna.

• Gilla
Fotografen
  • Laddar…
S
Tack för tipsen! Jag ska prova med ett visitkort i springan och se om jag kan lokalisera koppelbeslagen. Jag ska också undersöka om märket ovanför handtaget kan vara en övermålad eller spacklad skruv. Återkommer med bilder på hela dörrbladet och gångjärnssidan.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.