3 167 läst ·
43 svar
3k läst
43 svar
Demontera och flytta ut element vid badrumsrenovering.
Det får då renoveras med undantag från regelverket.A A_Camera skrev:Det är väl inte så enkelt som du skriver... Jag är ganska säker på att det finns en hel del undantag. Till exempel om rören är gjutna i betong kan man väl inte behöva bygga om hela huset för att uppfylla dessa krav. Dessutom kan vattnet (huvudledningen) också komma in genom golvet. Menar du att alla dessa hus måste rivas eller HELT byggas om? Huvudledningen är begravd och så vitt jag vet ALLTID går genom golvet, för att inte prata om ledningarna till och från pannan (kall/varmt vatten + värme till/från)... Hur skall man ha vattenburen golvvärme om man inte får ha ingjutna ledningar i golv??? Det är ju vatten det också.
Givetvis finns det sådana installationer som inte är enkla att bygga om för att följa regelverket.A A_Camera skrev:Det är väl inte så enkelt som du skriver... Jag är ganska säker på att det finns en hel del undantag. Till exempel om rören är gjutna i betong kan man väl inte behöva bygga om hela huset för att uppfylla dessa krav. Dessutom kan vattnet (huvudledningen) också komma in genom golvet. Menar du att alla dessa hus måste rivas eller HELT byggas om? Huvudledningen är begravd och så vitt jag vet ALLTID går genom golvet, för att inte prata om ledningarna till och från pannan (kall/varmt vatten + värme till/från)... Hur skall man ha vattenburen golvvärme om man inte får ha ingjutna ledningar i golv??? Det är ju vatten det också.
Men då får man själv acceptera att det blir avsteg.
Låter som en rimlig ansats. Ibland finns inte de tekniska förutsätttningarna eller budgeten till stora ombyggnationer. Som i mitt fall blir det väldigt komplicerat att dra om elementrören för att få in dem i väggen. Då kan jag acceptera det avsteget då det är 2 meter till duschområdet.Krilleman skrev:
Värme får man skarva dolt (till skillnad mot tappvatten).T Theo 1967 skrev:
Det bästa är att hitta närmsta gänga i golvet och gå på där, om det är stål som i ditt fall.
På det sättet blir det ju inga extra skarvar mot vad som redan finns dolt.
Sen upp och ut ur vägg med tex prisol.
Onödigt inlägg...T Tsg49 skrev:
Radiator/Element
Ska du fylla alla andra inlägg också som använder orden:
- Ballofix
- Frigolit
- Masonit
Redigerat:
Jag ser att du har 18003 inlägg här. Respekt!Krilleman skrev:
Hej Går det kan du sätta ett rör it från typ avlopp 50 mmø o sätta runt så vatterören kommer inuti. Ev såga en skåra o öppna upp runt rören sen limma ihop. Sen limmar golvläggare typ en hylla runt avl.röret o lägga fog mot golvmattan. Lycka tillA A_Camera skrev:Det är väl inte så enkelt som du skriver... Jag är ganska säker på att det finns en hel del undantag. Till exempel om rören är gjutna i betong kan man väl inte behöva bygga om hela huset för att uppfylla dessa krav. Dessutom kan vattnet (huvudledningen) också komma in genom golvet. Menar du att alla dessa hus måste rivas eller HELT byggas om? Huvudledningen är begravd och så vitt jag vet ALLTID går genom golvet, för att inte prata om ledningarna till och från pannan (kall/varmt vatten + värme till/från)... Hur skall man ha vattenburen golvvärme om man inte får ha ingjutna ledningar i golv??? Det är ju vatten det också.
Glömde skriva röret bör sticka upp minst 5 cm över golvetE Elvist skrev:
Det stämmer inte att man bara får dra upp avlopp ifrån golv.Krilleman skrev:
Man får dra upp inkommande vatten med skyddsrör utanpå.
Man får även dra upp rörgenomföringshylsor med valfritt rör i.
Om du låter rören sitta kvar och monterar mattan runt dom kommer du inte uppfylla säker vattens krav på minimum 60 mm i bakkant.
Det är ofta svårt att uppnå säker vattens krav men ett alternativ är att skarva värmerören någon i källare/bjälklag och dra upp dom på varma sidan av ångbromsen i ytterväggen och bocka ut rören ur väggen.
Det är ofta svårt att uppnå säker vattens krav men ett alternativ är att skarva värmerören någon i källare/bjälklag och dra upp dom på varma sidan av ångbromsen i ytterväggen och bocka ut rören ur väggen.
Nja, inkommande KV-service med skyddsrör, får det verkligen komma upp ur badrumsgolv med skyddsrör?K Klövsjöspurten skrev:
Var står det i klartext?
Beträffande rörgenomföringshylsan med valfritt rör för inkommande KV...
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vilken produkt är det dom hänvisar till? Den produkt som ska vara godkänd & anpassad för tätskiktet.
Jag har frågat säkervatten, men inte ens dom har svarat med korrekt produktlänk.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Vilken produkt är det som är integrerad med tätskiktsleverantören för rörgenomföringshylsan?
Det måste således bli en produkt per dimension för varje tätskiktsleverantör...
Regelverket för 2026 finns här:
https://sakervatten.se/wp-content/u...ler-sa-ker-vatteninstallation-2026-web-v2.pdf
Logga in
Skapa konto
På bilden visas ett vattenrör med skyddsrör runt som kommer upp ur golv. Det blåa på bilden ska illustrera tätskikt som jag tolkar det. Säker vatten sätter ofta regler som går emot vad dom själva säger men ett avloppsrör är slätt och anpassat för tätskikt.
K Klövsjöspurten skrev:
Vilken produkt är det du hänvisar till då den ska vara integrerad med tätskiktsleverantören enligt anvisningen?K Klövsjöspurten skrev:
Hur många tätskiktslevernatörer finns det?
Hur ska man som glad forumist veta hur man gör detta på ett korrekt sätt?
Jag har frågat säkervatten, men inte ens dom har svarat med korrekt produktlänkar.