Jag river ett badrum och tänker göra delar av renoveringen själv. En liten del av väggskivor återstår bakom elementet och jag behöver ta bort det. Jag försökte följa lite olika trådar i ämnet men blir lite osäker på om jag har en avstängning på returen. Det är 2-krets system med bergvärme Thermia. Hur kan jag demontera det säkert? Idag sitter det 13mm spånskiva med 3mm kork(!). Bygger jag enligt säker vatten väggen 15mm plywood +12,5mm gips + fästbruk och kakel blir väggen ca 20mm tjockare än dagens och elementet bör flyttas ut. Något tips hur jag gör det? Eller finns andra sätt att bygga väggen?

• Vitt väggmonterat element med röranslutningar i ett halvrivet badrum, isolering synlig på väggen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Värmerör och ventil anslutna till ett element framför en vägg av träpaneler, del av ett badrumsrenoveringsprojekt.
    Skapa konto
  • Bilden visar ett vitt element anslutet till en vägg med träliknande panel, med ett termostatvred på pipeline.
    Skapa konto
  • Närbild på en vit radiator ansluten till en vägg av trä, med synlig skruvtipp fastsatt mot träramen.
    Skapa konto
  • Väggmonterat vitt radiator mot en träpanel, del av renoveringsprojekt.
    Skapa konto
Prova vrid ner termostaten till 0. Sen nere vid golvet kan du lyfta på locket i t-kopplingen. Där har du nog en skruv som du kan stänga av returen med

• Gilla
Theo 1967
  • Laddar…
Tack för bra svar! Ska testa senare.

T Theo 1967 skrev:
Jag river ett badrum och tänker göra delar av renoveringen själv. En liten del av väggskivor återstår bakom elementet och jag behöver ta bort det. Jag försökte följa lite olika trådar i ämnet men blir lite osäker på om jag har en avstängning på returen. Det är 2-krets system med bergvärme Thermia. Hur kan jag demontera det säkert? Idag sitter det 13mm spånskiva med 3mm kork(!). Bygger jag enligt säker vatten väggen 15mm plywood +12,5mm gips + fästbruk och kakel blir väggen ca 20mm tjockare än dagens och elementet bör flyttas ut. Något tips hur jag gör det? Eller finns andra sätt att bygga väggen?
Varför inte ta bort elementet och lägga in elgolvvärme?

• Gilla
mrbackstrom och 1 till
  • Laddar…
Vad blir det för golv?

• Gilla
Theo 1967
  • Laddar…
F Forza MoDo skrev:
Varför inte ta bort elementet och lägga in elgolvvärme?
Det finns en slinga kopparrör ingjutet i 60% av golvet så det är golvvärme idag plus en radiator. Min plan är att lägga ny plastmatta och kakla väggarna. Men du har rätt i att det hade sett snyggt ut utan element. Om jag ska lägga elvärme, måste jag antagligen bila bort hela golvet då och gjuta in elvärmen. Nu tänkte jag bara byta gjutjärnsbrunnen, wc rör och handfatavlopp plus vattenledningar.

V Vante skrev:
Vad blir det för golv?
Planen är att lägga en ny plastmatta och byta avloppsrören och golvbrunnen.

• Gilla
Violina
  • Laddar…
Hur stort är badrummet?

• Gilla
Cilla_lilla
  • Laddar…
Så här såg badrummet ut. Original från 1965 men tyvärr var väggarna ruttna under korken och svartmögel under plastmattan så det var bara att riva. Den andra bilden är dagsläget där man ser kanalerna för original FTX systemet.

• Badrum från 1965 med korkväggar, duschdraperi, handfat och vit toalettstol; ljus vägglampa och spegel syns ovanför handfatet.
    Skapa konto
  • Renovering av litet källarrum med isolering, ventilationsrör, verktyg som borr och avfuktare på golvet.
    Skapa konto
BirgitS
T Theo 1967 skrev:
Men du har rätt i att det hade sett snyggt ut utan element.
Byta elementet till en vattenuppvärmd handdukstork?
Golvvärme finns det väl egentligen inget behov av när det är plastmatta, utan det är ju bra med uppvärmning under fönstret så det inte blir kallras från det.

• Gilla
mrbackstrom och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Byta elementet till en vattenuppvärmd handdukstork?
Golvvärme finns det väl egentligen inget behov av när det är plastmatta, utan det är ju bra med uppvärmning under fönstret så det inte blir kallras från det.
Bra tänkt med kallraset. Ska tänka på idén med handdukstork istället för element.

Krilleman
T Theo 1967 skrev:
Bra tänkt med kallraset. Ska tänka på idén med handdukstork istället för element.
Beakta även regeln att inte värme eller tappvatten får komma upp ur golv om du ska renovera helt enligt regelboken idag.

Endast avlopp får sticka upp ur golv.

• Gilla
Theo 1967
  • Laddar…
Krilleman Krilleman skrev:
Beakta även regeln att inte värme eller tappvatten får komma upp ur golv om du ska renovera helt enligt regelboken idag.

Endast avlopp får sticka upp ur golv.
Ja jag har läst något om det. Kan det vara godkänt att bygga en låda från väggen runt radiator rören. Så golvmattan blir kontinuerlig?

Krilleman
T Theo 1967 skrev:
Ja jag har läst något om det. Kan det vara godkänt att bygga en låda från väggen runt radiator rören. Så golvmattan blir kontinuerlig?
Nej tyvärr inte. Det har aldrig varit godkänt.

Rören ska komma ut från vägg för att vara OK.

Allt förutom avlopp.

• Gilla
Theo 1967
  • Laddar…
Krilleman Krilleman skrev:
Nej tyvärr inte. Det har aldrig varit godkänt.

Rören ska komma ut från vägg för att vara OK.

Allt förutom avlopp.
Det är väl inte så enkelt som du skriver... Jag är ganska säker på att det finns en hel del undantag. Till exempel om rören är gjutna i betong kan man väl inte behöva bygga om hela huset för att uppfylla dessa krav. Dessutom kan vattnet (huvudledningen) också komma in genom golvet. Menar du att alla dessa hus måste rivas eller HELT byggas om? Huvudledningen är begravd och så vitt jag vet ALLTID går genom golvet, för att inte prata om ledningarna till och från pannan (kall/varmt vatten + värme till/från)... Hur skall man ha vattenburen golvvärme om man inte får ha ingjutna ledningar i golv??? Det är ju vatten det också.

• Gilla
Rolf Maurin och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.