SueCia skrev:
Fast om t.ex ts har legat med grannens fru så hjälper nog inte whiskeyn :P
Eller om grannen legat med TS fru... :mad:

Först undrar jag var alla dåliga råd om att man skall "knalla in med en flaska whisky" kommer ifrån. Vad vet ni om era grannar som kanske inte mår så bra (sjukdomsbild etc.) dom kan vara beroende tablettmissbrukare ja precis vad som helst och då komma dragandes med alkohol.

Angående målning är det så att om man byter kulör på byggnad, då är det minst en bygganmälan om inte rent av bygglov som krävs om man skall gå efter regelboken.

• Gilla
tio_Pepe
  • Laddar…
cecar33 skrev:
Först undrar jag var alla dåliga råd om att man skall "knalla in med en flaska whisky" kommer ifrån.
Kanske från en överdriven tilltro till talesättet "Genom sig själv känner man andra"? :)

När vi letade hus var vi och kollade på ett parhus. Baksidan av den delen som var till salu var i behov av ommålning. Grannen hade redan målat om sin del och halva stupröret som satt mellan husen :)

Det finns en anledning till att 60% av svenskarna föredrar eget hus om dom kan välja :-) (källa Villaägarna)

• Gilla
johel572 och 1 till
  • Laddar…
cecar33 skrev:
Först undrar jag var alla dåliga råd om att man skall "knalla in med en flaska whisky" kommer ifrån...
Ta det inte så allvarligt, utan se det som en kliché.
Grannar mutar man med whisky, hantverkare med en bullpåse.

Vad man tar till får ju bedömas från fall till fall, tanken är ju bara att skapa en kontaktmöjlighet, och bryta isen.
En blomma, ett skott från en fin Clematis eller ett nyskördat salladshuvud kan också fungera.

• Gilla
TCG
  • Laddar…
Du kan ju annars tolka det från det possitiva hållet.
Kontakta honom och tacka för initiativet samt undra när ommålningen är planerad så att du kan delta i detsamma.
Du kan beroende på ekonomisk status även beklaga eller bidra ekonomiskt om det passar i situationen.
Det hela bygger på antagandet att hela huset naturligtvis skall målas. Inga konstigheter där altså. Skulle det visa sig att grannen rapporterar att din halva får du stå för, finns ju möjlighet att aggera utifrån det. Du behöver ju inte stå inför fullbordat faktum.

-MH- skrev:
Jag tänkte snarare tvärt om, hur kan målning av ett halvt hus påverkar TS negativt. Estetiskt? Känns inte som det skulle räcka långt?
Jag tror det räcker tillräckligt långt. Delägarna måste vara överens om alla förvaltningsåtgärder och målning är väl en förvaltningsåtgärd?

Utan att veta säkert skulle jag säga att bevisbördan för att målningen varit åtminstone helt neutral för den andra delägaren vilar på den delägare som utfört åtgärden. Att den andra delägaren protesterat mot att åtgärden skulle utföras borde vara tillräckligt enligt mig.

Det finns ingenting som säger att en delägare får göra vad den vill med "sin" del av huset eftersom delägandet inte är specificerat till någon särskild del av huset. Är delägaren inte nöjd med att en annan delägare inte vill gå med på att vissa förvaltningsåtgärder utförs är enda alternativet att en god man förordnas. Att genomföra åtgärden på egen bekostnad är inte ett alternativ.

Samägande är, såvida inte delägaravtal finns, ett fullständigt värdelöst sätt att äga egendom på eftersom alla delägares händer är bakbundna.

• Gilla
Mikael_L och 2 till
  • Laddar…
KnockOnWood skrev:
Grannar mutar man med whisky, hantverkare med en bullpåse..
Kan intyga att whisky fungerar på hantverkare också...

• Gilla
Sir Duke och 1 till
  • Laddar…
Om du sett mitt hus, så hade du vetat att ju mindre jag måste måla desto bättre!

Jo, att man måste vara överens är en sak, men frågan är om det blir ett nämnvärt straff/skadestånd. Är det civilmål?

Kan det vara så att han har försökt underhålla/måla om i 30år medan du har hindrat och nu skiter han i vilket för att inte fördärva mera ?
Bara en fråga .....

KnockOnWood skrev:

Vad man tar till får ju bedömas från fall till fall, tanken är ju bara att skapa en kontaktmöjlighet, och bryta isen.
En blomma, ett skott från en fin Clematis eller ett nyskördat salladshuvud kan också fungera.
Du förstod vad jag menade..

Oavsett vem som har legat med vem, eller vad som nu ligger bakom så är situationen inte vettig och det borde ju både TS och grannen inse. Antingen ser man till att ordna upp relationen så att huset åtminstånde går att förvalta, eller så säljer man huset.

• Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
KnockOnWood skrev:
Jag har lärt mig att man mutar hantverkare med en platta öl. Gratislån och dylikt belönas med tårta, då blir utlånaren poppis i fikarummet.

Men åter till ämnet - säg att TS delägargranne målar halva huset, och andra halvan får rötskador pga bristande underhåll - är då fortfarande inte grannen ansvarig för 50% av reparationen? Eftersom de inte har något särskilt avtal kan man rimligen inte säg vems sida som är vad och hur underhållet skall delas. De borde tom dela på underhåll av insidan om inget har avtalats?

Gynteri
Moment 22! Alternativet är att huset aldrig blir målat, oavsett vilket behov som föreligger. Grundförutsättningen för överenskommelse saknas eftersom ägarna är så okontanta att de inte ens talar med varandra.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.