Hej,

Jag har sökt i forumet och sett många liknande frågor men inga konkreta lösningar.

Jag renoverar ett hus byggt 1971 med betongplatta på mark och håller just nu på att bygga upp ett golv i ett rum där allt ner till plattan snart är utrivet.

Befintlig konstruktion är träreglar som ligger ca 40 mm ovanför plattan, uppallade med små trädistanser. Mellan reglarna har det tidigare legat isolering, och ovanpå detta skivmaterial och golv. Jag vill nu bygga upp golvet på ett så fuktsäkert och modernt sätt som möjligt, men är begränsad av bygghöjden och vill helst kunna använda de befintliga reglarna.

Nuvarande bjälklag och syll är i torrt och gott skick.

Min fundering är om det går är att behålla reglarna i nuvarande nivå (ca 40 mm ovan platta), byta till plastdistanser, lägga plast på plattan och isolera (cellplast eller minerallull?) mellan reglarna – men jag är osäker på fuktsäkerheten i den lösningen.

Hur skulle ni rekommendera att man bygger upp detta golv för att minimera risken för framtida fukt- och mögelproblem, med tanke på att det är en 70-talsplatta och begränsad bygghöjd? Finns det någon som har haft en liknande utmaning?

• Uppbrutet golv i renoverat rum från 1971 med synliga träreglar, isolering och verktyg, med fokus på fuktsäkert byggande.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Golv under renovering med synliga träreglar, betongplatta och isoleringsmaterial i rum från hus byggt 1971.
    Skapa konto
  • Golvupl. g. med träreglar, gamla isoleringar och skiva upplagda på betongplatta, med synlig isolering och trädetaljer i renoveringsfas.
    Skapa konto
P Perkan80 skrev:
Befintlig konstruktion är träreglar som ligger ca 40 mm ovanför plattan, uppallade med små trädistanser.
Det du har kallas "uppreglat golv med överliggande isolering" & är/var en "riskkonstruktion eftersom isoleringen låg på "fel sida" gjutna plattan. (typisk mellan 1968-1980)

Jag bygge om min fars hus från 1975 som hade samma byggnadssätt.
Viktigt är att ta bort/dammsuga precis allt organiskt material, så som sågspån, träbitar & annat från plattan.

Jag lyfte & la en liten bit syllpapp på varje träkil i hela det uppreglade golvet, dvs överallt trä kom i kontakt med plattan/betongen. Syna hela ytan noga, har tryckimpregnerat används någonstans så byt ut denna.
Sedan lade jag vanlig isolering 195 mm.
Sedan la jag golvspån & parkett överallt, men lämnade en minimal glipa längs med alla ytterväggar (2-3 mm) för att kunna använda en 100 mm rörfläkt med EC motor, & skapa ett svagt undertryck i hela "undergolvet"

Har du små glipor (eller 10mm borrhål här & där) längs nästan alla ytterväggar, så kommer lite uppvärmd torr luft ifrån rummen/boendemiljön sugas ned i dessa glipor, & sugas mot rörfläkten under golvet & på så sett hålla fuktigheten i "balans"

Jag borrade upp ett 100 mm hål hyffsat centralt i huset (i hans lilla rum där varmvattenberedaren stod), & ledde sedan via en ljuddämpare & flexrör ut luften genom ett 100 mm hål i fasaden med snyggt utblås-galler. Lade oxå ner en trådlös tempgivare som oxå mätte luftfuktighet i borrhålet under golvet där rörfläkten satt.

För att skapa ännu bättre förutsättningar, så grävde jag ned en plastkista med markduk runt på bägge kortsidor 4 m ut från huset, som tog allt hans regnvatten från taket via 110 mm markrör från stuprören/utkasten. (han hade stuprör i varje hörn, & gruset runt dessa hade blivit sörjig jord som blötte upp plattan)

& som avslutning bytte jag dräneringsmatrealet runt plattan (ca 45 cm djupt som blivit jordig naturgrus som aldrig torkade upp), till makadam 32-64 mm, för det släpper igenom markfukt väldigt bra.

Allt vart verkligen kanonbra!
Landet-lukten försvann direkt & hela huset upplevdes fräscht även med väldigt låg fläkthastighet (styrde fläkten med inbyggd potentiometer)
Tempen under golvet låg stadigt runt 13-15 grader & luftfuktigheten aldrig över 58 % (oftast mellan 30-50 %)

Skulle själv inte våga använda varken ångplast eller cellplast som isolering i dessa fall, då detta skulle skapa en 90+ % fuktighet under cellplasten i den gjutna plattan.

• Gilla
Vrana och 1 till
  • Laddar…
Det bästa sättet att att få en hyfsat fuktsäker konstruktion är att inte ha trä i kontakt med betongplattan i kombination med undertrycksventilation, precis som @jawen beskrivit. Det finns färdiga lösningar som exempelvis nivell och subfloor men det går som sagt att bygga egna konstruktioner utifrån den principen. Du kan om inte annat kolla hur de systemen fungerar/är uppbyggda och få inspiration.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.