C cpalm skrev:
Säkert vanligt att det står i EKP, men frågan är hur vanligt det är att det görs i praktiken? Åtminstone vid underhålls-/kompletteringsjobb. Har själv aldrig varit med om att en elektriker fyllt i något dokument vare sig för kundens eller intern räkning.
Finns det nått krav på att proven ska dokumenteras? Är inte kravet att proven ska utföras?
Jag mins inte säkert

C
Alfredo Alfredo skrev:
Fast vad elektrikern eventuellt gör hemma på kontoret är ju svårt att veta.
Sant, men att dokumentera kontroller ur minnet i efterhand är rätt meningslöst.

C cpalm skrev:
men att dokumentera kontroller ur minnet i efterhand är rätt meningslöst
Låter då som det passar bra för de flesta... 😱🙃🙄

• Haha
cpalm
  • Laddar…
C
E elmont skrev:
Finns det nått krav på att proven ska dokumenteras? Är inte kravet att proven ska utföras?
Om EKP:n stipulerar att proven skall dokumenteras är det väl det som gäller(?)
Men delar din uppfattning om att det inte finns något lagkrav i Sverige.

• Gilla
Bo.Siltberg och 1 till
  • Laddar…
A
C cpalm skrev:
Om EKP:n stipulerar att proven skall dokumenteras är det väl det som gäller(?)
Men delar din uppfattning om att det inte finns något lagkrav i Sverige.
Japp. Kravet är att en kontroll ska utföras, elsäk fs 2022:1.
Hur kontrollen ska utföras och om den alltid, ibland eller inte behöver dokumenteras styrs helt av egenkontrollprogrammet.
C cpalm skrev:
Säkert vanligt att det står i EKP, men frågan är hur vanligt det är att det görs i praktiken? Åtminstone vid underhålls-/kompletteringsjobb. Har själv aldrig varit med om att en elektriker fyllt i något dokument vare sig för kundens eller intern räkning.
Vi har dokumentationskrav i ekp. Vi har programvara för android/apple för att dokumentera kontroll före idrifttagning som vi använder vid enklare, vanliga jobb. Fungerar bra i mobilen. Vid större/speciella jobb används andra dokument för detta.

Om det är ök att kund ska ha del av detta kan denna enkelt skickas av arbetsledning. Men det är inget jag som elektriker har något att göra med.

H Hybro skrev:
"Ovanligt..." Men i regel på olika faser.
Här handlar det om 16 A huvudsäkring 1-fas.

Tänker mig scenariot en fredagkväll.
Tvättmaskin, diskmaskin, ugn, brödrost, mikrovågsugn, hårtork, och allt annat smått o gott samtidigt.
( Troligen inte VVB.)

Finns det inte 16 A automatsäkring så är det nog något att satsa på.
Onödigt dyrt med porslinssäkringar i längden.
Avs första meningen.. Nej! Det står tydligt i tråden att den är enfas till lägenheten med en 20A diaz. Sen dvärgar och jfb i centralen.

Det blir till slut viskningsleken i tråden och fakta går över i rena felaktigheter.

Sen skulle jag oavsett inte dela en ugn på max 3000w med en diskmaskin på en 16A dvärg. Känns onödigt med risken att både ugn och diskmaskin är i uppvärmningfas. Kanske iofs inte löser speciellt ofta då båda sannolikt måste vara just i värmfas samtidigt. Men jag skulle inte dela det på samma dvärg. En god design ska vara att säkringar inte löser i tid och otid. En elektriker som lägger grupper på det sättet skulle jag ge påbackning.

Alternativen att lägga två grupper i samma rör eller att fräsa två separata rör går båda före alternativet att de delar på en 16A dvärg.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.