A
useless useless skrev:
Tråden handlar om att TS vill dra spåra och dra rör. Om jag förstår dina inlägg rätt så finns det ingen seriös elektriker som skulle dra kabel i rör som någon annan har monterat? Det är för kundens bästa...
Nä. Det stämmer bra som G.L skriver. Elmont nämnde det även i inlägg #11 i denna tråd.

En elinstallation ska kontrolleras under hela sitt uppförande. Under montage, innan spänningsättnng och efter spänningsättning. Det blir svårt att kontrollera något man inte kan se.

Sedan tror jag säkert de flesta är lite flexibla om en kund har förlagt några rör och monterat några dosor på ett bra sätt, använt rätt material och inte slagit igen väggarna så det går att inspektera...

useless useless skrev:
Vad är det som ska skrivas under mer än fakturan?
Egenkontrollen eller det man brukar kalla kontroll före idrifttagning.
Om dokumentation för denna ska göras enligt företagets egenkontrollprogram. Ganska vanligt att så är fallet.

Det är trådstartaren som efterfrågade något sådant av en elfirma av lite oklar anledning.

useless useless skrev:
Så om man anlitar en seriös installatör för att dra nya kablar i befintlig kanalisation måste man riva allt och börja om från början?
Eller är det skillnad på om någon annan gjort jobbet för 1, 10 eller 30 år sedan?
God poäng... Ponera att en lägenhet från 50-talet behöver byta gamla kablar i rören. Då skulle kanske @elmont kanske i sin offert lägga med en rivning och fräsning för att riva bort alla gamla rör ut betongväggarna och lägga nya. Det är väl det som måste till då med detta resonemang och egenkontrollprogrammet. Eller vad har jag missförstått?

• Gilla
useless
  • Laddar…
A avh67f skrev:
Det är trådstartaren som efterfrågade något sådant av en elfirma av lite oklar anledning.
Jag tycker nog snarare att det är rätt oklart vad TS efterfrågade med "signa av".

P pos skrev:
God poäng... Ponera att en lägenhet från 50-talet behöver byta gamla kablar i rören. Då skulle kanske @elmont kanske i sin offert lägga med en rivning och fräsning för att riva bort alla gamla rör ut betongväggarna och lägga nya. Det är väl det som måste till då med detta resonemang och egenkontrollprogrammet. Eller vad har jag missförstått?
Ja, det verkar vara vad somliga vill mena. Reglerna förutsätter att befintliga rör avsedda för el är korrekt förlagda. Det ska aldrig råda någon tveksamhet kring att använda ett befintligt rör som mynnar ut i en dosa eller elcentral.

Det gäller alltså för er att fräsa in slangarna på "rätt" ställen. Det är ingen rocket science. Det man kanske mest bör beakta är risken för ett borrmaskin i ett senare skede.

Sedan har ni redan en elektriker-kontakt som är införstådd med vad ni gör, eller? Ni vill ju inte fräsa om ;) Eller så får ni löpa hela linan ut och koppla allting själva.

Det är ert ansvar vilket som. Ni vill inte orsaka något försäkringsärende för ingen elfirma kan friskriva er om något går fel. Även om något går fel i det som elektrikern gjort så kan en besiktningsman anmärka på era delar och orsaka en tvist. Det är dock svårt att se vad man skulle kunna anmärka på i en dold rördragning.

A avh67f skrev:
En elinstallation ska kontrolleras under hela sitt uppförande. Under montage, innan spänningsättnng och efter spänningsättning. Det blir svårt att kontrollera något man inte kan se.

Sedan tror jag säkert de flesta är lite flexibla om en kund har förlagt några rör och monterat några dosor på ett bra sätt, använt rätt material och inte slagit igen väggarna så det går att inspektera...
Så, hur gör du om du ska dra nya trådar i ett äldre hus? Det är ju omöjligt att veta vem som dragit rören och hur, så jag antar att ditt enda alternativ är att riva väggarna?

A
Nä givetvis inte.

Mitt resonemang handlade mer om det trådstartaren var inne på där en elinstallatör ska "godkänna" en installation av något slag.

Men jag kanske missförstod diskussionen.

Alfredo Alfredo skrev:
Jag tycker nog snarare att det är rätt oklart vad TS efterfrågade med "signa av".
Inte oklart alls. Ingen elfirma alls ville ha jobbet att fräsa in slang i väggarna, vilket jag förstår. Det är ett riktigt skitjobb... Så en som är auktoriserad skulle lägga in kablar och koppla in och sätta en stämpel ok på det. För att då fräsa i väggarna så gällde tråden huruvida det var ok eller inte att *eventuellt* bara förlägga en 20mm slang för ugn och disk att dela på. Det har @Bo.S
A avh67f skrev:
Nä givetvis inte.

Mitt resonemang handlade mer om det trådstartaren var inne på där en elinstallatör ska "godkänna" en installation av något slag.

Men jag kanske missförstod diskussionen.
Det gjorde du nog @avh67f ... Det primära är att vi fräser in rör som ingen firma ville ta på sig. Då ställde jag frågan här, p g a att jag själv inte var 100 säker, men nästan, på att man fick dra två grupper i samma rör. Det bekräftades också att det inte var förbjudet. Men självklart är det inte förstavalet för nån...

Sen skulle vi besluta hur vi skulle fräsa in rören samt hur många. Frågan var för rörfräsningen i väggen! Sen var tanken att elektrikern drar kabel i befintliga rör (som vi dragit), kopplar in och sätter sitt signum på installationen. Och sätter man sitt signum efter att man är klar så godkänner man väl installationen.. Och.. tja, då blir det som att han drar kabel i befintliga rör som finns i väggen när han kommer... Och det är han fine med. Han har väl ett rimligt resonemang genom det som just sas ovan avseende om man ska byta kablar i en gammal lägenhet så tar man inte bort de gamla rören och lägger nya.

Sen har jag iofs aldrig sett en elektriker som gör ett litet tilläggsjobb att tydliggöra det på installationen som framtida bevis på något sätt. I princip alla installationer jag sett har bara ett firmamärke från den initiala grundinstallationen. Sannolikt kommer gruppkartan att bara uppdateras med kulspetspenna och inget mer. Så det enda beviset på att en elektriker kommer att ha varit där lär vara fakturan med betalningskvitto, d v s inget som en framtida lägenhetsinnehavare har en chans att spåra. Har ni sett en elektriker som skriver på två tillagda grupper på gruppförteckningen att dessa två grupper drogs av "firma xxx". Jag har aldrig sett det...

• Gilla
avh67f
  • Laddar…
useless useless skrev:
Så, hur gör du om du ska dra nya trådar i ett äldre hus? Det är ju omöjligt att veta vem som dragit rören och hur, så jag antar att ditt enda alternativ är att riva väggarna?
Allt är ju inte svart eller vitt, gamla rör, kablar kan jag använda OM JAG anser att dom är ok. Jag kan tänka mig att göra avsteg från "lagen" OM JAG anser att det är ok. Men det är jag som sätter gränsen och tar även ansvar för allt arbete som jag sätter mitt namn på.
Men som sagt installationen som sådan kan inte vara olaglig det är arbetet för att utföra installationen som kan vara olaglig.

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
Som någon frågade lite högre upp: Varför inte nöja sig med en grupp? 20 A? Kanske räcker med 16? Varför flera?

Det skall ju sitta en diskamaskin på vanligt uttag. Det får inte säkras högre än 16A.

Novis. Men behövs det inte nån typ av lastväljare?
Det handlar ju om enfas på en säkring. Med flera tunga laster.
Risken är väl att säkring blåses titt som tätt.

Men i dag så används ju i o f s automatsäkring.

H hempularen skrev:
Det skall ju sitta en diskamaskin på vanligt uttag. Det får inte säkras högre än 16A.
Ah, förstår,, men borde inte en 16 A räcka i detta fall? Det kan väl inte vara ovanligt att DM och ugn hamnar på samma fas i ett hus som är avsäkrat med 16 A?

"Ovanligt..." Men i regel på olika faser.
Här handlar det om 16 A huvudsäkring 1-fas.

Tänker mig scenariot en fredagkväll.
Tvättmaskin, diskmaskin, ugn, brödrost, mikrovågsugn, hårtork, och allt annat smått o gott samtidigt.
( Troligen inte VVB.)

Finns det inte 16 A automatsäkring så är det nog något att satsa på.
Onödigt dyrt med porslinssäkringar i längden.

Redigerat:
C
A avh67f skrev:
Om dokumentation för denna ska göras enligt företagets egenkontrollprogram. Ganska vanligt att så är fallet.
Säkert vanligt att det står i EKP, men frågan är hur vanligt det är att det görs i praktiken? Åtminstone vid underhålls-/kompletteringsjobb. Har själv aldrig varit med om att en elektriker fyllt i något dokument vare sig för kundens eller intern räkning.

• Gilla
GK100
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Har själv aldrig varit med om att en elektriker fyllt i något dokument vare sig för kundens eller intern räkning.
Fast vad elektrikern eventuellt gör hemma på kontoret är ju svårt att veta.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.