Hej
Håller på att hjälpa en kompis med eldragning i hans lägenhet. Nytt kök och betongväggar i gammalt hus där det ska bli infällt. Ingen elektriker ville ha jobbet med fräsning i väggarna
Jag har inte längre behörighet, därav har han checkat med en elektriker som kan komma att signa av och bara koppla in i centralen när vi är klara.
Elcentralen är ENFAS in. Så trefas finns inte !
En fas kommer att fräsas fram med slang och vara lampor i tak, under bänk, ett uttag vid diskbänk samt till fläktkåpan. Sen kommer vi till frågan då det blir mycket fräsande via vinklar mellan rum (gissar tot c:a 7m). Därav vill jag kolla ett möjligt alternativ för ugn och diskmaskin.
Vad jag kan se verkar det tillåtet under rätt förutsättningar, även om jag själv ser att det såklart inte är förstavalet man vill göra…. Att dela rör!
Dragning till ugn och diskmaskin som sitter bredvid varandra:
EN DELAD 20mm slang från central
1 st 16A dvärg till ugn
1 st 10A dvärg til diskmask
Kablar för ugn: 1x2.5 fas (svart) + 1x2.5 nolla (blå)
Kablar för disk: 1x1.5 fas (brun) + 1x 1.5 nolla (blå med tilläggsmärkning)
1x2.5 gemensam jord
Förutsättningar för detta är väl att: Nollan på en av dem märks tydligt i båda ändar samt att beräkning på ev begränsning baserat värmeutveckling beroende infräsningen i vägg. På c:a 7m tror jag iofs det inte är något problem.
Ja, jag förstår och tycker själv det bästa är att fräsa två separata slangar. Men det kommer att ställas mot ovan under förutsätting att ovan är tillåtet. Och OM man kommer fram till detta, kan/bör man verifiera innan dragning med den som ska signa av att denne också anser det ok?
Tackar i förväg för konstruktiv feedback
//Peo
Håller på att hjälpa en kompis med eldragning i hans lägenhet. Nytt kök och betongväggar i gammalt hus där det ska bli infällt. Ingen elektriker ville ha jobbet med fräsning i väggarna
Elcentralen är ENFAS in. Så trefas finns inte !
En fas kommer att fräsas fram med slang och vara lampor i tak, under bänk, ett uttag vid diskbänk samt till fläktkåpan. Sen kommer vi till frågan då det blir mycket fräsande via vinklar mellan rum (gissar tot c:a 7m). Därav vill jag kolla ett möjligt alternativ för ugn och diskmaskin.
Vad jag kan se verkar det tillåtet under rätt förutsättningar, även om jag själv ser att det såklart inte är förstavalet man vill göra…. Att dela rör!
Dragning till ugn och diskmaskin som sitter bredvid varandra:
EN DELAD 20mm slang från central
1 st 16A dvärg till ugn
1 st 10A dvärg til diskmask
Kablar för ugn: 1x2.5 fas (svart) + 1x2.5 nolla (blå)
Kablar för disk: 1x1.5 fas (brun) + 1x 1.5 nolla (blå med tilläggsmärkning)
1x2.5 gemensam jord
Förutsättningar för detta är väl att: Nollan på en av dem märks tydligt i båda ändar samt att beräkning på ev begränsning baserat värmeutveckling beroende infräsningen i vägg. På c:a 7m tror jag iofs det inte är något problem.
Ja, jag förstår och tycker själv det bästa är att fräsa två separata slangar. Men det kommer att ställas mot ovan under förutsätting att ovan är tillåtet. Och OM man kommer fram till detta, kan/bör man verifiera innan dragning med den som ska signa av att denne också anser det ok?
Tackar i förväg för konstruktiv feedback
//Peo
Moderator
· Stockholm
· 57 843 inlägg
Jag är inte elektriker, men jag tror att det du vill göra är tillåtet, som en extrem plan C när inget annat går. Det där med att låta två grupper dela på en gemensam jord är jag väldigt tveksam över om det är OK, även om det givetvis fungerar i praktiken, du lär ju aldrig få kortslutning mot jord i ugnen samtidigt som du har samma fel i diskmakaskinen.
Du bör nog stämma av med elektrikern som skulle komma och koppla in det här också. Även om det är godkänt strikt formellt, så tror jag att många elektriker skulle ALDRIG göra en sådan koppling själv, och då är man kanske inte så pigg på att godkänna någon annans "pulande". Han kanske inte tycker att problemet med spårning kvalar in för plan C.
Du bör nog stämma av med elektrikern som skulle komma och koppla in det här också. Även om det är godkänt strikt formellt, så tror jag att många elektriker skulle ALDRIG göra en sådan koppling själv, och då är man kanske inte så pigg på att godkänna någon annans "pulande". Han kanske inte tycker att problemet med spårning kvalar in för plan C.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 856 inlägg
Det är tillåtet, eller kanske bättre sagt, inte förbjudet med två grupper i samma ledning. Det är alltså något man kan tillämpa när man har starka motiv. Jag kan tänka mig att fräsning i betong är ett sådant motiv 
Dock får du fyra belastade ledar vilket är precis lite över gränsen för att smältsäkringar medger, medan dvärg går bra. Det är på gränsen så det är ingenting du behöver bekymra dig över. Jag bara nämner det.
Och innan någon annan nämner det så kan du välja 1.5 mm² för skyddsjordsledaren, om det mot förmodan skulle bli trångt i slangen i nån böj.
Tänk på att ugnen troligen inte kan användas samtidigt som spisen i en enfaslägenhet. Så egentligen vill man lägga spis, eller häll+ugn, på samma grupp.
Dock får du fyra belastade ledar vilket är precis lite över gränsen för att smältsäkringar medger, medan dvärg går bra. Det är på gränsen så det är ingenting du behöver bekymra dig över. Jag bara nämner det.
Och innan någon annan nämner det så kan du välja 1.5 mm² för skyddsjordsledaren, om det mot förmodan skulle bli trångt i slangen i nån böj.
Tänk på att ugnen troligen inte kan användas samtidigt som spisen i en enfaslägenhet. Så egentligen vill man lägga spis, eller häll+ugn, på samma grupp.
Tack för återkopplingen @hempularen Ja, jag tror också det är tillåtet. Det ser i alla fall så ut. Man kan ju dra två jord såklart om delad anses otillåtet eller bad practice, och göra båda 2.5mm2. Därmed inte sagt att det kommer bli så här. Just nu är det bara ett sidospår vi vill utveckla för att se fördelar, nackdelar, risker etc, och därav postar jag för att få feedback från andra. Sen kanske det inte fungerar i praktiken även om man skulle gå på en sån här lösning. Korrugerad slang istället för släta vp rör i relativt skarpa böjar kan säkert ge huvudvärk eller behöva ha dragtråd i redan vid färläggningen.H hempularen skrev:Jag är inte elektriker, men jag tror att det du vill göra är tillåtet, som en extrem plan C när inget annat går. Det där med att låta två grupper dela på en gemensam jord är jag väldigt tveksam över om det är OK, även om det givetvis fungerar i praktiken, du lär ju aldrig få kortslutning mot jord i ugnen samtidigt som du har samma fel i diskmakaskinen.
Tack @Bo.Siltberg för snabb återkopplingBo.Siltberg skrev:
Det är tillåtet, eller kanske bättre sagt, inte förbjudet med två grupper i samma ledning. Det är alltså något man kan tillämpa när man har starka motiv. Jag kan tänka mig att fräsning i betong är ett sådant motiv
Spisen är gas
OM man skulle vilja undvika att fräsa flera rör. Finns det något vitalt jag missat i resonemanget? "hempularen" var inne på att inte dela jord? Vi vill inte hamna i läget att den elektrier som ska signa av inte anser det vara ok...
Jag tror @Bo.Siltberg är inne på att hela lägenheten kanske säkrats med EN 20A diaz. Då kan det tyvärr bli ett faktum. Men i många äldre lägenheter med detta upplägg det inte helt ovanligt med gassspis. Så även här. Och då ser jag inte problemet. Bo hade inte fått reda på att det var gasspis när han skrev inlägget vilket gör hans inlägg högst relevant.C cpalm skrev:
Jag hoppas att du är medveten om att en installatör INTE kan "godkänna" en installation i efterhand. Så ett ev "godkännande" är rätt meningslöst. Det är själva jobbet som är "olagligt" och det är alltid innehavaren som är ansvarig för att installationen är OK.
Du har säkert helt rätt i det men om jag får gissa bryr sig nog inte TS så mycket om lagligheten utan vill nog bara veta om nåt är fel och i så fall åtgärda det. Kanske skulle kallat det besiktning istället.E elmont skrev:
Men det är en gissning...
Det är väl inte riktat enbart till TS utan alla dom som felaktigt tror att man kan göra ett "svartjobb" vitt genom att få en behörig att "godkänna" jobbet.Farstatjej90 skrev:
E elmont skrev:Det är väl inte riktat enbart till TS utan alla dom som felaktigt tror att man kan göra ett "svartjobb" vitt genom att få en behörig att "godkänna" jobbet.
du killgissarFarstatjej90 skrev:
En behörig ska se över och göra inkopplingen i centralen. Det framgår tydligt i första postningen