G GoGetLost skrev:
Jag svarade så att du skulle sluta tro något felaktigt och istället veta vad som gäller. Kan du inte ta emot det så, ja må så vara då.

Angående den andra frågan så hade jag som elektriker dragit fram en egen matning till ugnen. 2.5mm2 avsäkrat 16A. Det är vad man gör i en lgh med 1-fas och egen ugn och häll.
Att det inte skulle funka att köra samtidigt är inget problem jag hört talas om, man får tänka lite på att inte köra mängder med apparater samtidigt och skjuta huvudsäkringen.
Men nu har ju TS ingen häll utan en gashäll/spis i stället, som ju drar noll ström.

Och inte ska du sura över att du fått lite mer information än du efterfrågade. Det är väl bara av godo speciellt då det verkar som att du saknar lite kunskaper i ämnet.

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Men nu har ju TS ingen häll utan en gashäll/spis i stället, som ju drar noll ström.
Sant. Dock skrev jag utifrån vad man brukar göra i lägenheter med 1-fas. Tänkte att det var hyffsat tydligt men...

Jag hade haft 1 egen matning till DM och en egen till Ugn. Ska det ändå fräsas så...

E elmont skrev:
Och inte ska du sura över att du fått lite mer information än du efterfrågade. Det är väl bara av godo speciellt då det verkar som att du saknar lite kunskaper i ämnet.
Absolut inte. Information är bra. Men frågan var en annan, och det verkar bara inte inte finnas någon ände på frågan som inte var själva huvudfrågan, och då blir det till slut era svar meningslösa.

Jag har förstått att man inte får förlägga ett tomt rör till den som har behöriget att lägga dit kabel, koppla in och godkänna. Det tror jag dock få som renoverar följer. Men det var ändå inte frågan. Och den här spinn-offen tog över tråden.

Acslutningsvis, lagenligt eller ej, så är det många elektriker som inte har koll och gör fel. Då är ändå anläggningsinnehavaren själv ansvarig. Jag lejde en elektriker när jag lade ut mitt nya kök på entreprenad. Det slutade med att jag fick en trefasgrupp till köket. Helt ok med en trefasgrupp som lösning… Problemet med det var dock att det varken blev en dvärg som bröt alla tre faserna eller info i centralen som sa att alla tre faserna skulle slås ifrån för arbete. Alltså tvärt emot god sed och god säkerhet. Så lag är en sak, men jag bryr mig mer i att det blir säkert och korrekt än att följa lagen när en okunnig tomte gått lös.

P pos skrev:
Jag har inte längre behörighet,
Är inte den livslång ?

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 2 till
  • Laddar…
A
Redigerat:
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
A avh67f skrev:
Så det kanske är en trevlig överraskning för trådstartaren att få reda på att hen fortfarande är auktoriserad.
Tar mig friheten att klippa in den text som din länk går till då jag tycker informationen är så intressant att den förtjänar att synas tydligt i tråden.

Screenshot_2026-04-25_09-44-37.png

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Vill se den seriöse installatören som vill skriva under på ett jobb som någon annan gjort. Jag skulle inte göra det

• Gilla
avh67f
  • Laddar…
G G.L. skrev:
Vill se den seriöse installatören som vill skriva under på ett jobb som någon annan gjort. Jag skulle inte göra det
Så om man anlitar en seriös installatör för att dra nya kablar i befintlig kanalisation måste man riva allt och börja om från början?
Eller är det skillnad på om någon annan gjort jobbet för 1, 10 eller 30 år sedan?

Redigerat:
  • Gilla
pos och 1 till
  • Laddar…
G G.L. skrev:
Vill se den seriöse installatören som vill skriva under på ett jobb som någon annan gjort.
När skriver en elektriker någonsin under något då han gör ett jobb åt en privatperson i dennes bostad?

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Gör hen inte det så fonns det onget egenkontroll program och då är hen inte setiös

Varför skulle jag som företagare ha nått intresse att "ta ansvar" ett jobb som kunden inte vill leja mig att göra??

Du har alltid ett ansvar att åtminstone informera(gärna skriftligt) kunden om du ser uppenbara risker eller fel. Det gäller alla hantverkare att se till kundens bästa.

• Gilla
avh67f
  • Laddar…
G G.L. skrev:
Gör hen inte det så fonns det onget egenkontroll program och då är hen inte setiös
Vad är det som ska skrivas under mer än fakturan?

G G.L. skrev:
Du har alltid ett ansvar att åtminstone informera(gärna skriftligt) kunden om du ser uppenbara risker eller fel. Det gäller alla hantverkare att se till kundens bästa.
Tråden handlar om att TS vill dra spåra och dra rör. Om jag förstår dina inlägg rätt så finns det ingen seriös elektriker som skulle dra kabel i rör som någon annan har monterat? Det är för kundens bästa...

useless useless skrev:
Vad är det som ska skrivas under mer än fakturan?
Inte ens den brukar vara underskriven…

• Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.