4 711 läst ·
65 svar
5k läst
65 svar
Dela rör med två grupper på samma inkommande fas
Man får väl fräsa i sina egna väggar vilket inte är svartjobb. Och det är inte så att jag tar betalt av min kompis för att hjälpa honom planera elen. Skulle uppskatta om man höll sig till det som är relevant för frågan, annars urholkas forumet men en massa spinnoffer där man bara gissar.E elmont skrev:
Skulle det visa sig att det är olagligt att dra kablar som inte kopplas in, vilket jag inte tror, ja då får väl den som ska godkänna installationen även fylla rören med kabel också istället för att bara besikta och koppla in i centralen. Men grundfrågan var fräsningen och förarbetet om vi tycke vi behövde ett eller två rör. Vill du prata svartjobb så rekommenderar jag att du skapar en tråd för det.
Moderator
· Stockholm
· 57 598 inlägg
Jo, det är inte tillåtet att varken dra rör/slang eller dra in trådar i rör/slang som är avsedda att vara en del av en elinstallation. Fräsandet av spår (tror jag) att du får göra,P pos skrev:
Sedan är det en annan femma att förbudet ifråga får ses som formellt, det är inget ovanligt med olagligt arbete på den punkten, och ingen har heller dömts för "brottet", men egentligen är det ett rätt allvarligt brott, det är upp till 12 månders fängelse på straffskalan. Och observera att lagen gäller endast om det är helt korrekt utfört, är det felaktigt utfört så någon/något skadas eller riskerar att skadas så kommer andra lagrum (vållande av kroppsskada/död allmänfarlig vårdslöshet osv) in.
Du får naturligtvis göra precis som du vill för mig, men jag vill att du ska göra det med öppna ögon.P pos skrev:Man får väl fräsa i sina egna väggar vilket inte är svartjobb. Och det är inte så att jag tar betalt av min kompis för att hjälpa honom planera elen. Skulle uppskatta om man höll sig till det som är relevant för frågan, annars urholkas forumet men en massa spinnoffer där man bara gissar.
Skulle det visa sig att det är olagligt att dra kablar som inte kopplas in, vilket jag inte tror, ja då får väl den som ska godkänna installationen även fylla rören med kabel också istället för att bara besikta och koppla in i centralen. Men grundfrågan var fräsningen och förarbetet om vi tycke vi behövde ett eller två rör. Vill du prata svartjobb så rekommenderar jag att du skapar en tråd för det.
Det handlar inte om skattetekniskt svartjobb. Tyvärr kräver allt arbete med saker som kommer att ingå i en starkströmsanläggningen att man är auktoriserad av Elsäkerhetsverket. Där ingår även kanaliseringen för kablarna.P pos skrev:Man får väl fräsa i sina egna väggar vilket inte är svartjobb. Och det är inte så att jag tar betalt av min kompis för att hjälpa honom planera elen. Skulle uppskatta om man höll sig till det som är relevant för frågan, annars urholkas forumet men en massa spinnoffer där man bara gissar.
Sen är det valfritt om man vill följa varenda regel in absurdum.
Du kan sluta tro. Här får du info 👍P pos skrev:Man får väl fräsa i sina egna väggar vilket inte är svartjobb. Och det är inte så att jag tar betalt av min kompis för att hjälpa honom planera elen. Skulle uppskatta om man höll sig till det som är relevant för frågan, annars urholkas forumet men en massa spinnoffer där man bara gissar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 806 inlägg
Det krävs inte i reglerna.P pos skrev:
Man får ha en gemensam skyddsledare i en ledning med flera grupper. Det och att ha flera grupper i samma rör är ju saker som vi inte gärna vill tala högt om, utan det är en nödlösning.
Normalt har man en spis eller häll+ugn på samma gruppledning, 20 A, och skyddar då mätarsäkringen på 25 A.C cpalm skrev:
Precis. I ditt fall med gasspis kanske du har en mätarsäkring på så lite som 16 A? Den kanske sitter bakom en låst dörr i källaren, dvs du vill inte lösa denna. Då kan det vara olämpligt med flera nya gruppledningar som ökar risken för att lösa mätarsäkringen. Du skulle kunna använda en enda 16 A-grupp här till både ugn och DM. Det beror lite på vad man ser i kristallkulan, ifall föreningen har planer på att dra in trefas.P pos skrev:
Det finns en 20A diaz som huvudsäkring i lägenheten, sen vanliga dvärgar med en 30mA person jfl brytare. Men den huvudsäkr vill man ju inte heller ska lösa, utan man vill ju ha en väl planerad setup.Bo.Siltberg skrev:
Det krävs inte i reglerna.
Man får ha en gemensam skyddsledare i en ledning med flera grupper. Det och att ha flera grupper i samma rör är ju saker som vi inte gärna vill tala högt om, utan det är en nödlösning.
Normalt har man en spis eller häll+ugn på samma gruppledning, 20 A, och skyddar då mätarsäkringen på 25 A.
Precis. I ditt fall med gasspis kanske du har en mätarsäkring på så lite som 16 A? Den kanske sitter bakom en låst dörr i källaren, dvs du vill inte lösa denna. Då kan det vara olämpligt med flera nya gruppledningar som ökar risken för att lösa mätarsäkringen. Du skulle kunna använda en enda 16 A-grupp här till både ugn och DM. Det beror lite på vad man ser i kristallkulan, ifall föreningen har planer på att dra in trefas.
Ja, det stämmer. Om rör och dosorna ska ingå i en starkströmsanläggning så är det arbetet ett elinstallation arbete 👍E elmont skrev:
Dra slang/rör och dosor till nätverk te.x är helt okej
Det var ju trevligt att frågan blev en spinn-off till något annat än vad jag frågade. Men det är rätt vanligt, eller faktiskt rätt typiskt i det här forumet. Frågan var kopplad till om man fick, och om det var lämpligt, och i så fall på vilka premisser det var lämpligt, att dra två grupper från samma fas i centralen i samma rör… Ni som inte svarar på frågan kan ju skapa en ny tråd då det inte tillför något till grundfråganG GoGetLost skrev:
Jag svarade så att du skulle sluta tro något felaktigt och istället veta vad som gäller. Kan du inte ta emot det så, ja må så vara då.P pos skrev:Det var ju trevligt att frågan blev en spinn-off till något annat än vad jag frågade. Men det är rätt vanligt, eller faktiskt rätt typiskt i det här forumet. Frågan var kopplad till om man fick, och om det var lämpligt, och i så fall på vilka premisser det var lämpligt, att dra två grupper från samma fas i centralen i samma rör… Ni som inte svarar på frågan kan ju skapa en ny tråd då det inte tillför något till grundfrågan
Angående den andra frågan så hade jag som elektriker dragit fram en egen matning till ugnen. 2.5mm2 avsäkrat 16A. Det är vad man gör i en lgh med 1-fas och egen ugn och häll.
Att det inte skulle funka att köra samtidigt är inget problem jag hört talas om, man får tänka lite på att inte köra mängder med apparater samtidigt och skjuta huvudsäkringen.