J joakimlundberg skrev:
Hej, är ny på forumet och behöver hjälp.
Har borrat 4 hål i badrummet i min gamla lägenhet (hyresrätt)

Hålen är borrade som man ska med silikon, plugg, silikon, skruv.

2 hål i våtzon i betongvägg
1 hål i regel våtzon 1

1 hål ovanför toalettstol tror de är i våtzon 1 osäker
Borrade detta fel och täppt igen med silikon direkt efter.

Är detta ok utfört?
De kräver att de är fackmannamässigt utfört, och vill ha ett säkert vatten intyg annars får jag betala ett nytt badrum säger de
det där kan du skita i, din hyresvärd har inte en aning om vad säker vatten är.
många som tycks tro att det är någon garanti för att tätskikt osv ska vara 100%-iga.

G Glad armatur skrev:
Hur är det med garantier när man gör hål i tätskikt ?
Tänker om det inträffar en fuktskada inom garantitiden, som är orsakad av något annat än hålen.
Kan byggaren hävda att garantin inte gäller längre ?
har ingen betydelse, byggaren har redan kånkat och finns inte mer. alternativt så kommer den inte ta på sig något garantiärende ändå.

Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Inte om man tätat hålen ordentligt och att alla inte sitter precis vid duschen! Hur tänker ni att badrummet ska bli förstört/fuktskadat av hål utanför duschen tex!?!?!?!?
Ett skiljetecken räcker.

Det är mycket enkelt, vill man kunna göra hur man vill i sitt badrum ska man inte bo hyreslägenhet.

Hyresgästens förmåga att återställa varierar, även om kunskapen finns är det ofta tydligt att det oftast inte är så noga eftersom man vill komma enklast/snabbast möjligt undan vid utflytt. Få vet tex skillnaden mellan olika våtzoner.

Den återställning som frågan gäller går inte att bedöma om det är riktigt tätat efter åtgärden är utförd. Detta till skillnad mot annan återställning.

Det går heller inte att på ett bra sätt tydligt reglera i ett hyresavtal så att gemene man begriper om man skulle tillåta viss håltagning. Så för båda parters skull är det enklast att inte tillåta att tätskiktet bryts. Särskilt inte när det finns alternativ, om än kanske inte lika fullgoda alla gånger.

Som vanligt går det mesta att lösa genom en dialog före man gör något. Det är ju bara att lyfta på luren och fråga.

• Gilla
Riemann
  • Laddar…
mexitegel mexitegel skrev:
Som vanligt går det mesta att lösa genom en dialog före man gör något. Det är ju bara att lyfta på luren och fråga.
Absolut, men jag anser att det främst ligger i hyresvärdens intresse att informera om vad som gäller. Det går ju inte att ta för givet att gemene man förstår att man inte kan borra hur som helst i ett badrum och sedan komma och lipa i efterhand. Jag är mycket van vid hyresavtal då jag jobbat just som uthyrare, det här hade väldigt enkelt gått att skriva in i avtalet. Och då det kan handla om betydande värden om det går fel, så hade hyresvärden också kunnat upplysa om det muntligt vid kontraktsskrivningen.

• Gilla
Anonymiserad 168520
  • Laddar…
Varför gjorde du hålen utan att kolla med hyresvärden är det första jag tänker.
Nu gjorde du det utan att fråga och vill komma undan. Varför lagade du det inte snyggare då?
Hade du fyllt hålet med silikon och lämnat lite utrymme för fog utanpå, så hade det nog inte ens märkts.

Varför gjorde du hålen?
Antar att du fäste upp något som du anser förbättrar badrummet.
Vad är detta och kan inte nästa hyresgäst också vilja ha det?
Om det är något lite värdefullt kanske du kan skänka det istället för att det ska vara silikon kladdat på väggen.

P
J joakimlundberg skrev:
Hej, är ny på forumet och behöver hjälp.
Har borrat 4 hål i badrummet i min gamla lägenhet (hyresrätt)

Hålen är borrade som man ska med silikon, plugg, silikon, skruv.

2 hål i våtzon i betongvägg
1 hål i regel våtzon 1

1 hål ovanför toalettstol tror de är i våtzon 1 osäker
Borrade detta fel och täppt igen med silikon direkt efter.

Är detta ok utfört?
De kräver att de är fackmannamässigt utfört, och vill ha ett säkert vatten intyg annars får jag betala ett nytt badrum säger de

Du behöver läsa kontraktet som du signerar med hyresvärden. Om det uttryckligen står där att man inte får borra i badrummet eller bryta tätskiktet så har du ju gjort bort dig.

Sedan håller jag med om det som några skriver att korrekt lagd silikon i hålet ska vars säkert och godkänt få många badrum görs på det sättet idag. Så du behöver laga det korrekt eller gå hyresvärden att laga och åtgärda (inget nytt badrum).

Som kuriosa eller hävd skulle det ju helt enkelt gå att fråga hyresvärden :
- Finns det hål i tätskiktet för dusch, skåp eller toarulle hållare? Om det finns detta har ju firman som byggde badrummet för två år sedan redan skadat badrummet innan du gjorde hålen. Således är du inte mer ansvarig för ett helt nytt badrum än vad de är. Dock så erbjuder du dig att åtgärda hålen på samma fackmannamässiga sätt som de andra gjorde.

• Gilla
joakimlundberg och 1 till
  • Laddar…
Robert63 Robert63 skrev:
Absolut, men jag anser att det främst ligger i hyresvärdens intresse att informera om vad som gäller. Det går ju inte att ta för givet att gemene man förstår att man inte kan borra hur som helst i ett badrum och sedan komma och lipa i efterhand. Jag är mycket van vid hyresavtal då jag jobbat just som uthyrare, det här hade väldigt enkelt gått att skriva in i avtalet. Och då det kan handla om betydande värden om det går fel, så hade hyresvärden också kunnat upplysa om det muntligt vid kontraktsskrivningen.
Det är just det som är min poäng. Det är bättre att inte tillåta något i badrummet. En sådan skrivning går inte att misstolka. Åtminstone håller det juridiskt.

• Gilla
Robert63 och 1 till
  • Laddar…
Robert63 Robert63 skrev:
Detta regleras som sagt redan av jordabalkens 12 kap. 24 §

Hyresgästen skall under hyrestiden väl vårda lägenheten med vad därtill hör. Han är skyldig att ersätta all skada som uppkommer genom hans vållande
samt att

Bostadshyresgäster har rätt att på egen bekostnad i lägenheten utföra målning, tapetsering och därmed jämförliga åtgärder. Minskar därigenom lägenhetens bruksvärde, har hyresvärden rätt till ersättning för skadan.

Är jag skyldig dom ett nytt badrum då enligt lag?

J joakimlundberg skrev:
Nej.
B byabin skrev:
Detta regleras som sagt redan av jordabalkens 12 kap. 24 §

samt att
Menar du att bruksvärdet på hyresrätten sjunker för varje hål i tätskiktet? Hur mycket sjunker i så fall hyran per hål?

• Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
J joakimlundberg skrev:
Det stipuleras att du är skyldig att ersätta den skada som du har vållat. Det behöver inte röra sig om ett helt badrum, men det kan inte jag bedöma, varken från bilder eller på plats. Bästa rådet är att komma överens med värden om en kompromiss, sannolikt med någon fackman inblandad. Rent juridiskt har hyresvärden övertaget.

C cotillion skrev:
Nej.

Menar du att bruksvärdet på hyresrätten sjunker för varje hål i tätskiktet? Hur mycket sjunker i så fall hyran per hål?
Först och främst, jag menar ingenting, det är lagtext.

Sedan så handlar det inte om bruksvärdesreduktion eftersom håltagning i tätskikt knappast faller under "målning, tapetsering och därmed jämförliga åtgärder" utan "ersätta all skada som uppkommer genom hans vållande".

D
S SueCia skrev:
Om TS har gjort hål på tätskiktet i våtutrymmet så går det ju knappast att rädda med silikon.

Jag hade gjort glasklart för min hyresgäst INNAN påskrivet avtal att borrhål i badrummes våtutrymme kommer debiteras, eventuellt nytt badrum står hyresgäst för. Svårt att kräva det om den infon inte framgått eller att badrummet är väldigt gammalt.

Det är oerhört dumt att borra i våtutrymmet iallafall.
Hur sätter man då upp saker i ett badrum fackmannamässigt om man inte får ta hål på tätskiktet?

Limmar du bara upp kommoden eller!

:rolleyes:

De är ju inte direkt lätt heller när hyresvärden inte svarar på mail.

• Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
D
Mitt råd är att kontakta hyresgästföreningen.

Först ska skada konstateras och därefter får du antagligen stå för kostnaden för att reparera skadan.

Ersätta ett helt nytt badrum för att du borrat igenom tätskiktet tror jag inte kommer hålla vid en rättslig prövning. En fackman bör kunna bedöma hur mycket badrummet minskat i värde pga av dina hål.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.