20 761 läst ·
119 svar
21k läst
119 svar
Debiterad nytt badrum
Det är normalt inte tillåtet att borra genom tätskikt i en hyresrätt av förklarliga skäl.
Nu är badrummet såpass nytt att det sannolikt går att reparera tätskiktet i ditt fall men du behöver ha en dialog med hyresvärden om hur skadan ska åtgärdas för att de ska godkänna den. Renovera hela badrummet är inte rimligt naturligtvis.
Jag råder dig att kontakta hyresgästföreningen, det är högst troligt väl investerade pengar i den situation du hamnat.
Nu är badrummet såpass nytt att det sannolikt går att reparera tätskiktet i ditt fall men du behöver ha en dialog med hyresvärden om hur skadan ska åtgärdas för att de ska godkänna den. Renovera hela badrummet är inte rimligt naturligtvis.
Jag råder dig att kontakta hyresgästföreningen, det är högst troligt väl investerade pengar i den situation du hamnat.
Om det inte är tillåtet just i badrummet, bör det stå i avtalet, tror nämligen inte att det här är speciellt ovanligt. Tror även jag att hyresgästföreningen kan svara på detta.mexitegel skrev:
Det är normalt inte tillåtet att borra genom tätskikt i en hyresrätt av förklarliga skäl.
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 508 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 508 inlägg
Faktiskt förvånad att det inte står med. Har hyrt av två olika värdar, båda två har haft en punkt där det står att det är strikt förbjudet att borra hål eller spika i badrummet. Hade haft exakt samma skrivelse om jag hyrde ut någon gång.Robert63 skrev:
Alla som hänger här på forumet vet det olämpliga i att borra i badrum, men faktiskt tror jag inte gemene man förstår att det kanske är olämpligt att sätta upp en hylla ovanför toaletten. Normala borrhål i övriga rum går under normalt slitage. Så finns det inte ett förbud mot att borra i badrummet inskrivet i avtalet, då tror jag det blir svårt att komma och lipa i efterhand. Att kräva ett helt nytt badrum är absurt, tycker jag.S SueCia skrev:
Medlem
· Stockholm
· 4 630 inlägg
Det här är ytterligare ett exempel på när man drar till med ett värsta scenario för att få det till ett problem när verkligheten inte är ett problem.B byabin skrev:Det verkar vara många här som resonerar som hemmafixare att det är bara göra om man gör rätt. Kanske inte så förvånande på ett hemmafixarforum...
Se det istället som att du har renoverat ett badrum för 150000 i en bostad du sedan hyr ut och två år senare har hyresgästen, utan tidigare överenskommelse, någon gång under den tiden brutit tätskiktet utan något som visar att det är fackmannamässigt gjort vid tillfället. Skulle du tycka att det är ok med en ökad risk för senare våtrumsskada som du själv får bekosta? Tänk sedan att du har 100 sådana lägenheter och det är 10 som har gjort samma sak. Inte så självklart längre kanske att du ska ta risken?
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 508 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 508 inlägg
inte ett dugg rädd att borra ett hål i mitt eget badrum. Men att en hyresgäst skulle borra i mitt badrum har jag problem med.Jonatan79 skrev:
Några få hål av en hyresgäst är inte ett problem, men en lägenhet med kanske 10-15-20 hyresgäster som borrar några få hål vardera är ett garanterat problem för livslängden på badrummet.Jonatan79 skrev:
Har du haft 10-15-20 hyresgäster i samma lägenhet så är nog livslängden på det badrummet det minsta problemetmexitegel skrev:
Varför det? Exempelvis studentlägenheter byter hyresgäst ofta. Vi hyr ut ett hus där vi haft 10 hyresgäster på 13 år. Unga par sommaruppehållet som sedan köper eget hus. Har fungerat väldigt bra.
Men detta är OT.
Men detta är OT.
Nytt badrum lär det bliJ joakimlundberg skrev:Hej, är ny på forumet och behöver hjälp.
Har borrat 4 hål i badrummet i min gamla lägenhet (hyresrätt)
Hålen är borrade som man ska med silikon, plugg, silikon, skruv.
2 hål i våtzon i betongvägg
1 hål i regel våtzon 1
1 hål ovanför toalettstol tror de är i våtzon 1 osäker
Borrade detta fel och täppt igen med silikon direkt efter.
Är detta ok utfört?
De kräver att de är fackmannamässigt utfört, och vill ha ett säkert vatten intyg annars får jag betala ett nytt badrum säger de
Inte om man tätat hålen ordentligt och att alla inte sitter precis vid duschen! Hur tänker ni att badrummet ska bli förstört/fuktskadat av hål utanför duschen tex!?!?!?!?mexitegel skrev:
Syns inte alls på bilderna om du verkligen tätat det eller inte. Tätskiktet sitter ju under kaklet och jag kan inte förstå hur du kan intyga att det är tätt där, utgående från bilderna. Sedan bör man ju enligt min mening inte fylla upp med silikon, utan när tätskiktet är lagat (om det nu går, därom råder delade meningar) så fyller man ju upp fogen med just fog, inte silikon.
Jag har själv bott i flera olika hyresrätter och skulle aldrig fått för mig att borra i ett badrum. Byggde egen golvstående hylla i ett, just för att slippa borra. Ingen aning om det stått i mina kontrakt eller inte, men det känns ju bara fel att borra där.B Bopåzoo skrev:
Men att betala för ett helt nytt badrum är ju väldigt överdrivet åt andra hållet. Som läget är nu, skulle jag så som flera nämnt, kollat med hyresgästföreningen.
B byabin skrev:Det verkar vara många här som resonerar som hemmafixare att det är bara göra om man gör rätt. Kanske inte så förvånande på ett hemmafixarforum...
Se det istället som att du har renoverat ett badrum för 150000 i en bostad du sedan hyr ut och två år senare har hyresgästen, utan tidigare överenskommelse, någon gång under den tiden brutit tätskiktet utan något som visar att det är fackmannamässigt gjort vid tillfället....
Frågeställningen är väl hur de repareras... inte om hyresgästen har gjort rätt...
Tycker ändå båda svaren framgår...
Fel av hyresgästen...
Silikon i hål...