Mellan tummen och pekfingret vad kan ett hål kosta

S
D Derbyboy skrev:
Hur sätter man då upp saker i ett badrum fackmannamässigt om man inte får ta hål på tätskiktet?

Limmar du bara upp kommoden eller!

:rolleyes:
Om du hade läst ens halva tråden hade du insett. Som hyresgäst anser jag att man inte ska borra i hyresvärdens tätskikt, hyresvärden däremot kan göra det om det behövs.

Det finns ingen situation där hyresgästen ens behöver borra i badrummet.

• Gilla
TreeView
  • Laddar…
S
J joakimlundberg skrev:
Mellan tummen och pekfingret vad kan ett hål kosta
Hur långt är ett snöre?

D
S SueCia skrev:
Om du hade läst ens halva tråden hade du insett. Som hyresgäst anser jag att man inte ska borra i hyresvärdens tätskikt, hyresvärden däremot kan göra det om det behövs.

Det finns ingen situation där hyresgästen ens behöver borra i badrummet.
Vad hade jag insett då?

Jag har läst hela tråden

S
D Derbyboy skrev:
Vad hade jag insett då?

Jag har läst hela tråden
Det jag skrev. Du ställde en märklig fråga om du läst tråden då jag klargjort att jag inte har några problem att borra i mitt tätskikt då det blir korrekt utfört. Däremot skulle jag förbjuda eventuell hyresgäst att göra det.

mexitegel mexitegel skrev:
Det är bättre att inte tillåta något i badrummet. En sådan skrivning går inte att misstolka. Åtminstone håller det juridiskt.
Är du säker på det? Jag skulle mycket väl kunna tänka mig att exempelvis hänga upp ett badrumsskåp i badrummet på ett fackmannamässigt sätt med skruv skulle ses som en normal användning och att förbud mot detta i kontraktet skulle anses utan verkan.

Skulle man med framgång kunna hyra ut en normal lägenhet med exempelvis förbud mot spik i väggarna (syftar ej på badrum här) för tavlor? Kanske? Jag har ingen aning. Å ena sidan gäller avtalsfrihet men å andra sidan finns bland annat tvingande regler i hyreslagen.

D
Man får väl se till om en sådan skrivning i ett kontrakt är ett skäligt avtalsvillkor.

I detta fall tycks det inte finnas en sådan skrivning i hyreskontraktet och då tror jag det är fritt fram att sätta upp ett badrumsskåp (penetrera tätskiktet) så länge det görs fackmannamässigt.

D Derbyboy skrev:
Man får väl se till om en sådan skrivning i ett kontrakt är ett skäligt avtalsvillkor.
Och hur menar du att man gör det?

D
Det beror väl på vilken part man är i ärendet. Gör ägaren bedömningen att en sådan skrivning håller så fakturerar han för ett nytt badrum.

Om hyrestagaren då bestrider fakturan så prövas frågan till slut av en domstol.

Hyrestagaren kan dock dessförinnan vända sig till domstol för att få det enskilda villkoret i kontraktet ogiltighetsförklarat. Det går alltså att vända sig till domstol för att upphäva oskäliga villkor innan villkoren har realiserats.

Redigerat:
B byabin skrev:
Detta regleras som sagt redan av jordabalkens 12 kap. 24 §

samt att
Hanterar jordabalken specifikt vad som gäller i badrum? Borra hål i andra väggar räknas som normalt slitage.

Robert63 Robert63 skrev:
Hanterar jordabalken specifikt vad som gäller i badrum? Borra hål i andra väggar räknas som normalt slitage.
Ja, det framgår av det jag citerade. Om du anser det svårtolkat går det att googla runt lite. Man kan inte heller borra hur mycket som helst i andra väggar och få det till normalt slitage, men det har google också information om.

Robert63 Robert63 skrev:
De undrar jag också, jag tolkar lagen som att de inte gäller något specifik rum. Hyresvärden får heller inte enligt lagen skriva i hyreskontraktet att lägenheten ska återställas i bättre skick än normalt slitgw

B byabin skrev:
Ja, det framgår av det jag citerade. Om du anser det svårtolkat går det att googla runt lite. Man kan inte heller borra hur mycket som helst i andra väggar och få det till normalt slitage, men det har google också information om.
Jag har googlat och kan med slutsats av det inte hålla med dig om att badrum skrivs ut specifikt i jordabalken. I ett annat rum hade hyresvärden fått hacka i sig de här hålen ts orsakat. Varför ska det vara givet att alla ska förstå att man inte får borra i ett badrum? Jordabalken är inte heltäckande och det här hade man enkelt kunnat avtala om i en bilaga. Hur det ligger till kan egentligen bara ts svara på, som har avtalet framför sig.

Robert63 Robert63 skrev:
Jag har googlat och kan med slutsats av det inte hålla med dig om att badrum skrivs ut specifikt i jordabalken. I ett annat rum hade hyresvärden fått hacka i sig de här hålen ts orsakat. Varför ska det vara givet att alla ska förstå att man inte får borra i ett badrum? Jordabalken är inte heltäckande och det här hade man enkelt kunnat avtala om i en bilaga. Hur det ligger till kan egentligen bara ts svara på, som har avtalet framför sig.

De ligger till så här, vid inflytt skrev vi avtal med ikanobostad, där står de ingenting om hål i badrum. Vi fick en ny hyresvärd några månader senare, i deras bilaga står de att de får endast utföras av en fackman.

Vid övertagandet gjordes ingen besiktning inte heller något nytt kontrakt skrevs.

Oftast är de väl snickare osv som sätter upp hyllor i badrum, dom har ju inga våtrums intyg endå

Robert63 Robert63 skrev:
Grundsatsen är att hyresgästen ska väl vårda lägenheten och är ansvarig för all skada som denne orsakat. Det klargörs att undantag finns för målning, tapetsering och därmed jämförlig åtgärd och att värden har rätt till ersättning för eventuell värdeminskning. Om du tycker det är otydligt kan jag inte hjälpa mer.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.