B byabin skrev:
Grundsatsen är att hyresgästen ska väl vårda lägenheten och är ansvarig för all skada som denne orsakat. Det klargörs att undantag finns för målning, tapetsering och därmed jämförlig åtgärd och att värden har rätt till ersättning för eventuell värdeminskning. Om du tycker det är otydligt kan jag inte hjälpa mer.
Jo, men uppenbarligen får man även borra i åtminstone andra väggar än i badrum, så texten innefattar ju inte allt man får.

• Gilla
Robert63
  • Laddar…
Också behöver ett helt badrum renoveras verkligen??

Blir fundersam.
Vad exakt står det när man ska göra infästning som punkterar tätskikt?

Vad exakt står det om man ska ta bort en infästning som punkterat tätskiktet.

Ett tomt hål är ingen infästning. Utan enbart ett hål....

Det jag vill lyfta fram är ett hål är ingen infästning....och då faller instruktionen för infästning...

Men finns det en godkänd instruktion för hur man tätar ett hål i tätskikt så ska arbetet utföras efter denna instruktion. Och inte efter en instruktion över infästning....

• Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
H HSP skrev:
Blir fundersam.
Vad exakt står det när man ska göra infästning som punkterar tätskikt?

Vad exakt står det om man ska ta bort en infästning som punkterat tätskiktet.

Ett tomt hål är ingen infästning. Utan enbart ett hål....

Det jag vill lyfta fram är ett hål är ingen infästning....och då faller instruktionen för infästning...

Men finns det en godkänd instruktion för hur man tätar ett hål i tätskikt så ska arbetet utföras efter denna instruktion. Och inte efter en instruktion över infästning....
Datorskärm som visar en PDF om renoveringsregler med avsnitt om målning, tapetsering och elinstallationer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag menade vad står det i säker vatten , tillverkaranvisningarna, mm hur det ska utföras..

H HSP skrev:
Jag menade vad står det i säker vatten , tillverkaranvisningarna, mm hur det ska utföras..
Instruktion för fackmässig skruvinfästning
Infästning i badrumsvägg med massivt underlag
  1. Borra hålet med lämplig diameter och lämpligt djup, om möjligt enligt leverantörens monteringsanvisning. OBS: att det ska vara ett bottenhål, inte ett genomgående hål.
  2. Fyll bottenhålet med silikon eller motsvarande.
  3. Montera lämplig plugg.
  4. Fyll plugg med åldersbeständig tätningsmassa.
  5. Skruva fast våtrumstillbehör enligt leverantörens dokumenterade monteringsanvisning.

• Gilla
HSP
  • Laddar…
J joakimlundberg skrev:
Instruktion för fackmässig skruvinfästning
Infästning i badrumsvägg med massivt underlag
  1. Borra hålet med lämplig diameter och lämpligt djup, om möjligt enligt leverantörens monteringsanvisning. OBS: att det ska vara ett bottenhål, inte ett genomgående hål.
  2. Fyll bottenhålet med silikon eller motsvarande.
  3. Montera lämplig plugg.
  4. Fyll plugg med åldersbeständig tätningsmassa.
  5. Skruva fast våtrumstillbehör enligt leverantörens dokumenterade monteringsanvisning.
GVKs regler

• Gilla
HSP
  • Laddar…
Och instruktionen för att täta ett outnytjat hål? Enligt GVK...

Eller så hittar du inget för att det inte finns något sätt som är ok?

Står också att

Av praktisk erfarenhet vet vi att plastmattor kan delrepareras med gott resultat och att tätskiktsfolier har goda förutsättningar för detta.

Tror jag har folie i och med att de är 2 år gammalt

Att återställa står de ju i kontraktet, de är ju att laga tätskikt, inte ett helt jävla badrum

• Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Hittar man inget i GVK.s regler då får man gå på tätskiktets tillverkare för att se om det finns något sätt som är godkänt....

Att "hitta" på egna sätt som inte är med I GVK:s eller enligt tillverkarens manualer är knappast en godkänd metod.
Den egna metoden kan fungera men är knappast godkänd.

Och har man inte återställt tätskiktet på ett godkänt sätt så är förmodligen tätskiktet i badrummet inte återställt enligt hyresvärden.

Ställ frågan vilket tätskikt det är. Fråga denna tillverkare om instruktion för reparation. Utför enligt denna, dokumentera och meddela hyresvärden.

har du tur är det en vettig tillverkare. Antingen har de klara instruktioner eller så kan du får svar per Mail. Har kiilto här hemma och där fick jag kontakt med säljaren för Sydsverige när jag hade lite frågor. Han hade vägarna förbi dagen efter, tittade in om och snackade en halvtimme. Mailade sen och fick bekräftat per Mail hur jag skulle göra så jag har det ”på papper” . Mycket bra service och kommer självklart använder deras produkter igen.

• Gilla
joakimlundberg och 1 till
  • Laddar…
J joakimlundberg skrev:
Att återställa står de ju i kontraktet, de är ju att laga tätskikt, inte ett helt jävla badrum
Det står klart och tydligt att en fackman ska återställa håltagningen.
Anlita en fackman som fixar det så är det lugnt, allt enligt kontraktet.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.