20 761 läst ·
119 svar
21k läst
119 svar
Debiterad nytt badrum
Tyvärr så skulle jag tro att rätt många i hyresrätt kan spola av väggarna med duschslangen i hela badrummet. Känner man inte till hur ett badrum funkar så ser man bara att kakel sitter överallt, och många tror nog att det är det som är tätt. Skulle jag själv äga en lägenhet som hyrs ut skulle jag därför ha tätskikt i alla väggar i badrummet, även de som inte egentligen behöver det. Fast detta är förstås en helt annan diskussion.Jonatan79 skrev:
Vad många "moraltanter" det finns på det här forumet.. som skall predika.. TS frågade hur hen skulle laga hålen inget annat. Alla skador som uppkommer i ett badrum går att laga. En del skador är lite dyrare än andra.. Tex att laga ytskikt kan ju bli lite dyrare men det är fullt möjligt. Men när man tex sätter dit en duschvägg så borrar man hål i tätskiktet och sedan skruvar man in en skruv med silikon..S SueCia skrev:
Det kommer väl ske en besiktning också och då får du väl se vad dom säger.. Om dom anser att det är fel så skulle jag ta dit en egen plattsättare som fixar detta åt dig.
EDIT: Läs detta
https://lawline.se/answers/ar-en-hyresgast-skyldig-att-atgarda-borrhal-vid-utflyttning
Varför skulle det vara olämpligt att borra i ett badrum? Skulle bli ett väldigt tråkigt badrum om ingen borrade, eller ska man limma upp all inredning? En rätt utförd infästning ovanför toalettstolen måste ju vara fullständigt idiotsäker. Hur ofta kommer det ens vatten dit? I dom flesta badrum sitter ju blandarfästen, takduschar mm skruvade där det forsar vatten varje gång någon tar en dusch.Robert63 skrev:
Alla som hänger här på forumet vet det olämpliga i att borra i badrum, men faktiskt tror jag inte gemene man förstår att det kanske är olämpligt att sätta upp en hylla ovanför toaletten. Normala borrhål i övriga rum går under normalt slitage. Så finns det inte ett förbud mot att borra i badrummet inskrivet i avtalet, då tror jag det blir svårt att komma och lipa i efterhand. Att kräva ett helt nytt badrum är absurt, tycker jag.
Hade jag inte fyllt upp med silikon efter jag drog ut skruven skulle de bli fukt.Anna_H skrev:
Syns inte alls på bilderna om du verkligen tätat det eller inte. Tätskiktet sitter ju under kaklet och jag kan inte förstå hur du kan intyga att det är tätt där, utgående från bilderna. Sedan bör man ju enligt min mening inte fylla upp med silikon, utan när tätskiktet är lagat (om det nu går, därom råder delade meningar) så fyller man ju upp fogen med just fog, inte silikon.
De är så man tätar hål i badrum
Är det en privat hyresvärd så lär det finnas hopp men är det ett av dom stora företagen så är det nog nästan kört. Hela beloppet lär det ju inte bli men en del. Fick själv betala 3000 för en list en gång i köket.. som ändå skulle renoverasL Lilllen skrev:Jag har själv bott i flera olika hyresrätter och skulle aldrig fått för mig att borra i ett badrum. Byggde egen golvstående hylla i ett, just för att slippa borra. Ingen aning om det stått i mina kontrakt eller inte, men det känns ju bara fel att borra där.
Men att betala för ett helt nytt badrum är ju väldigt överdrivet åt andra hållet. Som läget är nu, skulle jag så som flera nämnt, kollat med hyresgästföreningen.
Slarvigt uttryckt kanske, men menade om man inte vet vad man gör. Har själv 12 hål i mitt badrum.N nybyggarn3 skrev:Varför skulle det vara olämpligt att borra i ett badrum? Skulle bli ett väldigt tråkigt badrum om ingen borrade, eller ska man limma upp all inredning? En rätt utförd infästning ovanför toalettstolen måste ju vara fullständigt idiotsäker. Hur ofta kommer det ens vatten dit? I dom flesta badrum sitter ju blandarfästen, takduschar mm skruvade där det forsar vatten varje gång någon tar en dusch.
Hur är det med garantier när man gör hål i tätskikt ?
Tänker om det inträffar en fuktskada inom garantitiden, som är orsakad av något annat än hålen.
Kan byggaren hävda att garantin inte gäller längre ?
Tänker om det inträffar en fuktskada inom garantitiden, som är orsakad av något annat än hålen.
Kan byggaren hävda att garantin inte gäller längre ?
Exakt hyresvärd hävdar att garanti/försäkring bryts vid hål i tätskikt. Står dessvärre inget i avtal om de.G Glad armatur skrev:
Men ett helt badrum är för mycket tyvärr
Så länge hålet inte är direkt i duschen, och felaktigt utfört, skulle jag gissa på att det aldrig har hänt.Jonatan79 skrev:
Jonatan79 skrev: