8 495 läst ·
108 svar
8k läst
108 svar
Dålig värme i golvslingor!
J jonaserik skrev:OK det hjälper till en del, på första fotot nere till vänster är pumpen för värmen från VP och den röda ratten, vad står den på , är märkt med 1 , 2 , 3 . när du ändrar från 1 till 3 så ska du kunna höra om farten på den ökar. Pumpen på bild 2 vet du vart den går, verka som att rören går till borrhålet KB , då ska rör och slangar vara kalla. Ett foto på lite längre håll så alla rör ovanför VP kommer med är bra.
Undra varför det sitter en pump på topp utanför VP . det är en Cirk som standard för värmen i VP , vad står den övre punpen på för siffra, påden övre delen av pumpen är ett svart lock och där är ett vfred med 1 2 3 orova med att ställa båda på 2 till att börja med, är det olika fart på dom så motverkar dom varandra och flödet kan bli lite så där då., fota pumparna så det syns vad det är för några typer , den uppe är en UPS XXXX någonting.
Den övre pumpen stod på 2.J jonaserik skrev:Undra varför det sitter en pump på topp utanför VP . det är en Cirk som standard för värmen i VP , vad står den övre punpen på för siffra, påden övre delen av pumpen är ett svart lock och där är ett vfred med 1 2 3 orova med att ställa båda på 2 till att börja med, är det olika fart på dom så motverkar dom varandra och flödet kan bli lite så där då., fota pumparna så det syns vad det är för några typer , den uppe är en UPS XXXX någonting.
Dom pumpar är olika , den uppe varför den sitter där ? är en 4 meters och orginal i VP en 6 meters , det är olika tryck på dom.
Snurrar dom som dom ska, kan kännas med en mejsel .om man tar bort den blanka muttern i ändan och kör in den lite lätt, kommer att skramla lite i handen så håll inte hårt i mejseln. Inget vatten sprutar ut , det kan droppa eller rinna lite, inte mer än en skurtrasa under som tar det, Sen ställer du upp den röda på 3 och den nere på 2 och testar.
Snurrar dom som dom ska, kan kännas med en mejsel .om man tar bort den blanka muttern i ändan och kör in den lite lätt, kommer att skramla lite i handen så håll inte hårt i mejseln. Inget vatten sprutar ut , det kan droppa eller rinna lite, inte mer än en skurtrasa under som tar det, Sen ställer du upp den röda på 3 och den nere på 2 och testar.
Hej igen!
Tog ett steg tillbaka då jag kände mig lätt manisk gällande detta.
Har tagit tag i det igen och börjat kika.
Lyckades även klura ut hur jag skulle kunna spola/lufta golvvärmeslingorna med trädgårdslang vilket lyckades. Det kom en del luft samt en del svart avlagring...
Efter detta tyckte min sambo att det blev aningen varmare på golven. Då jag är negativt tänkande när det gäller detta så tycker jag att det borde funka bättre. (Jag jämför med övervåningen som också har golvvärmeslingor som fungerar. Varmt om fötterna, varmt i rummen. Varmt tillopp och varm retur på golvvärmefördelarna.)
På nedre våning, som problemet finns, har jag följt rör och kommer till ett fenomen som jag undrar över.
Jag har ett ställe i huset där husets originalrör går till radiatorsystemet. Där finns det avstängningsventiler och går sedan vidare med plastslang bort till fördelare till golvvärmen. När jag känner med handen där det går över till plastslang så är där varmt. När jag sedan går 7-8 meter vidare där golvvärme systemet finns så är det svalare i samma plastslang.
Plast slang går över i kopparrör, blandningsventil (ställd på 6, numrerad 1-6, 20-43 grader), cirkulationspump som snurrar och sedan fördelare. Slingorna på tilloppsfördelare är varma. Slingorna på returfördelare är kalla. Således är det kallt i returen hela vägen tillbaka 7-8 meter tills plastslang går över till originalrör igen.
Jag blir inte klok. Har laborerat med det som redan sagts i tråden men får det ändå inte att fungera. Långt inlägg och säkert krångligt att förstå.. Finns det någon som har en aning om vad jag kan göra?
Tog ett steg tillbaka då jag kände mig lätt manisk gällande detta.
Har tagit tag i det igen och börjat kika.
Lyckades även klura ut hur jag skulle kunna spola/lufta golvvärmeslingorna med trädgårdslang vilket lyckades. Det kom en del luft samt en del svart avlagring...
Efter detta tyckte min sambo att det blev aningen varmare på golven. Då jag är negativt tänkande när det gäller detta så tycker jag att det borde funka bättre. (Jag jämför med övervåningen som också har golvvärmeslingor som fungerar. Varmt om fötterna, varmt i rummen. Varmt tillopp och varm retur på golvvärmefördelarna.)
På nedre våning, som problemet finns, har jag följt rör och kommer till ett fenomen som jag undrar över.
Jag har ett ställe i huset där husets originalrör går till radiatorsystemet. Där finns det avstängningsventiler och går sedan vidare med plastslang bort till fördelare till golvvärmen. När jag känner med handen där det går över till plastslang så är där varmt. När jag sedan går 7-8 meter vidare där golvvärme systemet finns så är det svalare i samma plastslang.
Plast slang går över i kopparrör, blandningsventil (ställd på 6, numrerad 1-6, 20-43 grader), cirkulationspump som snurrar och sedan fördelare. Slingorna på tilloppsfördelare är varma. Slingorna på returfördelare är kalla. Således är det kallt i returen hela vägen tillbaka 7-8 meter tills plastslang går över till originalrör igen.
Jag blir inte klok. Har laborerat med det som redan sagts i tråden men får det ändå inte att fungera. Långt inlägg och säkert krångligt att förstå.. Finns det någon som har en aning om vad jag kan göra?
Utan att se helheten här - detta i sig indikerar att vattnet snurrar för långsamt i slingorna och hinner avge för mycket värme => öka hastigheten så att värmen avges mer jämt över golvet, med lägre delta-t.H Henrik.An skrev:
I övrigt vill man ha lite överskådliga bilder på detta så man kan förstå hur vattnet flödar och avgrenar sig i systemet.
Ok! Då bör man få bättre fart på vattnet alltså. Har bifogat många bilder från vp och golvvärme centralen, där ser man hur det är kopplat.MathiasS skrev:
Utan att se helheten här - detta i sig indikerar att vattnet snurrar för långsamt i slingorna och hinner avge för mycket värme => öka hastigheten så att värmen avges mer jämt över golvet, med lägre delta-t.
I övrigt vill man ha lite överskådliga bilder på detta så man kan förstå hur vattnet flödar och avgrenar sig i systemet.
Bifogar nu en bild där man ser hur det är påkopplat, från vad jag kan se, där en gammal radiator har suttit en gång.
Ok! Det konstiga också tycker jag är att det är svalare i röret innan blandningsventilen och varmare efter den. Och då är ju som sagt hela returen kallJ jonaserik skrev:
Nu vet vi inte vad det är för kraft på pumparna. den i VP, ( sort foto på den ) samt den för GV ( sort foto på den ) står märkningar tex. 25-40-130/180 eller 25-60 etc. Den i VP ska ha mer kraft än den för GV för att få fram flödet så det räcker för GV att ta åt sig. Har du provat att stänga av elementendå får GV mer flöde. Vid värmeanläggningar är det bara flöde flöde som gäller.
Den första är en s,k 4 meters och även den andra, den första bör vara en 25-60 -130 för att ge mer kraft till flödet. Den första ska gå på max och eftersom det är en sådan så finns fet ett vred med 1 - 2 - 3 på plintkåpan, ska stå på 3, hur är det med filtret som ska finnas på röret som kommer från RAD-kretsen, sitter det skit i det så kn flödet minska med ca 20%. en klassiker i många fall. Leta efter det och fota.
Ska det sitta ett filter på returledningen?J jonaserik skrev:Den första är en s,k 4 meters och även den andra, den första bör vara en 25-60 -130 för att ge mer kraft till flödet. Den första ska gå på max och eftersom det är en sådan så finns fet ett vred med 1 - 2 - 3 på plintkåpan, ska stå på 3, hur är det med filtret som ska finnas på röret som kommer från RAD-kretsen, sitter det skit i det så kn flödet minska med ca 20%. en klassiker i många fall. Leta efter det och fota.