8 495 läst ·
108 svar
8k läst
108 svar
Dålig värme i golvslingor!
Ok! Schysst att du svarar! Ska försöka få tag på en bra termometer och kolla. Deltavärdet, är det skillnaden mellan tur och returtempen?leby skrev:
Men om nu dom vita rattarna är "ur spel" också, som gör att jag måste ställa in alltihop, hur gör jag detta?
De vita rattarna används normalt inte för annat än möjligen stänga en slinga helt. Man brukar ha ett ställdon som öppnat och stänger beroende på temp i rummet om man har termostater där.H Henrik.An skrev:
Justeringen görs på den nedre fördelaren, inte den övre.
Delta är skillnaden mellan utgående och inkommande vatten för varje slinga.
Under locken (motsvarnde plats på nedre där den övre har vita lock, nedra har mässing lock)på nedre slingan sitter en insexskruv som är den jag refererade till ovan som man brukar börja ha på 3/4 öppet
Produkter som diskuteras: "insexskruv"
Insexskruv
Insexskruvar är specifika skruvar som har ett sexkantigt hål i huvudet. Dessa skruvar drivs med hjälp av ett verktyg kallat insexnyckel eller insexmejsel, som passar in i det sexkantiga hålet.
Läs mer
Du kan grovjustera dem först om du vill. det finns en handbok här: https://www.uponor.se/-/media/count...vs_handboken/vvs-handboken-2016-golvvarme.pdf
Jag kollade lite snabbt, du bör verifiera men vad jag kan se så öppna din längsta slinga 5 varv, näst längsta 4 varv och kortaste 2,5 varv så bör du vara ganska rätt.
Jag kollade lite snabbt, du bör verifiera men vad jag kan se så öppna din längsta slinga 5 varv, näst längsta 4 varv och kortaste 2,5 varv så bör du vara ganska rätt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Flöde och åter flöde, du har en matarpump vid eller i VP som trycker ut flödet, samt ett filter på utgående rör till VP , har du rensat det , sen gasa upp CP vid/i VP , har du provat att stänga till raddarna, då får GV med vatten, testa. Efter det kan du gasa på CP i VP för mer flöde i systemet. Börja alltid med det enklaste och kom tillbaka om det inte fungerar.
Så de vita rattarna ska alltid stå öppna?leby skrev:
Tabellen, är det justering till returen som är angiven?
Låter vettigt!J jonaserik skrev:Flöde och åter flöde, du har en matarpump vid eller i VP som trycker ut flödet, samt ett filter på utgående rör till VP , har du rensat det , sen gasa upp CP vid/i VP , har du provat att stänga till raddarna, då får GV med vatten, testa. Efter det kan du gasa på CP i VP för mer flöde i systemet. Börja alltid med det enklaste och kom tillbaka om det inte fungerar.
Sitter en cp i bvp, sedan en direkt efter bvp på ingående radiatorledning.
Även en cp direkt innan gv på de två centraler som finns i huset, en på bottenplan och en på övervåning.
Har för mig att jag sett något om smutsfilter i manualen till Bvp, ska kika när tillfälle ges. Är detta något man kan rensa själv vanligtvis?
Varför inte börja med det helt grundläggande.......att lufta slingorna.
Du har ju värme fram till fördelaren, det kan du konstatera utan termometer. Injusteri gen har inte ändrats sedan det fungerande.
Börja med att öppna ventilen längst upp på tornet till vänster i hörnan. Öppna, stäng när det slutar pysa luft. Repetera flera gånger under ett dygn eller två.
om inte det räcker luftar du på fördelaren också, men det kan vi ta i nästa steg om det behövs.
Glöm allt annat tills det är gjort.
Du har ju värme fram till fördelaren, det kan du konstatera utan termometer. Injusteri gen har inte ändrats sedan det fungerande.
Börja med att öppna ventilen längst upp på tornet till vänster i hörnan. Öppna, stäng när det slutar pysa luft. Repetera flera gånger under ett dygn eller två.
om inte det räcker luftar du på fördelaren också, men det kan vi ta i nästa steg om det behövs.
Har faktiskt varit på den ventilen uppe i hörnet. Det kommer ingen luft där alls när jag provat.MathiasS skrev:
Varför inte börja med det helt grundläggande.......att lufta slingorna.
Bör jag ändra fart på någon cp innan jag luftar eller ska sånt vara avstängt?
Du behöver inte ändra fart just nu.
Om du nu konstaterat att det inte finns luft där så är nästa steg att lufta på fördelaren.
Det är vinkeldelen längst till höger i bild, övre raden. Öppna locket ovanpå samt locket till höger på den vinkeldelen. Bakom locket till höger kan du stoppa in en insexnyckel och lufta direkt i fördelaren.
Om du inte heller där hittar luft kan det vara värt att köra cirkulationspumpen på högsta fart och stänga stänga alla slingor utom en, när du kört ett tag har du ev flyttat ev luftbubblor i slingorna till fördelare eller den andra högpunkten. Stäng av cirkulationen, vänta en halvtimme och lufta igen. Gör detta för varje slinga.
Kommer det ändå ingen luft är det dags att leta vidare efter riktiga problem...
.
Om du nu konstaterat att det inte finns luft där så är nästa steg att lufta på fördelaren.
Det är vinkeldelen längst till höger i bild, övre raden. Öppna locket ovanpå samt locket till höger på den vinkeldelen. Bakom locket till höger kan du stoppa in en insexnyckel och lufta direkt i fördelaren.
Om du inte heller där hittar luft kan det vara värt att köra cirkulationspumpen på högsta fart och stänga stänga alla slingor utom en, när du kört ett tag har du ev flyttat ev luftbubblor i slingorna till fördelare eller den andra högpunkten. Stäng av cirkulationen, vänta en halvtimme och lufta igen. Gör detta för varje slinga.
.
Tack för svaren och dessa instruktioner!MathiasS skrev:
Du behöver inte ändra fart just nu.
.
Du skriver locket uppe till höger, ovanpå.
Har ingen bra bild just nu att visa, men den är ihålig upptill på den, om du förstår. Känns mer som en plugg av nåt slag.
Ska den lossas helt eller bara lite?
Kommer luft/vatten ur den när den lossas?
Till höger; insex. Ska den skruvas ut helt ?
Många frågor...
Zoomar man på övre som du pratar om så ser man nästan ihålighetenH Henrik.An skrev:Tack för svaren och dessa instruktioner!
Du skriver locket uppe till höger, ovanpå.
Har ingen bra bild just nu att visa, men den är ihålig upptill på den, om du förstår. Känns mer som en plugg av nåt slag.
Ska den lossas helt eller bara lite?
Kommer luft/vatten ur den när den lossas?
Till höger; insex. Ska den skruvas ut helt ?
Många frågor...
Ändstycket ("vinkeldelen") du har har ser inte exakt lika ut som de jag har till WGF-fördelarna, men principen borde vara densamma. Det som sitter uppepå ska bort helt (ska inte komma vatten) och med insexnyckeln funkar det som en kran. Öppna lite så kommer det antingen luft eller vatten. Räcker med att öppna lite.