8 495 läst ·
108 svar
8k läst
108 svar
Dålig värme i golvslingor!
Gav mig på det nu. Lossade på övre delen och där kom det vatten nästan omgående. Är det fel?MathiasS skrev:
Ändstycket ("vinkeldelen") du har har ser inte exakt lika ut som de jag har till WGF-fördelarna, men principen borde vara densamma. Det som sitter uppepå ska bort helt (ska inte komma vatten) och med insexnyckeln funkar det som en kran. Öppna lite så kommer det antingen luft eller vatten. Räcker med att öppna lite.
Har du fler förslag? Ursäkta om jag är tjötig..MathiasS skrev:
Ändstycket ("vinkeldelen") du har har ser inte exakt lika ut som de jag har till WGF-fördelarna, men principen borde vara densamma. Det som sitter uppepå ska bort helt (ska inte komma vatten) och med insexnyckeln funkar det som en kran. Öppna lite så kommer det antingen luft eller vatten. Räcker med att öppna lite.
Kommer det vatten med insexkranen stängd?
Det hade jag förvisso inte förväntat mig, men fel vet jag inte, bara det är tätt. Kommer det vatten och inte luft är det bra.
När du har förvissat dig om att du inte har luft i slingorna är det dags att gå vidare i felsökningen. Du har fått bra tips redan. För egen del skulle jag:
1. Säkerställa att shunten är öppen. Kan du öppna den manuellt för att eliminera ett termostatproblem?
2. Säkerställ flöde dels från golvvärmens egen cirkulationspump (låter det mer om du ökar hastigheten?), dels från värmepannans cirkulationspump
3. Om du stänger alla slingor utom en, kör cirkulationspumpen på högsta fart, kan du få returen lika varm som inkommande vatten på den slingan?
Det hade jag förvisso inte förväntat mig, men fel vet jag inte, bara det är tätt. Kommer det vatten och inte luft är det bra.
När du har förvissat dig om att du inte har luft i slingorna är det dags att gå vidare i felsökningen. Du har fått bra tips redan. För egen del skulle jag:
1. Säkerställa att shunten är öppen. Kan du öppna den manuellt för att eliminera ett termostatproblem?
2. Säkerställ flöde dels från golvvärmens egen cirkulationspump (låter det mer om du ökar hastigheten?), dels från värmepannans cirkulationspump
3. Om du stänger alla slingor utom en, kör cirkulationspumpen på högsta fart, kan du få returen lika varm som inkommande vatten på den slingan?
Med insexkranen stängd ja.MathiasS skrev:
Kommer det vatten med insexkranen stängd?
1. Shunten, osäker på vart den finns. Värmepumpen har ju en automatisk shuntventil som man kan manövrera manuellt. Tänker du på den?
2. Har kollat alla curkulationspumpar förutom en. Alla dessa fungerar och låter mer ju mer jag vrider på.
Den sista sitter förmodligen allra först på systemet för den sitter innanför fronten på värmepumpen. Den har jag inte pillat på, vet endast att den var varm när jag var där sist och kikade.
3. Kan prova att göra detta. Gäller det den cirkulationspumpen som sitter strax innan fördelarna eller samtliga?
Öppna en slinga; då är det övre ratt öppen och undre index öppen för samma slinga du menar? Alla andra stängda?
1. Nej, i bilden här i tråden, under cirkulationspumpen sitter det en termostatstyrd ventil tycker jag det ser ut som, det är den jag menar. Ursäkta otydligheten.
3. Jag tänkte att du kör snabbare på den cirkulationspumpen som är till golvvärmen.
3. Jag tänkte att du kör snabbare på den cirkulationspumpen som är till golvvärmen.
Det är en blandningsventil. Den är ställd på max. (Numrerad 1-6)MathiasS skrev:
Vrider jag ner den så så verkar det som att tilloppet tar in vatten ifrån returen, vilket är iskallt..
Ok!
Flöde och åter flöde är det som gäller. OK med radiatorer tillsammans med GV så kan det bli kortslutning i systemet , vatten går alltid lättaste vägen, så mera fart på den som sitter i VP, maxa den först och prova sedan dra ner lite på den, vad är det för fart nu på den. Det finns säkert en indikering på pumpen om farten. Är du osäker att ändra så ta ett foto på den så får du svar.
J jonaserik skrev:Flöde och åter flöde är det som gäller. OK med radiatorer tillsammans med GV så kan det bli kortslutning i systemet , vatten går alltid lättaste vägen, så mera fart på den som sitter i VP, maxa den först och prova sedan dra ner lite på den, vad är det för fart nu på den. Det finns säkert en indikering på pumpen om farten. Är du osäker att ändra så ta ett foto på den så får du svar.
J jonaserik skrev:Flöde och åter flöde är det som gäller. OK med radiatorer tillsammans med GV så kan det bli kortslutning i systemet , vatten går alltid lättaste vägen, så mera fart på den som sitter i VP, maxa den först och prova sedan dra ner lite på den, vad är det för fart nu på den. Det finns säkert en indikering på pumpen om farten. Är du osäker att ändra så ta ett foto på den så får du svar.
Kan knäppa ett kort när jag kommer hem.J jonaserik skrev:Flöde och åter flöde är det som gäller. OK med radiatorer tillsammans med GV så kan det bli kortslutning i systemet , vatten går alltid lättaste vägen, så mera fart på den som sitter i VP, maxa den först och prova sedan dra ner lite på den, vad är det för fart nu på den. Det finns säkert en indikering på pumpen om farten. Är du osäker att ändra så ta ett foto på den så får du svar.
Det sitter ju som sagt en cirkulationspump i själva Bervärmepumpen. Den är ställd på första steget endast.
Sen sitter det ju en cp direkt efter värmepumpen.
???? Den som sitter i VP behövs mär den ska göra VV , då ändrar sig en ventil och flödet går bara intern i VP och den ska även klara att ge flöde ut till huset. Om möjligt så försök att få foton på hyr den yttre sitter och ev. info hur rören går. Den ytte pumpen kanske trycker ut till raddarna och då kan den stjäla flödet till GV . GV-rören sitter dom efter den yttre pumpen eller är GV kopplat före den, många frågor men måste klargöras hur det är. kopplat.H Henrik.An skrev:
Ok! Kan ta några bilder senare.J jonaserik skrev:???? Den som sitter i VP behövs mär den ska göra VV , då ändrar sig en ventil och flödet går bara intern i VP och den ska även klara att ge flöde ut till huset. Om möjligt så försök att få foton på hyr den yttre sitter och ev. info hur rören går. Den ytte pumpen kanske trycker ut till raddarna och då kan den stjäla flödet till GV . GV-rören sitter dom efter den yttre pumpen eller är GV kopplat före den, många frågor men måste klargöras hur det är. kopplat.
Golvvärmen som jag tagit bild på tidigare är det som sitter längst bort i hela huset. Det sitter kopplat på gamla borttagna radiatorer. Känns som att det när vattnet når gv, då är det sista anhalten.
Så här ser det ut. Hjälper det nåt?J jonaserik skrev:???? Den som sitter i VP behövs mär den ska göra VV , då ändrar sig en ventil och flödet går bara intern i VP och den ska även klara att ge flöde ut till huset. Om möjligt så försök att få foton på hyr den yttre sitter och ev. info hur rören går. Den ytte pumpen kanske trycker ut till raddarna och då kan den stjäla flödet till GV . GV-rören sitter dom efter den yttre pumpen eller är GV kopplat före den, många frågor men måste klargöras hur det är. kopplat.
OK det hjälper till en del, på första fotot nere till vänster är pumpen för värmen från VP och den röda ratten, vad står den på , är märkt med 1 , 2 , 3 . när du ändrar från 1 till 3 så ska du kunna höra om farten på den ökar. Pumpen på bild 2 vet du vart den går, verka som att rören går till borrhålet KB , då ska rör och slangar vara kalla. Ett foto på lite längre håll så alla rör ovanför VP kommer med är bra.
Svårt att höra när kompressorn låter. Men jag tycker mig höra ett lite högre ljud när jag kör på 3. Den var från börjar inställd på 1.J jonaserik skrev:OK det hjälper till en del, på första fotot nere till vänster är pumpen för värmen från VP och den röda ratten, vad står den på , är märkt med 1 , 2 , 3 . när du ändrar från 1 till 3 så ska du kunna höra om farten på den ökar. Pumpen på bild 2 vet du vart den går, verka som att rören går till borrhålet KB , då ska rör och slangar vara kalla. Ett foto på lite längre håll så alla rör ovanför VP kommer med är bra.
Känner även hur den vibrerar lite mer när jag ökar.
Cirkulationspumpen som du ser över bvp är tillopp till radiatorsystemet. Röret efter cp är varmt.