8 495 läst ·
108 svar
8k läst
108 svar
Dålig värme i golvslingor!
Om det är svalt på ledningen in till fördelaren är trycket in i golvvärmen för lågt. Då snurrar vattnet för fort genom golvvärme kretsen så den ej tar in varmt vatten. Detta kan du kolla genom att stänga av cp och se om tempen ökar.
Men mest troligt har du ett balansfel i hela systemet som gör att vattnet går enklaste vägen. Det kan även bero på luft i fördelaren i källaren.
Pexröret som du ser innanför luckan ser ut att vara 15mm och det är lite om det sedan skall mata flera golvärmekretsar
Men mest troligt har du ett balansfel i hela systemet som gör att vattnet går enklaste vägen. Det kan även bero på luft i fördelaren i källaren.
Pexröret som du ser innanför luckan ser ut att vara 15mm och det är lite om det sedan skall mata flera golvärmekretsar
Hör kommer en bild där jag klottrat så man ska förstå. Grönt är ljummet, rött är varmt, lite orange är inte riktigt så varmt som rött. Och blå är kall som fan.O Ovation skrev:Om det är svalt på ledningen in till fördelaren är trycket in i golvvärmen för lågt. Då snurrar vattnet för fort genom golvvärme kretsen så den ej tar in varmt vatten. Detta kan du kolla genom att stänga av cp och se om tempen ökar.
Ja, okej! Då fattar jag vad du menar med matningen. Tycker också det ser trångt ut med tanke på att vattnet kommer från ett mycket grövre rör.
Jävligt rätt. Men huven har varit av flera gånger och då åker hela plasthöljet med. Kan hända att den hamnat fel bara. Detta system har ju funkat förut....L lostinsweden skrev:
Kan jag kolla så att den sitter rätt?
Troligen är slingorna strypta, kolla på returanslutningen, där kan man på vissa system öka flödet med en insexnyckelH Henrik.An skrev:Hej igen!
Tog ett steg tillbaka då jag kände mig lätt manisk gällande detta.
Har tagit tag i det igen och börjat kika.
Lyckades även klura ut hur jag skulle kunna spola/lufta golvvärmeslingorna med trädgårdslang vilket lyckades. Det kom en del luft samt en del svart avlagring...
Efter detta tyckte min sambo att det blev aningen varmare på golven. Då jag är negativt tänkande när det gäller detta så tycker jag att det borde funka bättre. (Jag jämför med övervåningen som också har golvvärmeslingor som fungerar. Varmt om fötterna, varmt i rummen. Varmt tillopp och varm retur på golvvärmefördelarna.)
På nedre våning, som problemet finns, har jag följt rör och kommer till ett fenomen som jag undrar över.
Jag har ett ställe i huset där husets originalrör går till radiatorsystemet. Där finns det avstängningsventiler och går sedan vidare med plastslang bort till fördelare till golvvärmen. När jag känner med handen där det går över till plastslang så är där varmt. När jag sedan går 7-8 meter vidare där golvvärme systemet finns så är det svalare i samma plastslang.
Plast slang går över i kopparrör, blandningsventil (ställd på 6, numrerad 1-6, 20-43 grader), cirkulationspump som snurrar och sedan fördelare. Slingorna på tilloppsfördelare är varma. Slingorna på returfördelare är kalla. Således är det kallt i returen hela vägen tillbaka 7-8 meter tills plastslang går över till originalrör igen.
Jag blir inte klok. Har laborerat med det som redan sagts i tråden men får det ändå inte att fungera. Långt inlägg och säkert krångligt att förstå.. Finns det någon som har en aning om vad jag kan göra?
Om jag tolkar din färgläggning rätt så har fu alltså varmare vatten mellan pump och fördelare, än vad du har inkommande ledning.H Henrik.An skrev:Hör kommer en bild där jag klottrat så man ska förstå. Grönt är ljummet, rött är varmt, lite orange är inte riktigt så varmt som rött. Och blå är kall som fan.
Ja, okej! Då fattar jag vad du menar med matningen. Tycker också det ser trångt ut med tanke på att vattnet kommer från ett mycket grövre rör.
Detta är en hint om att din pump kaviterar/eller att dina slingor är fulla av luft/ stängda ventiler.
Vattnet kan ej cirkulera genom slingorna, så pumpens rotation värmer vattnet som överförs i ledningen.
När du ska lufta den där fördelaren så finns risk att du enbart får vatten ur värmesystemet.
Du måste säkerställa att du endast kan få vattnet genom fördelaren från ett håll.
Och pressa ut vattnet genom avtappningen ej på luftningsvemtilen.
Du måste säkerställa att du endast kan få vattnet genom fördelaren från ett håll.
Och pressa ut vattnet genom avtappningen ej på luftningsvemtilen.
Du tolkar den helt rätt! Kallare innan blandningsventil, varmt efter cp, varm tilloppsfördelare, kall returfördelare och kallt hela vägen tillbaka.O Ovation skrev:Om jag tolkar din färgläggning rätt så har fu alltså varmare vatten mellan pump och fördelare, än vad du har inkommande ledning.
Detta är en hint om att din pump kaviterar/eller att dina slingor är fulla av luft/ stängda ventiler.
Vattnet kan ej cirkulera genom slingorna, så pumpens rotation värmer vattnet som överförs i ledningen.
Det känns som att Cirkulationspumpen avger den värmen jag känner..?
Slingorna är spolade i förrgår.
Jag stängde alla radiatorer i huset, öppnade bypass på fördelare och då blev returfördelare varmare. När jag sedan stänger bypass igen så blir det kall retur igen