S
D daVinci skrev:
Direktverkande el bör väl ha ca 100%. Olja skulle väl motsvara ett elpris på 2.80 då.
Typ.. men man slipper ju nätavgifter mm.

• Gilla
jawen
  • Laddar…
Z Zodde skrev:
För 40 år sen var inte marknaden avreglerad. Sen är inte elpriserna högre reellt idag än då, det är alla skatter å avgifter du ska skjuta in dig på, dom är ordentligt högre.
Så vi är överens om att rätt mkt runt elsystemet var bättre för 40 år sedan, en bra start? Du vill inte försöka utveckla med egna ord vad som du tänker ledde till att elsystemet numer istället ger elkonsumenter skyhöga kostnader på vintern? Något måste du kunna relatera till som inte har med gas att göra, detta blev vi ju inte påverkade av då för 40 år sedan såvitt jag kan se?

Mikael_L
K Kluffe skrev:
Så vi är överens om att rätt mkt runt elsystemet var bättre för 40 år sedan, en bra start? Du vill inte försöka utveckla med egna ord vad som du tänker ledde till att elsystemet numer istället ger elkonsumenter skyhöga kostnader på vintern? Något måste du kunna relatera till som inte har med gas att göra, detta blev vi ju inte påverkade av då för 40 år sedan såvitt jag kan se?
Nej, elsystemet var inte bättre för 40 år sedan, det var något lite sämre.
Men nu är på väg att bli bra mycket bättre för just nu sker det historiskt stora satsningar på Sveriges transmissionsnät på gång, men det är mycket som görs och ska göras, så det kommer bli bättre allteftersom nu och i tio år framåt.
(Men en del är redan klart, vi i Uppsala har redan fått rejäla (och nödvändiga) nätförstärkningar klara)
https://www.svk.se/nordsyd
Eller ännu bättre
https://www.svk.se/contentassets/c1...enska-kraftnats-investeringspaket-nordsyd.pdf
Eller allra bäst, läs alla länkar du hittar på svk's sidor.

Det Svenska elproduktionssystemet däremot, det är extremt mycket bättre nu än för 40 år sedan.
För 40 år sedan hade Sverige ett enormt importbehov av el från andra länder (eller möjligtvis var elen i dessa länder billigare, så att vi importerade av den anledningen).
Detta vände ca 2011, och efter detta är Sverige ett lysande exempel på att gå från dålig egen försörjningsgrad till att istället kunna försörja alla våra grannländer.

Se här:
https://www.byggahus.se/forum/threa...ttre-an-nagonsin.481983/page-527#post-6093920

Jag hoppas att inget är oklart nu.

• Wow
Magnus E K
  • Laddar…
K Kluffe skrev:
Så vi är överens om att rätt mkt runt elsystemet var bättre för 40 år sedan, en bra start?
Nej, en fri marknad är absolut mest effektiv. Utnyttjar resurser så optimalt som möjligt.

K Kluffe skrev:
? Du vill inte försöka utveckla med egna ord vad som du tänker ledde till att elsystemet numer istället ger elkonsumenter skyhöga kostnader på vintern? Något måste du kunna relatera till som inte har med gas att göra, detta blev vi ju inte påverkade av då för 40 år sedan såvitt jag kan se?
Vintrar var inte dyrare än somrar förrän 2021, när gaspriset börjat dra pga oroligheterna i Ukraina.
Så dyrare vintrar kom först när gaspriset blev ordentligt högre.

Mikael_L
K Kluffe skrev:
Något måste du kunna relatera till som inte har med gas att göra, detta blev vi ju inte påverkade av då för 40 år sedan såvitt jag kan se?
Nej, tyvärr går det inte att hitta någon annan väsentlig anledning än gaspriset.
Ja kostnaden för utsläppsrätter kan man förvisso även räkna in, de har blivit märkbart dyrare under dessa år.
Ja systemet med utsläppsrätter är ju iofs bara 21 år gammalt nu, så för 40 år sedan så kostade det inget extra att släppa ut CO2, men 2005 sjösattes systemet, och prisutvecklingen har sett ut såhär sedan 2008
Graf över utsläppsrättspriser (EUA) från 2008 till 2021, visar kraftig ökning runt 2018 och 2021, mätt i Euro per ton CO2.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Men det är främst kol och gaspriser (på senare år mest gaspriset) som har styrt våra elpriser sedan avregleringen av elmarknaden och att alla Europeiska länder började handla elen på Nordpool.
Dvs sedan mitten av 90-talet (OK, bara 30 år sedan, innan dess var det annat, det kan du få rätt i).

Och vi har haft väldigt lågt elpris t.ex. under hela 2021 (hela året efter att reaktorn Ringhals 2 stängdes ner), men det berodde självklart inte på nedstängningen av en reaktor, utan på att gaspriset var osedvanligt lågt det året.

Så det går mycket lätt att visa på både extremt höga och extremt låga elpriser i Sverige följer gaspriset i Europa, med kuslig exakthet helt enkelt.

Mikael_L Mikael_L skrev:
cbrolin, du har fel, hela tiden, men du vägrar att inse det
Nej, du har fel.

Z Zodde skrev:
VAD är fel i det resonemanget?
Ett påstående är inte ett resonemang. Ditt påstående är felaktigt

Mikael_L
C cbrolin skrev:
Nej, du har fel.
Va jobbig du är, förutom att du inte har fattat, så håller du på och papegojar.
Du är som en fiskmås, skriker och skränar och smutsar ner.

• Haha
Dilato
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Och vi har haft väldigt lågt elpris t.ex. under hela 2021 (hela året efter att reaktorn Ringhals 2 stängdes ner), men det berodde självklart inte på nedstängningen av en reaktor, utan på att gaspriset var osedvanligt lågt det året.
Tror du menar 2020.
2021 drog gaspriset på försommaren och elpriset följde efter

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Va jobbig du är, förutom att du inte har fattat, så håller du på och papegojar.
Du är som en fiskmås, skriker och skränar och smutsar ner.
Är det jobbigt att ha fel? Varje gång du kommer med ett felaktigt påstående så påpekar jag det. Om jag orkar. Dessutom skriker och skränar du mycket mer än jag.

C cbrolin skrev:
Ett påstående är inte ett resonemang. Ditt påstående är felaktigt
Nej, det är inte felaktigt. Om du inte klarar av å förmedla VAD som du anser är fel, så vi kan leda in dig på rätt spår, blir det hela meningslöst.

ALLA inom samma prisområde får samma pris. Har tyskarna ett högt inhemskt pris kan de ju betala bra för elen de lägger bud på i SE4. (Alltså el som Sverige exporterar) Detta gör att ALLA producenter får bra betalt i SE4 mens konsumenterna må slanta upp.? Hur trodde du det fungerade?

• Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Magnus E K
Mikael_L Mikael_L skrev:
Men nu är på väg att bli bra mycket bättre för just nu sker det historiskt stora satsningar på Sveriges transmissionsnät på gång, men det är mycket som görs och ska göras, så det kommer bli bättre allteftersom nu och i tio år framåt.
(Men en del är redan klart, vi i Uppsala har redan fått rejäla (och nödvändiga) nätförstärkningar klara)
[länk]
Eller ännu bättre
[länk]
Eller allra bäst, läs alla länkar du hittar på svk's sidor.

Det Svenska elproduktionssystemet däremot, det är extremt mycket bättre nu än för 40 år sedan.
För 40 år sedan hade Sverige ett enormt importbehov av el från andra länder (eller möjligtvis var elen i dessa länder billigare, så att vi importerade av den anledningen).
Detta vände ca 2011, och efter detta är Sverige ett lysande exempel på att gå från dålig egen försörjningsgrad till att istället kunna försörja alla våra grannländer.

Se här:
[länk]

Jag hoppas att inget är oklart nu.
Vad är detta för fria fantasier om "enormt importbehov" för 40 år sen (1986)? Det förekom normalt utbyte av vattenkraft med Norge; är det detta du kallar "enormt importbehov"? Det fanns inte ens några kablar till utomnordiska länder.

• Gilla
Bitterhetsakademin och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Jaja. Mitt påstående var att elsystemet var bättre på 80-talet för elkonsumenterna, och som svar visar du statistik från tvåtusentalet och framåt.

Att husägare som sagt på den tiden kunde värma huset med elpatron hela vintern utan kostnadschock lämnas därhän. Elpriset för konsumenten verkar alltså inte vara en variabel i definitionen på ett bra elsystem?

Låt oss bara enas om att vi tänker olika

• Gilla
Bitterhetsakademin och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
Z Zodde skrev:
Tror du menar 2020.
2021 drog gaspriset på försommaren och elpriset följde efter
Japp, miss av mig.
Dec 2019 stängde ju R2 ...

Mikael_L
K Kluffe skrev:
Elpriset för konsumenten verkar alltså inte vara en variabel i definitionen på ett bra elsystem?
Hur definierar du "elsystem" då?

Själv ser jag skillnad på elsystem och elproduktion och prisbildning.
Och att man måste hålla isär dessa saker har blivit extremt tydligt de senaste 5 åren, då det blev tydligt att t.ex. pris inte verkar ha någon direkt koppling till produktion eller elnäten i sig.
(Och det blev dessutom mer uppenbart tydligt än någonsin förut att det alltså finns en 4'e variabel - priset på fossila råvaror)

Om du försöker få grepp om hur det funkar men vägrar att inse nödvändigheten att tänka på de olika delarna var för sig, så kommer du aldrig fatta hur det funkar, t.ex. varför elpriset går upp när vi exporterar mer (dvs högre elpris ju mer överskott på el vi har).

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.