D daVinci skrev:
Ja jag kom ihåg fel där. Var länge sedan jag behövde fundera på sådant.
Och då är el och olja mer i paritet fortfarande.

Och när jag tänker lite till så hade gamla oljepannor kass verkningsgrad. 50%. Så man får väl multiplicera med en faktor 2.
Direktverkande el bör väl ha ca 100%. Olja skulle väl motsvara ett elpris på 2.80 då.
Enormt vad du överdriver !
50 % verkningsgrad kanske en 50 år gammal panna helt utan underhåll kunde komma ned i, men hur många promille hade sådana pannor i Sverige? ( dem fungerade knappast inte utan någon form av underhåll)

Sanningen ligger nog närmare 70 % & 85-88 % om dom var av "nyare standard", så under 2 kr/kWh vilket är klart billigare än mina ca 2.80 kr inkl allt.

S
Mikael_L Mikael_L skrev:
Hur definierar du "elsystem" då?

Själv ser jag skillnad på elsystem och elproduktion och prisbildning.
Och att man måste hålla isär dessa saker har blivit extremt tydligt de senaste 5 åren, då det blev tydligt att t.ex. pris inte verkar ha någon direkt koppling till produktion eller elnäten i sig.
(Och det blev dessutom mer uppenbart tydligt än någonsin förut att det alltså finns en 4'e variabel - priset på fossila råvaror)

Om du försöker få grepp om hur det funkar men vägrar att inse nödvändigheten att tänka på de olika delarna var för sig, så kommer du aldrig fatta hur det funkar, t.ex. varför elpriset går upp när vi exporterar mer (dvs högre elpris ju mer överskott på el vi har).
Mmm… botemedlet är flaskhalsar. Men de är snart ett minne blott

För vad som sker i andra länder kan vi ej påverka.

J jawen skrev:
Enormt vad du överdriver !
50 % verkningsgrad kanske en 50 år gammal panna helt utan underhåll kunde komma ned i, men hur många promille hade sådana pannor i Sverige? ( dem fungerade knappast inte utan någon form av underhåll)
För länge sedan var det ju sådana pannor. Har du väldigt svår att förstå tid. Finns folk som har det.

Mikael_L
Magnus E K Magnus E K skrev:
Vad är detta för fria fantasier om "enormt importbehov" för 40 år sen (1986)? Det förekom normalt utbyte av vattenkraft med Norge; är det detta du kallar "enormt importbehov"? Det fanns inte ens några kablar till utomnordiska länder.
Vad jag menar är att under stora tider av åren, från minst 60-talet och framåt, så var Sverige rejält beroende av stora mängder import under tider av året, det finns inte ett enda år före 2011 som Sverige har varit ens nära att klara av sin elförsörjning under hela året.
Numera är det bara några tiotals, kanske 100 timmar av årets 8600 timmar som vi måste importera el.

Att Sverige totalt under året exporterat nästan lika mycket som vi importerat, det duger inte för mig, om Sverige under halva året inte skulle klarat av sin elförsörjning, det blir helt enkelt bara uselt att räkna medelvärde på det sätt du försöker här @Magnus E K .

T.ex. 1985 såg det ut såhär (kolla sid 15 (65))
https://eepublicdownloads.entsoe.eu...c/annualstatistics/Annual Statistics 1985.pdf
Så hade Sverige ett extremt elunderskott mellan januari till april, och sen lite märkligt under oktober.

Vad tycker du att Sverige skulle gjort dessa månader?
Satt generatorer på motionscyklar?

• Gilla
fribygg
  • Laddar…
D daVinci skrev:
För länge sedan var det ju sådana pannor. Har du väldigt svår att förstå tid. Finns folk som har det.
Fast eftersom oljepannan kom till Sverige först efter 1950 & exploderade i svenska hem under 1960-talet, så blir ju pannorna du snackar om inte så gamla.

Din mening "För länge sedan var det ju sådana pannor", blir väldigt konstig.

Mikael_L Mikael_L skrev:
Vad jag menar är att under stora tider av åren, från minst 60-talet och framåt, så var Sverige rejält beroende av stora mängder import under tider av året, det finns inte ett enda år före 2011 som Sverige har varit ens nära att klara av sin elförsörjning under hela året.
Storebror Sverige samarbetade väldigt mycket med Norge, då det gagnade oss båda.
Kombinationen av vår vattenkraft & deras vattenkraft & kablar mellan länderna, gjorde ju allt "lättare".

Sedan även vår kärnkraft.
Det samarbetet sket sig senare i tiden, & Norge kör efter det "sitt eget race"

S
Mikael_L Mikael_L skrev:
Numera är det bara några tiotals, kanske 100 timmar av årets 8600 timmar som vi måste importera el.

Att Sverige totalt under året exporterat nästan lika mycket som vi importerat, det duger inte för mig, om Sverige under halva året inte skulle klarat av sin elförsörjning, det blir helt enkelt bara uselt att räkna medelvärde på det sätt du försöker här @Magnus E K .

[länk] Statistics 1985.pdf
Så hade Sverige ett extremt elunderskott mellan januari till april, och sen lite märkligt under oktober.

Vi importerade från Norge. Ett synnerligen bra utbyte hade vi. Optimalt skulle jag säga.
Win win.
Symbios.

Annatr det nu… för både Sverige och norge avseende elproduktion och elpriser.

Det har bytts mot ett win-lose, där Sverige och Norge är losers.

• Gilla
jawen
  • Laddar…
Magnus E K
Mikael_L Mikael_L skrev:

[länk] Statistics 1985.pdf

Jag tror att du drar fel slutsats av att Sverige nettoimporterade under vintern. Det fungerade sannolikt likadant som idag att import sker om den är möjlig och billigare än inhemsk produktion. Lusläste inte hela rapporten men noterade att topplasten var 23,5 GW och installerad effekt över 33 (!) GW (utan vind- och solkraft) så det verkar märkligt om det inte skulle ha gått att klara utan import (även om det blivit dyrare).

Mikael_L
Jag tror att du drar fel slutsats av att Sverige nettoimporterade under vintern. Det fungerade sannolikt likadant som idag att import sker om den är möjlig och billigare än inhemsk produktion. Lusläste inte hela rapporten men noterade att topplasten var 23,5 GW och installerad effekt över 33 (!) GW (utan vind- och solkraft) så det verkar märkligt om det inte skulle ha gått att klara utan import (även om det blivit dyrare).
Nej det är ju klart, vi hade ju även kunnat starta karlshamnsverket, Stenungsund, Västerås-verket och de övriga vi hade då och bränt olja så det rykt om det.
(Det var väl därför vi fortfarande hade kvar alla dessa oljekondenskraftverk, för att vi ifall det knep, skulle klara oss genom att bränna massor med olja).

Numera har vi bara kvar Karlshmansverket, mest som en symbolisk gest verkar det som, då det inte behövt startas såsom effektreserv på sisådär 15 år nu.
(Inte för att jag generellt har något emot att vi har en liten sista reserv ifall det skulle skita sig bortom vad som känns tänkbart.)

S
Mikael_L Mikael_L skrev:
Nej det är ju klart, vi hade ju även kunnat starta karlshamnsverket, Stenungsund, Västerås-verket och de övriga vi hade då och bränt olja så det rykt om det.
(Det var väl därför vi fortfarande hade kvar alla dessa oljekondenskraftverk, för att vi ifall det knep, skulle klara oss genom att bränna massor med olja).

Numera har vi bara kvar Karlshmansverket, mest som en symbolisk gest verkar det som, då det inte behövt startas såsom effektreserv på sisådär 15 år nu.
(Inte för att jag generellt har något emot att vi har en liten sista reserv ifall det skulle skita sig bortom vad som känns tänkbart.)
Lite som realiteten för SE4 den här vintern då.
Bara det att gaskraftverken inte är placerade på svensk mark.

Mikael_L
En annan bra sak med detta statistikdokument från 1985 är ju att det visar att den dåliga egenförsörjningsgraden som Sverige hade mellan 2000 och 2010 i de här diagrammen harka postat
https://www.byggahus.se/forum/threa...ttre-an-nagonsin.481983/page-527#post-6093920
inte var något bara under de åren, utan verkar ha varit precis lika illa 1985, så därför troligen ungefär lika alla åren mellan, och antagligen även så åren före 1985.

Men det gick ju bra då, så det är kanske inget självändamål att ha en total självförsörjningsgrad, så trots att vi idag är i princip självförsörjande på elenergi, alla årets månader, så skulle vi inte behövt detta, det hade gått bra ändå - troligen.
Men nu är vi där vi är, vi använder vårt elenergiöverskott som en exportvara, på samma sätt som vi exporterar en hel del annat.

Jag kan väl dock tänka att det är alltid sämst att exportera råvaror, alltid bättre (ja generaliserande, jag vet) att förädla och sen exportera ett eller några pinnhack högre upp i värdekedjan.
Så det var t.ex. tråkigt att Northvolt gick i stå, hoppas att det blir något av stålet, eller någon annan elslukande industri, så att vi istället kan exportera förädlad produktion istället för endast kWh.

Mikael_L
S Snikholt skrev:
Lite som realiteten för SE4 den här vintern då.
Bara det att gaskraftverken inte är placerade på svensk mark.
Hur menar du nu?

Mikael_L Mikael_L skrev:
En annan bra sak med detta statistikdokument från 1985 är ju att det visar att den dåliga egenförsörjningsgraden som Sverige hade mellan 2000 och 2010 i de här diagrammen harka postat
[länk]
inte var något bara under de åren, utan verkar ha varit precis lika illa 1985, så därför troligen ungefär lika alla åren mellan, och antagligen även så åren före 1985.

Men det gick ju bra då, så det är kanske inget självändamål att ha en total självförsörjningsgrad, så trots att vi idag är i princip självförsörjande på elenergi, alla årets månader, så skulle vi inte behövt detta, det hade gått bra ändå - troligen.
Men nu är vi där vi är, vi använder vårt elenergiöverskott som en exportvara, på samma sätt som vi exporterar en hel del annat.

Jag kan väl dock tänka att det är alltid sämst att exportera råvaror, alltid bättre (ja generaliserande, jag vet) att förädla och sen exportera ett eller några pinnhack högre upp i värdekedjan.
Så det var t.ex. tråkigt att Northvolt gick i stå, hoppas att det blir något av stålet, eller någon annan elslukande industri, så att vi istället kan exportera förädlad produktion istället för endast kWh.
Vätgasreducerat stål är en oprövad teknik och lär inte gå att få lönsam utan massiva subventioner, vem ska köpa ett dyrare stål om inte det konventionella straffbeskattas?
Förädla gärna malmen men utan elslösande experiment som driver upp kostnaderna för vanligt folk.
Vad gäller egenförsörjningsgraden för 1985 är det värt att ha i minnet att den vintern och de närmast följande hörde till de värsta sedan krigsvintrarna med därpå följande ökad elåtgång.

Mikael_L
K Kluffe skrev:
Jaja. Mitt påstående var att elsystemet var bättre på 80-talet för elkonsumenterna, och som svar visar du statistik från tvåtusentalet och framåt.
Men nu har du i de senaste inläggen väl sett att det inte var lika lysande som idag, där före år 2000.
Utan läget var ungefär lika illa 1985 som år 2003 (nej, nu fulade jag mig lite, 2003 var ett extremt dåligt elproduktionsår i Sverige ;) ) men säg som åren typ 2000-2004 var, egentligen har hela perioden runt 1980-2010 varit lika dålig, i avseende på svensk elproduktion, men sen började det tvärsnabbt bli mycket bättre.

Vad gäller elnätet (om någon säger elsystem, så tänker jag främst på det, jag tänker inte på vad som händer på Nordpool som "elsystem"), så har det ju inte hänt nästan någonting sedan 1989, då den senaste stamledningen mellan söder och norr togs i bruk.
Ja sydvästlänken har ju tillkommit, och sen förstås en del små saker på olika håll, men som inte påverkar det övergripande.
Men inget har ju heller lagts ner eller avvecklats.
Så Sverige har inte heller sabbat något av sitt elnät, men de äldsta delarna är bra gamla och slitna idag, och överföringskapaciteterna tycker vi är för klena (mycket tack vare kärnkraftsnedläggning och ökande kraftproduktion i norr), och detta jobbas det ju på nu, med kraft!

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
S
Mikael_L Mikael_L skrev:
Hur menar du nu?
Att SE4 importerar fulel - vid efterfrågetoppar, och dålig vind.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.